1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Eind aan de diesel??

Discussie in 'Algemeen' gestart door montagne, 11 aug 2018.

  1. Elektriciteit wordt geproduceerd oftewel door kolencentrales of kerncentrales. Beide zijn nou niet echt schoon of betrouwbaar te noemen. Vroeger dachten we hier inderdaad anders over. Maar goed, de enige oplossing zal in de verre toekomst neerkomen op zonne-energie.
     
  2. Als je objectief naar de risico's kijkt kunnen we op de middellange termijn niet zonder kerncentrales. De moderne centrales zijn heel erg veilig. Als je kijkt naar de ongelukken die er geweest zijn dan zijn die terug te voeren op grof menselijk falen (Chernobyl) of bewust een centrale op een verkeerde plek zetten (Fukushima).

    Wat mij betreft gewoon twee moderne centrales in Nederland en we zitten voor de middellange termijn goed.
     
  3. De kerncentrales kunnen veilig zijn. Maar voor het nucleaire afval is nog steeds geen preventieve oplossing gevonden.
     
  4. De moderne kernreactoren produceren per jaar anderhalve kuub (1,5m3) sterk radioactief afval en 100 kuub licht radioactief afval.
    Het sterke afval wordt 100 jaar opgeslagen in een aardlaag bij Vlissingen.
    Het lichte afval is na enkele tientallen jaren niet meer radioactief en word dan afgevoerd als normaal afval.

    Doe mij maar minder windmolenparken ( horizonvervuiling en subsidievreters) en meer kerncentrales.
     
    fofo3sw, focusguy en meeder vinden dit leuk.
  5. In het spitten naar de verschillen kwam ik ook een oud artikel tegen over verzekeringen. Diesel ruim 30% duurder als een benzine auto.

    Verstuurd vanaf mijn ONE E1003 met Tapatalk
     
  6. @Rykers
    klopt helemaal dat radioactief afval grootste probleem is van een nucliere centrale. buiten alle andere gevaren die we best onder controle kunnen houden en hebben. dingen zoals in het verleden is gebeurt hopen we echt niet nog een keer mee te maken en voor de leefbaar gebied eromheen willen ze dus af van deze centrales.

    echter bij Covra word alle sterk radioactief materiaal tot 2100 tijdelijk opgeslagen in ruimte met 2meter dikke wanden. waar het dan nog 2meter onder de grond ligt.
    dan moet er een definitief eindbestemming zijn voor dit materiaal. dat ivm het spul na 10.000-250.000jaar pas veilig is voor de mens. al die tijd is het te gevaarlijk en straalt het teveel radioactief stoffen af.
    eindopslag is de vraag, het moet natuurlijk niet het grondwater beinvloeden. zelfde als dat we niet er zo naar toe kunnen graven.

    @meeder
    lpg tank is max 8bar druk, tank wordt getest op 25bar
    0.9kg waterstof is nodig voor 100km
    echter om 650km te rijden zal je 62m3 waterstof onder hoge druk moeten opslaan. bij een tank van 90liter, heb je een druk van 700bar. dat is vellen malen hoger en gevaarlijker dan lpg-tank. tuuurlijk zijn er ook 200bar tanks, maar dat is nog steeds behoorlijk veel. laat staan vrachtwagen die waterstof vervoert verongelukt. vandaar dat het ook niet aanslaat
    verder klopt het helemaal dat je piekvermogen op kan vangen. zorg dat een batterij voor een 30sec aan energie kan leveren. dan heb je genoeg om vol gas te accelereren op de snelweg. 120 heb je in het algemeen binnen 15sec tegenwoordig. dan kan je daarna de accu weer opladen.



    maar goed terug to the topic

    diesel is al en zal steeds minder rendabel worden voor de particulier. dankzij de ecoboost goeie alternatief ervoor. alleen electrisch en op een efficiente manier energie opslaan en/of opwekken zal de toekomst denk ik zijn
     
  7. ik moet de eerste ECOboost nog tegen komen met 500K op de teller.
    zijn zelfs diesel bij die zonder moeite de miljoen km halen.
     
  8. En toch zal dit het nieuwe autorijden worden. Tenminste voorlopig tot er een nieuw soort verbrandingsmotor is ontwikkeld die minder vervuilend is. Electrisch rijden zie ik voorlopig nog geen toekomst in.
     
  9. dat klopt dan ook weer, echter zelfs de diesel in particulier auto is ook geen geweldig toekomst.

    onderhoud je motor goed dan zou hij idd wel 3 a 4 ton mee kunnen gaan. motor voor particulier is ontworpen voor 3 a 4 ton, vrachtwagen motor is ontworpen voor 1.6miljoen km.
    kijk je bijvoorbeeld naar benzine (atmosferisch) rijden bij 2.5ton nog als nieuw geen gekke storingen.
    turbo met zulke km standen heb ik zelf nog niet gezien vooral de direct ingespoten blokken.
    alleen als ik naar diesel kijk, dan begint de meeste problemen bij 2ton.
    hogedrukpomp, motorstoringen, egr kleppen.
    weet dat 1.6tdci andere onderhoudinterval heeft. maar dezelfde motor bij peugeot is economisch total loss bij 2.4 ton
    namelijk interval van de distributieriem en roetfilter zitten op 240.000km en/of 10jaar. dan heb ik nog niet over de koppeling die er ook bij zulke km-standen problemen kunnen geven.

    ik zeg niet dat diesel het niet haalt maar de kosten lopen zover op dat het vaak ingeruild wordt door deze kosten. de nieuwe eigenaar koopt veel gebreken die als je pech hebt geen garantie op hebt en dus zelf nog eens kan betalen helaas kiezen die dan ook weer voor een inruil binnen jaar van aanschaf kiezen.

    of je nu een diesel of benzine hebt rij je veel korte stukken mee dan haal je de 5ton moeilijker dan als je veel op de weg zit en grote afstanden rijdt.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  10. De huidige downsize diesels gaan die 500k ook vaak niet halen. Hoeveel 1.6 tdci's ken je met meer dan 500k op de teller?
     
  11. Tdci's geen idee, 1.6 Tdi van VAG genoeg.
     
  12. Maar om hier even verder te gaan @gerardTDCI Mijn roetfilter is bij 10k geplaatst maar hoe kom ik erachter wat voor een? En wanneer die aan zijn eind is? Zit hij wel in mijn computer ingeprogrammeerd?
    Ben wel eens aan het uitzoeken geslagen toen ik de auto net had maar ben er nog niet achter.
    Weet ook niet waar hij zit. Bij mijn PSA 1.6 zat hij aan de voorkant

    Verstuurd vanaf mijn ONE E1003 met Tapatalk
     
  13. Is het zo'n aftermarket roetfilter dat toen in het kader van de subsidieregeling geplaatst is? Die zal niet aan de computer gekoppeld zijn en in de praktijk waren die dingen niet of nauwelijks effectief.
     
  14. een aftermarket roetfilter zit meestal net na subframe tussen in gemonteerd, is het makkelijkste en tevens is de pijp daar ook recht.
    wanneer hij vervangen moet worden is wanneer je geen of verminderde vermogen hebt, je turbo kan dan niet lekker op toeren meer komen.
    deze zitten idd niet in de computer geschreven.

    tot aan bouwjaar 2011 mag je ze verwijderen en doen ermee wat je wilt daarna moet er gecontroleerd worden voor apk of het aanwezig is. dit gebeurt nu op het oog en later komt daar iets voor dat het beter kan weergeven (2021 als haalbaar is)
    roetfiter is door de subsidie leuk geweest om te monteren. vooral het regenereren van de roetfilter is er niet. Dus echt effectief kan het niet zijn, anders is hij snel verzadigd.

    Het enige is dat momenteel wel staat vermeld bij rdw dat er een roetfilter gemonteerd zit. dus voor later als de regels anders zijn moet hij misschien weer terug.
    anders een losse pijp er tussen of roetfilter leeg steken en rijden. echter moet je het wel melden bij rdw en betaal je weer meer motorruituigenbelasting
    https://www.digicar.nl/blog/apk-2018-uw-roetfilter-verwijderd-wat-nu/
    https://www.amt.nl/werkplaats-onder...meer-hoe-controleer-je-dat-in-de-apk-10153782
     
  15. Geinig, daar zit bij mij de originele ook.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  16. Ik heb tijdens de subsidieregeling voor roetfilters zo'n ding in laten bouwen in de Fabia die ik toen had maar daar werd de katalysator vervangen door een gecombineerde katalysator-roetfilter unit.
     
  17. ff dit topic omhoog schoppen n.a.v. een post van @nctnico
    Er is in Duitsland al een gerechtelijke uitspraak die juridisch mogelijk maakt dat steden zelfs de modernste euro6 diesels mogen weren uit de stadscentra. Ik wil geen discussie starten over goed / niet goed maar het is wel een teken aan de wand.

    leuk zo'n uitspraak maar hoe gaan de winkels bevoorraad worden dan?
    zie onze grootste kruidenier nog niet 4 tot 6x per dag met een elektrische 50 tonner de binnenstad in komen om zijn winkels te bevoorraden.
     
  18. De dagen van diesel lijken geteld. Maar denk dat het voor bestemmingverkeer vrijstelling gevraagd kan worden. Alleen als je nieuwe auto koopt dat je dan beter moet zijn.

    Echter er rijden al autos met euro6.1
    En naar mijn weten moet uitstoot onder de 80gram/100km wel erin.

    Maar idd electrisch zal het zeker gaan worden.
    4 a 5x bevoorrade is niet het probleem. Probleem is dat accu en motor zo zwaar zijn.
    Dacht dat normale truck 7ton weegt en electrische 10 a 14ton. Waardoor deel laadvermogen eraf gaat.
     
  19. kolencentrales genoeg in DLD, dus geen gebrek aan elektriciteit daar.
    wel jammer dat de gemiddelde Duitser niet in de elektrische auto te rammen is en opladen in DLD?....waar dan?

    waar komt die minister vandaan dan die dat roept? ik denk uit de Efteling :schater:
     
    StephenV vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina