1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCI 115pk Tanken bij BP

Discussie in 'Performance' gestart door Wibi, 18 sep 2018.

  1. Simpelweg dus melding maken bij Agentschap Telecom en ze gaan hem vanuit de overheid controleren. De pompen vallen gewoon onder de metrologiewet.
     
    NickelB en Leon Focus vinden dit leuk.
  2. Ik heb dit jaren terug eens opgezocht en ben dit jammergenoeg toen niet tegen gekomen anders had ik dat gedaan. Het is gewoon diefstal
     
  3. Als het daadwerkelijk zo is, de kans dat er echt een significante afwijking is kan je verwaarlozen. De instantie die conform de metrologiewet de pompen komt kalibreren zal nooit meewerken aan moedwillig verkeerd afstellen van een pomp en de pompen zijn ook niet zodanig dat een "klant" dat eenvoudig zelf kan doen.

    Deze verhalen gaan al tientallen jaren rond en in 99% van de gevallen is er niets aan de hand.
     
  4. Toch vind ik de afwijking van een 52 liter tank waar nog 6 liter in zat en er dan 58 liter bovenop gooien een te grote afwijking
     
  5. Hoe weet je precies dat er nog 6 liter in zat? Daar kan je pas iets over zeggen als je de tank helemaal leegzuigt. De brandstofmeter in de auto is in ieder geval niet nauwkeurig genoeg daarvoor. Ik tank zelf meestal met ongeveer dezelfde stand van de naald van de brandstofmeter en dan scheelt het ook geregeld 6 tot 8 liter per keer.

    Er gaat vaak toch meer in een tank dan je denkt, de vulleiding en tankontluchting kan ook veel brandstof bevatten. Ik heb een Fabia gehad met een 47 liter tank en daar heb ik geregeld bij pompen door het hele lang 55 liter in getankt. Als ik de tankontluchting indrukte ging er nog 12 liter extra in de tank.

    Een kunststof brandstoftank is enigzins flexibel dus het volume staat niet vast, er staat ook vaak ca xx liter in de boekjes.
     
  6. Als je mijn eerdere post doorleest over die citroen xsara zal je lezen wat ik bedoel. De aantal tankbeurten en kilometers die ik heb gereden om tot de vrijwel correcte berekening te komen ligt ergens rond de 40 50 tankbeurten en 40.000 50.000 kilometer. Als dit niet nog meer is. Het is niet dat ik 1x per maand moest tanken. Ik reed 1000 tot 1500km per week. Dit op een constante route. Dus ik kan met bijna 100% zekerheid zeggen dat wat ik heb neergezet ook echt klopt
     
  7. Maar je schrijft ook dat het tankstation zelf kan bepalen hoe ze omgaan met de kalibratie van de pompen. Dat is sowieso een volstrekte onwaarheid.

    Er kan altijd iets gebeuren waardoor een pomp af zou kunnen wijken maar dat zal gezien de gebruikte techniek nooit extreem kunnen zijn. De pomphouder heeft daar ook geen invloed op.

    Natuurlijk kan het nauwkeuriger, ze kunnen temperatuurcompensatie gaan gebruiken (nu gaan ze uit van 15°C voor zover ik weet) en dat geeft natuurlijk ook enig verschil als je met de uitzettingscoëfficiënt gaat rekenen zodat je naar een normvolume kan komen.

    De toegestane afwijking conform de metrologiewet is 0,5%. Een afwijking van 10% zou dan echt enorm groot zijn en erg onwaarschijnlijk. Je kan daar ook pas een uitspraak over doen als je het meerdere keren hebt getest. Één meting is geen meting.
     
  8. Ik ga niet willens en wetens tanken bij een pomp waarbij ik meer liters tank dan mijn tank groot is. Zeker niet om dit aan te gaan geven bij een instantie die er waarschijnlijk toch niks mee doet omdat ze met dezelfde tegenargumenten komen als jij.

    Ik ga er gewoon niet meer tanken.

    En als ik keer op keer mensen tegenkom die vertellen "ik had laatst iets geks bij die Texaco..." dan is er wel degelijk iets aan de hand. Dan kun jij zeggen "dat moet helemaal niet kunnen!" en dan heb je theoretisch vast gelijk, maar er gebeuren wel meer dingen die eigenlijk helemaal niet moeten kunnen.
     
    NickelB vindt dit leuk.
  9. Een melding is zo gedaan en de autoriteit is verplicht er wat mee te doen. Die gaan na een melding echt wel een controle uitvoeren.

    Als je die melding niet doet blijft het als borrelpraat hangen en op die manier krijg je het ook spookverhalen.

    Het doen van een melding is zo gedaan, dus waarom zou je dat niet doen?
     
  10. Voor een betrouwbare melding kun je niet afgaan op één tankbeurt, dat zeg je zelf ook. Maar niemand gaat extra geld uitgeven om meerdere keren opgelicht te worden zodat ze een betrouwbare melding kunnen maken bij een instantie.

    Over de loop van jaren kom je meerdere mensen tegen die exact hetzelfde hebben meegemaakt, maar ook daar ga je niet de namen en data van noteren zodat je ooit een betrouwbare melding kan maken.

    Dus de enige melding die je kán doen, is op basis van één enkele tankbeurt. Die instantie gaat geen controle doen op basis van één tankbeurt, dus je enige hoop is dan dat meerdere mensen melding maken van hetzelfde station. En dat terwijl ik verwacht dat vrijwel niemand weet waar ze dat moeten melden. Een wassen neus dus.
     
    NickelB vindt dit leuk.
  11. Het is een veelgemaakte fout te denken dat een benzine met hoog octaangetal beter is.
    Het zegt alleen iets over hoe klopvast de brandstof is oftewel hoe makkelijk de brandstof spontaan ontbrand door compressiewarmte (zonder vonk van de bougie)

    Motoren met een turbo of een hoge compressiverhouding zijn gevoeliger voor zelfontbranding (ook kloppen of pingelen). Dit kan ernstige motorschade veroorzaken door de extreme piekdrukken die kunnen optreden. Deze hebben dus een brandstof nodig die moeilijker ontbrand, vandaar het hogere octaangetal.

    Het tanken van een brandstof met hoog octaangetal in een auto waar dit niet nodig is levert geen enkel voordeel. Het is duurder aan de pomp en het verbruik kan zelfs iets ongunstiger zijn omdat het moeilijker verbrand en er dus meer onverbrand uit de uitlaat verdwijnt.

    Je moet dus de brandstof tanken die de fabrikant opgeeft!
     
    NickelB en gerardTDCI vinden dit leuk.
  12. Hoewel je uitleg technisch klopt toch 2 kanttekeningen: fabrikanten moeten hun auto’s op Euro 95 laten lopen. Dat adviseren ze dus ook, maar dat betekent niet dat het de beste oplossing is.

    Direct ingespoten benzinemotoren hebben baat bij een hoger octaangetal dan 95. Dat was al zo bij de GDI motoren van Mitsubishi en is nog steeds zo.

    Daarnaast vervuilen die motoren nogal snel, wat premium brandstof enigszins tegengaat. En die is meestal (niet altijd) RON 98.

    Wanneer je verbruik verbetert bij het tanken van 98 dan zit je gewoonlijk goed.
     
    trucker0werner vindt dit leuk.
  13. @Mad Wally
    je hebt deels gelijk, alleen mike m benaderd het beter. alleen als je geen electronica hebt dan maakt het idd niet uit, daar heb je gelijk in.
    vroeger deed je juist de onstekking afstellen als je van hoge naar lage kwaliteitbrandstof ging.

    de rede dat euro98 beter is, is niet doormiddel van brandstofbesparing, maar door efficienter er mee omgaan. het levert vooral een rustiger motor op die dan ook nog eens meer vermogen heeft. want inspuithoeveelheid verandert niet, maar vermogen per liter kort gezegd.

    Je hebt namelijk vooronstekking, de tijd die zit tussen de vonk en de volledige ontbranding van mengsel.
    bij hogere klopvastheid (euro98) zal je later zelf detonatie meemaken.
    De voorontstekking kan dan anders afgesteld worden. dit samen met de inspuiting van de brandstof.
    je short en long fueltrim veranderen dan ook.

    Dan hebben we nog niet eens over de additieven die erin zitten wat voor schonere motor kan opleveren.

    zoals mike m het aangeeft fabrikant is verplicht om idd minimaal euro95 de motor bij af te stellen. Maar rij je met euro 98 zal de motor beter door lopen.
     
  14. Dat is een goed punt. Ik rij al weer jaren diesel en heb de laatste ontwikkelingen op het gebied van benzinemotoren niet helemaal gevolgd. Een moderne direct ingespoten benzinemotor kan natuurlijk veel meer parameters variëren om het vermogen en verbruik te optimaliseren.
     

Deel Deze Pagina