1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Autolock by speed met Forscan.

Discussie in 'Electronica' gestart door Jeroenorad, 20 feb 2018.

  1. #1 Jeroenorad, 20 feb 2018
    Laatst bewerkt: 20 feb 2018
    Hallo Focusrijders...
    Ik heb me veel ingelezen op alle (on)mogelijkheden met Forscan.

    Ik rij een Focus 3.2 uit juni 2017. Mij leek het wel handig om de autolock te activeren als de auto gaat rijden...
    Dus na veel tips van verschillende forumleden een elm327 gebaseerde interface laten komen. Die werkt prima met Forscan! Alle uitleg is duidelijk gelukkig.

    Allereerst van alle modules "as built" een backup gemaakt natuurlijk.

    Toen de module BCMii geladen. Eerste deel ging goed zonder meldingen en Forscan wilde toestemming om in een andere backup module van de BCMii te komen. Toen... stressmoment !! Auto gaf de meest afschuwelijke foutmeldingen en NU MOTOR ONDERHOUD en veel meer geschreeuw maar je moet precies doen wat Forscan zegt haha. Auto ging uit zichzelf van contact af ook.
    Maar even gewacht en er kwam een asbuilt lijst op in een derde tabblad.
    Daarin de optie "autolock by speed" gevonden en aangezet.
    Daarna de aanwijzingen van Forscan verder gevolgd om alles weer op te slaan.
    De auto ging weer van alles doen en roepen.
    Netjes afgewacht maar na ongeveer 75% kwam Forscan met een melding dat er fouten in het schrijven werden gemaakt. Hij deed automatisch een retry maar die mislukte en eindigde met "interrupted service " melding . Weer afgewacht maar er gebeurde niets meer.
    Toen maar het contact uitgezet en weer aan.
    De auto werkte verder normaal zonder meldingen gelukkig.
    In Forscan na een herscan wel veel DTC codes, veel U maar ook drie maal P code! Weer herscan later kon de DTC module niet eens gelezen worden. Weer powercycle gedaan. Nieuw autoprofiel in Forscan laten maken en toen ging het wel. Daarna kon ik alle DTC meldingen wissen. Toen weer een powercycle en alle DTC's zijn weg.
    Toen maar de lockfunctie geprobeerd maar die werkte nog niet (niet raar haha) . Wel de bekende 1x toeter als je hem aan probeert te zetten met de drie keer unlock methode. Maar dat betekent disabled. Bij aanzetten hoor je twee toeters te horen.
    Sja...
    Is dit nu de beveiliging die Ford op de Focus 3.2 heeft verbeterd?
    Zou ik de write nog eens moeten proberen?
     
  2. Ik lees even mee. Met mijn Focus 3.1 was het een fluitje van een cent maar ik moet het bij onze C-Max uit 2016 nog proberen.
     
    Soyke vindt dit leuk.
  3. Je zou ook nog naar Focccus of ELMConfig kunnen kijken of het daarmee lukt.
    Durf niet te zeggen of die applicaties ook overweg kunnen met een 2017 Focus, maar kan ook niet direct vinden dat het niet zou werken.

    Meen me overigens ook nog te herinneren dat je wel een HS/MS kabel nodig hebt hiervoor, dus als je een "standaard" ELM kabel hebt zonder switch of aanpassing, kan het zijn dat het niet werkt.
     
  4. Focccus is niet door ontwikkeld voor de facelift
     
  5. Met de FoCCCus of ELMconfig programma's is dit niet mogelijk.

    Het FoCCCus programma is ontwikkeld voor de Focus 3 fase 1 en officieel nooit doorontwikkeld voor de Focus 3 fase 2 en werkt dus (als je geluk hebt) zeer beperkt.

    Het ELMconfig programma ondersteund de Focus 3 zelfs helemaal niet


    Voor de Focus 3 fase 2 ben je dus aangewezen op het Forscan programma wanneer je met een ELM327 interface de configuratie wil aanpassen.
     
  6. #6 kevinnns, 21 feb 2018
    Laatst bewerkt: 21 feb 2018
    Duidelijk, zoals ik zei geen idee of het werkt. Fijn dat jullie uitsluitsel geven @Thieske & @JW.

    Voor dit model heb je dan ook geen aangepaste kabel meer nodig dan?
     
  7. Jawel die heb je ook nodig.

    Je kan het ook via de auto zelf doen.

    Hoop dat het hier uitgelegt wordt hoe het moet. Kan niet kijken of luisteren, ben nog aan het werk
     
  8. Het zou kunnen dat dit alleen werkt bij voertuigen waar het vrij gegeven is in de bc. En dan zou zelfs de dealer het eenvoudig moeten kunnen wijzigen. Heb eens ergens gehoord/gelezen dat dit in de eu eigenlijk niet zou mogen, waarom zou anders de dealer het niet kunnen/doen net als bij de 3.1
     
  9. #9 Jeroenorad, 21 feb 2018
    Laatst bewerkt: 21 feb 2018
    Precies. Die 2x driemaal unlock knop methode werkt bij mij dus niet... ik kan wel die autoUNlock aan- en uitzetten maar niet de autolock.
    We wachten maar af.
    Ben beetje geschrokken van al die fouten na de aanpassing in Forscan.
    Wel al die DTC's weer kunnen opschonen maar wil ook geen grotere trubbels oproepen. De auto is nog erg jong en ben er wel zuinig op haha.
    Gewoon knopje drukken [emoji41]
     
  10. De procedure met de lock/unlock knoppen werkt alleen wanneer de autolock functionaliteit in de centrale voertuigconfiguratie is geconfigureerd. Bij Europese Ford modellen is dit niet het geval.

    De autolocking functie zal dus eerst moeten worden geactiveerd voordat deze functie d.m.v. de procedure met de lock/unlock knoppen kan worden aan en uitgeschakeld.
     
  11. Ik heb het kunnen geactiveerd met de aangepaste focccus versie van JW
     
  12. Aangepaste Focccus?
     
  13. Ik heb het op deze wijze gedaan, niet met Focccus maar met Forscan. Ik woon in de regio Haaglanden en wil dit ook best bij jou activeren. Als je er nog behoefte aan hebt, stuur dan even een PB. Ik zal ondertussen kijken of mijn licentie nog actief is...
     
  14. Heren bedankt,

    Met jullie uitleg is het mij gelukt om met Forscan mijn autolock te activeren bij mijn focus 3.2.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    bws723 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina