1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zelf wintervelgen / zomervelgen wisselen

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Yakko, 12 feb 2018.

  1. #1 Yakko, 12 feb 2018
    Laatst bewerkt: 12 feb 2018
    Ik heb gezocht of er al een topic bestond betreffende het onderwerp op dit forum maar kon hierover niet veel vinden.

    Komende van een Peugeot 107 waarvan beide sets stalen velgen waren stelt een velgenwissel (dus geen bandenwissel) vrijwel niets voor. Binnen het uur een setje gewisseld maar dan had ik geen sensoren en dus geen computers met (fout) meldingen. En de velgen waren relatief klein en dus handzaam.

    De reden (voordelen) waarom ik zelf mijn velgen wisselde waren:
    1. gewoon leuk om zelf te doen;
    2. wisselen zonder afspraak op een tijdstip waarop het mij uitkomt.

    Ik heb momenteel een set 16" stalen velgen met zomerbanden inc. sensoren plus een setje bouten moeren. Voor de winterbanden heb ik lichtmetaal tevens 16" met sensoren en ook een eigen setje bouten moeren. Beiden sets origineel Ford en goed in balans, geen enkele trillingen en/of vreemd rijgedrag.

    Mijn vraag is of het mogelijk is om zelf de mk3.1 over te zetten naar een andere set velgen zonder daarvoor aanvullend naar de dealer te hoeven gaan? Ik vernam van een Ford monteur dat de sensoren iedere keer ingeleerd/gereset dienen te worden?!
    Indien het technisch mogelijk is kan je jezelf afvragen of je het wel zelf zou willen doen, vanwege xyz reden (bijv. het ontbreken van balanceren, eigen banden opslag, risico op onbalans of erger bij foute montage etc). Ik verneem ieder zijn mening graag!

    Tevens, bestaat er een standaard procedure (best practice) die er gehanteerd dient te worden bij het wijzigen van velgen set specifiek voor de Focus? Bijv. de aanhaalmomenten van de bouten bij een LM of stalen velg?

    Ik verneem graag de ervaringen van mede forum leden.
     
  2. Ikzelf heb 16” LM orgineel ford als zomerset met TPMS sensoren in de banden en 16” stalen velgen met winterbanden incl. sensoren.
    Wissel ze ieder seizoen zelf en nog nooit naar de dealer geweest om iets in te leren en ook nog nooit iets van een melding of iets gehad.
     
    Yakko vindt dit leuk.
  3. En dit zijn de aanhaalmomenten.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Yakko vindt dit leuk.
  4. Niet echt iets bijzonders om wielen zelf te wisselen zitten bij peugot en bij ford gewoon geschroeft volgens hetzelfde principe.
     
    Yakko vindt dit leuk.
  5. Bedankt voor de reacties, dan blijf ik het gewoon zelf doen. Nu op zoek naar een goede compacte garage krik en een compacte compressor met bandenspannings meter.
     
  6. Jaren geleden heb ik bij de Lidl een prima krik gekocht die je er nog steeds kan kopen! Werkt prima!

    Screenshot_20180216-233754.jpg
     
  7. die krik van lidl is idd super voor wielen wissel, maar je kan hem niet heel hoog optillen, kans is dat als je pech hebt een blokje erop moet leggen om wel de hoogte te halen. met mijn auto zat ik namelijk net te weinig. ivm ik krik vaker nodig heb en hoogte wel fijn vindt. een echte krik van 150euro aangeschaft.

    voor de rest is een momentsleutel heb ik van hornbach, opzich niks op aan te merken
    https://www.hornbach.nl/shop/WGB-Momentsleutelset-1-2-42-210-Nm-5-delig/8862670/artikel.html
    zit alles wat je ervoor nodig hebt om je wiel te wisselen.

    compressor zit mogelijk bij je reservewiel als je met flesje hebt. anders zul je deze ook aan kunnen schaffen, ff langs de tankstation kan ook altijd.

    sensoren dienen na het vullen van de banden ingeleerd te worden.
    ik heb geluk bij mij gaat het via de abs computer (aan de hand van bandenomtrek meet hij lekke/slappe band)
    heb je met sensoren is dat iets meer werk en zal je bij wissel ze aan en uit moeten zetten.
    of je winter en zomerset hebben allemaal sensoren die ingeleerd zijn, dan kan het zijn als je ze reset en gaat rijden hij automatisch de 4 weer herkend. persoonlijk geen idee. heb de sensoren altijd uitgeschakeld voor de klant
    als je computer technisch bent zou je ze zelf kunnen wijzigen met focccus programma of forscan. maar zelf niet gedaan ivm het bij mij niet hoefd, zelf dus niet gekeken of het te doen is
     
  8. Ik heb nooit gemerkt dat de krik niet hoog genoeg komt, terwijl hij voor meerdere verschillenden merken auto's is gebruikt. Met mijn vorige auto, Focus 2.1 geen probleem. Ook de Focus 3.1 ging prima. Voor de auto's die hoger op hun "poten" staan kan je beter naar een andere op zoek gaan.
     
  9. @Yakko, Ik heb hier nog een hydraulische krik (135 mm-342 mm max gewicht 2 ton) liggen, mocht je interesse hebben?

    [​IMG]
     
  10. Voor een suv kunnen deze krikken wel eens te kort zijn. En een blikje erop is geen goede keuze. Heeft mijn vader proefondervindelijk getest(nu zit er een fixe deuk in de dorpel.
     
  11. Werkt die compressor ook zonder flesje dan? Dat zou mooi zijn, die heb ik nog liggen!

    Over dat inleren van de sensoren, we gaan het meemaken!

    Ik las hier ergens een tip over een ijshockey puk. Sleuf erin en die op de steun plaatsen.

    Bedankt voor de tips allemaal!
     
  12. ik heb dus ook zon dingetje bij de lidl gehaald maar wat een onding ik krikte de auto op en het krikje rolde(letterlijk schuurde) over mijn tegels elke keer dat ik de auto omhoog pompte.
     
  13. Ik heb er prima ervaringen mee! Groot plezier voor weinig geld!
     
  14. dan moet je een pot krik nemen.

    [​IMG]
     
    RMB vindt dit leuk.
  15. Die heb ik ook nog liggen maar was iets te hoog en paste net niet onder de 107. Wellicht dat de mk3.1 wat hoger staat. Binnenkort eens testen!
     
  16. Dat de krik iets rolt is niet vreemd. Als de auto opgekrikt wordt aan 1 kant komt hij scheef te staan en verplaatst het punt waar de krik tegen de auto zit iets zijwaarts. Gebeurt ook als je een potkrik of schaarkrik gebruikt.
    Ik heb zelf een garagekrik van de bouwmarkt, bevalt mij ook uitstekend.
    Overigens plaats ik die krik niet op de felsrand ivm omvouwen, maar net daarachter op 1 van de chassisbalken. Of onder de veerschotel/poot.
     
  17. Yakko vindt dit leuk.
  18. Persoonlijk zou ik ook eens de aanbiedingen van automaterialen shops in de gaten houden en een net wat groter model nemen de kwaliteit is dan meestal ook beter. De krik moet kunnen rollen als je de auto op krikt. De auto gaat 1 kant op hellen terwijl het krikpunt omhoog gaat en tegelijk enigzins naar buiten komt, beschrijft een bocht vanaf laagste punt naar hoogste punt.
     
    Yakko vindt dit leuk.
  19. Als je zelf gaat wisselen is het advies, kijk ook naar een momentsleutel. Doe je het helemaal netjes.
     
  20. Kruislings aandraaien?
     

Deel Deze Pagina