1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Toch niet zo'n goed exemplaar

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Jaccobos, 18 jan 2018.

  1. Beste focusclubleden,

    Allereerst dank voor jullie warme welkom.

    In september 2017 kochten mijn vriendin en ik een FoFo 1.6 (Zetec S) wagon uit 1999. De proefrit beviel me, met 159.000km, APK tot 11-2018 en een prijs van €1200,- voelde ik me helemaal koopman.

    Nu vier maanden later blijkt het allemaal wat tegen te vallen. Het is inmiddels een aardig lijstje geworden:

    - Stotterende motor, bobine vervangen. Helaas te laat, want nu een hard rammelende uitlaat (katalysator wellicht kapot). Tussen de katalysator en middendemper zit een mof die met flodderwerk gemonteerd is. De verbinding tussen katalysator en middendemper is los. Een nieuw bestelde katalysator (imitatie) is te kort.
    - Stationair toerental schommelt. Gasklephuis was aardig vervuild. Deze en stationair klep losgehaald en schoongemaakt. Vervolgens was de gasklep niet meer gangbaar te krijgen. Uiteindelijk maar een tweedehands exemplaar van de sloop gemonteerd en daarmee het probleem opgelost.
    - Vierkante banden. Vier nieuwe banden gemonteerd en uitgelijnd.
    - Lekkende benzinetank.
    - Gonzend geluid achter. Vermoeden wiellager.
    - Voor de gevoelige bestuurder: schakelt soms ietsje hakerig en achteruit inleggen is soms moeizaam. Vermoeden drukgroep die eraan komt.

    En de kleine dingen:
    - Het bekende centrale deurvergrendeling probleem.
    - Gasveren van de achterklep in matige staat (klep zakt weer dicht).
    - Schakelaar elektrisch raam passagierszijde defect.
    - Ruitenwissers trekken strepen en functioneren slecht bij +100km/u.

    Al met al een frustrerende realiteit. Nu is bij ons het idee ontstaan om een algehele technische diagnose uit te laten voeren om de staat van de auto duidelijk in kaart te krijgen en wat we aan kosten kunnen verwachten.

    Zien er hier mensen die ideeën hebben over hoe en waar je zoiets kan laten doen?

    Groetjes en alvast hartelijk dank!
     
  2. Sneu dat je nu met reparaties zit.Maar een auto van 17 jaar oud en bijna 160k op de teller ?
    Ik neem aan dat jullie toch een proefrit hebben gemaakt?Om te zien hoe de auto rijdt , de motor loopt en of er rare geluiden zijn te horen ?

    Ik geef toe , sommige gebreken komen pas na enige tijd naar boven.Maar het is toch een beetje een gok om een auto van 17 jaar oud te kopen.Zelf heb ik er 1 van januari 2000.
    Deze had toen ~ dezelfde km stand.Dit gecheckt op de NAP site - hoeveel eigenaren en op een andere site of er al schade was geweest aan deze auto.

    Schade had ie niet gehad en ook de onderhoud boekjes zaten erbij.
    Toch heb ik ook nog diverse dingen moeten laten vervangen (bij de eerstvolgend APK na de aanschaf moest ie zelf nog een onderhoudsbeurt hebben.Kosten 870 Euro ( was wel bij een Kwikfit , maar dat terzijde)

    Ik heb mijn les geleerd.En na ~ 4 maanden heeft de Ford garage toch maar de bobine en 4 nieuwe bougiekabels vervangen ( kabels waren bij de onderhouds beurt vervangen - echter zoals ze eruit zagen , heb ik zo mijn twijfels over)
    En bij de Ford garage waren de kabels 25 Euro goedkoper !!!

    Ik hoop dat het illustreert dat je niet zonder meer mag uitgaan van nul reparaties bij zo'n auto.Ik betaalde voor mijn auto 1650 Euro in juni 2013 (APK/onderhouds beurt april 2014 - Ford garage augustus 2014)
     
  3. Ik ben vooral benieuwd waarom de tank lek is. Je bent de eerste waarbij ik dit hoor bij een Focus.
     
  4. Heb zo de indruk dat je de auto particulier hebt gekocht en vele jaren geen onderhoud heeft gehad.
    Een auto kopen van deze leeftijd is altijd een groot risico vooral als je de geschiedenis er niet van kent.
     
  5. Ruitenwissers die strepen zijn of vies of versleten.
    De problemen met de uitlaat verbazen me niet gezien de leeftijd van de auto.
    De raamschakelaar is ook niet zo lastig, gewoon een versere bij de sloop halen.
     
    • Voor de gevoelige bestuurder: schakelt soms ietsje hakerig en achteruit inleggen is soms moeizaam. Vermoeden drukgroep die eraan komt.
    Tja onze Focus 3 uit 2013 met 95k op de klok schakelt ook hakerig en de achteruit vloept er incidenteel wel eens uit als je die niet goed inlegt. Dat deed onze Fiesta Mk7 (nieuw gekocht) ook vanaf het begin. De 5 bakjes van Ford zijn nou niet echt de meest soepele bakken.

    Ik zou me daar niet te veel zorgen over maken.
     
  6. Ik moest bij mijn focus uit 2004 soms 2 pogingen doen voor die de achteruit pakte.
     
  7. #8 thecure, 19 jan 2018
    Laatst bewerkt: 19 jan 2018
    Tja, zelfs een elektrische fiets is duurder... Wat verwacht je?
    18 jaar oud... Dan kun je wat verwachten.


    "Al met al een frustrerende realiteit"

    Als je probleemloos wilt rijden zul je toch echt meer investeren moeten ben ik bang... Dat is pas realiteit...
     
  8. Ben ik het niet helemaal mee eens. Met een auto van 18 jaar oud kan je probleemloos blijven rijden.
    Goed onderhoud is het halve werk zeg ik altijd.
     
  9. Precies, goed onderhoud, daar heb je gelijk in.
    De problemen die TS noemt zijn nou niet echt verrassend na 18 jaar.
    Dan kan er wel eens een wiellager of gasklep defect gaan.

    Maar perfect onderhouden exemplaren na 18 jaren zijn zeldzaam. De meeste zien zo'n oude auto als gebruiksvoorwerp en doen de meest noodzakelijke dingen (voor de apk)
    Als er grote kosten aan komen doen ze hem dan weer weg.
     
  10. Daarom zei ik ook....
     
  11. Maar de uitzondering bevestigd de regel;
    Ik heb “net” zo’n perfect onderhouden exemplaar verkocht. Mijn collega rijdt er al dik 10.000km mee rondt. Enige is dat de brandstofpomp na een week kapot ging, kosten maar gedeeld.

    Over het algemeen heb je wel gelijk. De meeste mensen doen de auto weg omdat er kosten aan zitten te komen.
    Overigens zijn de door TS geroepen zaken gevolg van ouderdom. Ruitenwissers die fladderen boven de 100km/h zijn geen originele. Alleen die lekkende tank is raar.
    Niet de vulslang geweest? Overigens is €1.200,- niet heel goedkoop voor een Focus I van 1999.
     
  12. Een beetje TLC en je zou veel plezier met je Focus kunnen hebben. (Tender Love en Care)

    Als je zelf een beetje handig bent kan je 90% van je klachten oplossen.
     
  13. Ten eerste: Zie alles wat hier boven staat!

    Ten tweede: Een vriend van me kocht een FoFo uit 2002 Type: 1,5 (uiterlijk fase:2 / innerlijk (helaas) fase:1), met ca. 200.000 op de teller was niet duur, omdat er wat problemen mee waren o.a. roestvorming bij de achterspatborden! Koste daarom maar 600 eurootjes, maar omdat ik geen tijd had om alle problemen voor hem op te lossen, want hij vroeg een paar dagen voor het verlopen van de APK of ik alle APK punten + de aanvullende wilde repareren, maar omdat ik geen eigen plek meer heb ben ik afhankelijk van derde (o.a. brug huur) en kon ik het op zo'n kort termijn niet meer voor hem maken! Daarom was hij ca. 800 euro kwijt bij een vak garage en nu moet hij de andere punten ook nog laten doen komt nog wel 300 a 400 euro bij schat ik zo en nog ca. 400 euro achterstallig algemeen onderhoud: beurt motor / remolie verversen / 2 stuks banden; dus in totaal: 600+800+400+400=2200 euro voor 6 maanden auto rijden! En dan blijft nog de roest bij de achterspatborden die hij toch zal moeten gaan laten maken links zit na deze winter al een gat aan de achterzijde van de koker! Na opbellen van het keuringstation/garage waar de auto de laatste keer APK gekeurd was en in onderhoud was geweest bleek dat de oude eigen naar van bijna al de aan te komen reparaties als wist en hem daarom hebben weggedaan, zij hadden een offerte gemaakt voor een nieuwe APK met alle benodigde reparaties van ca. 1200 euro! De auto had volgens hem de laatste 3 jaar nauwelijks onderhoud gehad alleen het hoog nodige voor de APK, maar nu was het duur geworden, dus iemands ellende gekocht!
     
  14. Ten derde: Die vriend kon een paar maanden daar voor van mijn een identieke FoFo kopen ook 2002, zelfs dezelfde kleur en een vergelijkbare km-stand, die mocht weg voor 1.400 euro! Auto had licht voorschade gehad en daarna had ik hem helemaal technisch in orde gemaakt, was ook een auto met heel veel achterstallig onderhoud, maar voor mij koste het niet veel om dat allemaal te vervangen, had de meeste spullen nog liggen en wat ik had liggen kon ik goedkoop aan komen! Dus de auto in de verkoop gedaan, er kwam een dame met broer uit A'dam en hebben hem een aankoop keuring laten doen (100 euro) bij een vakgarage (vind ik een goed idee als je er zelf weinig van af weet) en hij kwam er glansrijk doorheen (alleen de beide achtbanden hadden ca. 2,5 mm profiel)! Ze hadden nog nooit zo'n goede Focus van die leeftijd gezien voor een keuring of onderhoud, was volgens hen in topstaat, alleen de beide achtbandjes en een klein beurtje (motorolie + filter) en hij was klaar! Ik heb de prijs iets laten zakken en hem verkocht voor 1.200 euro! Die vriend heeft er nu spijt van dat hij die Focus niet heeft gekocht, want die was in een veel betere staat en al het achterstallig onderhoud gepleegd en hij zit nu nog met die roest die er niet best uit ziet, dus of repareren, kost weer een duit of na 1 of 2 jaar zit hij er doorheen met de roestvorming!

    Moraal van het verhaal: Meestal is goedkoop duurkoop (geldt niet allen voor auto's)!
     
  15. Dank voor de reacties! En eens met het bovenstaande. We gaan nu stap voor stap de belangrijke zaken oppakken. Om te beginnen het wiellager linksachter. Die zingt nu vanaf 50km/u een vrolijk deuntje mee.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
     
  16. Auto,s boven een bepaalde leeftijd is altijd een gok , zo ook die ik een jaar of 5 geleden kocht uit 99 voor 1050 euro wat toen niet duur was.
    Ik wist dat er wel wat aan gedaan moest worden en kijk dan ook niet alles na, is zinloos en dan krijg je toch de opmerking"wat wil je voor die prijs "en dat is wel een beetje terecht.
    Motor liep goed dat vind ik dan wel het belangrijkste . Gecontroleerd op roest wat er toen nog niet was. Wel na een half jaar bak kapot, 5 de versnelling deed het niet meer, gelijk koppeling vervangen en dus andere bak. Kosten ca 350 euro. Toen de remmen voor , nieuwe schijven en blokken en uiteraard het systeem voorzien van nieuwe remolie , kosten weet ik niet meer, niet al te duur. Remmen achter laat ik altijd maar een beetje op zijn beloop maar aan 1 kant was op een gegeven moment een continu getik en gepiep, veer gebroken , voeringen dun dus alles nieuw. Auto voorts voorzien van 4 nieuwe schokdempers want dat was niet echt veel meer. Tussen door een ruitenwisser motor en mechaniek. Airco droger plus slang en condensor, is allemaal zelf te doen. Afgelopen jaar kwam er roest aan de achter kant bij de dorpels, bleken onder de kit nog al krokant te zijn en dat betekende over een lang stuk de roest uitslijpen en er nieuw ijzer in lassen. Distributie riem en waterpomp wist ik niet hoe oud ze waren dus ook vervangen. Oke alles bij elkaar opgeteld kostte het echt wel wat maar het is een schijntje als je het zelf doet en bovendien vind ik het nog leuk ook.
    Hitteschild van de kat ook nog en de ophanging van de kat ook los gerrot. Hele waslijst hoor maar die auto rijdt nog steeds zalig en dat alweer bijna een ton
     
    Hanshi vindt dit leuk.
  17. Voor mij is het een simpele optelsom, focus 2001 gekocht voor 1200 euro (incl. 4 winterbanden met velgen), nagekeken en gecheckt hoe de motor, uitlaat en onderkant was, die waren goed, lak heeft vooral bij de deursloten veel krassen en verschillende kleine dingetjes die eraan mankeerde, net een nieuwe tweede hands-slotenset erop gezet voor 80 euro, achteruitrijlamp en remlicht die het niet deden vervangen,niet werkende airco laten checken en vullen, kosten 120 euro. zo zijn er nog een paar kleine dingetjes, centrale deurvergrendeling die het (nog) niet doet, wil er graag daglicht op maken, en ruitenwissers die vervangen moeten worden, Ik heb 800 euro als maximale kosten in mijn hoofd om hem weer top te krijgen, wat betekend dat de auto totaal 2000 euro kost, maar waar kan ik een auto vinden voor 2000 euro in goede staat? Het voordeel van dit alles is dat ik alles zelf doe of zoals de airco, laat doen, maar dan weet ik ook 100% dat de auto goed is en er een flink poosje tegenaan kan.

    Moraal van het verhaal is, Jong of oude auto, een aantal dingetjes zijn belangrijk bij aanschaf, motorisch goed, koppeling, remmen en uitlaat oke en geen serieuze roest, dan maken andere dingetjes niet zoveel uit, maak er een budget voor wat je de auto voor jezelf waard vind.
    Als je niet teveel te besteden hebt en je bent een beetje handig en hulp krijgt hier op het forum met vragen, dan kun je een leuke auto hebben voor weinig, ben je niet zo handig, dan kun je beter ff doorsparen ;)
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina