1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aftermarket Xenon

Discussie in 'Handleidingen Focus III' gestart door wouter, 5 jul 2013.

  1. Ik heb aftermarket Xenon ingebouwd in mijn Focus III Wagon, was nog niet makkelijk omdat er wat speciale vereisten zijn en hier weinig over te vinden is op internet. Het inbouwen zelf is uiteraard kinderspel, dus lijkt me weinig uitleg nodig te hebben, maar hierbij voor de liefhebbers de zaken waar je rekening mee dient te houden.

    * Gebruik R-lampen, daar je anders strooilicht krijgt
    * Gebruik een CANBUS-systeem (voorkomt foutmeldingen op display dat er een lamp defect zou zijn). Een Slim-Line variant kan mooi weggewerkt worden onder de behuizing van de lampen.
    * Je hebt een speciale kabel nodig voor de stroomvoorziening die je er tussen plaatst. De goudkleurige weerstandjes die hieraan/op zitten worden erg warm en dien je op het chassis te monteren om goed zijn warmte kwijt te kunnen. Ik heb dit gedaan d.m.v. Bison Siliconenkit High Temp, verkrijgbaar bij elke bouwmarkt. Voor gebruik wel eerst goed laten drogen (staat ook info over op verpakking).
    * Je hebt een adapter nodig geschikt voor de Focus 3 om de lampen op zijn plek te houden (je kan het originele zwarte blokje niet meer gebruiken).

    Met deze spullen heb ik het werkend:

    1) Xenonlamp.nl Xenon ombouwset Slim Canbus
    (H7/R-LAMP/Kleur kan je zelf kiezen, ik heb 5000K genomen).

    2) Blue motion kabels (H7)

    3) XenonAdapter Ford Focus Low Beam

    Let wel op of die weerstandjes bij gebruik niet gaan roken/smeulen. Als je de motor 5 minuten lang met lampen aan laat draaien, zie je het zo. Schijnt nogal eens te gebeuren. Bij mij is 1 weerstand perfect, de tweede moest ik ruilen. Nu de nieuwe heeft hetzelfde probleem, dus die moet ook weer even terug. Je moet dus wel wat geduld hebben. ;-)

    In iedergeval zal ik volgende keer lekker xenon af-fabriek nemen. Maar dit werkt nu ook. :cheer:
     
  2. Hee Wouter we geloven er niks van.......:D:D:D
    "Pics or it ain't true" zullen we maar zeggen......hahaha
     
  3. het mooie van de weerstanden is dat ze kleine 20watt opstoken.
    dus logisch dat ze warm worden
    hierdoor kom je uit op 55watt (dankzij het 35watt setje)
    zodoende denkt de computer dat de lamp goed is en geeft geen foutmelding

    door de stekker van de lamp los te halen kun je zien of je foutmelding krijgt of niet

    tevens een zogenaamde canbus set is niks meer dan erboven, maar dat is de goedkope manier als je weerstand gebruikt. intern in de unit zit een extra electronica dat als de auto met een klein test voeding test dat hij ziet dat de lamp heel is. hierna zal de computer geen melding geven bij het gebruik van de verlichting.

    verder zeg je gebruik r-lampen, als je over strooilicht hebt. dan moet je bij xenon altijd gebruik maken van projector koplampen
    met een reflector koplamp dan krijg je strooilicht.
    in een projector lamp maakt het helemaal niet uit of er een kapje op de lamp zit of niet. dit ivm de constructie van de projector toch het licht tegen houdt.

    verder in plaats van bison kit kun je ook thermische pasta gebruiken.
    dit is speciaal hiervoor gemaakt. dit kun je bij elke computer zaak kopen. je doet het namelijk ook tussen de cpu en de koellichaam.

    de speciale kabel voor de stroomvoorziening zorgt er alleen voor dat je de xenonlamp via een relais direct op de accu aansluit (dan heb je ook geen nut om canbus belast te hebben ivm het direct aan de accu ligt)
    andere kant van de relais daar zit dan de weerstand ter voorkoming van storing van het systeem, zolang de weerstand heel is zal de computer denken dat lamp heel is. terwijl dat de xenonlamp eigenlijk helemaal niet op die stroomkring zit maar op de andere kant van de relais.

    voordeel is wel dat je nooit storing gevoelig signaal van de belast door de auto heen gaat. dat kan namelijk tot storing veroorzaken.
     
  4. Zie deze tekst op http://www.xenonlamp.nl/faq-auto-verlichting#Wat is een R-lamp:

    Ik had dus eerst een normale lamp, maar die scheen alle kanten op. Met de vervangende R-lamp leek het op het oog goed, maar voor alle zekerheid ook nog even officieel laten meten...en is perfect, zou hiermee zo de APK doorkomen (als die dat moest hebben).

    Bedankt voor de overige info. Wel vraag ik me af of de koelpasta ook zou werken in de praktijk, want deze wordt niet hard bij opdrogen toch (haal je CPU koeler maar eens los ;-))? Ik vraag me af of de weerstand dan wel netjes op z'n plek blijft liggen...Warmte geleiden zal de koelpasta vast en zeker beter doen dan de Bison kit, maar die wordt keihard.
     
  5. #5 mauce, 9 jul 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jul 2013
    Als de weerstanden zo warm worden zou ik een wat grotere kiezen kwa vermogen, niet de weerstandswaarde uiteraard. En deze dan via een mica plaatje vast zetten(schroeven) aan je body oid.

    http://de-onlineshop.nl/index.php?route=product/category&path=35_36_38
    Zoiets bijvoorbeeld? Uiteraard de juiste impedantie kiezen en max afwijking/ nauwkeurigheid....

    Bij een goeie elektronica winkel kunnen ze je aan de juiste helpen....
     
  6. hij heeft de juiste al. is een keramische weerstand dat 20watt verstookt dus die wordt warm. maar dat is juist de bedoeling. hoe warmer het is hoe makkelijk en beter hij zijn warmte kan afdragen en dus koelen.

    ps op de betreffende site staan alleen 5 en 9watt weerstanden daar heb je helaas niks aan in deze situatie
     
  7. Daar heb ik nou echt nog nooit van gehoord:P. Hoe beter de warmteafgifte hoe minder warm die is lijkt mij:P.
     
  8. Waar het mij om ging was de montage van de weerstand. Ik ga er vanuit dat de weerstand geleverd bij de set opzich goed zal zijn.

    De weerstand behuizing die op een van de eerste plaatjes te zien is heeft koelribben en is te schroeven. Grote koelribben zorgen voor een groter oppevlak om de warmte af te geven. Uiteraard moet je de juiste waarde hebben zoals ik al aangaf. Vandaar de electronica zaak.
     
  9. De standaard (met de kabel) meegeleverde weerstandjes heeft ook schroefgaten, maar ik voelde er niet zo veel voor om te gaan boren, vind persoonlijke de bison kit dan toch een tikkie fijner, die kan ik helemaal netjes weghalen (al een keer gedaan) en dus de aftermarket xenon ongedaan maken. Bovendien geleid hij netjes de warmte en zit kei vast. Ik zou persoonlijk dus zo weer voor de kit gaan.
     

Deel Deze Pagina