1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ecoboost 1.6 troubles

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door jvdp, 3 mei 2013.

  1. Hi all,

    Mijn Focus 150pk ecoboost heeft motor problemen. Hij staat nu ruim 5 weken bij de dealer. Eerst is de cilinderkop gereviseerd (na 4 weken wachten en onderzoek). Toen ik hem meenam bleek hij toch niet goed te lopen. Ik hoor nu dat de schade in de onderkant van de motor zit en dat daarvoor de vervangende onderdelen besteld zijn. Ze gaan dus min of meer dat hele ding uit elkaar halen om het te repareren. Ik had de mazzel dat ik net voor het verlopen van mijn garantie bij de dealer was. Ik houd hier nu toch een naar gevoel aan over aangezien ze heel de auto hebben verbouwd, het de eerste keer niet opgelost hadden en nu weer wat gaan reviseren.

    De dealer stelt dat ik geen garantie op de garantie (=onderhoud) krijg van Ford. Dus na deze reparatie, mocht het ooit opgelost worden, moet ik maar hopen dat de ellende voorbij is?

    De dealer heeft het daarnaast ook voor elkaar gekregen dat na de eerste reparatie (revisie cilinderkop) een barst in mijn voorruit te krijgen(en niet te melden), mn antenne was afgebroken bij het wassen..
    Een en al ellende dus..

    Heeft iemand tips wat ik hiermee moet doen?
     
  2. Euh.. volgens mij heeft je dealer je niet helemaal goed voorgelicht. Naar mijn idee heb je op een reparatie ook weer 'gewoon' garantie.
     
  3. Dat zal ik dan wel eens navragen bij Ford Nederland. Ik heb dat bij de dealer zelf ook nagevraagd. De monteur vond het zelf ook vreemd.
     
  4. #4 Fred, 3 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 mei 2013
    Staat denk ik in de kleine lettertjes, ik heb met mijn vorige :focus2: ook eens gehad dat ik geen garantie had op een onder garantie uitgevoerde reparatie. Klinkt heel vreemd, moest het wel uiteindelijk zelf betalen (met coulance). Op die zelf betaalde reparatie had ik wel weer garantie werd gezegd.

    Overigens balen dat je problemen hebt, zeker ook balen als ze eerst een reparatie doen die niet het probleem oplost (daar zou je dan wel garantie in de toekomst moeten hebben) maar ook als ze schade maken.

    Op zich is er met repareren van motorproblemen niets mis, ze hangen niet iedere keer er maar meteen een nieuwe motor in tenslotte. Als de reparatie goed gebeurd is daar helemaal niets mis mee.

    Ik zie overigens dat je in een ander topic over tuning al je bijdrages vanmiddag weg gehaald hebt. Vermoed je dat het daarmee te maken kan hebben? Garantie daarop?
     
  5. Nee, die tuning is er ook afgehaald. Ik ga er ook niet uit dat dit de oorzaak is. Ik heb het maar weggehaald omdat ik geen zin heb dat dit later wellicht tegen me werkt?
     
  6. op mijn lakgarantie van mijn achterklep die vervolgens metjes overgespoten was kreeg ik het jaar daarop weer garantie toen bleek dat de roest weer terug gekomen was op de achterklep
     
  7. #7 Fred, 3 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 mei 2013
    Van de Ford website:

    Heb ik garantie op werkzaamheden die onder de garantietermijn hebben plaatsgevonden?
    Indien er een reparatie is uitgevoerd op uw Ford binnen de garantietermijn op fabrieks-en/of materiaalfouten, dan ontvangt u geen extra garantie op deze werkzaamheden.

    Heb ik garantie op een reparatie als deze is uitgevoerd door een officiële Ford dealer?
    U kunt er zeker van zijn dat wanneer u uw Ford bij een officiële Ford dealer ter reparatie aanbiedt, uw Ford in goede handen is. Op de originele Ford onderdelen krijgt u een garantie die kan variëren van 12 maanden tot en met 36 maanden.

    Informatie over reparaties die niet gedekt zijn door Ford vindt u hier.
    (Dit linkt naar onderstaande info)

    Reparaties die niet gedekt zijn door Ford
    Ford is niet verantwoordelijk voor reparaties die het directe resultaat zijn van:

    Schade veroorzaakt door verwaarlozing, overstroming, racen of enig ander onjuist gebruik.
    Normale slijtage.
    Niet naleven van de onderhouds- en service-instructies van Ford bij het onderhoud van uw auto.
    Niet naleven van de instructies van Ford bij het onderhoud van de lak en de carrosserie tijdens de regelmatige schoonmaakbeurt.
    Niet-geautoriseerde modificaties aan de auto of de onderdelen ervan.
    Nalatigheid bij het tijdig verhelpen van lak- of roestschade die werd vastgesteld tijdens de carrosserie- en lakcontrole.
    Factoren die buiten onze controle liggen, zoals luchtvervuiling, storm, steenschilfers, krassen of het gebruik van ongeschikte schoonmaakmiddelen.
    Reparaties met behulp van methoden die niet zijn goedgekeurd door Ford.
    Gebruik van andere dan originele Ford-onderdelen, of gebruik van onderdelen die afwijken Heb ik garantie op werkzaamheden die onder de garantietermijn hebben plaatsgevonden? Indien er een reparatie is uitgevoerd op uw Ford binnen de garantietermijn op fabrieks-en/of materiaalfouten, dan ontvangt u geen extra garantie op deze werkzaamheden. de kwaliteit van de originele Ford-onderdelen en vloeistoffen.
    Raadpleeg het onderhoudsboekje van uw auto voor meer nformatie.


    Heb ik garantie op originele Ford onderdelen?
    Indien u een origineel Ford onderdeel koopt bij een officiële Ford dealer, dan krijgt u een garantie van 12 maanden van Ford Nederland B.V. Officiële Ford accu's (36 maanden), koppelingsplaten (24 maanden), uitlaten (24 maanden) en schokdempers (24 maanden) kennen een langere garantietermijn.
    Let wel dat indien op een origineel onderdeel onder garantie reparatiewerkzaamheden zijn toegepast, de onderdelengarantie komt te vervallen.


    Dus als je dit leest heb je garantie op onder garantie uitgevoerde reparaties, de garantietermijn op de reparatiedelen wordt niet verlengd. Alleen die laatste opmerking past vreemd bij de andere opmerkingen.
     
  8. Bedankt! Hier staat dan toch dat ik dus geen garantie krijg? Aangezien dit een reparatie is tijdens de garantietermijn? Dan blijf ik het iig nog vreemd vinden. Wat als de monteurs slecht werk hebben verricht? Of ik onderdelen heb gekregen die niet goed zijn? Dat valt voor mij natuurlijk onmogelijk te controleren aangezien ik ook maar een leek ben op dit gebied.
     
  9. Ik ben zeker geen jurist, volgens mij staat er geen garantie op onderdelen onder garantie vervangen. Maar wel garantie op de reparatie.

    In de praktijk zal dit dus discussies op kunnen leveren. Zoals ik al schreef, ik heb een situatie gehad waarin ik geen garantie kreeg op onderdelen onder garantie vervangen. Uiteindelijk wel moeten betalen maar met coulance regeling.
     
  10. Vervelend om te lezen dat je problemen hebt met de Focus :-(
    Waar moet ik aan denken als je het hebt over motor problemen. Ik vraag dit omdat ik daar zelf helaas ook mee te maken heb gehad.
    In mijn geval was het van het ene op het andere moment over met de compressie. De oorzaak hiervan is tot op vandaag onbekend.

    Mijn motor (182 PK Ecoboost) is door Ford onder garantie vervangen, dus geen revisie. Ik heb een aantekening gekregen in de geschiedenis van de auto en heb gewoon weer garantie op de nieuwe motor. Ik moet wel zeggen dat mijn dealer heel snel heeft gehandeld en niet zelf aan de slag is gegaan. Zowel de fabriek als Ford Nederland zijn na constateren van het probleem direct op de hoogte gesteld. Uiteindelijk heeft men vanuit de fabriek de opdracht gegeven de motor uit de auto te halen en deze in zijn geheel te vervangen.

    Gezien het feit dat je er geen lekker gevoel bij hebt lijkt mij een contact moment met Ford Nederland geen overbodige luxe.
     
  11. Ben erg benieuwd wat de reparatie inhoudt, maar ook wat de klachten waren.
     
  12. Ik merkte dat ie stationair niet lekker liep. De auto schokte wat als het ware. Met die klacht had ik hem bij de dealer achtergelaten. Op de eerste cilinder was geen compressie meer. Eerst is de cilinderkop gereviseerd. Toen ik hem na 4(!) weken mee kreeg had ik ook nog eens te maken met een barst in mn raam (en geen kleintje) die ik gelukkig optijd gezien had. Mijn antenne was afgebroken. De dag erna had ik al meteen een motormanagement storing en ben ik teruggegaan. De originele klacht was ook niet verholpen want nog steeds trillen bij stationair draaien bij het stoplicht. Ik snap ook niet wat voor monteur de auto voor een grote ronde had meegenomen.
    Nu hadden ze weer de compressie getest, die was nog steeds niet goed. Ik vroeg ook waarom ze dat niet meteen na die revisie gedaan hadden. Dat blijken ze niet te doen omdat de gereviseerde onderdelen doorgaans altijd goed zijn. Ik snap dat niet, je wilt toch meten of het probleem voorbij is, en niet door te kijken hoe de motor loopt?
     
  13. Oei, dit is een heeeeel erg bekend verhaal, anders gezegd ik heb precies hetzelde probleem gehad ook het de eerste cylinder :-(
    Bijzonder merkwaardig dat de garage heeft besloten dit probleem zo op te lossen, is er bij jou weten contact geweest met Ford NL of beter nog de fabriek? Ik weet of het echt waar is maar ik heb me laten vertellen dat er bij een dergelijk motor probleem bij een "nieuwe" auto altijd contact wordt opgenoemen met de fabriek.

    Wat de compressie meting betreft kan ik zeggen dat die meting bij mij wel is gedaan, sterker nog zelfs na 1500 Km gereden te hebben is de meting nogmaals gedaan om te zien of alles nog hetzelfde was.

    Het feit dat wij min of meer dezelfde problemen hebben (gehad) geeft voor mij echt aan dat je contact moet opnemen met Ford NL. Van welk bouwjaar en maand is jouw Focus? De mijne is van mei 2011.
     
  14. die van mij is van maart 2011. Ik zal Ford NL wel bellen maandag om opheldering te vragen. Tevens de dealer. Is het eventueel mogelijk te verwijzen naar jouw reparatie?
    En hoe zit het bij jou met de garantie?
     
  15. Je zei dat de wagen getuned was, waar was die tuning uitgevoerd?
    Joost zijn wagen was ook behoorlijk getuned (zonder verdere aanpassingen aan koeling etc.). Zelf heb ik het idee (let wel is mijn idee) dat Joost zijn wagen als een soort guinea pig (proefkonijn) is gebruikt en dat het blok te schraal is afgesteld (is meer vermogen) dat in combinatie met een blok wat mogelijk vanaf het eerste moment niet gezond was, heeft geresulteerd in een kapotte motor.

    Al zal de tuning bij jou dan niet direct de oorzaak zijn, geholpen heeft het zeker niet.

    Wat betreft de reparatie, volgens mij is er ook nog ergens iets als consumentenbescherming. Wellicht kun je via andere partijen (ombudsman, Bovag, Anwb etc.) nagaan wat je rechten zijn in zo'n zaak als dit.
     
  16. #16 Iodokus, 3 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 mei 2013
    De garantie is niet veranderd dat wil zeggen 5 jaar of 100000 Km welke het eerst komt. Mocht de motor toch weer gaan dan zal ik tzt op mijn strepen moeten gaan staan maar dat gaat me redelijk goed af :-)

    Tuning helpt nooit in dergelijke gevallen, maar noch Ford, noch de dealer zijn van mening dat de tuning 100% verantwoordelijk is voor de ontstane schade. Zelf heb ik het idee dat er toch iets mis is met de motoren van het eerste uur je bent nl niet de eerste van wie ik deze problemen heb vernomen. Via mijn eigen dealer en via een andere dealer heb ik soortgelijke verhalen vernomen van Focussen van de eerste serie MK3 en dat betreft dan zowel de 150 als de 182 PK versie.
     
  17. Jeetje wat een vervelende situatie. Al mag je er gewoon van uit gaan dat ze het goed oplossen onder de garantie. Dus ik zou me niet heel erg druk maken.

    Als het goed is blijft het wel vallen onder de fabrieks garantie. Dus is je auto 1 jaar oud en ze vervangen iets dan blijft dat onderdeel wel vallen onder de resterende duur van de fabrieksgarantie. Als het je echt niet lekker zit, dan zou je de fabrieksgarantie kunnen verlengen. Dat mag je doen zolang je fabrieksgarantie nog niet verlopen is. Dat is maar iets duurder dan wanneer je dit gedaan zou hebben bij aanschaf van de auto.
     


  18. Zit je dan met je RS of ST......je mag er niet eens mee racen :mrgreen:
     
  19. Zit er op die motoren een extra elektrische koelpomp die nablijft lopen als de motor is uitgeschakeld?.

    Had ergens gelezen dat dat bij sommige ecoboost motoren noodzakelijk was om ingeval van extreme belasting, ervoor te zorgen dat de warmte gelijkmatig uit de motor wordt afgevoerd indien deze niet meer draaien.
     
  20. yep, op de 182pk motoren in ieder geval, als ik het hierboven goed lees nu ook op de 150pk versie.
     

Deel Deze Pagina