1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

turbo kapot??

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door esseth, 3 dec 2012.

  1. boutje zit er nog op, daar mag je al blij mee zijn, ben je die iig niet kwijt.
    turbo zal hoogstwaarschijnlijk stuk zijn gelopen door gebrek aan smering, motor spoelen en een nieuwe erop lijkt mij voldoende, maar daar kom je snel genoeg achter met loshalen en schoonmaken.
     
  2. Inderdaad dit is geen slijtage maar.een gebroken asje. Ik zou maar eens kijken hoeveel slijpsel er in het blok zit door olieretourslang en vacuumpomp te demonteren
     
  3. Ik zie schade aan de schoepen. Dit kan slijtage zijn, maar ook dat er 'rotzooi' in gekomen is.
    De vraag is of er speling op het asje zit.

    Als je zegt dat je hem kan draaien, dan is hij dus niet vastgelopen. Dat is in ieder geval positief.
     
  4. Nou dat weet ik zo net nog niet, als hij "vastloopt" komt er geen gruis in de olie.
    Als hij eerst gaat aanlopen en vreten, dan wel.
     
  5. Bij mijn weten belanden de meeste metaaldelen in de intercooler en in het ergste geval in de cylinder en uiteindelijk de katalysator.
    Als het olie gekoelde en gesmeerde lager kapot loopt heb je rommel in de olie.

    Meestal als er een turbo bij bijvoorbeeld een vw TDI klapt, schroeven ze er gewoon een andere turbo op en reinigen de buizen+intercooler.
     
  6. Ik ben er dus nog mee naar de garage gereden en heb tijdens deze rit niets gemerkt aan de motor. Behalve het vreemde geluid natuurlijk en dat er maar weinig gebeurde als het gas werd ingetrapt. De motor maakte geen vreemde geluiden en liep keurig. Dat lijkt me ook wel positief.
    Het doorspoelen van de motor was ik idd sowieso van plan.
     
  7. Hoi,

    oook goed nakijken of je nieuwe turbo genoeg olie krijgt. retourslang van de turbo loskoppelen en in een opvangbeker hangen, dan motor 60 seconden laten draaien zou je ca 1 liter olie in je opvangbak moeten hebben. niet langer laten draaien want dan raakt je olie in je blok op en dan ga je daardoor schade veroorzaken.
    PM gereplied

    mvg Chris
     
  8. Even een update.
    Er zit inmiddels een andere turbo op en heb er alle vertrouwen dat de garage alles goed heeft vervangen wat moest worden vervangen en heeft schoon gemaakt. Het viel hem wel op dat het allemaal erg vies was. De olie was erg stroperig en de filters bijzonder vies. Ook in de intercooler zat alweer de nodige olie, terwijl die hooguit een half jaar oud is.
    Heb nu 700km gereden en ga eind deze week terug om de olie ter vervangen en te horen hoe de het lijkt.
    De auto rijdt prima en heeft genoeg trekkracht. Wel heb ik het idee dat de motor iets meer 'ronkt', maar misschien verbeeld ik het ook maar. Ben wel wat huiverig geworden en zit niet meer zo lekker in de auto.
    Ik denk dat ik eerst bevestiging en meer kilometers moet hebben voordat ik m weer helemaal vertrouw.
     
  9. Nog even de laatste update vanaf mijn kant.
    Ben vanmiddag bij de garage geweest om de olie en filter weer te vervangen omdat ik inmiddels 1000km verder ben. Het zag er volgens hem allemaal goed uit. De olie zag eruit zoals olie eruit hoort te zien en het filter had nog wat rotzooi opgevangen.
    De kans dat de turbo nu nog weer kapot zou gaan is volgens hem heel klein.
    Daar ga ik dan maar van uit en hoop ik dat het hierbij blijft. Het heeft me inmiddels genoeg zorgen en geld gekost.
    Allemaal nog bedankt voor het meedenken!!
     
  10. Mooi dat het weer goed is, en een keer extra olie verversen zo vlak na de nieuwe turbo kan zeker geen kwaad, nu weer lekker genieten van het rijden :cheer:
     

Deel Deze Pagina