1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

turbo kapot??

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door esseth, 3 dec 2012.

  1. Vanavond, bij het oprijden naar een autoweg, verloor mijn Focus 1.6 TDCI ineens een hoop kracht/tractie. De auto wild vervolgens niet harder dan 90 km/h. Ik ben van de weg gegaan en rustig doorgereden naar eerst gestopt te zijn en ff gekeken te hebben.
    Onder het rijden hoor ik een huilend/sissend geluid wanneer het gas dieper ingetrapt wordt. Ook is het typisch dieselgeluid weg. Iemand enig idee wat dit is?
    Ik heb zelf zo'n vermoeden dat het de turbo wel eens kan zijn. Zo ja, duur grapje?
     
  2. #2 Marco Morello, 3 dec 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 dec 2012
    Turbo kapot klinkt meer als een keukenmachine/ koffiemolen.
    Turboslangen nog heel? Intercooler slangen nog heel?

    Als de turbo toch kapot is, dan moet je denken aan een blokwissel met nieuwe turbo. Niet enkel en alleen de turbo vervangen. Dan sta je zo weer met trammelant.
    Controleer ook je EGR klep, kijk of de verstuivers niet lekken, en is je roetfilter al vervangen geweest (Mits je die hebt)? Zit de auto rond de 2 ton aan kilometers? Dan heeft je dualmassa vliegwiel zijn bestetijd ook gehad, en zullen je verstuivers ook al aardig op de weg heen zijn.
     
  3. Hallo Marco,

    Het klinkt idd niet als een keukenmachine oid. Wat de rest betreft zit je aardig op de juiste weg. De slangen weet ik niet. Wel is de intercooler dit jaar vervangen wegens lekkage. De auto heeft net de 2 ton gehad. Er is een tijdje geleden een EGR storing geweest. De garage (officiele dealer) heeft deze gereset en geadviseerd om te kijken hoe het gaat. De verstuivers zijn volgens hen al een keer aan onderhoud onderhevig geweest. Er zit nl. wat zwarte drap omheen, maar dit is droog en er zijn duidelijk krassen van gereedschap op de verstuivers te zien.
    Volgens mij is alles van bovenstaande beter dan een defecte turbo dus ik hoop echt dat dat het niet is.
     
  4. Klinkt mij als een slang probleem, waarschijnlijk heb je ook een hoop zwarte rook uit je uitlaat bij het gas geven nu.
    Denk in ieder geval niet dat het turbo is.
     
  5. Het was gisteren laat dat het gebeurde dus heb het niet naar de slangen kunnen kijken en rook was zodoende ook niet zichtbaar.
    Ga zo maar ff kijken en de garage bellen.
     
  6. Kom net bij de garage en had geen slechter nieuws kunnen krijgen. Turbo dus ook motor naar de maan.
    Krijg later vandaag te horen wat de opties zijn, maar dat het veel geld gaat kosten lijkt me duidelijk.
    Iemand tips over hoe hier mee om te gaan? Alle tips en adviezen zijn welkom.
     
  7. Das balen zeg :nocheer:
     
  8. Collega der man heeft een Peugeot 406 met dezelfde motor en heeft tot 3 maal toe een nieuwe ( gereviseerde ) turbo laten monteren. Motor is ook diverse malen gespoeld.
    Hij rijdt er nu toch alweer bijna een jaar mee rond.

    Maar al met al klinkt het niet goed en gaat het je een berg geld kosten.
    Da's niet fijn.
     
  9. Ok, nu weet ik het niet meer. Ben vanmiddag bij een algemene garage geweest voor een second opinion.
    Die is van mening dat een nieuwe turbo met bijbehorende toepassing vervangen voldoende is. De hele motor vervangen is wat hun betreft niet nodig.
    Ze doen dit vaker op deze manier en hebben hier goede ervaringen mee.
    Wat vinden jullie?
     
  10. #12 gerardTDCI, 4 dec 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 dec 2012
    maak goede afspraken over garantie, hier op het forum is te lezen als ze het hele vervangings project niet goed doorlopen dat de turbo het snel weer begeeft.
     
  11. #13 kolere, 4 dec 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 dec 2012
    Dat ligt helemaal af van wat er kapot is aan de turbo, lees dit eerst is:
    - punt 3.3 http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=23215
    - en met name ook deze reacties:
    Kort om:
    1. Wat is er kapot aan de turbo? A.Versleten of B. Gebroken schoepen?
    1A versleten? Oorzaak van slijtage zoeken (verstopte olieleiding (door te weinig verversen, verstopte dpf, slechte egr), lekke verstuiver (juist te dunne olie) of normale slijtage (dan zal de turbo nooit vastslaan maar gaan fluiten oid) en daarna gewoon nieuwe turbo.
    1B hoever is het slijpsel het blok in gegaan?
    - Zeef vacuümpomp en olieretoursleiding vol blok opgeven.
    - Heel weinig slijpsel of geen, dan motor volgens tsb reinigen en de oorzaak van de slijtage van de turbo zoeken (zie 1A).

    Bij vervanging turbo ongeacht oorzaak gelijk de gemodificeerde olieleidingen en bijbehorende banjobout plaatsen, nieuwe oliefilter en nieuwe olie erin.
     
  12. Het lijkt meer een slijtage kwestie te zijn. Heb het ding vanbinnen gezien en alle schoepen zitten er nog aan maar vertonen duidelijk sporen van slijtage.
    De computer geeft aan dat er een EGR probleem is, dus dat is zeker van toepassing. Het kan zijn dat er telang is doorgereden met de olie, zonder te verversen. Ken niet de volledige geschiedenis van de auto.
    Ik ga nog maar eens even wat informeren, voordat ik m'n beslissing neem.
    In ieder alvast bedankt voor de moeite en het meedenken.
     
  13. Hoi,

    heb nog een turbo liggen van een 1.6 tdci 109pk in goede staat van een auto met 130dkm, alle 10 dkm nieuwe olie gehad, amper tot geen speling. 150€ is het de jouwe.

    mvg Chris
     
  14. He Chris,

    Heb je een PB gestuurd.
     

  15. Pas geleden heb ik een c-max gezien waar de turbo van kapot was. Deze turbo was nieuw en let wel nog geen 3 weken daarvoor vervangen. Let dus goed op dat je niet voor de easy way out gaat en enkel en alleen de turbo vervangt.
     
  16. niet te bang wezen

    gewoon een complete turbohoet pakket erop zetten nieuwe olie en filter erop, en dan naar 1000 km rijden weer nieuwe olie en filter, dan ben je voor 1250 euro klaar en kan je gewoon weer rijden met je auto. breng hem gewoon naar een garage waar je zelf ook een goed gevoel bij hebt ipv 1 die het niet aandurft.
     
  17. voor diegenen die er meer verstand van hebben dan ik en een omdat een plaatje de zaken wat verduidelijkt. Zo ziet het er nu uit:

    [​IMG]

    [​IMG]

    De tweede foto is gemaakt nadat ik hem een halve slag heb gedraaid.

    Iemand die er nu iets zinnigs over kan zeggen? Slijtage, dus kan worden volstaan met een nieuwe turbo of is er teveel schade en zal toch de motor eraan moeten geloven?

    Alvast bedankt.
     
  18. Die is indd gewoon echt naar zijn grootjes en denk ook dat het zeker niet onverstandig is om de motor op zijn minst door te laten spoelen als deze ook al niet overleden is
     

Deel Deze Pagina