1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

achterruitwisser hapert

Discussie in 'Exterieur' gestart door esseth, 23 apr 2012.

  1. Hallo,

    De achterruitwisser van mijn Focus Wagon uit 2005 hapert. Hij doet het ongeveer drie slagen en dan houdt hij er ergens halverwege mee op, dus verticaal op m'n raam. Ik dacht de motor, maar dan zou die het toch helemaal niet meer doen? Een relais, maar daarvoor geldt toch hetzelfde verhaal?
    Ik heb de motor toch gedemonteerd en uit elkaar gehaad en geprobeerd zoveel mogelijk schoon te maken. Op de twee grote ijzeren 'tandwielen' trof ik wat corrosie aan en heb dit zoveel mogelijk proberen schoon te maken. Er was echter geen beweging in te krijgen en heb dus alleen schoon kunnen krijgen wat in het zicht was. De zaak weer in elkaar gezet en ja hoor: na drie keer was het weer gedaan.
    Iemand nog tips wat ik er nog meer aan kan doen of wat het kan zijn?
     
  2. Het zou toch het relais kunnen zijn wat op zijn einde begint te komen.
    Misschien dat het relais warm word en daardoor ergens achter blijft hangen/plakken.
     
  3. Je moet de pen met het tandwiel uit de behuizing tikken en deze schoonmaken. Het 'tandwiel' moet z'n hele slag kunnen maken. Als je er geen beweging in kan krijgen dan kan het motortje dat ook niet echt lekker denk ik.

    Voor een how to zie: hieerrrrrrr
     
  4. Kijk je massapunten van de wisser ook goed na.
     
  5. Goed, heb het ding er weer vanaf en uit elkaar gehaald. Ik heb geprobeerd de pin waar de wisser aan vast zit eruit te halen, maar dit lukt niet. Zit te vast. Maar de tandwielen stonden nu wel anders de vorige keer en ik heb niet het idee dat deze erg veel last hebben van corrosie.
    Heb het motortje aangesloten zonder wisser en dan draait ie ongeveer ook drie keer om er weer mee op te houden.
    Welk relais moet ik hebben, want dit kon ik in het onderhoudsboekje niet terugvinden.

    Op één van de foto's in de howto zag ik een zwarte massakabel aan een bout van het kofferdeksel vastzitten, maar die heb ik bij mij niet kunnen ontdekken. Maar goed, hij heeft het altijd goed gedaan, tot voor kort dus.
     
  6. Ik weet niet of de motor voor een hatchback uit 2000 en een wagon uit 2005 gelijk zijn, lijkt mij niet overigens. Maar neem wel aan dat het binnenwerk ongeveer gelijk is. Heb je een foto van de binnenkant??

    De pen was bij mij los te tikken met de achterkant van een schroevendraaier, kostte overigens wel wat moeite.

    Zit het relais niet ergens in de wisserbehuizing??
     
  7. Heeft ff geduurd want ik had niet eerder tijd, maar heb me gisteren maar weer eens op het probleem gestort. En met succes. :dance:

    Ik heb de pin met veel moeite en gepast geweld uit gekregen en daarin zat ook gelijk het probleem. Er zat aardig wat rotzooi in de behuizing en rondom de pin waardoor deze moeilijk liep. Alles schoon gemaakt en met WD40 ingespoten en de wisser loopt nu soepeler dan ie ooit heeft gedaan. Probleem opgelost.
     

Deel Deze Pagina