1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Banden druk

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Kor Eikenaar, 13 mei 2023.

  1. Ja hoor, daar is weer iemand die er niet uit komt op welke druk de banden moeten staan............Ik heb een Ford Focus station 2015 1.5 Ecoboost met een standaard banden maat van 205/55 R16. De druk voor die banden is overal te vinden, nu heb ik alleen een klein maatje meer.....215/55 R16. Welke druk moet ik hiervoor aanhouden of is die nagenoeg hetzelfde als de standaard bandenmaat.

    Ben ook benieuwd wat jullie adviseren op welke druk de banden moeten met een caravan erachter........

    Van mijn kant allemaal twijfels omdat ik het veilig wil hebben en geen zin heb overmatig bandenslijtage, ben zuinig op de rommel en zuinig op men geld.

    Ik hoop dat jullie een antwoord voor me hebben.
     
  2. Een hulpmiddel om de goede bandenspanning te hebben is de volgende website: watismijnbandenspanning.nl
     
  3. Je hebt een afwijkende bandenmaat dan het origineel? Dus je kan geen bijpassende bandenspanning vinden in de handleiding?

    Vaak valt op dat hoe smaller het loopvlak is, hoe hoger de bandenspanning. En soms is er een kantelpunt waarbij sommige tussen maten weinig tot geen verschil zit.

    Je hoeft dus niet bang te zijn dat als het met 205/55R16 2.3 bar is, dat het met 215/55R16 opeens 2.8 bar zou zijn.

    Soms wordt ook weleens aangegeven dat de opgegeven bandenspanning geldt voor een omgevingstemperatuur van 20°C en dat voor elke 10°C lager je 0,1 bar meer kan aanhouden.

    Om 0,1 of 0,2 bar verschil hoef je je echt geen zorgen te maken. Misschien dat je een klein beetje verschil merkt in het brandstofverbruik, maar dat verschil kan je pas merken over een langere periode van meerdere tankbeurten.

    Een caravan geeft kogeldruk. Ik zelf zou denken dat je dan de bandenspanning aanhoudt die wordt opgegeven voor een beladen auto aangezien je niet alleen de caravan vult, maar ook de auto.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  4. Dat gebeurt echt wel vaker hoor, sta er echt niet van te kijken. Fabrikant doet echt niet van elke mogelijke maat band kijken wat de beste spanning is.

    Standaard bandenmaat bij mij is 235/40r18 of 235/35r19....ik cruise rond op 255/35r19, maar nergens kan ik vinden wat de beste spanning is
     
  5. Banden maat is niet direct het probleem. Het gewicht is het probleem.
    Je hebt eigenlijk drie groepen
    fiesta, ka (kleine auto)
    focus, mondeo, (midden auto)
    bestelwagen, EV auto en dergelijks.

    kleine auto is eigenlijk altijd 2 - 2.2bar
    midden auto is 2.5bar
    rest zitten rond de 3 - 5.5bar.

    Heb je bandenspanning te hoog staan dan komt middelste deel van de band te hoog te staan.
    Brede banden zijn eigenlijk altijd extra versterkt om dit te voorkomen.
    Bij veel gewicht vervormt de band meer en heeft als gevolg dat de band te warm kan worden.
    vandaar de hogere druk.

    Kort gezegd.
    2.5bar is perfect voor je. Heb je wat meer gewicht op de as zitten 0.2bar hoger zitten, is geen probleem.
     
  6. 205/55 x 16 en 215/55 x 16 zijn beide normale bandenmaten voor een mk3, afhankelijk van uitvoering.
    De afrolomtrek verschilt maar weinig en de bandenspanning is voor beiden hetzelfde.

    Dit zegt het mk3 instructieboekje erover :
    bs.jpg

    De waardes zijn vrij laag gekozen, je kunt de bandenspanning rustig op 2.5 bar rondom zetten
     
  7. Wat mij betreft een belangrijke vraag/informatie die ik weinig terug zie komen in dergelijke topics, hoeveel bar stel je dan in op de pomp? Advies is 2.5 bar zoals hierboven, echter de meeste mensen moeten rijden of komen terug van werk om even lucht te halen waardoor lucht uitzet, maar dan stel je in de pomp 2.7/ 2.8 bar om op echte 2.5 bar uit te komen. Als je dus 2.5 instelt dan krijg je maar 2.2/2.3 bar.
     
  8. Waar haal jij de info vandaan dat een EV auto een banden druk moet hebben van meer dan 3 bar?
    Ford schrijft voor de Kuga PHEV toch echt wat anders voor


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  9. Dan koop je deze kan je het met koude banden vullen.
    Screenshot_20230514_142710_Chrome.jpg
     
  10. je zal vast wel op een paar KM afstand een benzinepomp hebben waar je banden kunt oppompen.
    binnen die paar km zijn je banden nog niet zo warm als na een snelwegrit.
    ik ga dus eerst bandenspanning meten en dan pas mijn rit beginnen (niet iedere dag natuurlijk)
     
  11. Dat is zeker een nuttige opmerking, de aangegeven bandenspanning geldt natuurlijk bij ‘koude’ banden.
    Als je zelf niet de middelen hebt om koud te meten of bij te vullen moet je idd minstens 0,2 à 0,3 bar optellen bij de gewenste bandenspanning, ook afhankelijk van buitentemperatuur en gereden afstand
     
  12. Ging niet direct om de auto zelf. Maar meer om gewicht
    Auto van 1000kg of lager zie je vaak juist 2bar bandendruk.
    Autos zwaarder als 2000kg zie je vaker 3bar bandendruk. Waar ik achter ben gekomen is dat de kuga phev onder de 2000kg zit. Namelijk 1700kg leeg. Dan snap ik idd dat het niet 3bar is.

    Ging mij voornamelijk om eerder gewicht van de auto reden is voor druk dan bandenmaat.
    Alleen thuiskomer is haast altijd 4.5bar.
     
  13. Je moet je ook niet stijf staren op de absolute waarden zoals opgegeven,
    Elke bandenpompmeter wijkt wel wat af welke druk wil je ze ? Zet m daar gewoon op oké kom je net van de snelweg en slaat de damp van de banden zet ze dan 0,3 of zo hoger..

    voor de caravan zet je de banden best op de maximale belading zoals aangegeven in de auto of de waarde die op de band zelf staat (op de band staat de druk aangegeven waarbij de maximale draagcapaciteit bereikt wordt)

    voor de kuga phev met volle belading is het boven de 3 bar volgens de sticker in de deur, dacht zelfs 3,4 bar ben ik even kwijt
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina