1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Stel dat je een heel motorblok kon vervangen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door focus06, 3 jun 2021.

  1. Stel je hebt een Focus ST of zo die total loss is maar het motorblok + versnellingsbak doen het nog wel gewoon. Kan je dan dit overzetten in bijvoorbeeld een 1.0?
     
  2. Je moet dan wel alles overzetten. Wielophanging, remmen, koelsysteem, etc.
    Flinke operatie en dan moet je ook langs de RDW voor een keuring.
     
    Thieske vindt dit leuk.
  3. bijna alles kan, maar moet je het ook willen :P als je dan z'n vraag stelt kan je beter gewoon gelijk een st kopen ;) er zijn van die gekken die het doen hoor he @focusfanrossum
     
    Jvdpol en focusfanrossum vinden dit leuk.
  4. Een goede ST kopen is denk ik goedkoper dan een 1.0 ombouwen. met alleen een motor en v-bak ben je er niet.
     
  5. Inderdaad, zulke mensen zijn echt gek, je kunt beter zeggen gestoord. Die sporen niet. :D :mrgreen:
     
    PhoenixNLx, McGyver, Iodokus en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. M.Blaak vindt dit leuk.
  7. Te veel papier gezeik er omheen.
    Keuring bij rdw station met doorverwijzing lelystad(testbaan) voor alles na 1998.
    Loopt aardig in de papieren(word vaak vergeten) en kost jezelf een hoop tijd/geregel.
    Je zou dn beter n 4 cilinder als basis kunnen pakken ivm cilinderaantal voor apk. Dat is de enige manier zonder al te veel elende zon motor er in te kunnen hebben.
    Bent alleen de sjaak bij groot ongeval of grote politiefuik.

    Beter gezegt,
    Koop een echte st.
    Of als je wil sleutelen 1 met verrote motor of ander defect.
    Dat is de makkelijkste weg, want met een motor en bak ben je er er nog lang niet, komt veel meer bij kijken.

    @hoomer @Tigershark ja je zou maar zo vn de pot gerukt zijn :mrgreen:
     
    focusonben, Jvdpol, gerardTDCI en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. nee joh,
    bij een politiefuik kunnen ze nooit nagaan hoeveel pk (of KW wat op de kentekencard staat) je nu werkelijk hebt, zolang aantal cyl. maar klopt.
    en bij een ongeval moet er sprake zijn van straatrace willen ze boel binnenstebuiten keren.
     
  9. Wel, techniesche contole en geluid blijkt te hard dan heb je de poppe al aan het dansen(stock st maakt meer herrie dn een stock 1.6)
    Dan heb je al een wok en dan is het feest..
    Kans is klein dat t gebeurt.

    Maar dat is het forum vriendelijke antwoord,
    Mij persoonlijk scheelt t echt geen zak, hoe lomper/groter hoe beter eigelijk. maar dat is al duidelijk vgm :schater:
     
    Ecobeast, StephenV, Edgar Focus en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Vroeger kon dat wel, maar tegenwoordig helaas niet meer. Je moet zoveel vervangen dat je bijna alleen de koets overhoudt.
     
  11. Daar sla je de spijker op zijn kop. Vroeger was alles mechanisch dus vervage was relatief eenvoudig. Tegenwoordig zit er zoveel electronica in dat naast het mechanische er ook IT vervangen moet worden.
     
  12. Als je dan toch al aan zoiets begint lepel er dan ook direct een dikke V8 in en achterwielaandrijving. Dan loont het papierwerk tenminste.
    :P
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Vroeger, hoe lang is dat geleden? Bij de ombouw van MKI 1.6 naar een 1.8 moest ook alles behalve de ophanging over. Ik kon het destijds wel af met een controle bij het RDW station. Omdat ik toen ook de ombouw deed van handmatige airco naar climatemcontrol, moest ook het dashboard eruit. Toen was het dus wel een lege koets.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. De ombouw van een T-Ford naar een ST-Ford was gewoon mogelijk, tenminste als ik het me goed kan herinneren :rofl:

    Maar zonder gekheid ik zou gewoon een ST kopen ipv de boel om te bouwen. Natuurlijk is het leuk om meer vermogen tot je beschikking te hebben, maar een ST zal het nooit worden als je niet alles overzet en dan doel ik met name op het onderstel. Juist dat onderstel met bijbehorende wegligging maakt de ST, een ST.
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  15. IN de jaren 80 begonnen de eerste merken met steeds meer motor electronica, vanaf de jaren 90 had elke auto al zoveel motorelectronica dat in sommie gevallen zelfs een radio vervangen al een hele klus werd omdat dat niet zonder verloopjes kon omdat er wel een ISO aansluiting bestond maar somige merken gebruikten alleen de ISO stekker maar niet de aansluitingen. Zo kon het gebeuren dat als je geen verloopje gebruikte en de radio er zo in prikte je ruitenwissers aangingen als je de radio aandeed of in exceptionele gevallen er allemaal vreemde storingen naar boven kwamen.
     
  16. Ik begrijp je helemaal hoor maar soms is het fantaseren erover leuk en voor sommige mensen is zo een ombouw doen ook gewoon een uitdaging gewoon omdat het kan. En soms hoeft het helemaal geen ST te worden maar gaat het gewoon om de power.
    Mijn c-max heeft maar 77kw en dat merk ik echt wel.Even snel inhalen of lekker doortrekken lukt echt net. Neemt niet weg het wel een heerlijke auto die goed stuurt en dat ik veel snelwegbochten heerlijk vind om die boven de aanbevolen snelheid te nemen, gewoon omdat het zo lekker gaat. Maar wat meer power zou nog prettiger zijn.
    Maar zoals hierboven en in min brainfart draadje al aangegeven, je meot dan zo enorm veel aanpassen dat het niet de moeite loont tezijn je een flinke berg geld, tijd en ruimte hebt.
    Zou er best een soort C-Max ST van willen maken namelijk. Als je alles realistisch bekijkt kan ik dan beter een Focus ST station kopen.
     
    gerardTDCI en Iodokus vinden dit leuk.
  17. Het is wel merk afhankelijk, ik heb nog wel de vantage van de eerste 4.3 naar de 4.7 overgezet. Dat was goed te doen, maar over het algemeen is het toch wel een stuk lastiger geworden na pakweg 1995. Vroeger was veelal mechanisch en waren veel onderdelen toegepast op meerdere modellen. Denk hierbij ook aan de kabelboom.
     
  18. Grote kans dat je dat nieeens op papier krijgt..
    Dan loont het helemaal niet
     
  19. Lang geleden eens in een fiat X1/9 ,met 1.5 motor een 2 liter abarth gelepeld.
    Niks elektronica, zelfs de bestaande kabelboom is helemaal origineel kunnen gebruiken.
    En dit was nog voor het internet tijdperk, dus naar de sloop en zoeken naar passende onderdelen.
    RDW was wel vervelend, de motor was niet alleen zwaarder ook het vermogen was meerdere malen meer dan origineel.

    de wielen incl ophanging moest ook aangepast worden.
    bij twijfel zou men zelfs nog een bots test kunnen willen doen, zo werd verteld door de rdw zelf.?
    Ik heb toen van herkeuring afgezien.
    Origineel zit er op een X1/9 geeneens rem bekrachtig.

    Ik heb later overig nergens last mee gehad.
    Ook niet met apk keuringen.
    En de remtest werd rijdend gedaan, niet op of met een remtester.
     
  20. Wijzigingskeuring
    Wanneer bepaalde wijzigingen aan een voertuig zijn aangebracht moet er een keuring plaatsvinden. Hierbij moet u denken aan bijvoorbeeld:

    • wijziging van de motor;
    • inbouw van een LPG-installatie;
    • aanpassing aan de stuurinrichting of het remsysteem van een voertuig, bijvoorbeeld voor gebruik door een gehandicapte;
    • ombouw tot taxi of kampeerwagen.
    Motorwijziging
    Als u één van de onderstaande wijzigingen aan de motor van een voertuig met Nederlands kenteken aanbrengt, dan moet de RDW het voertuig individueel goedkeuren.

    Het gaat om de wijziging van:

    • de motorcode of het motortype;
    • het aantal cilinders;
    • de cilinderinhoud;
    • de brandstofsoort, zoals van benzine naar diesel of de wijziging naar elektrische aandrijving;
    • het vermogen van een motor, driewielige motorrijtuig en bromfiets;
    • het vermogen van andere voertuigen, als dit meer dan 20 % afwijkt van de oorspronkelijke waarde zoals in kentekenregister geregistreerd.
     

Deel Deze Pagina