1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mijn 2009 Focus stationwagon

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door 2 Fast 4 U, 1 dec 2019.

  1. Als enigszins ervaren chauffeur / monteur van auto's van 1988 en ouder, heb ik eigenlijk een luxe probleem, namelijk het verwarmen van de interieur. De laatste 9 jaar ben ik gewend aan de Zweedse verwarmingstechniek van mijn oude als mede de Volvo 340 van mijn vrouw. Als de kachel open staat dan wordt het warm of eerlijk gezegd heet in de auto.
    Nu met mijn Focus uit 2009 ben ik uit de "auto prehistorie" getrokken en in het voor mij "toekomst droom" gedropt, zit ik met het "probleem" dat ik de kachelschuif "mis". Hoe krijg ik mijn interieur net zo lekker opgewarmd als in mijn oude 340? is het een kwestie van de climate control opdraaien tot "30°C" om dit te bereiken?
     
  2. Als je op ontwasemingsfunctie druk dan word de auto snel warm.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  3. :thumbup: Bedankt, dan moet ik kijken in het boekje waar ik die knopje kan vinden als de auto terug is van de LPG installateur. :)
     
  4. Zit er niet een knopje “Max”? Dan is het zo warm hoor.
     
  5. Ligt wel aan de motorisering.

    Ik heb zelf een 1.8 TDCI en dan duurt het toch wel 10 minuten voordat het warmer wordt.
     
  6. Het is zoals ik het al schreef ik moet nog veel uitzoeken vergeleken met mijn 340 is dit een ware knopjes, toeters en bellen paradijs :lol:
     
    Patman vindt dit leuk.
  7. Leuke gadget maar de auto staat in de garage, het gaat mij erom dat de auto onder het rijden warmer lucht uit de ventilatie openingen blaast
     
  8. Elektrische bijverwarming is er juist om het interieur tijdens het rijden sneller op temperatuur te krijgen. Wanneer de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is wordt hierbij het elektrische verwarmingselement in het kachelhuis aangestuurd zodat het interieur wordt verwarmd. Naarmate de motor op bedrijfstemperatuur komt wordt het vermogen van het elektrische verwarmingselement langzaam teruggeschroefd tot de motor uiteindelijk voldoende warmte genereert om het interieur te verwarmen. Wanneer de motor warmer als 70 graden is schakelt het systeem uit.

    Bijkomend voordeel is dat de extra elektrische belasting van het verwarmingselement op het laadsysteem van de auto en het feit dat de motor minder warmte verliest aan het opwarmen van het interieur er ook nog eens voor zorgt dat de motor sneller op bedrijfstemperatuur komt.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  9. Ik vraag me af waarom al deze extra's om het inkomende lucht warmer te krijgen in de auto, is de kachel radiateur dan niet toereikend om warme lucht door de ventilatieroosters te krijgen?
     
  10. jawel maar hoe komt die kachel aan die warmte? door koelvloeistof die eerst opgewarmd moet worden door het motorblok ;)
    de bijverwarming werkt geheel elektrisch dus bij de eerste minuut al warme lucht.
     
  11. Ik hoeft niet gelijk warme lucht uit de roosters te komen dat heb ik inde 40 jaar dat ik auto rij nog nooit gehad, het enigste wat ik wil weten is hoe krijg ik de auto warmer van binnen met de bestaande verwarmingsinstallatie van de auto.
    Moet ik, zoals ik boven al gevraagd heb, de klimaat regeling / airco op 30°C zetten om warme lucht uit de roosters te krijgen?
     
  12. Een verwarmingsinstallatie haalt zijn warmte uit de koelvloeistof en zolang deze nog niet op temperatuur is, zal deze ook nog geen warmte kunnen afgeven. Ook niet als je de kachel op 30 graden zet. Je zal moeten wachten tot de motortemperatuur boven de 70 graden is.
    Moderne motoren zijn dermate efficiënt dat het lang(er) duurt voordat ze op temperatuur komen en om die reden zal het ook langer duren voordat er warmte aan het interieur kan worden afgegeven.
    Daarom is er de mogelijkheid om elektrisch bij te verwarmen.
     
  13. @McGyver
    Moderne motoren zijn juist sneller op temperatuur. Dit ivm een warme motor juist efficienter in verbruik is. Koude motor draait de motor extra rijk om sneller op temperatuur te komen. Dus slecht voor mileu.
    Sterker er zijn motoren waar de koelvloeistofpomp uitstaat als je met koud weer start.

    Voor de topicstarter naast de motor, formaat radiateur,formaat kachelradiateur en inhoud van je interieur.
    Naast die aspecten is het 5min rijden normaal. Met me mk3 ben ik paar bochten 90graden echter warme lucht komt pas na 10 a 15min dit is bij elke auto eigenlijk.

    Enige een electrische verwarming heeft het meteen
     
  14. Mijn ervaring met moderne diesels is dat deze er héél lang over doen om warm te worden. Mijn eigen auto heeft zeker 5km nodig om op temperatuur te komen.
     
  15. Dit klinkt meer als een probleem met de kachel. Als hij niet warm, wordt is er misschien iets niet ok? Kachelradiator oid?
     
  16. @McGyver
    Eerlijk weet ook niet welke motor de topicstarter heeft.
    Diesel is altijd slechter in warm worden dan benzine.
    Uitlaatgastemperatuur van benzine ligt 2x zo hoog ongeveer. Benzine moet constant warme uitlaatgas hebben om de kat goed zijn werk te doen. Bij diesel moet eens in de 500km gemiddeld keer warm worden om roetfilter te regeneren.
     
  17. Word het binnen wel warm als je de kachel op heet zet dus de 30 graden ? De getallen zijn niet per definitie exacte graden gemeten. Dus kan zomaar zijn dat je het behaaglijker vindt als die op 25 staat.
     
  18. @ truckerOwerner: het was een 1.8 benzine, sinds vandaag 1.8 LPG
    @ Factory / paul vingerhoets: heb ik nog niet geprobeerd, ik ga de auto morgen ophalen bij de LPG installateur en zal het gelijk proberen.......
     

Deel Deze Pagina