1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aankoop 1.6 of 1.5 tdci mk3.1 of mk3.2

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door 19remco91, 10 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beste luitjes

    Ik wil binnenkort een tdci aanschaffen, zijn er zaken bij een 1.6 1.5 of de 2.0 waar ik op moet letten bij aankoop ?

    Thx !
     
    Remko Wouter vindt dit leuk.
  2. Ik zou helemaal geen diesel kopen. Je mag op steeds meer plaatsen niet meer met een dieselauto komen en de brandstof + belasting zijn zo duur dat je wel heeeel veel moet rijden om het verschil goed te maken.

    Onderhoud is ook vrij prijzig; helemaal als je straks het roetfilter niet meer ongemerkt kan wegprogrammeren. Er zijn plannen in de maak om diesels strenger te testen bij de APK. Dit maakt de APK ook nog eens duurder. Er rijden momenteel nog best veel diesels rond maar dit jaar zijn er meer electrische auto's verkocht dan diesels. De kans is groot dat garages niet meer veel gaan investeren in onderhoudsapparatuur en kennis van diesel auto's.
     
  3. Paniek!!!! Een 2e hands diesel koop je voor heel wat minder dan een vergelijkbaar benzinemodel. Dat dieseltjes niet meer zo populair zijn (in NL) is zo, maar verbieden doen ze het echt niet. En de steden waar je niet mag komen met een diesel (geldt overigens alleen voor de binnenkern, waar je toch al niet komt met de auto) zijn er niet zoveel en anders geldt het met name voor de ouwe diesels.

    Daarbij als je de auto op rijdt, dan vallen de kosten nog wel weer mee.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  4. #4 nctnico, 10 nov 2019
    Laatst bewerkt: 10 nov 2019
    Voorbeeldje: Vanaf volgend jaar moet je in Antwerpen betalen voor een diesel met euro 4 norm. Die zone geldt vanaf de ring en niet voor een klein stukje van Antwerpen. Vanaf 2020 mag je niet meer met een euro4 diesel in Brussel komen. In Duitsland ben je zelfs met een euro5 diesel in een steeds groter aantal steden niet meer welkom. Dit soort zones zullen ook in Nederland gaan komen. Als je nu een euro4 of euro5 diesel auto koopt en er nog 5 jaar mee wil rijden, dan moet je er rekening mee houden dat je er niet overal mee kunt komen. Of dat een probleem voor je is moet je zelf weten maar het is wel iets om mee te nemen in de beslissing voor het aanschaffen van een diesel.
     
  5. klopt helemaal wat je zegt Nico.
    maar eerlijk gezegd probeer ik dat soort steden toch al te vermijden.
    ik mag met de taxibus ook Amsterdam centrum niet in en dat geldt al als ik een afrit neem richting centrum.
    waren mijn kentekenplaten nou geel i.p.v. blauw, dan mag het wel :loco:
    als de ontwikkelingen echt zo hard gaan als ze beweren dan kun je over een jaar of 10 ook met een benzineauto de stad niet meer in.
    steeds meer steden kiezen voor een emissievrije stad en betekent dat je alleen nog maar met een volledige elektrische auto de binnen stad in mag komen.
     
  6. Ondertussen wat zoekwerk en rekenwerk gedaan, en een diesel is helaas van de baan.

    Ik heb ondertussen een focus uit 2013 met een 1.6 ecoboost gekocht welke een deze weken afgehaald mag worden.
     
  7. Dan kan dit topic op slot
     
    19remco91 vindt dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina