1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Roetfilter op Focus 1.8 TDCI Titanium 2008?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Michiel Faber, 13 sep 2019.

  1. Hallo,

    Ik heb een Focus wagon aangeschaft die in maart 2008 van de band in Duitsland is gerold. Het betreft de 1.8 TDCI Titanium versie. Weet iemand of daar een roetfilter onder zit? Hij heeft wel net een nieuwe APK (met steekproef RDW) en gezien de nieuwe wetgeving vanaf mei 2018 mbr toetfilters vermoed ik het van wel, maar ik weet het niet zeker. Alvast bedankt!
     
  2. Je zou een roetfilter (DPF) moeten hebben. Echter mogen de autos voor 2011/2012 (niet zeker) de roetfilter laten verwijderen. De nieuwere autos hebben die wel nodig. Echter wordt er zelden naar gekeken.
     
  3. Die van mij had een zgn aftermqrket roetfilter te herkennen aan de 3e "demper" in de uitlaat. Hij zat ongeveer ter hoogte van de bestuurdersstoel.
     
  4. Ok, dank voor de reacties zover al. ik zal er eens onder duiken vh weekend om te zien. Had 123K op de klok dus als ie eronder zit is ie waarschijnlijk wel aan de beurt. Hoewel hij loopt als een zonnetje (als nieuw, om te zien ook) en geen foutmelding geeft oid.
     
  5. heb je problemen dan?
    als het roetfilter vv moet worden dan geeft die dat echt aan hoor, geloof me maar ;)
     
  6. Nee dat zeg ik, helemaal geen problemen, maar ik lees dat die bij dit type en ouderdom Focussen bij ca 120K vervangen moeten worden omdat er anders motorschade zou kunnen optreden. Geeft de auto een aparte melding voor het roetfilter? Of wordt het een 'check engine' geval?

    Ik zie weinig tot geen rook, turbo fluit prachtig heel lichtjes bij ca 2000 toeren, trekt als een tierelier, dus so far so good. Ik laat wel de D-riem vervangen want 11 jaar oud. Dat onderhoud zag ik aankomen en daar was de prijs ook naar. Als ik echter binnenkort ook nog voor een reparatie van ca 1k voor het roetfilter kom te staan zou dat wel een tegenvaller zijn en had het autobedrijf dat moeten melden, Als er een filter onder zit natuurlijk :)
     
  7. volgens mij zit er ook geen filter onder hoor.
    bij geen één Focus met de 1.8 diesel naar mijn weten.

    je auto gaat dan in de noodloop en geeft een code (met uitlezen) van: DPF vervangen.
    mijne heeft het net iets meer dan 120K uitgehouden (de 1e) de 2e nog geen 80K
     
  8. Ok, ik zal eens zien of ik m zie (en vooral herken als ik m zie). En de kosten?
     
  9. De 1.8 TDCI in de Focus 2 heeft nooit een af fabriek gemonteerd roetfilter gehad. Wanneer er dus een roetfilter is gemonteerd is dit een aftermarket roetfilter. In Nederland is de Focus 2 fase 2 officieel nooit met de 1.8 TDCI geleverd. Dit was mede de oorzaak van het feit dat de 1.8 TDCI niet voorzien was van een roetfilter.

    Wel iets om rekening mee te houden is het feit dat Ford eind 2007 bij de productie van de 1.8 TDCI is overgestapt van een distributieketting naar een wetbelt (distributieriem welke door de olie loopt) tussen de krukas en de brandstofpomp. Daarnaast heeft de 1.8 TDCI tevens een normale droge distributieriem tussen de brandstofpomp en de nokkenas. Wanneer de motor daadwerkelijk is voorzien van een wetbelt dienen zowel de wetbelt als de normale distributieriem volgens de voorgeschreven interval te worden vervangen. Gezien de wetbelt in de motor zit is dit een behoorlijke klus.
     
  10. Hi JW,

    Bedankt voor de aanvullende info. Mijn eigen garage vertelde mij al van de riemen. Dat had wel wat voeten in de aarde want door het nieuwe nummerbord was er niet veel te vinden over de auto. Er zitten als het goed is idd 2 riemen op, waarvan 1 wetbelt. Over 1,5 week is ie aan de beurt. Duur grapje, maar hopelijk kan ik dan even voort. Ik geloof dat er 2 ton staat voor de riemen...hopelijk dan niet ook nog het filter. Kan wel zijn dat ik meer wegenbelasting niet gaan betalen zonder filter. Ik zal morgen eens neuzen naar het fikter. Mocht ik niet zeker zijn dan post ik wel wat foto's.
     
  11. Volgens RDW is jouw auto af fabriek zonder roetfilter geleverd.
     
  12. Ik heb het roetfilter ook vol gehad. Kwam geen storing van, maar hij trok niet zo best meer.
    Ik kreeg pas problemen rond de 220.000km. Dus in dat opzicht zou jouw auto nog wel even door kunnen. Maar een lage kilometerstand kan bij een hogere leeftijd ook ervoor zorgen dat het roetfilter voller zit. Doordat het filter niet voldoende op temperatuur komt door korte stukjes rijden.
     
  13. Als het een uit Duitsland geïmporteerde auto betreft is de kans dat deze voorzien is van een aftermarket roetfilter zeer klein. In Nederland werd destijds het monteren van een aftermarket roetfilter behoorlijk gepromoot d.m.v. de subsidieregeling waardoor het achteraf plaatsen van het zogenoemde retrofit roetfilter de consument vrijwel niets kostte.

    In Duitsland hebben ze het wat anders aangepakt. Ondanks dat ook in Duitsland een subsidieregeling was voor het achteraf plaatsen van een retrofit roetfilter is daar veel hoger ingezet op de sloop en inruilregelingen waarbij forse subsidies werden/worden gegeven wanneer een oudere vervuilende auto werd vervangen door een nieuwer schoner exemplaar.

    Zelfs al zou de auto voorzien zijn van een retrofit roetfilter wordt deze bij import normaal gesproken niet op het kentekenbewijs vermeld. In dit geval kan het retrofit roetfilter ook zonder problemen worden verwijderd omdat de auto af fabriek niet is geleverd met het roetfilter.


    Wanneer de wetbelt overigens toch vervangen moet worden is het het overwegen waard om de wetbelt cassette meteen te vervangen door de ketting welke tot 2007 is toegepast. De ombouw van wetbelt naar ketting is nauwelijks duurder als het vervangen van de wetbelt.
     

Deel Deze Pagina