1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Terugroepactie Ecoboost 1.6

Discussie in 'Ford & Focus nieuws' gestart door Kees37, 14 jan 2018.

  1. Deze foto is gemaakt met koude motor, lees auto heeft ruim dag stil gestaan toen deze foto gemaakt werd dus koud wat je koud mag noemen met deze warme buitentemperatuur [emoji6]


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  2. [emoji44][emoji44][emoji44] wow Dat is wel erg laag, mijn expansie tank is vorige week vervangen.
    Deze had scheurtjes aan de onder zijde, waardoor er langzaam vloeistof uit lekte.
    Misschien is dit bij jou ook wel het geval.
    [​IMG][​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
     
  3. De 1.5 heeft geen niveau sensor en valt ook niet onder de terugroepactie. Ford heeft bij de 1.5 een temperatuur sensor in de cilinderkop gezet waardoor oververhitting wel wordt aangegeven.
     
    Ferry vindt dit leuk.
  4. @DK1985
    dat valt reuze mee. als de motor warm is moet je niveau nog steeds hetzelfde aan blijven geven. Gisteren toevallig niveau gecheckt en met warme motor.
    Niveau stond nog perfect op max.
    ja er staat druk op het systeem dat vloeistof naar beneden kan douwen ivm lucht uitzet. Alleen in de praktijk kom ik dat nooit tegen.
    wel andersom als ik met een trechter op de reservoir en extra vloeistof de motor warm draai om te ontluchten. zit er ergens een luchtbel die je niet uit krijgt dan stijgt het vloeistof niveau voorbij de trechter soms
     
  5. Hetgeen Ferry beschrijft mbt koelvloeistofniveau met de 1.5 ecoboost heb ik zelf tot mijn schrik vorige week OOK ondervonden tijdens onze heenreis van NL naar Oostenrijk.
    Kreeg vlak voor de Oostenrijkse grens opeens de rode melding "Motor temperatuur te hoog; STOPPEN ".
    Heenreis met buitentemperatuur van 30 graden en ik had net een stuk gereden tussen 160 en 180 km / uur.
    Zonder aanhanger/caravan dus, geen fietsen achterop en ook geen dakkoffer, alles standaard dus.
    Na gas terugnemen op eerstvolgende P-plaats gestopt, 12 km voordat ik bij Oberaudorf Oostenrijk zou induiken.
    Via Ford Assistance kwam er binnen een uur iemand van ADAC langs.
    Bijgevuld, fouten uitgelezen (slechts 1, die ik op mijn display kreeg), alles MET en ZONDER airco getest en uitvoerig rondom motorblok bekeken.
    Niets te vinden; mijn 1.5 Ecoboost is van maart 2015 met nog geen 50k km op de teller.
    De man van ADAC kon zich niet voorstellen dat het de koppakking zou zijn.
    Geadviseerd rustig verder te rijden (ik moest nog 100 km) en bij een FORD dealer e.e.a. nader te laten onderzoeken.
    Auto rijdt verder prima, AIRCO had 1 week voor mijn reis nog onderhoud incl. bijvullen gehad.
    Vandaag langs dichtstbijzijnde FORD dealer geweest, maar die werken niet op vrijdagmiddag noch zaterdag.
    A.s. maandag dan maar weer langs gaan.
    Thans check ik dagelijks alles onder de motorkap; vloeistof niveau lijkt ietsje lager te zijn, vlak onder min-teken.
    Zou het toch een lek reservoir kunnen zijn, of wat anders?
    Ik heb wel gelezen over problemen met zgn "O"-ringen op 1 liter motoren.
    Iemand andere suggesties? Ik houd me aanbevolen tips te mogen ontvangen.
    Ondertussen ook contact met eigen FORD dealer gehad; koppakking kan nagenoeg worden uitgesloten,motor reageert als vanouds zonder enig gestotter..
     
  6. Bij ons zag ik ook dat het niveau rond het min merk staat maar ik zie nergens sporen van lekkage of iets dergelijks. Ik heb hem nu weer tot max bijgevuld en hou hem in de gaten. Hij heeft nooit helemaal op max gestaan na de aanpassing die gedaan is (oliekoeler voor de automaat).

    Hier dus een 1.5 Ecoboost.
     
  7. als er een reparatie is gedaan kan het altijd zijn dat er nog een luchtbel in zit.
    alle werkzaamheden aan koelsysteem moet je vloeistof opnieuw checken na proefrit
     
  8. Ik heb er ongeveer 200mL bij gedaan om weer op max uit te komen. Op een totaal volume van 9,5L in het geval van de 1.5 Ecoboost is dat niet echt veel natuurlijk.
     
  9. Hier een andere First Edition gebruiker, de mijne komt uit maart 2015 met ook de 1.5 Ecoboost.
    De auto staat nu stil met een kapotte koppakking in Oostenrijk, net 49k km op de teller.
    Geen dakkoffer, geen caravan, maar wel defect!!
    En zonder waarschuwingen.
    Toen ik opeens rode melding op scherm kreeg "Motor tem te hoog, stoppen"was het al te laat!
    Koelvloeistof "verdwenen" .....
    Schijn dus meer voor te komen als ik hier en daar speurwerk verricht.
     
  10. Bij de 1.5 Ecoboost is het tot nu toe nog niet vaak voorgekomen heb ik het idee.
    Je hoort de berichten vooral bij de 1.0 en de 1.6 maar het blijft dus wel een kritisch punt zo lijkt het.
     
  11. Dus in tegenstelling op je eerste bericht is de koppakking wel kapot begrijp ik?
     
  12. Klopt, na circa 10 dagen was het alsnog over.
    Auto begon na een ritje van 25 km opeens in te houden.
    Was nagenoeg op plaats bestemming, daar gestopt, motorkap omhoog en toen weer alle koelvloeistof weg.
    Via Ford Assist ÖAMTC erbij, die nu ook witte rook uit de uitlaat zag komen.
    Derhalve koevloeistof in dampvorm. Ik wist genoeg en geen discussie nodig.
    Stond 400 m van een Ford dealer, die de auto niet in 5 dagen kan maken.
    Mede ivm coulance zaak gaat auto op transport naar NL; ik krijg vervangend vervoer voor 2 dagen om naar huis te kunnen gaan.
    Voor mij onbestaanbaar dat een auto met normaal gebruik, niet getuned, zomaar de geest geeft met zo weinig km.
    Wordt vervolgd...
     
  13. Ik ben benieuwd naar de uiteindelijke oorzaak van het koelvloeistof verlies.
     
  14. 24-7 bij de dealer geweest zoals beschreven hierboven in eerdere post, koelvloeistof was toen erg laag ver onder minimaal, bijgevuld tot Max niveau.
    Auto heeft sinds dien eigenlijk niet echt veel gereden minder als 1000 km, maar vandaag 7-8 toch maar even gekeken onder de kap (blok was koud meer als 24 uur stil gestaan) en koelvloeistof toch weer gezakt.
    Wordt toch afspraak maken denk ik.
    [​IMG]


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  15. Zeker een afspraak maken denk ik. Ook hier ben ik benieuwd naar de oorzaak. Het leek er lang op dat de 1.5 geen problemen had met koelvloeistof verlies maar dat begint er nu toch anders uit te zien.
     
  16. Ja het is allemaal best eng... Olieverbruik hebben ze niet of nauwelijks.. maar koelvloeistof blijft een gevoelig punt welke veel veel schade kan opleveren...
     
  17. Dat is de reden waarom ik mijn 3.2 verkocht heb. Ben er een keer of 4 mee terug geweest en elke konden ze niets vinden. Had er extra garantie op (tot 4 jaar) en die was 08-07-2019. 06-07-2019 de 'nieuwe' 4.1 opgehaald met garantie tot 5 jaar.
    Ik werd er gek van en was het vertrouwen helemaal kwijt in die auto. Elke maand de kap open en dan constateren dat er weer een beetje weg was. Bij ons viel het wat minder op omdat er maar 10k per jaar mee gereden word.
    Nu maar hopen dat de 4.1 er geen last van heeft anders kon dit wel eens de laatste Ford zijn.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  18. kan me dit goed voorstellen Kees.
    ik rij nu alweer ruim 8 jaar met de beruchte 1.6TDCI rond en nooit problemen buiten het reguliere onderhoud.
    met zo'n kleine 25K per jaar zou ik iedere week onder de kap moeten kijken :shock:
    ga ik op zeker een keer vergeten (of 2) en dan ben je gelijk het haasje.
    daarom heb ik ook nog geen vertrouwen in de MK3
     
  19. Dit is wel een grappige uitspraak: geen vertrouwen in de MK3 maar wel in een MK2 1,6TDCI rijden die toch ook wel problemen kent :schater:
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  20. ja precies, toen ik 'm had gekocht en in aanraking kwam met dit forum dacht ik: mijn god wat heb ik gekocht :shock:
    maar met het juiste onderhoud (tijdig olie vv) rij ik er alweer bijna 200K mee.;)
     
    PhoenixNLx en Kees37 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina