1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mijn banden "cuppen"

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door kas fox, 15 mei 2019.

  1. Onder mijn Focus zitten GoodYear Vector 4 seasons banden en de laatste tijd beginnen de banden meer lawaai te maken. Ik heb er nu zo'n 63000 km meegereden en in het begin waren ze veel geruislozer. Je voelt het ook als tegen de rijrichting er over heen strijkt, dat het haakt. Ook de garage zei meteen dat de banden cuppen, alleen de achterbanden.
    Nu is mijn vraag: komt dit vaker voor bij deze 4seasons banden en zijn er meer mensen die er last van hebben.
     
  2. 63.000km met de banden? Netjes hoor
     
  3. Winterbanden en 4season banden hebben profiel die vaak cuppen veroorzaakt. Ivm die een v profiel hebben om bii sneeuw beter weggedrag te hebben. Zomerbanden hebben 3 hoofd groeven over de lengte van de band, hierdoor is cuppen stukke moeilijker. Tevens is rubber harder en dus beter bestand tegen cuppen. Om die rede rij ik liever met zomerbanden. De 2 dagen sneeuw red ik me nog prima.

    Vaak komt dit door te lage gewicht op de banden. Ivm de schokbrekers berekend zijn voor grotere gewicht dus stijver zijn.
    Aanhanger en volle kofferbak heb je toch betere schokbrekers en vering nodig dan als er niks ligt.
    Dan nog deels aan de stand van de wielen.
     
  4. Inderdaad. Die winterbanden zijn (voor Nederland) een grote marketing hype.
    Ik zie trouwens nu nog auto's met winterbanden rond rijden.
     
  5. Cuppende achterbanden komt ook met zomerbanden voor. Enige manier om te voorkomen is regelmatig wisselen van voor naar achter.
     
  6. Maken jouw banden ook een woep-woep-woep geluid bij lage snelheden? Mijn auto heeft dat flink last van (55k km). Ik vermoed ook dat het in de banden zit.
     
  7. Mijn winterbanden, achter, zijn ook gecupt. Volgend seizoen nieuwe.
     
  8. [​IMG]
    kwam deze tegen, de twee rechtse banden hebben geen verbinding tussen de blokken waar het profiel uit bestaat. de zomerband zoals je ziet zit iets met elkaar verbonden. Mijn ervaring zie ik bij de 2 rechtse het dus vaak voorkomen, links een enkele keer maar dan is het profiel ook dermate laag dat het net zo goed een nieuwe erop gelegd moet worden (zitten dan rond de 2-2.5mm)

    maar zoals ook hierboven gemeld, om de 10.000km voor naar achter leggen kan geen kwaad. echter je zit dan wel met het moment dat je ineens 4 nieuwe banden moet monteren ipv 2.
     
  9. Ik denk dat ik toch wel overstap op zomerbanden en 's winters winterbanden erom doe. Op 1 februari 2019 is de auto voor een beurt bij de garage geweest en de gemeten profieldiepte was toen bij een kilometer stand van 57700 km: voor 4.5 /4,4 mm en achter 6/5,7 mm, dus niet slecht, dacht ik. Ik ben natuurlijk ook niet meer zo'n wilde rijder.
     
  10. Voordeel is zomers enn swinters beter grip.
    Enig nadeel is elke jaar 2x wisselen.
    Het is en blijft net wat je zelf wilt. Ik heb graag michelins eronder en andere nemen al genoegen met een of andere b-merk.
     
  11. Een aantal oplossingen voor cuppen / zwaagtand slijtage:
    - juiste bandenspanning;
    - voor en achter ieder jaar wisselen;
    - 'trekkend' door de bocht rijden; het gas niet helemaal loslaten in de bocht om de auto de bocht door te laten rollen, maar de 'voorkant' de auto door de bocht laten trekken;
    - bij oudere auto's (+150K km) de schokdempers vervangen.
     
    SmokeWurst vindt dit leuk.
  12. Precies dit. Ik had zelf met zomerbanden veel last van cuppende banden. Nagenoeg nieuw setje Pirelli zomerbanden gehaald en bovenstaand advies aangehouden en geen last meer van gezoem, vooral bij lagere snelheden.
     
  13. Zie niet in hoe schokdempers vervangen het cuppen van banden tegen gaat.
     
  14. De banden worden beter op de weg gehouden, dus minder kans op verkeerde slijtage.
     
  15. #15 trucker0werner, 17 mei 2019
    Laatst bewerkt: 17 mei 2019
    cuppen komt omdat de band op de zijkant iets meer sweeft en sleept, geef je gas extra in bochten zal er meer druk komen erop en dus minder snel het cuppen voorkomen.
    stugge vering of slechte dampers, zorgen voor dat hij niet voldoende op de weg worden gehouden.
     
  16. Vandaag moest mijn auto naar de dealer voor een beurt, heb gevraagd om eens te kijken waar dat woep-woep-woep geluid vandaan komt. Inderdaad was het oordeel: gecupte banden.

    De dealer wilde me meteen nieuwe banden aansmeren (ondanks voldoende profiel) maar ik heb gevraagd of ze de banden voor-achter willen wisselen. Nieuwe banden kan altijd nog.

    Ik ben benieuwd wat het resultaat wordt na een paar honderd kilometer.
     
  17. ik heb nog nooit last gehad van gecupte banden en geef altijd gas bij in de bochten :super:
    daar heb ik tenslotte een :focus2: voor ;)
     
    StephenV vindt dit leuk.
  18. Het werkt eigenlijk dubbelop; gecupte banden zorgen voor veel trillingen. Deze trillingen zorgen voor slijtage aan de schokdempers. En versleten schokdempers houden de banden minder goed tegen het wegdek waardoor de banden (sneller) kunnen cuppen.
     
  19. bedoelde juist als je gas geeft in de bocht het cuppen minder snel, tot niet voorkomt ivm er meer druk op staat op dat moment.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  20. Ik heb vandaag een eerste ritje gemaakt en het verschil is er wel! Vanuit de achterkant is het geluid geheel verdwenen. Voor voel ik nu wel wat gehobbel af en toe, maar ik ga er vanuit dat dit snel afslijt. Hoe dan ook voelt het nu al beter dan het was.
     

Deel Deze Pagina