1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

VW en Ford kondigen volgende week samenwerking aan

Discussie in 'Ford & Focus nieuws' gestart door Rykers, 10 jan 2019.

  1. De wind der verandering waait harder dan ooit.

    [​IMG]

    Nadat we eerder al geluiden hoorden over een mogelijke nauwere samenwerking tussen Volkswagen en Ford, lijken de twee autoconcerns zich nu voor te bereiden om het partnerschap wereldkundig te maken. Dit blijkt uit een nieuwsbericht van persbureau Reuters, waarin het schrijft dat twee bronnen dichtbij het project informatie hebben gedeeld.

    Naar verluidt zullen de beide autoconcerns volgende week, op 15 janurari, officieel hun internationale alliantie aankondigen. Uitgerekend op het turf van Ford moet de alliantie (géén samensmelting!) in het leven geroepen worden. Tijdens de Detroit Auto Show moet de officiële aankondiging volgen, aldus een van de bronnen. Hoewel dit volgende week dinsdag dus al moet gebeuren, zijn de partijen momenteel nog druk bezig met het uitvogelen van de details van de samenwerking. Autonome en elektrische auto’s zijn het voornaamste struikelblok, zo vernemen we.


    Dat gezegd hebbende, dankzij de bronnen is er al het een en ander op straat terechtgekomen. Naar verluidt gaat de samenwerking verder dan alleen commerciële voertuigen. Volkswagen en Ford schijnen op veel meer manieren de kosten willen verdelen, zodat het produceren van auto’s goedkoper kan worden. Naar verluidt zal Volkswagen flink investeren in Ford en zullen ze de informatie op het gebied van autonome technologie uit gaan wisselen. Daarnaast zal Ford gebruik gaan maken van het elektrische MEB-platform van Volkswagen. In ruil daarvoor krijgt Volkswagen toegang tot de Ford Transit evenals de kleinere Ford Ranger en zal het zijn auto’s mogen bouwen in fabrieken van de Amerikaanse automaker.

    Helemaal onverwachts is het nieuws niet. Ford verkeert de laatste tijd namelijk in zwaar weer en heeft hierom recentelijk al ingrijpende aanpassingen aangekondigd voor zijn praktijken in de Verenigde Staten, met als ultieme doel winstgevender te worden. Vandaag heeft het merk ook voor Europa een reeks hervormingen bekendgemaakt die aansluiten bij zijn doelstellingen. Hoewel het positief klinkt, zijn de gevolgen op korte termijn treurig. Duizenden banen staan op de tocht. Daarnaast zal tenminste één Europese fabriek zijn deuren sluiten en zet Ford het mes in het huidige modellengamma. Welke modellen precies zullen verdwijnen is vooralsnog niet bekend.


    [VIA AUTOBLOG]
     
  2. Hopelijk kan Ford hun eigen benzinemotoren blijven gebruiken...
    Daarnaast ben ik wel bang dat het wel meer eenheidsworst gaat worden.
     
  3. En sjoemelsoftware...
     
  4. En niet te vergeten de rijeigenschappen! Dat is voor velen van ons toch de reden dat we Ford rijden.
     
    David85, bws723, Thieske en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. En dan toch ook wel de prijs.

    Als je ter vergelijking een golf samenstelt tegenover een Focus kom je voor dezelfde opties toch al snel 10.000 euro duurder uit.

    Terwijl dat als je een golf naast een focus zet het in vergelijking best een kleine auto is.

    Ford krijg je zeker meer waar voor je geld.
     
    David85 vindt dit leuk.
  6. Ach die samenwerking bestaat natuurlijk al langer: de eerste versie van de galaxy was ook gewoon een volkswagen sharan
     
  7. Als dan de diefstalcijfers maar bij vw blijven en niet naar ford komen.
     
    David85 en Thieske vinden dit leuk.
  8. Ik heb dan de ford focus mk1. Heb ook de vw golf mk4 gereden van de zelfde bouwjaar. Nou ik kan jullie vertellen dat de focus het in mijn ogen toch veel beter doet dan de golf!. De focus rijd gewoon zo veel lekkerder dan de golf
     
  9. Als er maar geen TSI in Ford gelepeld wordt..
     
    David85 en Thieske vinden dit leuk.
  10. VW rijders zijn een ander type mensen, die van een saaie look houden. Voornamelijk de Golf is in die " bijna" 50 jaar uiterlijk weinig veranderd. Je ziet nog altijd dat tintje van de Golf 1 erin.
     
  11. Inderdaad, veel VAG spul gaat "fijn" ondersturend de bocht door (als je de bocht al haalt) ...
     
  12. Toch wil ik niet zeggen dat de golf 1 of 2 saai is. Vind het persoonlijk mooie auto,s zonder tupeplastic
    Golf voor mij werd saai met de type 3. En daarna de rest inderdaad ook. Daar heb je gelijk in
     
  13. Was dan ook een køtauto
     
    David85 vindt dit leuk.
  14. Ik werk bij Volkswagen, heb heel wat Golfjes gehad, heb een Kever, maar ook twee Fords.
    Ik vind de merken niet erg bij elkaar passen, al is Ford de Volkswagen van Engeland ;)

    Volkswagens zijn saai gelijnd maar daardoor tijdloos en waardevast. De gebruikte materialen waren tot een paar jaar geleden echt goed. Zelfs bij de Golf 2 vond ik de materialen kwalitatief goed.
    Maarja, Volkswagens houden niet van bochten, ze willen alleen rechtdoor. Dat is echt waar een Ford zich onderscheid.
    Laten we hopen dat men in de samenwerking de pluspunten van de merken combineert en niet de minpunten (zoals destijds bij de Alfa Romeo Arna: Japans design met Italiaanse techniek).
     
    Rykers vindt dit leuk.
  15. De ID3, ID4 en aanstaande ID5 zijn echt saaie vormeloze blobs, terwijl Skoda op hetzelfde platform en met dezelfde techniek wél een goed geproportieerde en niet onaardige auto kan neerzetten. Dus er is hoop voor Ford!
     

  16. Ik bekijk ford zo. Het comfort van een fransman en de rijeigenschappen van een japanner. De perfecte middenweg. Dit heeft natuurlijk ook te maken dat ford al vroeg onafhankelijke wielophanging achter had terwijl volkswagen nog steeds met een vaste achteras zat. De kwaliteit van volkswagen was inderdaad qua materiaal zeer goed. Valt weinig over te zeggen. Maar de focus mk1 doet hier zeer weinig tot niks voor onder. Heb ooit op youtube een dubbeltest gezien van de focus mk1 en golf mk4 waarbij de focus in veel punten de betere auto bleek te zijn. Wat mij opvalt is dat ford wat soepeler is met rijden en dat maakt het natuurlijk een wat betere cruiser dan de volkswagen range. Ook heb ik de mondeo mk2 gehad van 1998 en ook een passat 3b uit 1997. Ook hier kwam voor mij ford beter uit de bus. Moest een keer een mooi stuk weg met de mondeo wat 16 uren rijden betekende voor mij. Geloof mij. Dat zou ik met de passat niet hebben gewild. En ik zeg echt niet dat de passat een slechte auto is want dat is het niet. Maar ook hier ford rules
     
    Rykers en M.Blaak vinden dit leuk.
  17. Ik ze heb een keer een golf variant gt gehad en deze nieuw gekocht.
    Je wilt niet weten wat alles in een jaar kapot ging en dan spreek ik nog niet over de manier van afhandelen, ik heb toen gezworen dat ik nooit meer iets koop dat gekoppeld is met volkswagen en pon.
    Dus als dit gebeurd denk ik dat voor mij na vele fords het tijdperk wordt gesloten.
     
  18. Heuj, die betalen wel mijn boterham he :p
    Ik denk dat als je zo'n bericht als dit op een Volkswagen forum zet dat de reacties precies omgedraaid zijn.
     
  19. Weet je waarom het Golf heet? Het kost je telkens een golf geld als er iets mee is :mrgreen:
     
    Thieske, David85, RSBülent en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. Met andere woorden, een Golf is een geldwolf..:schater:
     
    David85 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina