1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wanneer moet ik mijn autoverlichting gebruiken?

Discussie in 'Off-Topic' gestart door Rykers, 3 okt 2016.

  1. #1 Rykers, 3 okt 2016
    Laatst bewerkt: 22 okt 2018
    Ik ga er van uit dat Focus rijders altijd op hun verlichting letten, maar nu het weer vroeg donker word is het misschien toch handig om onderstaande even door te lezen.

    [​IMG]

    Wanneer moet ik mijn autoverlichting gebruiken?
    In het donker moet u uw autoverlichting gebruiken. Maar ook overdag als het zicht slecht is, bijvoorbeeld door mist.

    Gebruik autoverlichting
    Hieronder vindt u een overzicht voor het juiste gebruik van de verlichting van uw auto.

    Dimlicht
    Overdag bij slecht zicht mag u het dimlicht gebruiken. In het donker is het dimlicht verplicht. De dimlichten hoeven niet aan als de mistlichten branden. Branden de dimlichten en mistlichten aan de voorkant van de auto tegelijk? Dan bestaat de kans dat de reflectie van uw eigen dimlicht u verblindt.

    Groot licht
    Groot licht mag u in het donker gebruiken, als u geen tegenligger tegenkomt. Ook als u vlak achter een ander voertuig zit, is groot licht verboden. U mag groot licht binnen en buiten de bebouwde kom gebruiken.

    Dagrijlichten
    Sommige auto's hebben speciale dagrijlichten. Deze maken de auto overdag beter zichtbaar. Deze lichten mag u overdag gebruiken. Sinds 2011 moeten alle nieuw op de markt te brengen autotypes in Europa dagrijlichten hebben.

    Mistlicht
    Het mistlicht aan de voorkant mag u alleen gebruiken als mist, sneeuwval of regen het zicht ernstig belemmeren. Het mistachterlicht mag u alleen gebruiken bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter. Bij zware regen mag u het mistachterlicht niet gebruiken. Als de mistlichten branden, hoeven de dimlichten niet aan.

    Achterlichten
    De achterlichten moeten altijd samen branden met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht.

    Kentekenplaatverlichting
    De verlichting die bij de achterkentekenplaat hoort moet altijd samen branden met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht.

    Combinatie stadslicht en achterlicht
    Staat u buiten de bebouwde kom op de rijbaan? Of op parkeerstroken, parkeerhavens, vluchtstroken en vluchthavens langs autosnelwegen en autowegen? Dan moet u in het donker stadslicht en achterlicht voeren. Dit moet ook overdag als het zicht slecht is.

    Derde remlicht
    Is uw auto in gebruik genomen na 30 september 2001? Dan moet uw auto een derde rood remlicht hebben.

    Breedstralers en verstralers
    Breedstralers en verstralers zijn begrippen die niet voorkomen in het wegenverkeersrecht. Formeel mag u deze verlichting niet gebruiken.

    Meer informatie kan je vinden op Rijksoverheid.nl



    .
     
  2. Goeie uitleg maar ik heb gewoon altijd mijn lampen aan kunnen ze ook niet gaan zeurem bij twijfel gevalletjes

    StephenV FoFo 1.6 benzine 100pk 2006
     
  3. Ik mis het knipperlicht :schater:
     
    Thieske vindt dit leuk.
  4. Doe dat sukje over mistachterlicht maar drie keer zo groot en vet.. En wat 50 meter nou eigenlijk is.
     
  5. Ja doe dan maar het hele gedeelte over mistlichten vet gedrukt en zet er maar bij dat je ze aan de voorkant pas mag gebruiken als je zicht minder is dan 100 meter.

    Hoeveel er wel niet standaard met dimlichten en mistlichten aanrijd is schijt irritant

    StephenV FoFo 1.6 benzine 100pk 2006
     

  6. bijna goed,

     
  7. Ook goed [emoji16] als ze die dingen dan ook alleen in dat geval aanzetten en niet waarneer je nog 10km zicht heb das best irritant

    StephenV FoFo 1.6 benzine 100pk 2006
     
  8. dat is indd wel irritant.
     
  9. Ik had altijd het idee dat dimlicht overdag verplicht is bij slecht weer/zicht.
    Ik heb de verlichting ook altijd aan en controleer ook zeer regelmatig of de verlichting allemaal nog werken.
     
  10. Nu het weer vroeg donker wordt is dit topic weer actueel.
    Hoeveel verkeerde verlichting al niet ben tegengekomen de laatste weken. ppfff niet te geloven.
     
  11. Echt erg de laatste tijd...

    In het donker met DRL's aan (hoe zie je dat zelf niet)

    Overdag mistlampen voor aan (waarom?!?)

    Reflector lampen met HID/LED
     
  12. Bij wat schemering, zware regenval of donkere lucht gaan bij mij de dimlichten al aan hoor. Ik heb geen DRL dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken.
     
  13. Ik heb ook geen DRL op de Focus en dat is best irritant omdat je dan overdag als je de automatische stand gebruikt zonder licht onderweg bent. Ik heb met FoCCus de configuratie dus maar aangepast dat het dimlicht altijd aan staat ongeacht de stand van de schakelaar (uitgezonderd de standlicht stand).
     
  14. Niets gaat bij mij automatisch. Je moet gewoon aanvoelen en je ogen gebruiken wanneer je lichten aan te doen.
     
  15. Gewoon altijd dimlicht aan is het makkelijkste, kan je niets vergeten en je bent overdag ook beter zichtbaar.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  16. Dat gaat mij iets te ver. Op een vol zonnige dag vind ik het niet nodig. Ik doe de lichten aan wanneer ik denk dat het nodig is. Waar ik me wel aan stoor is dat sommige mensen bij laagstaande zon geen extra afstand houden.
     
  17. Ik ben opgevoed met altijd dimlicht aan door de 34 jaar zomervakanties in Scandinavië :)
    Daarbij heeft mijn rijinstructeur het ook altijd aangeleerd aan alle cursisten.
     
  18. dankzij scandinavie en noorwegen hebben we nu juist DRL.
    Dit is gedaan omdat dimlicht te vel is en weerkaatst van de sneeuw/ijs op de weg. wat dus verblindend is. althans dat is mij verteld.

    zelf rij ik altijd op automatisch. springt netjes aan en uit bij tunnels. ook bij slecht weer spring het netjes aan. Het is net wat je zelf fijn vindt en je eigen aanleert.
    @meeder
    moet eerlijk bekennen heb het wel meegemaakt dat ik na tijdje pas achterkwam dat DRL aanstond. Was niet mijn eigenste auto, alleen een auto die ik alleen overdags mee rij, ivm werk van acht tot 5 is. Toen savonds mee gereden en viel me op dat dashboard niet verlicht was. DRL geeft behoorlijk wat licht op de weg en dankzij de lantaarnpalen die te fel zijn valt het niet goed op.
    in je eigen auto ben je idd sneller bewust van dat het licht niet aan staat. anders rij je te weinig met je eigen auto

    mistlicht voor stoor ik me niet zo erg aan. ondanks dat ze te weinig bekeuringen voor foutief voeren van licht geven.
    alleen idd reflector en daar HID/LED verlichting in. Dat doet zeer aan me ogen net alsof je met grootlicht rijdt.
    mistlicht achter is een ramp. vooral als je links en rechts mistlamp hebt. Regelmatig keer gehad dat ik dacht dat persoon aan het remmen was.
    dan kom ik al van goeie 250 meter afstand erachter aan, of meer. kort ezelbruggetje is dat lantaarnpalen al snel 50meter van elkaar staan op de snelweg
    zelf nooit mistlicht aan gehad behalve bij apk. zicht is elke keer net twijfel geval, je kan perfect nog aantal lantaarnpalen ver kijken.
    ene kant is beter om snelheid aan te passen dan nog meer licht voeren. want als het mistig is dan kan je verlichting een witte muur voor je maken waardoor je nog minder ziet. achter de auto heb je dan een rode muur waardoor degene erachter het ook niet meer goed kunnen zien
     
  19. Het stukje tekst van de overheid is wat gedateerd, of komt althans zo over.

    “Overdag bij slecht zicht MAG je het dimlicht gebruiken..?”
     
  20. Graag en dan maar hopen dat die ....... die met hun mistachterlicht aan 100km/h + rijden het dan wel lezen!
     

Deel Deze Pagina