1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Testverslagen Focus mk4

Discussie in 'Ford & Focus nieuws' gestart door Koen_, 22 sep 2018.

  1. Vandaag zowel in het AD als in NRC een testverslag van de nieuwe Focus :

    image.jpeg image.jpeg
     
    Forocus en GekkeHenkie vinden dit leuk.
  2. "Mede door de geissoleerde voorruit is de focus lekker stil"
    Ben ik nu gek of maakt AD een fout hier.
    Verwarmde voorruit wist ik wel. Maar een geissoleerde voorruit??
    Geissoleerde interieur kan ik eerder begrijpen.

    Hoe dan ook vind ik de focus steeds mooier om te zien.
    Alleen de keuze om van de multilink ophanging achter naar torsieas te gaan voor de 1.0 begrijp ik niet helemaal. Tuurlijk lagere kosten maar waarom 2 verschillende achter ophaningen. Is dubbel ontwikkeling waar de klant niet veel van ziet
     
  3. Klopt wel ,bij de nieuwe Fiesta Vingale en Titanium zit ook een akoestisch voorruit gemonteerd.
     
  4. @henk 68, is het duidelijk merkbaar?
     
  5. Ik vond de Focus een stuk stiller dan mijn V40.
     
  6. @Harold1 Tijdens de proefrit die ik een maand geleden in de Focus MK4 had merkte ik aanzienlijk verschil qua geluid, MK4 is veel stiller dan MK3. Ik denk dat de nieuwe (akoestisch) ruit veel geluid van buiten af weg filtert, kan misschien ook liggen aan meer geluid dempend materiaal in de panelen.
     
    Harold1 vindt dit leuk.
  7. Geen idee de Fiesta ST-Line is niet uitgerust met een akoestisch voorruit.:(
     
  8. Gisteren nog de auto motor und sport gelezen waarin de 1.5 150 pk st line het opneemt tegen een golf. Ford won. Wat mij oa opviel was dat de kofferruimte volgens ams 341 en volgens Ford 375 liter zou zijn.
    Nu leek de kofferruimte ook kleiner dan van mn huidige bmw 118 (361 liter), terwijl ik op basis van de gegevens van Ford had verwacht dat ie groter zou zijn . . Weet iemand de juiste inhoud of is het gewoon een verschil in meetmethode?
     
  9. Vandaag Autovisie gekocht met vergelijkingstest tussen Focus 1.0 st line en Seat Leon. De Focus kwam (nipt) als beste uit de test.
     
  10. Test Ford Focus: technisch hoogstandje

    Knipsel.JPG


    AUTOTEST

    De nieuwe Ford Focus onderscheidt zich met veel vernieuwende technologie. En ook de gebruiksvriendelijkheid is er op vooruit gegaan.

    Ford Focus 1.0 (125 pk), vanaf € 27.565

    Met zijn veiligheidstechnologie loopt de nieuwe Focus voorop. Zo zijn de koplampen gekoppeld aan een camera die wegmarkeringen en verkeersborden ziet. Bochten en kruisingen worden daardoor vroegtijdig en beter uitgelicht. En in de file kan de bestuurder het werk grotendeels aan de auto zelf overlaten. Dankzij een 5 centimeter langere wielbasis biedt de Focus achterin meer beenruimte dan de meeste concurrenten.

    De bagageruimte groeide van 363 naar 375 liter: keurig voor deze klasse. De daklijn is 1,5 centimeter verlaagd om hem sportiever te laten ogen. Helaas blijft daardoor weinig hoofdruimte over, vooral met een panoramadak. Naast deze vijfdeurs hatchback is de Focus als vanouds ook als stationwagon leverbaar. Die is 29 cm langer en biedt een grotere bagageruimte met 608 liter inhoud en een flexibele laadvloer.

    Het interieur verrast niet, maar alles zit op een logische plek. Alleen de locatie van de startknop blijkt onhandig: aan de zijkant van de middenconsole. Het instrumentarium, met – typisch Ford – lichtblauwe verlichting, is zeer duidelijk afleesbaar. De klimaatregeling en het infotainment hebben echte knoppen: handig. Dat infotainment is bij de tijd met smartphone-koppeling en intelligente spraakbediening.

    Mede dankzij de geïsoleerde voorruit is de nieuwe Focus aangenaam stil. De pittige, driecilinder turbomotor bewijst al jaren goede diensten bij Ford. Hij kan voor het eerst een deel van de cilinders uitschakelen op momenten dat dat verantwoord is (testverbruik is 1 op 17). Soms knort hij wat. De geteste auto heeft het sportief afgestemde onderstel en dat gaat ten koste van het veercomfort. De minder sportieve versies rijden prettiger; de Focus is in de basis al een van de meest koersvaste en fijn sturende auto’s in zijn klasse.

    PLUS

    Loopt voorop met technologie.
    Veel beenruimte achterin.
    Lekker stil.
    Formidabel weggedrag.

    MIN
    Onhandige plek van startknop.
    Veercomfort in sportversies.
    Beperkte hoofdruimte achterin.

    EINDCIJFER
    8,7

    CONCLUSIE

    De nieuwe Focus is een van de ruimste, best rijdende en technisch meest geavanceerde auto’s in zijn klasse. Wie een sportieve versie kiest, levert wel comfort in.

    EXTRA TESTNOTITIES

    - Voor het eerst zal de Focus volgend jaar ook als Active verschijnen. Die heeft iets meer het uiterlijk van een off-road auto en staat 2 centimeter hoger op zijn wielen.

    - Voor het eerst behoort een head-up display tot de opties in de Focus. Speciale filters maken het intrekbare polycarbonaat scherm ook goed afleesbaar voor dragers van een zonnebril met gepolariseerde glazen.

    - Zoals het een moderne auto betaamt is er ook een app voor de Focus verkrijgbaar. Daarmee kan je de auto op afstand ver- en ontgrendelen, krijg je informatie op je telefoon over het brandstofpeil, de kilometerstand of de bandenspanning en vind je altijd de weg terug naar je geparkeerde auto.

    - Ford levert de nieuwe Focus met twee verschillende achterassen. De sterkste motorversies én de stationwagon hebben onafhankelijke achterwielophanging. De lichtere motoren hebben een lichtere en goedkopere torsie-as, waarmee de auto overigens ook prima presteert.

    - Ford is een van de weinige merken die – als optie – portierrand-bescherming biedt. Als je de deur opent, komt er een zachte, kunststof bescherm-strip tevoorschijn om te voorkomen dat het portier op een krappe parkeerplaats een andere auto raakt.

    - Ook nog steeds heel handig bij Ford: Easy Fuel. Dat staat voor een integratie van tankdop en –klep én de speciale vulopening voorkomt dat je per ongeluk de verkeerde brandstof tankt.

    - Alweer typisch Ford is 'MyKey': een hulpje bij het opvoeden, vooral gericht op ouders die de auto uitlenen aan hun kinderen die nog maar net hun rijbewijs hebben gehaald. De sleutel kan je programmeren zodat de snelheid is begrensd, inkomende telefoontjes worden geblokkeerd en de radio pas klinkt als de veiligheidsgordels zijn omgedaan.

    - Waar je kinderen wél blij mee zullen zijn: de wifi-hotspot. Die maakt het mogelijk om met maximaal 10 apparaten snel te internetten in de auto.

    - Optioneel is het B&O audiosysteem dat met 10 luidsprekers en een versterker van 675 Wat een van de beste systemen in de automarkt is. Het zit ook in de Fiesta.

    - Binnenkort wordt in de nieuwe Focus ook 'Wrong Way Alert' leverbaar. Dat waarschuwt wanneer je per ongeluk de afrit van een snelweg dreigt op te rijden. Oftewel, dit systeem voorkomt spookrijden.

    - De Drive Mode kent drie menu’s: Normal, Eco en Sport. Dit systeem past verschillende instellingen aan, zoals de gasklep-respons, de gevoeligheid van de besturing. Duurdere versies die zijn uitgerust met elektronisch geregelde schokdempers krijgen er twee rijmodi bij: Comfort en ECO-Comfort.

    - De Ford Focus is met de driecilinder 1.0 benzinemotor te koop vanaf €23.765. De basisversie daarvan biedt een vermogen van 100 pk. De geteste auto heeft de sterkere variant, met 125 pk. Die staat in de prijslijst vanaf €27.115 en dan krijg je de meteen de rijke Titanium Business uitvoering. In dit geval had de auto de ST-Line Business uitrusting en daarmee kost deze Focus € 27.565. Hij is behoorlijk rijk uitgevoerd en bevat onder meer infotainment met een 8 inch scherm en navigatie, cruise control, elektrisch inklapbare buitenspiegels, parkeersensoren voor en achter, 17 inch lichtmetalen wielen, FordPass Connect, radiografische sleutel met startknop, LED-mistlampen voor, leren sportstuur en een sportief afgestelde wielophanging.

    - De geteste auto had ook nog veel extra’s, zoals het Technology Pack van € 450 (adaptieve cruise control, grootlicht-assistent, verkeersbordherkenning en een systeem dat de besturing in noodsituaties helpt bij een uitwijkmanoeuvre), het Bang & Olufsen audiosysteem van € 450 (met digitale radio, 675 Watt muziekvermogen, negen luidsprekers en een subwoofer) en het Style Pack ST-Line dat €525 kost en bestaat uit dashboard-stijlaccenten (koolstofvezel en rood), kniekussentjes op middenconsole met rood stiksel, luxe vloermatten, grote achterspoiler en rode remklauwen. Bovendien waren de volgende accessoires aangebracht: voorbereidingspakket voor trekhaak-montage (€ 75), draadloos opladen mobiele telefoon (€ 150), Parking Pack (€ 200: automatisch inparkeren, breedbeeld-achteruitrijcamera, portierbeschermers), Winter Pack (€ 450: elektrisch verwarmbare voorruit met elektrisch verwarmbare ruitensproeiers, elektrisch verwarmbare voorstoelen en verwarmbaar stuurwiel), Comfort Pack (€ 550: automatische airco, regensensor, follow-me-home verlichting, automatische dimmende binnenspiegel), elektrisch te openen panorama-dak (€ 1.100, inclusief haaienvin-dakantenne en elektrisch bedienbaar zonnescherm), Design Pack 2 (€ 1.395: 18 inch lichtmetalen wielen met 235/40 banden en LED-koplampen met automatische niveauregeling).

    Alles bij elkaar brengt dit de prijs van de geteste auto op €32.910.

    Voor meer informatie en foto's: AD.nl

     
  11. Aangezien Autovisie ed 21 inmiddels vrijwel uit de schappen is durf ik de test van de Focus mk4 vs Seat Leon wel te plaatsen.
    Aardig om te lezen, conclusie weinig zeggend ;)

    image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg
     
    Berrychello, GekkeHenkie en gerardTDCI vinden dit leuk.
  12. Wederom is er een uitgebreide video verschenen over de MK4, nu de wagon.

     
  13. Normaal gesproken vind ik de station versie vaak nog mooier dan de hatchback of sedan.
    Bij de Focus 4 vind ik de hatchback mooier dan de station.
    Ook wel benieuwd naar de sedan, daar hoor je eigenlijk weinig over.
    Alles bij elkaar genomen moet ik sowieso erg wennen aan de Focus 4, nog geen moment gedacht van sow dat ziet er goed uit!
    Daarbij nog dat hele 3 cilinder verhaal:nocheer:.
    Ford bevalt me goed maar denk toch dat ik elders ga kijken als ik mijn Focus in ga ruilen.
    Óf de ST moet scherp geprijsd worden maar die kans acht ik toch klein.
     
  14. De rest van het segment is anders ook weinig spannend :think::nocheer:
     
  15. Dat is ook zo. Ik vind de nieuwe Volvo V/S60 wel erg mooi maar daar hangt ook weer een prijskaartje aan....
    Verder vind ik de nieuwe Corolla ook wel mooi. Komt een 180pk hybride van. Maar denk dat je die ook eerst eens in het echt moet zien.
    Verder geen haast dus wie weet wat er nog komt:mrgreen:
     
  16. Denk dat je als focus rijder ook wel n beetje op zoek bent naar een goed en fijn sturende auto. Denk dat de Volvo en Toyota sowieso daar minder aan voldoen
     
  17. Dat ook zeker en daarmee zit je bij de Focus wel goed.
    Voor aankoop van deze Focus was ik ook in de markt voor een nieuwe Mégane maar die heb ik voorbij laten gaan omdat ie wat mij betreft niet in de buurt komt van de Focus qua gevoel en wegligging.
    Maar goed, nog steeds blij met mijn huidige dus geen haast gelukkig :mrgreen:
     
  18. #20 Koen_, 22 nov 2018
    Laatst bewerkt: 21 jan 2019
    .
     

Deel Deze Pagina