1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Koppelingsproblemen Focus (2016)

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Simba1982, 6 aug 2018.

  1. Vorig jaar hebben we een Focus gekocht (bouwjaar 2016) met 16.000 km op de teller. Gebruik is normaal en er wordt niet gereden met een caravan of iets dergelijks.
    Nu na 40.000 km stonden we met pech langs de snelweg. Druklager, koppelingsplaat, vliegwiel alles moet vervangen worden.

    Is dit 'normaal' bij een Focus met net iets meer dan 40.000 km op de teller en net twee jaar oud? Ervaringen?
     
  2. geen idee welke motor je hebt, heb je een ecoboost 6-bak dan zou je zomaar een terugroepactie op de auto hebben.
    https://focusclub.nl/index.php?threads/terugroepactie-slippende-koppeling.109928/
    als het al is vervangen en rijdt weer zou je toch even kunnen kijken of je iets te regelen valt

    op ovi.rdw.nl kun je kenteken invoeren en daar staat een rubriek terugroepacties. zie je direct of er iets van bekend is

    in het algemeen is het niet normaal, maar helaas heb ik dit wel vaker meegemaakt
     
  3. We hebben inderdaad een terugroepactie op de auto (EcoBoost 6-bak). Volgens de garage staat dit (helaas) los van het pechprobleem van vorige week..
     
  4. ik weet helaas niet wat de rede was om alles te vervangen. alleen de actie is om defecte koppelingen te vervangen voor nieuwere onderdelen.
    in jouw geval is dat dus gebeurt bij wel lage km-stand.
    zou toch even kijken wat ford zelf ervan zegt. nee heb je al maar als je ja kunt krijgen is het wel fijner
     
  5. Ja, dat is natuurlijk de 'omgekeerde wereld' !!
    Er wordt een terugroepactie gestart ivm koppelingsproblemen en als je die dan al gehad hebt zou het losstaan van deze actie !!??

    Ik zou het standpunt van je garage zeker niet accepteren, idd contact opnemen met Ford-Nederland en het ook melden aan je rechtsbijstand-verzekering (in de hoop dat je die hebt)
     
  6. Argument van de dealer zal zijn dat de oorzaak van de versleten koppeling niet meer te achterhalen is. Neem niet weg dat je er wel achteraan moet gaan om hier een goede oplossing voor te vinden. Coulance zal wel op z'n plaats zijn.
     
  7. hoezo coulance? er is toch een terugroepactie!
    dit probleem is aan het licht gekomen doordat er koppelingsplaten breken, actie van Ford is een terugroepactie.
    nu breekt er een koppelingsplaat en is het aan de eigenaar om te bewijzen dat dit niet zijn schuld is?
    het enige wat ze de TS kunnen verwijten is dat hij zich niet op tijd heeft gemeld bij de dealer voor de terugroepactie.
    (als die überhaupt al opgeroepen is door de dealer)
     
  8. Zal het zeker niet laten zitten als dat bij mijn auto is gebeurd, als ze echt moeilijk gaan doen gewoon de advocaat erbij halen of klacht in dienen als er dat werkelijk bij jou een terug roepactie was of is geweest.
    Koppeling moet zowiezo al meer als 100.000 km mee gaan zonder problemen
     
  9. Ik heb 2 reactie's:

    1) Een vriend van me heeft een autohandel in tweedehands jonge auto's en als hij daar een jonge Focus heeft en de koppeling begeeft het binnen 1 jaar of 30.000 km dan krijgt de klant kosteloos een nieuwe set met opnieuw 1 jaar en/of 30.000 km geen enkele discussie, klant is koning! Is hij gewoon voor verzekerd, kost hem zelf ook niets! Mocht het een bekend probleem zijn (o.a. terugroepactie) dan gaat de verzekering er achteraan en proberen het te verhalen! Zelfs bij een auto die buiten de garantie valt of waarop geen garantie zit wordt met coulance de klant geholpen, er zijn gespecialiseerde bedrijven die o.a. koppelingen vervangen, tenminste in Rotterdam e.o.! Is trouwens een bekend probleem en daarom wordt bij inruil en/of inkoop er altijd gekeken of het bij die auto van toepassing is, wat kan lijden tot een lagere inruil/inkoopprijs (verhoogd risico auto)! In de autohandel bestaat een "zwarte" lijst met auto's met fabrieksmatige problemen en constructie fouten (o.a. VW modellen met die ketting)!

    2) Heb het er al een keertje over gehad, door de veel hogere belasting van onderdelen (downsizing) en mindere kwaliteit van de onderdelen, maar ook die "boekhouders" bezuinigingen en kortere testperiodes bij auto producenten de betrouwbaarheid de laatste jaren behoorlijk is afgenomen, ook door de soms (te) hoge milieueisen waardoor te veel technische hoogstandjes nodig zijn om die te halen (in theorie, in de praktijk haalt niet één die las ik pas)! Mijn eigen "oude" focusje (bijna 15 jaar alweer), heeft nog de originele koppeling, uitlaat, aandrijfassen, airco, radiator, wielophanging, schokbrekers, bak en aan motor zelf is ook nog nooit geschroefd! En dat allemaal met een huidige km-stand van tegen de 300.000 km. Wel wat kleinere zaken (niet behorend tot het standaard)onderhoud) zoals vervangen zijn o.a. stuurkogel, diverse sensoren (o.a. Km-teller), slotjes, sleutels, etc, allemaal klein grut, maar soms wel storend, met iets meer kwaliteit van die onderdelen zou de kwaliteitsindruk echt heel goed zijn!

    Ben benieuwd hoe het gaat aflopen, of de dealer / verkoper / fabrikant zijn verantwoording gewoon neemt! Volgens mij heb je ook als de garantie is verlopen gewoon recht op consumenten bescherming, je mag verwachten dat een product voor een bepaalde tijd aan een bepaalde functionaliteit mag voldoen, maar dat is altijd recht krijg je niet altijd zo maar, vaak moet je er voor zorgen dat je die krijgt, zegt mijn oom altijd die advocaat / rechter is geweest!
     
  10. Je verhaal klopt helemaal. Echter het punt is wel hoe ga je ermee om. Je kan namelijk na 1 km je koppeling kapot rijden. Koppeling is namelijk slijtage deel. Heb je over een motor. Die moet wel 5 jaar 150.000km met goeie onderhoud volhouden. Gaat dan een zuiger of dergelijk kapot zal je best er commentaar op mogen geven.
     

  11. Ook een motor kan je prima slopen.

    Als ik sommige malloten met een ijskoude motor de straat uit hoor loeien...
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  12. Auto van de zaak zeker? Die hebben een speciale motor, die hoef je niet warm te rijden. :grin:
     
  13. Haha gaat met mijn privé Focus van 400€ anders ook prima.
     
  14. Terugroepactie of niet, sowieso is het non conform dat zo'n jonge auto met weinig km al een defecte koppeling heeft.
    De verkoper moet je hoe dan ook tegemoet komen.
     
  15. @Mike M
    tuurlijk kan je een motor ook kapot krijgen als je wil. maar koppeling half op laten komen en met 4000rpm optrekken is makkelijk te doen. dus koppeling ligt dan sneller eruit dan een motor.
    daarvoor moet je echt meer doen dan alleen bij koude motor volgas wegrijden.
    uit ervaring kan ik zeggen dat dit geen probleem is in me vroege jaren zat gedaan tuurlijk. 150.000km en nooit een echte motor probleem gehad. laatste was 100.000km met een 2.0 duratec. zelfs geen olieverbruik.

    maar goed we hebben over een koppeling.
    ja je mag verwachten dat hij langer mee gaat,
    auto is denk net iets van 2jaar, exacte maand is niet bekend, maar gok dat je net naast de fabriekgarantie zit.
    wanneer de auto netjes bij de dealer op tijd onderhouden is, dan mag je zeker een coulance verwachten op onderdeel.
    geen idee hoe het bij ford zit over deze extra garantie, coulance. Bij peugeot daar was het tot 5jaar nadat hij verkocht is, kun je deel coulance voor krijgen. tuurlijk na 2.5jaar is het meer dan 5jaar. km-stand telt ook mee tuurlijk
     
  16. #16 focuskelp, 10 aug 2018
    Laatst bewerkt: 10 aug 2018
    Kan ook zo zijn dat jou auto dat probleem al had toen jij hem gekocht hebt, want hoe komen ze er dan achter dat er iets met de koppeling aan de hand is of kan gebeuren, ze worden niet voor niets terug gehaald om te controleren hoe de staat van de koppeling is of kan gaan slippen, zou er gewoon werk van maken, heb je de oude koppeling gezien toevallig?
    Denk dat jij toevallig net diegene bent die pech hebt.
     
  17. Heb vrijwel hetzelfde meegemaakt. Mijn Focus 1.0 ecoboost 125 pk is van 2013. In 2016 bij Forddealer gekocht 25.000 km op de teller (onderhoudsboekje erbij) verlengde garantie van Ford tot 22-5-2018 of 100.000 km, in maart dit jaar traden problemen op: toerental onregelmatig zonder dat er gas gegeven werd, bc gaf aan schakelen naar 6e versnelling (maar daar reed hij al in) direct naar dealer: conclusie koppeling en drukgroep vernieuwen! Mijn reactie: wat nu al, bij 40.000 km. Maar ja, moest toch gebeuren... tijdens reparatie werd ik opgebeld, vliegwiel totaal verbrand! Totale kostenplaatje € 1807,70. Hele discussie met dealer gehad over wie gaat dat betalen! FordNL gaf mij te kennen het spijtig te vinden maar moest het maar uitzoeken met de dealer die het gooide op verkeerd rijgedrag terwijl ik volhield dat er met de koppeling iets fout zat. Kortom moest toch het volle bedrag betalen.
    Nú echter, door deze terugroepactie wordt mijn vermoeden steeds meer versterkt, die koppeling deugd niet! Zeker nu óók U een gelijkwaardig geval schetst. Heb weer contact gezocht met de dealer en FordNL.

    Wordt vervolgd!!!

    Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk
     
  18. De 18S07 terugroepactie die momenteel van toepassing is op sommige versies van de 1.5,1.6 en 1.0 ECOboost welke voorzien zijn van de B6 versnellingsbak heeft geen technische reden. Deze terugroepactie is er dus niet vanwege vroegtijdige slijtage van de koppeling. Deze terugroepactie is puur en alleen in het leven geroepen omdat er in extreme gevallen een veiligheidsissue kan ontstaan.

    Wanneer de koppeling om wat voor reden dan ook zo ver versleten is dat deze gaat slippen wordt de koppelingsplaat dermate heet dat de lining/voering op de plaat verbrand/verhard en wanneer hier mee wordt doorgereden uiteindelijk kan breken. Hier is op zich niets vreemds aan. Wanneer je een koppeling maar lang genoeg mishandeld kan je dit met elke koppeling voor elkaar krijgen. Dit is op zich nog geen reden voor een terugroepactie. Rondvliegende delen kunnen in dit geval echter de versnellingsbak doorboren waardoor olielekkage optreed. Wanneer de olie op de hete uitlaat lekt kan er brand optreden.

    Bij normaal gebruik is er dus ook niets mis met de koppelingsplaat. Het probleem ontstaat pas wanneer de koppelingsplaat (om wat voor reden dan ook) herhaaldelijk begint te slippen.

    Ieder normaal mens met een beetje gevoel voor techniek zal direct merken dat er iets mis is met de koppeling wanneer deze eenmaal versleten is en door begint te slippen. Wanneer de koppeling dan vervangen wordt is er feitelijk geen enkel risico. Het risico ontstaat pas wanneer je doorrijd nadat de koppeling is gaan slippen.

    Bij de voertuigen met Start/Stop wordt de koppeling bij de terugroepactie getest en wordt er nieuwe software geladen. Deze nieuwe software zorgt ervoor dat eventueel slippen van de koppeling door de PCM wordt gedetecteerd. In geval van een versleten/slippende koppeling wordt het vermogen/koppel begrenst waardoor het niet meer mogelijk is om normaal met de auto te rijden. Je bent dan feitelijk verplicht om naar een garage te gaan en de koppeling te laten vervangen.

    Bij de voertuigen met Start/Stop (dit zijn er maar heel weinig) is er geen nieuwe software beschikbaar. Hierbij wordt de koppeling preventief vervangen (mogelijk is dit een keuze omdat het om zeer kleine aantallen gaat).

    Deze terugroepactie is geïntroduceerd in de USA en komt naar mijn mening voort uit de claimcultuur die daar heerst. Zelf logisch nadenken is er daar niet meer bij en een fabrikant aanklagen voor hoge bedragen is daar de normaalste zaak van de wereld. Met de terugroepactie maakt Ford het detecteren van een slippende koppeling feitelijk hufterproof. Waar vroeger de gebruiker moest constateren dat de koppeling versleten is en begint te slippen wordt dit nu door de auto zelf gedaan.



    In de gevallen die in dit topic worden genoemd is de koppeling vroegtijdig versleten. Het vroegtijdig verslijten van de koppeling heeft niets te maken met de terugroepactie. De terugroepactie is immers niet in het leven geroepen vanwege de levensduur van de koppeling of een ander technisch probleem met betrekking tot de koppeling. Het feit dat een koppeling vroegtijdig verslijt is niet gerelateerd aan de aanleiding van de terugroepactie.

    Een koppeling is een slijtagedeel. Slijtage gerelateerde schade is in principe uitgesloten van garantie. Alleen wanneer schade aan slijtagedelen het gevolg is van een fabricagefout of gevolgschade is vanwege een ander defect onderdeel valt het vervangen van slijtagedelen onder de garantie.


    In dit topic wordt nergens vermeld wat nu de oorzaak is van de vroegtijdige slijtage van de koppeling. Is het bijvoorbeeld puur een gevalletje van overmatige slijtage of is het gevolgschade als gevolg van een ander onderdeel dat defect is gegaan?

    Tevens gaat het in beide hier genoemde gevallen om een auto die tweedehands is aangeschaft. Je kan dan zelf nog zo netjes met de koppeling omgaan maar je weet nooit hoe de vorige eigenaar/berijder er mee is omgegaan.
     
    meeder, focusonben en gerardTDCI vinden dit leuk.
  19. Heb ook een startknop, terugroep aktie en software wordt aangepast, dit wordt 14 augustus gedaan.
     

Deel Deze Pagina