1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.0 EcoBoost 125pk Heeft chippen nut?

Discussie in 'Performance' gestart door NicoFocus3, 14 jul 2018.

  1. #1 NicoFocus3, 14 jul 2018
    Laatst bewerkt: 14 jul 2018
    Heb tot nu toe al mijn auto's laten chippen, omdat er altijd een grote winst te halen was.

    Het verschil bij het chippen van 125pk is veel minder dan van de 100pk.
    Ga ik dat verschil wel merken?

    Wie heeft er ervaring mee?
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  2. 20180710_175657.jpg Vorige week mn st-line 1.0 ecoboost 125pk laten chippen.
    En kan je zeggen, ja echt een heel duidelijk verschil,ook met optrekken heb je echt duidelijk meer power(koppel).
    Echt een aanrader om dat bij de 1.0 te doen hoor.
     
    Berrychello vindt dit leuk.
  3. Als ik de extreme chip had genomen was ik over de 150pk gegaan, maar dan mocht ik nog alleen euro 98 tanken.
    Ik heb dus bewust voor de standaard chip gekozen.
    Deze run is gedaan in 3e versnelling, daar komt die 30nm extra koppel (overboost)er nog niet bij, maar blijkbaar in 4,5,6 versnelling bij volgas wel.
    Dus dan zou ik rond de 260nm hebben.
    Verbeter me maar als ik hiermee fout zit:)
     
  4. Dat het verschil vanaf 125 pk minder is dan vanaf 100 pk lijkt me logisch; de 100pk is een geknepen variant van de 125pk.
    Als je extremer wilt gaan dan ±150pk dan is het noodzakelijk (en aan te raden) om ook andere zaken te upgraden.
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  5. Zijn er hier al mensen die dat gedaan hebben? Ben eigelijk wel benieuwd daarin?
     
  6. Ik wil hem naar de 140 hebben. Had ik bij de Fiesta gedaan vanaf 100 pk en daar was het verschil gigantisch.
     
  7. @Leon Focus mag ik zo brutaal zijn te vragen wat het chippen van je 1.0 gekost heeft? Mag ook via pb als je dat liever doet :thumbup:
     
  8. De 100pk is niet alleen een geknepen variant, er zijn meer verschillen. De 100pk heeft een 5-bak, de 125pk een 6-bak. Ik meen me te herinneren dat ook de turbo anders is.
    Let bij chippen er wel op dat je niet boven het max koppel komt wat de bak aankan.

    Met even zoeken is er meer over te vinden op het forum.
     
  9. Was dat niet alleen bij de eerdere 100pk versies? De latere (in de 3.2) hadden toch wel een 6-bak?
     
  10. 419 euro bij cth chiptuning overpelt
     
  11. De 100 PK versie van de 1.0 ECOboost is zowel in de Focus 3 fase 1 als de Focus 3 fase 2 van de IB5 5-versnellingsbak in combinatie met een vast vliegwiel.

    Dit is tevens de reden dat de 100 PK versie veel minder geschikt is om te tunen dan de 125 PK versie. Standaard zit de 100 PK versie van de 1.0 ECOboost met 170 Nm koppel al op de limiet van de versnellingsbak. De IB 5 bak is namelijk is namelijk berekend op een maximaal koppel van 170 Nm. De versnellingsbak is hier dus een zeer beperkende factor.


    Naast de versnellingsbak, koppeling en vliegwiel zijn er nog veel meer technische verschillen tussen de 100 PK en 125 PK versie van de 1.0 ECOboost. Zo zit er onder andere verschil in de turbo, in de cilinderkop en afhankelijk van de productiedatum ook verschil in het onderblok.

    De 100 PK versie van de 1.0 ECOboost is dus zeker niet identiek aan de 125 PK versie.


    Overigens is het bij sommige latere 125 PK versies van de 1.0 ECOboost in de Focus 3 fase 2 ook mogelijk om deze te voorzien van de originele 140 PK software. Dit is aanzienlijk goedkoper als tunen.
     
  12. Vooral die toename van het koppel lijkt me heel fijn.
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  13. Je hebt vaak mijn aandacht bij je reacties @JW maar nu helemaal! Hoe kom ik erachter of mijn MK3 fase 2 geschikt is en zo ja hoe wat en waar??
     
    Berrychello, jjonkie en Leon Focus vinden dit leuk.
  14. Ja echt heel fijn
     
  15. Die originele Software kan dus niet bij een vroegere, dus een 3.1?
     
  16. Volgens mij heb ik één van de eerste 3.2's, dus die mogelijkheid zal er bij mij niet zijn. Is er technisch iets aangepast in die latere versies, of is het simpelweg een kwestie van compatibiliteit van software?

    Als Ford zelf vindt dat er 140 pk (en meer koppel) uit te halen is, dan haalt dat bij mij ook de nodige twijfel weg.

    Bij de Fiesta heb ik jarenlang veel plezier gehad van het chippen (van 60 naar 90, grofweg). Gebruik het bijna nooit, maar leuk als het er is.
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  17. #17 Fred, 14 jul 2018
    Laatst bewerkt: 14 jul 2018
    Ik heb wel eens naar de Fiesta specs gekeken, verschillen tussen de 125pk en 140pk versie. De 140pk versie heeft een andere versnellingsbak, met kortere overbrengverhoudingen dan de 125pk. Heeft de 140pk versie Focus dat ook dat je weet? En als dat zo is, zou de 140pk versie dan werken op een 125pk versie?

    Edit: alleen de eindoverbrenging is anders, de versnellingen zelf zijn hetzelfde.
     
  18. Een grafiek van een Focus 2 met 2.0 liter motor gaat niet veel toevoegen aan dit specifieke topic...

    (En een aandrijfrendement van 100% lijkt me niet realistisch)
     
    Janfocus vindt dit leuk.
  19. Bij de Fiesta heeft de 140 PK versie van de 1.0 ECOboost vooral vanwege het hogere koppel een aangepaste versie van de IB5 versnellingsbak met (deels) sterkere interne delen.

    Bij de Focus 3 hebben de 125 PK versie ende 140 PK versie van de 1.0 ECOboost dezelfde B6 6-versnellingsbak. Dit is dezelfde versnellingsbak die ook wordt toegepast bij de 1.6 ECOboost en de 1.5 ECOboost. Bij de 1.0 ECOboost is deze B6 versnellingsbak dus ruim overbemeten. Voor zover ik tot dusver heb kunnen achterhalen (helaas is de informatie tot dusver nog vrij beperkt) zit er geen verschil in de bakverhoudingen tussen de 125 PK en de 140 PK versie van de 1.0 ECOboost.


    Momenteel ben ik bezig om te (proberen te) achterhalen wat nu precies de verschillen zijn bij de Focus 3 fase 2 tussen de 125 PK versie en de 140 PK versie. Bij de Fiesta heeft de 140 PK versie een andere turbo en een andere koppakking als de 125 PK versie. Vreemd genoeg heeft mijn 2013 Focus met 125 PK dezelfde turbo als de 140 PK in de Fiesta. Bij nieuwere 125 PK Focus 3 exemplaren is dit weer niet het geval en is er een andere turbo toegepast.

    In de UK zijn er enkele mensen die hun 125 PK versie in de (late) Focus 3 fase 2 hebben voorzien van de originele 140 PK software. Zelf wil ik eerst nog de nodige research doen voordat ik dit zodat ik zeker weet wat nu exact de verschillen zijn.
     
    PhoenixNLx en jjonkie vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina