1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

verlichting gaat laat aan

Discussie in 'Electronica' gestart door rowicom, 22 mei 2018.

  1. Afgelopen weekend voor het eerst een 'verre' rit (420 km heen en weer) met onze pas gekochte C-Max gemaakt en daar zijn een aantal vragen uitgekomen.....

    Ik heb hiervoor een Opel Astra gehad en vond daarvan dat de automatische verlichting (dimlicht) pas altijd laat aanging. Had gehoopt dat het met de C-Max wat eerder zou zijn, want dat komt de veiligheid alleen maar ten goede. Gisteren rond 21.00 uur reed ik dan over de A2 tussen Den Bosch en Utrecht en waar bijna alle voertuigen hun dimlicht (en natuurlijk daarbij achterlichten) al aanhadden, was er een klein aantal auto's waar alleen nog maar de dagrijlichten van brandde. Even op gelet en ja hoor: voornamelijk nieuwere types Opel en Ford. Pas tegen 21.30 uur floepte de verlichting permanent aan, terwijl het in de tussentijd al een paar keer een paar minuten lang aan was geweest en ook weer uit. Kennelijk waren de lichtcondities dusdanig, dat de sensor de ene keer wel getriggered werd en de andere keer niet. Verwarrend is dat wel.

    Ervaren jullie ook dat de automatische verlichting pas laat aan gaat? Je kunt dan wel zeggen: doe het dan met de hand aan of laat het permanent aan, maar goed, het zit er niet voor Jan L*l op natuurlijk. Dan mag dat stukje elektronica ook voor mij het denkwerk doen, vind ik.

    Valt me tegen dus.
     
  2. Grappig, ik vind juist dat de automatische verlichting van de Focus heel fijn werkt.
    Bij mijn vorige auto (Toyota) ging de verlichting pas halverwege de Schipholtunnel aan, bij de Focus is het na 5 meter.
     
  3. Hoi Mike. Een heel andere situatie die jij beschrijft natuurlijk. Het is plotseling donker in die tunnel en ja, dan is de drempelwaarde bereikt en zal ie snel aanspringen. Maar ik heb het dus over dat je heel geleidelijk van een zonnige zomeravond langzaam de schemer en vervolgens de duisternis inrijdt...
     
  4. Het was als voorbeeld bedoeld.

    Ook in de schemering maakt de auto - tot nog toe - zo ongeveer de keus die ik zou willen.
     
  5. Ik let er eigenlijk niet op hoelaat die aanspringt.
    Maar half 10 gaat de zon onder dus dan is het toch goed als ie dan ongeveer aanspringt ;)
    Wat Mike zegt klopt wel, in een tunnel springt ie meteen aan.
     
  6. het blijft een sensor die gevoelig is voor lichtinval, duh :D
    maar wat ik bedoel is dat als het schemerig wordt het wel even duurt voordat die aanspringt maar aan de andere kant als ik dan net onder een brug door rijdt dan springt die aan en blijft die aan.
    het is niet zo dat ik er blind op vertrouw, als ik het nodig vindt doe ik 'm gewoon handmatig aan.
     
  7. Bij mij branden de lampen rond 20.30 al. Maar ik heb begrepen dat er meerdere types van de regen-/lichtsensor zijn. Mogelijk zit daar ook verschil in.
     
  8. Ik vond soms dat de verlichting heel snel aansprong zowel bij de Focus als Mondeo.
    Dus nooit het gevoel gehad dat deze "te" laat aan ging.

    De Kuga reageert ook in die trant.
     
  9. Bij mij wisselt het... Vanmorgen (07:00) haalde ik de auto uit de garage en dan branden ze (logisch) maar dan doe ik de garagedeur achter me dicht, en ze bleven branden. Onlogisch want de zon scheen volop, ze gingen de hele weg (26 KM over de snelweg) ook niet uit.... de andere keer gaan ze wel al snel uit.

    Er is geen peil op te trekken.

    In tunnels en parkeergarages floepen ze inderdaad wel prettig snel aan
     
  10. Waarom niet gewoon bij starten van de auto dat meteen dimlicht aan gaat en dan ben je aan de voorkant en achterkant zicht baar.
    Bij DRL verlichting brandt alleen de voorkant, dus bij mist en schemer ben je niet zichtbaar, of te laat, aan de achterkant.
    Dus zo veilig is DRL verlichting niet.
    Heb mij zelf aangeleerd om bij instappen meteen de verlichting aan te doen als ik ga rijden.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  11. Daarom heb ik bij mijn Focus de verlichting zo ingesteld dat de dimlichten altijd branden als het contact aan staat.
     
  12. Dat je vanachter niet zo zichtbaar bent is een beperkt begrip daarbij zal een auto die achterop komt over het algemeen geen groot snelheidsverschil hebben t.o.v. een auto die van voren komt dus is de noodzaak kleiner

    En die auto achter je die mot maar uit zijn doppen kijken zogezegt, of je gooit hem er wel erg kort voor..
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  13. Het nadeel is ook nog volgens mij dat bij DRL verlichting de leds zoveel licht geven dat het lijkt of je de lampen aan hebt.
    Ik ben regelmatig auto's tegen gekomen die in het najaar, s'morgens als het nog donker is, alleen de DRL verlichting aan hebben dan zie je deze auto's niet,aan de achterkant, als het donker is.
    Dan kun je nog zo goed uit je doppen kijken dan zie je niet veel ,in het donker,
     
  14. Je merkt echt wel dat je alleen DRL aan hebt staan. Het zijn denk ik vooral de mensen die in het halfdonker sowieso zonder licht blijven rijden.
     
  15. Ik gebruik de automatische stand niet meer, gaat inderdaad erg laat aan. En ook vaak aan, uit als je van schaduw naar zon overgaat, is heel irritant.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
     
  16. Helaas zijn er genoeg mensen die het verschil tussen dimlicht en andere verlichting niet zien. Zo ook het verschil tussen drl en dimlicht niet.
    Zelf vind ik dat de automatische stand het heel goed doet. De momenten dat ik mijn licht aan zou willen doen gaat het aan.
     
  17. Ik ook, zowel in de Mondeo als nu in de Kuga. Soms denk ik, waarom gaat nu de verlichting al aan.
     
  18. Hoe?
     
  19. Via Forscan cq. Focccus kan je dat instellen.
     

Deel Deze Pagina