1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Plaatsen USB lader in kastje bovenop dashboard

Discussie in 'Interieur' gestart door Drouger, 23 apr 2018.

  1. Hallo,

    Ik ben van plan een USB lader te gaan plaatsen in het kastje bovenop mijn dashboard.
    Nu heb ik al gekeken dat als ik hem aan de rechter kant plaats, ik rechtsvoor een gaatje kan boren om het snoertje door naar beneden te gooien.
    Dan kom ik mooi langs mijn handshoenenkastje met daaronder de zekeringenkast in de auto.

    Nu is mijn vraag !!!
    Heeft er iemand de bedrading tekeningen van die zekeringen kast ?
    Of weet iemand waar ik dat kan vinden ?

    Ik wil namelijk mijn USB lader toevoegen aan de bedrading van mijn sigarettenaansteker (nr. 109).
    Maar kan zo snel niet vinden welke plug en welke ader dat is.

    Het betreft een Ford C-MAX 1.8 GHIA uit 2008.

    20180423_194322.jpg 20180423_194324.jpg
     
  2. Iets te enthousiast gereageerd, had een handleiding te pakken uit 2011... klopt natuurlijk niet :oops:
     
  3. Schema's zijn HIER te vinden.

    Bedenk wel dat dergelijk USB laders voorzien zijn van een DC --> DC converter die de 12 Volt accuspanning converteert naar 5 Volt. Over het algemeen zit deze converter in de 12 Volt connector van de USB lader. Je kan dan dus niet zomaar de connector van de lader knippen, de draad doorvoeren en aansluiten op de bedrading uit de zekeringkast. Tenzij je de bedrading in de lader los kan solderen zal je dus een behoorlijk groot gat moeten boren om de 12 Volt connector door te kunnen voeren.

    Een ander punt om rekening mee te houden is dat de 12 Volt aansluiting in de Focus 2 / C-max 1 permanent voorzien is van spanning. Wanneer je dus de USB lader aansluit op de 12 Volt aansluiting zal ook deze permanent voorzien zijn van spanning.
     
  4. Ik heb in mijn vorige auto een extra sigarettenaansluiting gemaakt dit ik heb afgetakt van de originele. Gewoon aan de achterkant.
     
  5. Hallo,

    Ik had van te voren al even gekeken in de lader en stekker, gelukkig zit de converter op de printplaat bij de USB connectors.
    Dus de plug kan er zo af.

    en voor wat betreft de permanente 12V= zat ik al te denken aan een klein schakelaartje bij bouwen, of toch op zoek te gaan naar een geschakelde 12V= die ook de lader er nog bij kan hebben.

    Is voornamelijk voor de navigatie, maar als hij er toch zit kan ook de telefoon erin op de lange ritjes.

    Ik zal gelijk eens gaan zoeken met de link, bedankt alvast voor zover!!
     

  6. Ja dat kan natuurlijk ook.
    Echter mijn sigarettenaansluiting zit helemaal achter mijn handrem (ongeveer onder mijn ellenboog tijdens het rijden).
    Het is dan ook geen potje om met een snoer van dat punt naar mijn navigatie te gaan.

    Waar heb jij die extra aansluiting dan geplaatst ?
     
  7. Ik had er een usb lader op aangesloten en inbouw usbpoortjes bij de schakelaars voor de ruitverwarmingen geplaatst.
     
    Drouger vindt dit leuk.
  8. Nog even een kleine update van wat ik tot nu toe gedaan heb.

    Eerst nog een keer goed gekeken waar hij moest komen, en waar ruimte is aan de zijkant.

    Gaatje voor kabeltje gemaakt
    En een gat voor het schakelaartje.
    Klitteband geplakt om de USB lader op zijn plek te houden.

    Kabeltje vast gezet en achter het handschoenen kastje gegooid.

    Met behulp van de tekeningen de juiste aders en aansluitingen gevonden. (nogmaals bedankt voor de tekeningen)

    De aders bij elkaar geknooptmet een doorverbind bussen.

    Zoals op 1 van de laatste foto's te zien is heb ik er toch voor gekozen om er een hobby stekkertje voor te zetten.
    Nu kan ik ook de hele lader eruit halen als ik dat wil. En eventueel makkelijk iets anders van 12V aansluiten via dat punt.

    De rode tape vervang ik nog voor zwarte tape, en bij de schakelaar moet ik nog een schoonheidsfoutje weg werken. (gat iets groter als schakelaar aan de zijkant)

    Mooi plat usb kabeltje gevonden bij de Action (lader ook van Action)
    Zo kan ik mijn navigatie (hangt aan ventilatie rooster) voorzien van spanning zonder dat er snoeren tussen de middenconsole en dashboard hangen.
    En andere telefoons natuurlijk ook op de lange ritjes. [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
     
  9. #9 Kees37, 13 mei 2018
    Laatst bewerkt: 13 mei 2018
    Het solderen van de verbinding is een betere oplossing dan de doorverbinders die je nu gebruikt hebt!!!!!!
    Mijn advies is om dat nog even te doen. Want als je goed kijkt zie ik bij 1 doorverbinder nog een stukje koperen draad blootliggen. En de doorverbinder is alleen maar geschikt om 1 kabel door te verbinden en niet meerderen zoals jij nu gedaan hebt
     
  10. Mmmm de doorverbinders die ik gebruikt heb, gebruiken we heel veel op schepen (daar trilt ook van alles) en ik heb ze aangeknepen met een AMP tang die een dubbele knijp verbinding per kant maakt.
    Maar solderen is ook geen probleem.

    Gewoon solderen?
    Of met behulp van soldeer sleeves?



    Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
     
  11. Gewoon solderen en dan afwerken met een krimpkous
     
    Drouger vindt dit leuk.
  12. #12 Drouger, 13 mei 2018
    Laatst bewerkt: 13 mei 2018
    Bedankt voor de tip.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
     
  13. Mits de juiste maat doorverbinders zijn gebruikt en deze zijn gekrompen met een goede professionele tang die hiervoor bedoeld is is er in feite niets mis met een dergelijke verbinding. Mits correct uitgevoerd is een dergelijke verbinding zeker zo betrouwbaar als een soldeerverbinding.

    Overigens zijn de AMP doorverbinders die hier zijn toegepast voorzien van isolatie dat gekrompen kan worden door deze te verhitten.

    [​IMG]

    Wanneer goed uitgevoerd resulteert dit in een volledig waterdichte verbinding.


    Wanneer je er toch voor kiest om te solderen is het slechts een kwestie van de isolatie van de doorverbinders snijden en deze doorsolderen. Vervolgens zal je wel de betreffende pinnen uit de connector los moeten halen om een krimpkous over de draden heen te kunnen schuiven.
     
  14. Ja het is wel met een professionele tang gedaan.(geleend van mijn werk)
    De tang wordt zelfs jaarlijks gekalibreerd.

    Ik ga er nog even over nadenken of ik het zo laat of dat ik ga solderen.
    [​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
     
  15. Ach een auto zit vol stekkerverbindingen die dan mesestal ook nog midder vermogen door kunnen laten dan degelijke amp verbindingen. Ik zou zeggen lekker laten zitten. Solderen brenkt ook risicos met zich mee (schroeiplekken e.d.)
     
  16. Wel goed lezen hoor, er zitten nl twee 'mitsen" in JW zijn verhaal!!

    Quote: Mits de juiste maat doorverbinders zijn gebruikt
    Mits correct uitgevoerd

    Ik kan nu niet zeggen dat jouw verbinding correct is uitgevoerd.
     
  17. Ben zelf elektromonteur.
    Dus ja de juiste maat gebruikt, en voor mij niet de eerste doorverbinding die ik maak.




    Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
     
  18. Als jij tevreden bent zeg ik: niets meer aan doen dan :mrgreen:
     
  19. Nette update, mooi weggewerkt zo !!

    Verstuurd vanaf mijn SM-T585 met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina