1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Elektrische bijverwarming achteraf inbouwen.

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door JW, 19 okt 2013.

  1. #121 maniactheman, 20 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 dec 2014
    helaas kom er niet uit misschien dat jullie kunnen helpen.

    ik ben er vrij zeker van dat het een groen/zwarte draad os op de c102 zie fotos...
    [​IMG]
    [​IMG]

    alleen zou het groen/oranje moeten zijn en bij de c103 zal ik wel verkeerd tellen.
    hulp gevraagt aub!!!! [MENTION=142]JW[/MENTION] kan jij misschoen duidelijkheid verschaffen over het feit dat er andere kleuren worden gebruikt??


    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. De kleur van de bedrading kan tussen de verschillende modeljaren nog weleens wat verschillen. De draad op connector C103 pin 5 kan ook Groen/Zwart zijn. Bij deze draad zit er ergens in de kabelboom een doorverbinding waarbij het zo kan zijn dat de draadkleur wijzigt van Groen/Oranje naar Groen/Zwart.

    Op de C103 connector staan als het goed is ook pin nummers in het gietwerk van de connector. Als deze draad aanwezig is zou deze Wit/Zwart moeten zijn.


    De 2-polige connector voor het elektrische bijverwarming element kan zeer goed verstopt zijn. In veel gevallen is de connector aan de interieur kabelboom vast getapet. Het kan gebeuren dat de connector op een locatie zit waar nagenoeg niet bij te komen is zonder veel onderdelen te demonteren of zelfs het dashboard te verwijderen.
     
  3. in dat geval zou het dus ook kunnen dat ze er een andere stekker op hebben gezet?
    ik heb alles al los liggen en ik kan alle kabels prima volgen en checken, het enige wat ik tegen kom een niet weet waar hij voor bedoelt is, is deze stekker, wel weer met oranje/groen en zwart/rood.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    in elk geval zal ik de kabelboom helemaal tape vrij maken zodat ik de kabel van c102 helemaal kan volgen.
    ik kan alleen nergens pin nummers vinden op de c103
     
  4. Geloof dat er op die plek de knop voor ESP-uit of Passagiers-airbag-uit hoort te zitten inclusief Stekkers.

    Bij mij zat de bewuste stekker voor de bijverwarming ook flink getaped in de kabelboom achter het kachelpaneel. Welke eerst gedemonteerd moest worden.
    Het is een zwart stekkertje met bruin/paarse draad in mijn geval.
    Succes met de zoektocht, kan me niet voorstellen als de rest al is voorbereid dat deze bewuste stekker ontbreekt?!
     
  5. #125 maniactheman, 20 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 dec 2014
    nu begint het wel een beetje raar te worden bij mijn auto.
    ik heb de kabelboom compleet los gehaald om het groen/zwarte draad te volgen.
    en daar komt op ongeveer de helft een stuk ductape tevoorschijn waar dat zwart/groene draad in gaat en ver volgens komen er 3 draden uit.

    voor het gemak de zwart/groene die er uit kwam gevolgt en die gaat naar mijn achterruitverwarming schakelaar!!!

    wie snapt het nog��

    [​IMG]
     
  6. C102 Pin 5 is de voeding voor onder andere de elektrische bijverwarming. Hier kunnen ook andere zaken op zijn aangesloten. Deze draad is dus in veel gevallen altijd aanwezig

    C103 Pin 9 is specifiek voor de elektrische bijverwarming. Als deze draad ontbreekt kan je er dus vanuit gaan dat de connector niet aanwezig is.



    Het punt dat je nu gevonden heb is het punt waar de Groen/Oranje draad vanaf de elektrische bijverwarming connector veranderd in een (in jouw geval) Groen/Zwarte draad naar de GEM module/zekeringkast.

    Ik vermoed dat als je vanaf dit punt de Groen/Oranje draad volgt je uiteindelijk bij de elektrische bijverwarming connector uitkomt (mits deze aanwezig is).
     
  7. #127 maniactheman, 20 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 dec 2014

    super bedankt tot zover!!
    ik ga maar weer verder met de speurtocht, hahaha

    aan de hand van jou eigen afbeelding [MENTION=142]JW[/MENTION] ben ik er achter dat ik geen laatste stekker heb en dus 1 draad zal moeten trekken vanaf c103
    de telling stond hier
    [​IMG]
     
  8. #128 maniactheman, 21 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 dec 2014
    daar ben ik weer, wat voor stekkers hebben jullie gebruikt bij het aanleggen van nieuwe bedrading van en naar de kachelmotor.??

    [​IMG]

    dit is de juiste!.
     
  9. Je kan bij mij zo een pin af komen halen, heb er hier nog genoeg liggen...
     
  10. ik had de verkeerde te pakken:schater:
     
  11. gisteren maar even de bedrading getrokken (behalve naar het kachelpaneel)
    en hij werk al goed behalve dat ik nog geen procentuele info op mijn display krijg.

    maar binnen 700 meter hebben we warme lucht !!!
     
  12. Eigenlijk direct al bij inschakelen. Tip;bij stationair/warmdraaien zet de temperatuur op maximaal, de blower op minimaal en de overige verbruikers uit. Dan gaat de bij verwarming op 100% draaien en heb je sneller warme lucht. Wanneer je gaat rijden kun je de overige groot verbruikers ook aanzetten.
     
  13. dat werkt inderdaad super!!
    vraag mij eigen wel af hoe hij nu geregeld word aangezien ik het kachel paneel nog niet heb verbonden.
     
  14. Bij handmatige airco wordt de elektrische bijverwarming aangestuurd wanneer de kachelknop op maximaal wordt gezet. Dit gebeurt door een schakelaar op de printplaat van het kachelpaneel welke (via een draad) een signaal geeft aan de GEM module/zekeringkast.

    Bij Climate Control wordt de elektrische bijverwarming door het Climate Control paneel aangestuurd via het CANbus systeem. Het Climate Control paneel communiceert via het CANbus systeem met de GEM module/zekeringkast welke vervolgens de elektrische bijverwarming inschakelt wanneer hier vraag naar is.
     
  15. Zojuist eentje besteld via Ebay, €45,- inc verzenden.

    Als ie binnen is maar 's inbouwen, zal dan gelijk wat foto's maken van het inbouwen.
     
  16. Bij mij missen dus de pinnetjes in de kleine blauwe stekker C103 :nocheer:

    Afhalen is een beetje ver, maar ik zou wel graag een paar van die pinnetjes bekomen. dus je hebt ook een PM ;-)
     
  17. IK heb hem nu toch echt compleet en werkend, YES.. [MENTION=142]JW[/MENTION] ook vanaf deze kant dank je wel voor de duidelijke uitleg.

    Ik zelf heb een diesel en zelfs nu het een graad of 8 is heb ik er direct profijt van.

    Ik ben er zelf wel lang mee bezig geweest, maar dit komt vooral omdat ik de gehele kabelboom heb losgehaald en opnieuw heb getaped met de nieuwe kabels erin.
    Bij mij lag de voedingskabel er al wel maar de rest niet.

    Wat mij wel opvalt is dat wanneer de auto stationair draait, dat de procenten heel erg veel veranderen. (binnen een paar seconden van 21% naar 48% en dan naar 100% pas wanneer ik ga rijden en dus een maximale spanning uit de dynamo haal gaat ie constant draaien (direct naar de 100% en wanneer de motor warm word bouwt ie het rustig af met 10% tegelijk.

    Ik ben er blij mee en kan dit iedereen aanraden!
     
  18. Ik had deze ook niet!!
    Ik ben naar de sloop gegaan en daar stond een mondeo van 2004, achter de radio cq verwarmingspaneel heb ik alle stekkers weg geknipt voor nop € en daar zaten de juiste stekkers in!!

    Wel even genoeg draad erbij nemen voor als je het wil solderen..
     
  19. Heb uiteindelijk de stekker een keer uit elkaar gehaald en met een schuifmaat de pinnen en contacten opgemeten en een passend exemplaar gevonden voor de PWM pin. De geschakelde 12V heb ik bij de radio vandaan gehaald en de draadjes met AMP schuifstekkers aan de de kachel draden vastgemaakt. Het stekkertje wat erop zat afgeknipt, maar wel bewaard, je weet maar nooit of het nog 's van pas komt.

    Dat schommelen bij stationair vlak na het starten heb ik ook, maar zodra ik in beweging kom naar de 100% als het onder de 10°C is.

    Het koelwater is nu al na een km of 5 op 60°C waar dat voorheen rustig 10km was. Wat mij doet vermoeden dat de computer de koelwaterklep naar de interieurverwarming nu dichthoudt tot het koelwater 60°C bereikt.
     
  20. Bij de Focus 2 zit er geen klep in de toevoerleiding naar de kachel radiateur. Er loopt dus altijd (warme) koelvloeistof door de kachelradiateur ongeacht of er nu warme of koude lucht wordt gevraagd. Zelfs in de zomer als het buiten 30 Graden is zal de kachelradiateur dus gewoon heet zijn.

    De temperatuur van de lucht die richting het interieur gaat wordt volledig bepaald door een klep in het kachelhuis. Deze klep bepaalt of en hoeveel lucht er langs de kachelradiateur gaat.



    Wel is het zo dat er door het elektrische bijverwarming element een stuk minder motorwarmte nodig is om het interieur te verwarmen. Dit heeft als gevolg dat het koelsysteem een stuk minder warmte kwijtraakt door de kachelradiateur en de motor dus sneller op temperatuur is. Daarnaast wordt de motor via de dynamo ook nog eens wat zwaarder belast (het elektrische bijverwarming systeem trekt immers erg veel stroom) wat er ook nog eens voor zorgt dat de motor iets sneller opwarmt.
     

Deel Deze Pagina