1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Originele Cruise Control achteraf inbouwen

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door JW, 14 jun 2013.

  1. #1 JW, 14 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Cruise Control achteraf inbouwen en activeren.



    Let op vooralsnog werkt deze HowTo alleen volledig bij de 1.4 en 1.6 Duratec en de 1.8 en 2.0 Duratec HE motoren. Daarnaast is het bij de 1.8 en 2.0 TDCI motoren ook mogelijk maar loop je bij bepaalde software versies het risico dat de auto niet meer start na het programmeren van de PCM. Als dit gebeurt moeten de PCM/tellerunit opnieuw worden gesynchroniseerd (PATS initialization) Bij de 1.6 TDCI en 2.5T (Kuga) is het vanaf ELMconfig versie 0.2.11c ook mogelijk om op de hier beschreven manier de Cruise Control in de PCM te activeren maar dit is nog niet (volledig) getest.


    Daarnaast is het herprogrammeren van de PCM zoals het hier beschreven staat niet geheel zonder risico. Het gebruik van deze HowTo is dus volledig op eigen risico!!



    Benodigdheden:


    • Gemodificeerde ELM327 interface (bij voorkeur met FTDI chipset). De interface moet zijn ingesteld op een Baudrate van 500.000.
    • Het ELMconfig programma 0.2.8b of hoger. De laatste versie (0.2.11c) is aanbevolen.

    * HIER kan je meer informatie vinden over het modificeren van de ELM327 interface en het programma ELMconfig.



    Wat er allemaal benodigd is aan onderdelen is afhankelijk van wat er al af fabriek is voorbereid. Je hebt zowieso nodig:

    • 4-spaaks stuurwiel met cruise control knoppen. Let er hierbij op dat een C-max stuur niet past in een Focus 2.

    • Airbag voor het 4-spaaks stuurwiel (alleen als er origineel een 3 spaaks stuurwiel in de auto zit).

    • Rempedaal schakelaar (indien niet aanwezig).

    • Koppeling pedaal schakelaar (indien niet aanwezig).

    • Bedrading tussen wikkelveer en GEM module (indien niet aanwezig).

    • GEM module zekeringkast die de Cruise Control functie ondersteund.



    Voorbereidingen:


    Om te beginnen is het verstandig om te controleren wat er allemaal af fabriek is voorbereid. Aan de hand hiervan kan je bepalen welke onderdelen je nog nodig hebt.


    Controle of de bedrading tussen de wikkelveer en GEM module aanwezig is:


    Om te beginnen moet eerst de radio stuurbediening worden verwijderd.

    [​IMG]

    Dit doe je door aan de achterzijde een kleine schroevendraaier in het aanwezige gat te steken. De stuurbediening klikt nu los.

    [​IMG]

    Nu kan je de connector losmaken en de stuurbediening aan de kant leggen. Hierna moeten de kunststof kappen verwijderd worden die rondom de stuurkolom zitten.

    [​IMG]

    De bovenste kap is volledig geklikt. De onderste kap zit aan de onderzijde met 2 schroeven vast.

    Controleer nu de bedrading in de connector die op de wikkelveer is aangesloten. In deze connector moeten 6 draden aanwezig zijn. Hiervan zijn er 2 voor de Cruise Control. Dit is een bruine draad op pin 4 en een witte draad op pin 5 van de connector.

    Controleer vervolgens voor de zekerheid ook of de benodigde pinnen op de connector van de GEM module zijn bedraad.

    [​IMG]

    De cruise control bedrading loopt vanaf de wikkelveer rechtstreeks naar de blauwe C103 connector. (let op bij het latere type GEM module zit deze connector op een andere plaats) De bruine draad loopt naar pin 10 en de witte draad loopt naar pin 18.


    Controle op de aanwezigheid van de overige onderdelen:

    Tevens moet de GEM module/zekeringkast de Cruise Control optie ondersteunen. De meest eenvoudige modules ondersteunen dit niet. Ik ben zelf tot dusver alleen modules tegengekomen die wel Cruise Control ondersteunen maar het is dus mogelijk dat de GEM module vervangen moet worden als deze het niet ondersteund.

    Van onderdeelnummer 4M5T-14A073-DD weet ik zeker dat deze Cruise Control ondersteund.


    Controleer vervolgens of de rem en koppelingpedaal schakelaars aanwezig zijn. Op het rempedaal moeten 2 schakelaars aanwezig zijn en op het koppelingspedaal moet 1 schakelaar aanwezig zijn.



    Als alle onderdelen aanwezig zijn heb je in principe alleen het 4-spaaks stuurwiel met Cruise Control knoppen nodig (en bij een 3-spaaks stuurwiel ook de airbag).



    Stuurwiel vervangen:


    Let op. Bij het werken aan het airbag systeem is het verstandig om enige tijd voor aanvang de accu los te koppelen !!

    Om het stuurwiel te kunnen demonteren moet eerst de stuur airbag verwijderd worden. Aan de achterzijde van het stuurwiel zitten 3 openingen (links, rechts en aan de onderzijde). Draai het stuur zodat 1 van de openingen naar boven zit. Vervolgens steek je een brede platte schroevendraaier in de opening. Door de schroevendraaier vervolgens te draaien en tegelijkertijd voorzichtig aan de airbag te trekken komt de airbag los op dat punt los. Herhaal dit bij de overige openeningen. Als de airbag volledig los is kan je de airbag connector los klikken en de massa draad (kabelschoen) los trekken van het massapunt.

    Maak vervolgens de connector van de wikkelveer (clockspring) aan de stuurzijde los. Bij een stuur zonder Cruise Control knoppen zijn alleen de 2 draden van de claxon in deze connector aanwezig.

    Nu kun je de bout losmaken waarmee het stuurwiel op de naaf is bevestigd. Deze bout heeft een kop van 24 mm. Hou er rekening mee dat de bout af fabriek is voorzien van Loctite en dus goed vast kan zitten. Wanneer de bout is verwijderd kan het stuurwiel eenvoudig van de as worden gehaald. Let hierbij op de positie van het stuurwiel ten opzichte van de as.



    Plaats nu het nieuwe stuurwiel met de Cruise Control knoppen op de juiste positie op de as. Monteer vervolgens de bout (eventueel met een beetje Loctite) en draai deze vast. Het aanhaalmoment van deze bout is 48 Nm.

    Klik vervolgens de connector van het stuurwiel in de de connector van de wikkelveer (clockspring). Bij een stuurwiel met cruise control knoppen zijn 4 draden in de connector aanwezig. 2 voor de Cruise Control en 2 voor de claxon.

    Klik vervolgens de airbag connector weer vast en druk de massa draad (kabelschoen) weer op het massapunt. Tenslotte kan je de airbag op het stuurwiel klikken.



    Testen van de Cruise Control knoppen:


    Voer de volgende procedure uit om te controleren of de Cruise Control knoppen met de GEM module zijn verbonden en de GEM module de Cruise Control optie ondersteund.

    Test functie GEM module activeren:

    1. Houdt de achterruitverwarming knop ingedrukt.
    2. Draai vervolgens de contactsleutel naar positie 2 (contact aan) en houdt de achterruitverwarming knop nog steeds ingedrukt.
    3. Laat na ongeveer 5 seconden de achterruitverwarmingknop los.

    Nu staat de GEM module in de test modus. Bij elke knop die je nu indrukt van functies die door de GEM module worden geregeld en worden ondersteund hoor je een piepsignaal en knipperen de richtingaanwijzers. Dit werkt voor zover ik geprobeerd heb zowieso bij de volgende knoppen.

    1. Voorruitverwarming.
    2. Alle Cruise Control knoppen.
    3. Alle standen van de lichtschakelaar.


    Om het testmenu weer te verlaten dien je de zelfde procedure uit te voeren als voor het activeren. Als je dit niet doet blijft de GEM module in de testmodus staan.




    Activeren van de Cruise Control in de diverse modules.


    Het originele Cruise Control systeem van de Focus 2 is volledig geintegreerd in de bestaande electronica. Er is dus geen aparte electronica ingebouwd voor het Cruise Control systeem. Het systeem is geintegreerd in 3 modules:

    • GEM module/zekeringkast.
    • Tellerunit.
    • PCM.


    In elk van deze modules moet de Cruise Control optie worden geactiveerd. Dit is mogelijk met een gemodificeerde ELM327 interface en het programma ELMconfig vanaf versie 0.2.8b. Meer informatie hierover en de download link kan je HIER vinden.



    GEM module/zekeringkast:


    Sluit de (gemodificeerde) ELM327 interface aan op de OBD poort van de auto, zet het contact aan en open het ELMconfig programma. Stel de ELM327 interface zodanig in dat deze het MS-CANbus netwerk kan uitlezen.

    Ga vervolgens naar het “GEM” tabblad → “Configuration” → “Page 2”.


    [​IMG]


    Klik op de “Read From GEM” knop om de configuratie van de GEM module uit te lezen. Selecteer vervolgens de optie “Cruise Control Configuration” en klik op “Write to GEM” om de optie in de GEM module te activeren.



    Tellerunit:


    Stel vervolgens de ELM327 interface zodanig in dat deze het HS-CANbus netwerk kan uitlezen.

    Ga nu naar het “HEC” tabblad → “Configuration” → “Page 1”.


    [​IMG]


    Klik op de “Read From HEC” knop om de configuratie van de tellerunit uit te lezen. Selecteer vervolgens de optie “Cruise Control Configuration” en klik op “Write to HEC” om de optie in de tellerunit te activeren.



    PCM

    Hierbij zit er verschil in welke versie van ELMconfig je gebruikt. De cruise control activeren is mogelijk met ELMconfig vanaf versie 0.2.8b. Vanaf versie 0.2.11c is de procedure iets veranderd. Ik beschrijf hieronder beide versies.


    Het activeren van de Cruise Control in de PCM is iets lastiger. De PCM is technisch gezien anders opgebouwd als de andere modules. Alle andere modules werken met een configuratie (AS-BUILT). Dit is een code waarin alle instellingen van de module zijn opgeslagen. Door een instelling te wijzigen veranderd als het ware de AS-BUILT data. De software/firmware blijft hierbij ongewijzigd.


    0.2.8b

    Bij de PCM zijn alle instellingen rechtstreeks in de software geprogrameerd. Hierbij is het noodzakelijk om de PCM volledig te herprogrammeren als je een instelling wil wijzigen.

    Zorg er voordat je begint voor dat de laptop volledig is opgeladen, niet meer met internet is verbonden en dat alle virusscanners of firewalls zijn afgesloten !!

    Ga naar het “PCM” tabblad → “Procedures” → “Page 2”.


    [​IMG]


    Selecteer bij “PCM type” het juiste type PCM.

    Klik op de “Read Firmware From PCM in File” knop om de Firmware van de PCM uit te lezen en op te slaan. Je krijgt nu een venster waar je de locatie kan kiezen waar je de backup op wil slaan. Als je de locatie hebt geselecteerd krijg je een venster te zien met enkele waarschuwingen. Wanneer je nu op OK klikt wordt de firmware van de PCM uitgelezen en opgeslagen op de gekozen locatie. Bij mij duurt dit ongeveer 5 minuten.


    Klik vervolgens op de “Read VID-Block From PCM” knop. Nu worden de instellingen van de PCM uitgelezen. Dit duurt maar enkele seconden.


    Ga vervolgens naar het “Configuration” tabblad.


    [​IMG]


    Hier staan nu de zojuist uitgelezen instellingen ingevuld. Klik voordat je iets wijzigt op “Save”. Je kan nu een locatie kiezen om de oorspronkelijke instellingen op te slaan. Bewaar deze backup goed.

    Selecteer vervolgens de optie “Integrated Speed Control” en klik nu weer op “Save” om deze instelling op te slaan. Doe dit bij voorkeur op een andere locatie als het originele backup bestand om verwarring te voorkomen of geef het bestand een andere naam. Je hebt nu een backup van zowel de originele als de aangepaste configuratie.

    *In sommige gevallen is de optie “Integrated Speed Control” al aangevinkt bij auto’s die af fabriek geen Cruise Control hebben. In dit geval kan je de volgende stappen overslaan.


    Ga nu wederom naar het “PCM” tabblad → “Procedures” → “Page 2”.


    [​IMG]


    Klik op de “Load VID-Block From File” knop en selecteer het (gewijzigde) bestand dat je zojuist hebt opgeslagen. Klik vervolgens op de “Load Firmware From File” knop en selecteer de opgeslagen backup van de firmware.
    Als beide bestanden zijn geselecteerd kan de “Write Current Firmware In PCM” knop worden aangeklikt (deze knop is alleen aan te klikken als beide bestanden zijn geselecteerd). Nu krijg je wederom een waarschuwings venster. Als je op OK klikt wordt de procedure gestart. Bij mij duurt dit ongeveer 7 minuten.


    0.2.11c

    Vanaf ELMconfig versie 0.2.11c is het niet meer nodig om de complete firmware en VID-block opnieuw te laden. Deze bestanden zijn nu onafhankelijk van elkaar uit te lezen/te laden. Het is nu dus mogelijk om alleen de configuratie (voorheen VID-block) uit te lezen, aan te passen en vervolgens de aangepaste configuratie te laden in de PCM zonder dat de firmware hoeft worden uitgelezen/geladen.

    Zorg er voordat je begint voor dat de laptop volledig is opgeladen, niet meer met internet is verbonden en dat alle virusscanners of firewalls zijn afgesloten !!


    [​IMG]


    Ga naar het “PCM” tabblad → “Configuration”. Klik vervolgens of de “Read From PCM” knop. Nu worden de instellingen van de PCM uitgelezen en verschijnen in het scherm. Klik voordat je iets wijzigt op “Save To File”. Je kan nu een locatie kiezen om de oorspronkelijke instellingen op te slaan. Bewaar deze backup goed.

    Selecteer vervolgens de optie “Integrated Speed Control” en klik nu weer op “Save To File” om deze instelling op te slaan. Doe dit bij voorkeur op een andere locatie als het originele backup bestand om verwarring te voorkomen of geef het bestand een andere naam. Je hebt nu een backup van zowel de originele als de aangepaste configuratie.

    *In sommige gevallen is de optie “Integrated Speed Control” al aangevinkt bij auto’s die af fabriek geen Cruise Control hebben. In dit geval kan je de volgende stappen overslaan.


    Klik tenslotte op "Write to PCM" om de gewijzigde configuratie in de PCM te laden.




    Test.


    Nadat alle benodigde onderdelen zijn gemonteerd en de Cruise Control optie in alle 3 de modules is geactiveerd is het tijd voor een proefrit. Als alles goed gegaan is zou de Cruise Control moeten werken (hou er rekening mee dat de Cruise Control pas vanaf zo’n 45 KM/H kan worden ingeschakeld).



    Op bovenstaande manier heb ik inmiddels bij 3 auto's de originele Cruise Control succesvol achteraf ingebouwd. In alle gevallen was het originele systeem goedkoper als een aftermarket Cruise Control systeem dat geschikt is voor de Focus 2.
     
  2. [MENTION=142]JW[/MENTION] Respect voor de HOW TO.
    Jouw Russisch moet zo langzamerhand behoorlijk goed zijn of niet? Na al dat uitpluizen van die Russische Fora. :thumbs:
     
  3. mmm kon het ook maar op de RS2, mis dat eigenlijk best wel cruisecontrol

    :respect: voor de mooie How To :thumbs:
     
  4. Dat kan toch ook wel? Moet je alleen je mooie stuur omruilen:schater:

    Ontopic: inderdaad mooie howto weer:thumbs:
     

  5. Ik lees inderdaad behoorlijk veel op Russische fora. Ik vertaal die sites naar het Engels. Dat is stukken begrijpelijker als vertalen naar het Nederlands maar zelfs dan zijn relatief veel stukken tekst niet goed te begrijpen.


    Ik heb in het verleden al diverse mensen geholpen met de inbouw van het originele Cruise Control systeem. Hierbij was in ongeveer de helft van de gevallen de Cruise Control optie al af fabriek in de PCM geselecteerd. Bij de andere helft waar dit niet het geval was kon dit nog niet zelf worden gedaan. Deze personen waren dus op de dealer aangewezen die hier in veel gevallen geen ervaring mee had of hier helemaal niet aan mee wilde werken.

    Nadat vorige week de mogelijkheid in ELMconfig werd geintroduceerd om de PCM uit te lezen en te programmeren ben ik afgelopen week gaan proberen of het nu wel zelf te activeren was in de PCM. Ik heb hiervoor een reserve PCM die ik had liggen in mijn auto geplaatst. Hiervan wist ik al dat met deze PCM de Cruise Control optie niet werkte.

    Na wat experimenteren heb ik de juiste werkwijze gevonden en de Cruise Control optie succesvol kunnen activeren in de PCM.




    Op de Focus 2 ST en RS is zoals je weet nooit Cruise Control geleverd. Gezien de tellerunit en GEM module/zekeringkast technisch volledig gelijk zijn aan de "normale" Focus 2 modellen zouden deze onderdelen geen probleem moeten zijn. Daarnaast is het ook gewoon mogelijk om een stuurwiel met Cruise Control knoppen en de overige benodigde onderdelen te plaatsen (als deze ontbreken).

    Het ziet er dus naar uit dat alleen de PCM de mogelijkheid niet heeft voor Cruise Control. Ik heb eens gelezen dat dit op te lossen zou kunnen zijn door de software/firmware van de PCM te herschrijven. Ik begreep dat het grootste probleem hierbij is om iemand te vinden die hier de capaciteiten voor heeft.

    Ik weet wel dat er een paar jaar geleden in Australie mensen zijn geweest om Cruise Control op een XR5 Turbo (dit is feitelijk gewoon een Focus 2 ST) te bouwen. Destijds waren ze daar behoorlijk ver mee. Ze hadden zelfs Cruise Control knoppen gemaakt die op het 3-spaaks stuurwiel werden bevestigd en er OEM uitzagen.

    Helaas is daar dus helemaal niets meer over te vinden.
     
  6. Ik kan me vaag herinneren dat de optie cruisecontrole wel aan te vinken was, ik zal [MENTION=3833]thom[/MENTION] eens vragen om daar bij mij eens te kijken.

    Net ff op Ebay UK gekeken maar kon nog geen 3 spaaks stuur vinden met de juiste knoppen, is dat ooit geleverd op een 3spaaks stuur? Op de 4 spaaks zie ik wel dat ze er zijn.
    Als het namelijk wel geleverd is zou het ook mogelijk moeten zijn om het over te zetten naar mijn RS stuur denk ik.........

    Iig bedankt voor je respons :thumbs:
     
  7. 3 spaaks sturen zijn volgens mij voorbehouden aan de ST en RS modellen...
     
  8. [​IMG]

    [​IMG]

    Ik kom ze dus ook tegen zonder ST/RS logo.

    Ik vermoed alleen dat als je de optie cruise controle neemt/nam je het 4 spaaks stuur krijgt/kreeg.

    Hopelijk weet iemand hoe het zit, want ik zou het graag hebben op mijn RS, maar alleen met het originele stuur en oem natuurlijk
     

  9. 3-Spaaks stuurwielen zijn ook geleverd in de "normale" Focus 2. In Nederland kom je ze maar zelden tegen. In het buitenland zijn de 3-spaaks stuurwielen veel vaker geleverd (onder andere in de Duitse Style en Engelse Zetec-S uitvoeringen).

    Een 3-spaaks stuurwiel is nooit voorzien van Cruise Control knoppen. Alleen het 4-spaaks stuurwiel is met Cruise Control knoppen leverbaar. Als je dus Cruise Control achteraf wil inbouwen bij een auto met een 3-spaaks stuurwiel moet naast het stuurwiel ook de airbag worden vervangen omdat deze een andere vorm heeft.
     
  10. Ik heb een duitse style edition en heb inderdaad een 3 spaaks stuur
     
  11. Is het ondertussen al mogelijk om de cruise control in een 1.6 tdci te activeren na 't inbouwen van een stuur met cc?
     
  12. In de laatste versie van ELMconfig is het ook mogelijk om de PCM van de 1.6 TDCI te programmeren. Hiermee is het bij de 1.6 TDCI dus ook mogelijk om de cruise control in de PCM te activeren.

    Echter omdat de 1.6 TDCI nooit geleverd is in Rusland heeft de auteur van het ELMconfig programma deze functies alleen kunnen uitproberen in een testopstelling en niet op een auto. Dit houdt dus in dat er in de praktijk nog wat bugs in kunnen zitten.

    Momenteel wordt door de auteur geadviseerd om deze functies alleen bij de 1.6 TDCI en 2.5 ST te gebruiken als je ook de beschikking hebt over het Ford IDS diagnosesysteem. Ik ben van mening dat het vooralsnog niet verstandig is om dit uit te proberen. Als het niet goed gaat zit je met een auto die niet meer start of in het ergste geval een PCM die onbruikbaar is geworden. Het is dus verstandig om te wachten tot er wat meer ervaring is met de 1.6 TDCI.
     
  13. Als je een dealer vind die je pcm noncom wil programmeren dan is dat mogelijk.

    Noncom wil zeggen: contact uitlaten zodat de ids geen pcm/auto herkend

    uiteindelijk moet je dan het pcm nummer ingeven en kan je alles handmatig programmeren en kan je de cruise control activeren:dance:

    maar ik geef je weinig hoop dat je een dealer vind die dit voor je wilt uitvoeren.

    En ga zoals JW zegt alsjeblieft niet zelf lopen rommelen met je pcm.

    Ik heb laatst wat dingen uitgeprobeerd en ik kan je vertellen dat het een heel raar gevoel is als je auto niet meer loopt, geen sleutel meer herkend en deze voor geen mogelijkheid meer in te lezen zijn.:nocheer:
     
  14. Kan je trouwens ook een PCM installeren van een latere Focus II, dus een laatste Focus II Fase II voor de 1.6TDCi?

    Is de PCM trouwens gekoppeld aan de auto, of kan je die ook gewoon overbouwen?

    Bedankt!
     
  15. Als de latere PCM bouwtechnisch volledig gelijk is aan de eerdere versies kan deze probleemloos wisselen. Wel moet de PCM dan volledig worden geprogrammeerd met de juiste software voor jouw auto. Echter zie ik er het nut niet van in om een nieuwere PCM te plaatsen. De PCM is niets meer of minder als een computer waarbij de software verantwoordelijk is voor de werking. Mijns inziens zal de werking van een oudere of nieuwere PCM gelijk zijn bij gebruik van dezelfde software.


    Omdat de startblokkering gedeeltelijk in de PCM is geintegreerd kan je deze niet zomaar overzetten. Na het verwisselen van een PCM zal deze volledig moeten worden geprogrammeerd waaronder dus ook het PATS systeem.
     
  16. Net bezig geweest om mijn cc te activeren. de bediening eerst gecheckt, die werkt perfect.
    De GEM en HEC waren geen probleem, alleen krijg ik bij de PCM tijdens het read firmware to file een foutmelding dat de file "frw.dat" mist. hij slaat daarna een 0kb file op op de door mij aangegeven locatie.
    is dit een instelling probleem of moet ik het ergens anders zoeken?
     
  17. In de map waar het ELMconfig.exe bestand in staat moet ook een map met de naam data staan. In deze data map staan een aantal bestanden waaronder het frw.dat bestand. Dit bestand is nodig om de firmwaren van de tellerunit te updaten en de firmware van de PCM uit te lezen en te updaten.
     
  18. Dus ik zal eerst de Firmware van de HEC moeten updaten?
     
  19. Hoe kom ik er eigenlijk achter of ik een fase 1 of fase 2 heb?
    ik gok een fase 1 maar dat zou betekenen dat ik de firmware van mijn HEC niet kan updaten.
    kan iemand mij vertellen welke fase ik heb? Ford focus C-max futura uit 2004
     
  20. Jij hebt een face 1
    kun je zien aan je achterbumper die uit 2 delen bestaat de face 2 heeft een bumper uit 1 stuk.
     

Deel Deze Pagina