1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Gasklephuis reinigen 1.25, 1.4, 1.6 Duratec en 1.6 TI-VCT Duratec

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door JW, 25 feb 2012.

  1. #1 JW, 25 feb 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Gasklephuis reinigen 1.25, 1.4, 1.6 Duratec en 1.6 TI-VCT Duratec

    Dit type gasklephuis is te vinden in de Focus MK2, (Focus) C-max MK1, Fiesta MK6 en MK6.5 en Fusion. In de Fiesta MK7 en Focus MK3 wordt een ander model gasklephuis gebruikt. In deze HowTo ga ik uit van een normale 1.25, 1.4 en 1.6 Duratec. De TI-VCT heeft welliswaar hetzelfde gasklephuis maar deze zit wel op een andere plaats. Het verwijderen van het gasklephuis van het inlaatspruitstuk is dus niet van toepassing op de TI-VCT. Het volledig demonteren en reinigen van het gasklephuis is wel hetzelfde.





    *Omdat mijn Focus de laatste tijd met gasgeven niet altijd even lekker op pakte en stationair ook wat schommelde heb ik besloten om het gasklephuis schoon te maken en meteen te kijken wat de mogelijkheden zijn om een groter gasklephuis te plaatsen of het huidige gasklephuis aan te passen.

    *Nadat de motorkap geopend is begin je met het losmaken van de slangklemmen van de luchtinlaatbuis tussen het gasklephuis en de luchtfilterbehuizing. Deze slangklemmen zijn op onderstaande foto rood omcirkeld.

    [​IMG]


    *Bij mijn auto waren dit normale slangklemmen (dop 7) maar het kan ook voorkomen dat er knijpklemmen op zitten.
    Als beide slangklemmen los zijn kan je de luchtinlaatbuis er af schuiven en aan de kant leggen.

    *Het gasklephuis zit met 4 Torx (T30) schroeven op het inlaatspruitstuk vast. Deze schroeven zaten bij mij erg vast. Dit bleek te komen doordat er Loctite aan de schroeven zat. Als deze schroeven los zijn kan je het gasklephuis voorzichtig door de opening van het inlaatspruitstuk kantelen en de stekker losmaken (hier is maar net genoeg ruimte voor). Gezien het feit dat deze motor een elektronisch gaspedaal heeft zit er geen gaskabel op het gasklephuis die losgemaakt moet worden. Onder het gasklephuis zit een oranje rubber afdichting. Finis 1141994 prijs €22,29.

    *Als je het gasklephuis los hebt ziet deze er zo uit als op onderstaande foto’s. Dit zijn echter foto’s waar alles al schoongemaakt is omdat ik dat overzichtelijker vond.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    *Je kan er nu voor kiezen om het kunststof deksel waar de electronica achter zit te laten zitten en alleen de lucht doorstroom opening en gasklep te reinigen. Ik heb er zelf voor gekozen om dit deksel wel te verwijderen. Op deze manier kon het gasklephuis compleet in een bak met speciale ontvetter ondergedompeld worden zonder dat de kans bestond dat de vloeistof (langs het asje van de gasklep) bij de electronica kon komen.

    *Het kunststof deksel zit met 4 Torx (T20) schroeven vast. Deze schroeven zitten ook met Loctite vast. Als deze schroeven los zijn kan je het deksel er voorzichtig af halen. Het deksel ziet er zo uit:

    [​IMG]

    [​IMG]


    *Aan de onderzijde van dit deksel zit een groef waar een oranje rubber afdichting in zit. Ook is de gaskleppositie sensor geintegreerd in dit deksel en zitten er 2 messing contacten die (als het deksel gemonteerd is) verbonden zijn met het motortje dat de gasklep bediend. Het is verstandig om te zorgen dat de gaskleppositie sensor niet verdraaid wordt en weer op dezelfde stand wordt gemonteerd. Dit deksel is (compleet met gaskleppositiesensor) los verkrijgbaar. Finis 1639532 prijs €50,90.

    *Als het deksel is verwijderd ziet het gasklephuis er zo uit:

    [​IMG]

    [​IMG]


    *Je kan op de foto’s goed zien dat er in het gasklephuis een klein motortje zit dat door middel van een tandwieloverbrenging de gasklep aandrijft. Ik heb voor de zekerheid zowel het tandwiel op het motortje als het grote tandwiel gemarkeerd met een merkstift zodat later alles precies weer op dezelfde manier gemonteerd kon worden . Ik weet niet of dit hierbij belangrijk is maar op deze manier ben ik er zeker van dat dit geen problemen zou opleveren.

    *Het grote kunststof tandwiel kan je nu eenvoudig van het asje af schuiven. Dit tandwiel ziet er zo uit:

    [​IMG]
    Bovenzijde

    [​IMG]
    Onderzijde


    *Het motortje zit met 2 Torx (T20) schroeven vast. Hier is eveneens Loctite gebruikt. Als deze schroeven los zijn kan je het motortje eenvoudig uit het gasklephuis trekken. Hierbij heb ik er eveneens voor gezorgd dat het tandwiel niet verdraaid is. Het motortje ziet er dan zo uit:

    [​IMG]

    [​IMG]


    *Nu zijn alle elektronische en losse onderdelen uit het gasklephuis. Het gasklephuis ziet er nu zo uit:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    *Het tandwiel dat op het asje van de gasklep zit kan niet verwijderd worden. De gasklep wordt door middel van een veer dichtgetrokken (zodat bij een storing de gasklep dichtvalt). De gasklep wordt niet helemaal gesloten in het huis. Het tandwiel komt tegen een stelschroef aan zodat de gasklep een klein stukje open blijft staan. In deze stelschroef zit een veer verwerkt zodat de gasklep niet ineens volledig dichtvalt maar wordt afgeremd.

    *Nu kan het gasklephuis gereinigd worden. Bij mij zat er redelijk wat bruine aanslag op zowel de gasklep zelf als de wand van de doorstroom opening. Ik heb het gasklephuis ongeveer 5 minuten in een bak met ontvetter gelegd. Daarna kon ik vrij eenvoudig al het vuil er af borstelen. Nadat ik het geheel nogmaals heb gespoeld met (schone) ontvetter heb ik alles droog gemaakt.
    Als alles schoon en droog is kan je alles weer in de omgekeerde volgorde monteren. Zelf heb ik hierbij de tandwielen en het asje licht ingevet en de rubber afdichtingen ingesmeerd met speciaal vet voor O-ringen.

    *Mij is opgevallen dat onder in het inlaatspruitstuk wat olie lag. Dit is hoogstwaarschijnlijk afkomstig van de carterontluchting. Nadat ik deze olie met een doek heb verwijderd heb ik het gasklephuis weer gemonteerd en de motor gestart. De motor loopt stationair iets regelmatiger en pakt wat beter op. Het verschil is groter als dat ik had verwacht dus voor mij was het reinigen zeker de moeite waard.




    *Zoals je op onderstaande foto kan zien heeft de doorstroom opening een vernauwing ter hoogte van de gasklep. Voor zover ik weet bestaat er voor dit type motor geen groter gasklephuis (bij de Duratec HE is dit wel het geval). Volgens E-cat is het gasklephuis van de Focus TI-VCT hetzelfde als bij de normale 1.6. Wellicht dat een gasklephuis van een Fiesta TI-VCT 134 PK groter is maar daar heb ik verder geen informatie over kunnen vinden. Inmiddels ben ik er achter dat de Fiesta MK7 een ander gasklephuis heeft als de Focus 2. De pasvorm is gelijk maar het model is iets anders (andere producent ?) en voor zover ik kon zien is ook de stekker anders.

    [​IMG]


    *De diameter van de doorstroom opening is 50 mm en ter hoogte van de gasklep is dit 45 mm. In theorie moet het dus mogelijk zijn om op een draaibank of freesbank de diameter te vergroten tot 50 mm en dan een 50 mm gasklep te monteren. Ik heb me laten vertellen dat een Ford Puma 1.7 een 50 mm gasklephuis heeft. Mogelijk is hiervan de gasklep te gebruiken. Als ik hier nog eens de passende onderdelen voor kan vinden en een gasklephuis om mee te experimenteren ben ik zeker nog eens van plan om te kijken of dit mogelijk is.


    EDIT:

    Inmiddels heb ik het originele gasklephuis vergroot naar 50 mm. De HowTo hierover kan je HIER vinden.
     
  2. Vandaag ook men gasklephuis gereinigd , niet zo uitgebreid als jou , gewoon met een degreaser en tandeborstel de klep en de wand gereinigd , verschil in op pakken is zeker merkbaar
     
  3. Mooie How To Do, netje verwoord en duidelijke foto's, is er weer 1 voor het archief.

    Jammer dat je geen foto hebt van het vuile klephuis, als vergelijkingsmateriaal.
     
  4. Achteraf gezien had ik misschien ook even een foto moeten maken van het vuile gasklephuis. Ik had op dat moment alleen geen zin om met mijn vuile handen de camera te gaan pakken.
     
  5. Net en uitgebreide 'How to'!!
     
  6. mooie how-to JW :thumbup:, hier hebben we wat aan.
     
  7. Netjes JW, hoop het voorlopig niet nodig te hebben maar wel lekker duidelijk vastgelegd !:)
     


  8. Ik wilde ook mijn gasklephuis gaan reinigen. Maar zou je misschien iets uitgebreider kunnen uitleggen hoe je het gasklephuis van het inlaatspruitstuk hebt verwijderd? Ik heb even wat geprobeerd, maar vond niet alle 4 torxschroeven. De ruimte is erg klein, zoals je al aangaf.
    Het is niet dat het moeilijk gaat door eventuele loctite, heb de 4 schroeven gewoon nog niet gevonden ;).
     
  9. De plaats waar de 4 schroeven zitten waar het gasklephuis mee vast zit op het inlaatspruitstuk zijn op onderstaande rood omcirkeld. Als je de aanzuigbuis tussen gasklephuis en luchtfilterhuis er af hebt kijk je er bovenop.

    [​IMG]
     
  10. #10 Tim, 6 mrt 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mrt 2012
    Ik zag ergens anders op het forum ook een how-to over het gasklephuis reinigen en daar stonden ook foto's bij van een 'vieze' gasklep. Als ik er aan begin zal ik anders ook wat foto's maken en kijken of ik die hier op het forum kan zetten.
    Maar een andere vraag, daar stond iets bij over het opnieuw inleren van de epg / gasklep? Je moet de min-loshalen van de accu en na het reinigen met je Ford 15 minuten rijden.

    Wat moet je in die 15 minuten doen, rustig rijden of net eens flink gas geven?
    Maakt het uit of het de min of plus van je accu is die je losmaakt? Je komt namelijk zo lastig bij de minpool, de plus is een stuk makkelijker los te maken.
     
  11. Ik heb er zelf bewust voor gekozen om de accupool niet los te maken om de PCM te resetten. Ik wilde eerst kijken of de motor na het reinigen nog goed liep en of ik verschil merkte. Omdat bij mij de motor mooier draaide als voorheen heb ik dit daarna ook niet meer gedaan.

    De PCM past zich normaal gesproken constant aan om de motor zo optimaal te laten draaien. Als er iets veranderd past de PCM zich daarop aan (voor zover mogelijk). De PCM heeft de vervuiling van het gasklephuis dus gecompenseerd door zaken als inspuiting en ontsteking te veranderen. De PCM past zich aan aan de veranderingen maar dit kan wat langer duren.

    Als je de PCM wel reset draait de motor op vooraf geprogrammeerde standaard instellingen. Als je dan gaat rijden leert de PCM zichzelf relatief snel in om de motor zo optimaal mogelijk te laten lopen.
     
  12. ik heb mijn gasklep eergisteren ook gereinigd, en tevens te min pool los gehaald.
    nu heb ik er al aardig wat km's mee gereden maar toch heeft hij z'n stationar nog niet mooi afgeregeld.
    heeft iemand een idee hoe lang dit zal duren? Met name bij een koude motor moet hij even zoeken naar zijn toerental. Onder het rijden loopt hij echt Super.
     
  13. #14 Boomerang78, 26 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 dec 2013
    Hoeveel kilometer is aardig wat kilometers? Heb je meerdere ritten gemaakt of één lange rit? De gasklep moet zich na X00 km zich hebben gesteld.
     
  14. Ik had inderdaad iets te vroeg gereageerd, gisteren had hij zich al erg mooi bijgesteld. En dat was na pak en beet 100km, ik kon nergens een richtlijn vinden dus werd ik een beetje zenuwachtig of het wel goed zou komen. :)
     
  15. Heb vandaag even in de gasklep gekeken, deze zag er na 122.000km zo uit.


    [​IMG]
    [​IMG]

    Is dit erg zwart voor deze km-stand of valt dit mee. ik heb nog geen klachten met rijden of stationair draaien. Zal het slim zijn om hem ook eens schoon te maken??
     
  16. Ziet er netjes uit, als de auto geen problemen geeft zou ik er gewoon vanaf blijven.
     
  17. schoonmaken kan nooit echt kwaad. zolang je maar de juiste middelen gebruikt.
    het is op de foto niet te zeggen hoe vuil hij echt is. dit komt omdat de vuil aan de andere kant van de klep voornamelijk zit.
     
  18. Mijn klep zag er precies hetzelfde uit, na het reinigen liep hij toch stukken beter.
    met name het starten en de gasresponse was beter.
     
  19. ok, dan ga ik het maar een keertje doen. Baat het niet, dan schaat het niet.
     

Deel Deze Pagina