1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoogte regeling bij AFL koplampen

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door Dark Angel, 9 apr 2011.

  1. Hierbij een How To voor het werkend maken van de hoogte regeling bij AFL koplampen.

    Benodigdheden:

    Soldeer station.
    Soldeer tin.
    Isolatie tape.
    Krimpkousjes.
    AFL koplamp. :P
    Kniptangetje.
    Striptang.
    Aansteker.

    Allereerst begin je natuurlijk met het verwijderen van de koplampen.
    Daarna haal je de isolatie en flexibele buis van de bedrading van je koplamp stekkers.
    Als je dit gedaan hebt, zoek je de 2 draden op die op positie 7 en 9 van de stekker zitten.
    Deze zijn voor je hoogte regeling.
    Er zit wel een verschil qua kleur codering tussen links en rechts.
    Linker stekker, de kleurcode van de draden zijn, positie 7 - Bruin en 9 - Wit/Blauw.
    Maak van deze draden een stukje koperkern bloot door met de aansteker een stukje van de isolatie weg te branden.

    [​IMG]


    Als je een kleine stekker bij je hoofd stekker aan de kabelboom getaped hebt zitten, kun je deze gebruiken voor je hoogte regeling.
    Deze stekker is normaal voor de bochtverlichting, alleen zitten de draden anders aangesloten in de kabelboom dan in de koplamp.
    Hieronder zie je een plaatje van de hoofdstekker en het kleine stekkertje die normaal van de bochtverlichting is, deze kun je dus nu gebruiken voor je hoogte regeling.
    De draden die overblijven na het afknippen van de stekker, kun je met een krimpkousjes isoleren en bij de rest van de bedrading tapen.

    [​IMG]

    Als je dit gedaan hebt, kun je de 2 draden voor de daadwerkelijke hoogte regeling hier bij aan solderen.

    [​IMG]

    Zoals je ziet komt de zwarte draad van je kleine stekker op de bruine van je hoofdstekker te zitten en de Geel/Blauwe van de kleine stekker op de Wit/Blauwe van de hoofdstekker.
    Deze doe je dan netjes isoleren met vulkaniserende of gewone isolatie tape.
    Daarna plaats je alle flexibele buisjes weer terug en tape je het geheel goed af.

    [​IMG]

    Ditzelfde doe je ook aan de rechterkant, wel dezelfde punten van de hoofdstekker gebruiken alleen hebben deze een andere kleur codering.
    7 - Bruin
    9 - Wit/Groen
    Op punt 7 sluit je kleurcode zwart van je kleine stekker aan en op punt 9 sluit je kleurcode Geel/Groen aan.
    Het geheel weer net zo afwerken als aan de linkerkant en je hoogte regeling zou nu weer naar behoren moeten werken.

    Het gehele bochtverlichtings verhaal kom ik later op terug.
    Ik moet namelijk nog uitzoeken hoe dit allemaal aangestuurd word normaal gesproken, zodat ik kan uitzoeken op welke punten in de AFL koplamp de bedrading moet worden aangesloten.
    Later meer hierover.

    Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.
    Dit is alles is wel op eigen risico, ik ben niet verantwoordelijk voor het eventueel wegbranden van bedrading door verkeerd aansluiten of monteren ;)
     
  2. Mooie How to! tnx!
     
  3. super!
     
  4. :thumbs: het is gelukt zie ik

    Nu de bocht verlichting nog ,zal ook wel goed komen.
     
  5. Helemaal top!
     
  6. goed zo freddie, zelfs ik (a-technisch) begrijp het verhaal helemaal :thumbs:
     
  7. Mooi hoor!!!!

    Dus jij hebt ook aparte stekkers voor hoogteregeling moeten zoeken?

    En, dus je originele hoogtregeling heb je onderbroken?

    Die flexibele buisjes, waar heb je die gehaald?
     
  8. Die aparte stekkers zaten bij de grote stekker aan getaped.
    Zaten standaard al in de auto. :)

    De hoogte regeling heb ik niet onderbroken, alleen afgetakt. ;)

    Die flexibele buisjes zitten standaard om de kabelboom, heb ze er gewoon even afgehaald en weer terug geplaatst ;)
     
  9. Dus zelf heb je eigenlijk niks moeten doen, want de kleine stekkers zaten al vast aan kabelboom
     
  10. Yep, heb het stekkertje alleen los geknipt en bij de originele hoogte regeling aangesloten.
    Dit alles staat ook in de How To beschreven ;)
     
  11. Waarom stekkertje verplaatst?

    Misschien na programmatie deed ie wel zijn ding ...

    Moet toch ergens van komen e :)
     
  12. Ik citeer even uit de How To "Als je een kleine stekker bij je hoofd stekker aan de kabelboom getaped hebt zitten, kun je deze gebruiken voor je hoogte regeling.
    Deze stekker is normaal voor de bochtverlichting, alleen zitten de draden anders aangesloten in de kabelboom dan in de koplamp."

    Mischien dat het nu wel duidelijk is ;)
     
  13. OKEY!

    Maar waarom zou Ford dan zo missen in zijn kabelboom door het omgekeerd te plaatsen?

    Misschien wordt na programmatie het wel omgedraaid de doorvoer (CANBUS?)
     
  14. Zou een mogelijkheid kunnen zijn, in dat geval kan ik het altijd weer terug brengen in originele staat.
    Fluitje van een cent en zolang heb ik wel de hoogte regeling werkend ;)
     
  15. Maar toch bedankt!

    Zo kan ik zelf me stekkers correct verbinden ;)
     
  16. Oké klinkt simpel genoeg, nu moet ik alleen nog een paar van lampen scoren, wou dit eerst even afwachten voor de aanschaf...
    Als je die bochtverlichting werkend krijg, zou t helemaal super zijn natuurlijk...
     
  17. heb je ESP freddie?
     
  18. Nope geen esp
     
  19. Wat ik me afvraag... waar gaan de kabels van de hoogteregeling van de originele grote stekker nu heen? Naar de koplamp dat snap ik, wat sturen ze aan?
    Je hebt nu namelijk op 2 plaatsen in 1 lamp hoogte regeling aansturing (normale punt en de aftakking in de kleine stekker) en maar op 1 punt (kleine stekker) wordt er wat mee gedaan. Gaat dat niet gigantisch mis uit eindelijk?
     
  20. Die gaan nu naar de motor van de bochtverlichting en die heb ik binnen in de koplamp weer los gekoppeld ;)
    Kan dus niets mee gebeuren
     

Deel Deze Pagina