1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Dubbel schijnend achterlicht Fofo I Wagon

Discussie in 'Handleidingen Focus I' gestart door Marco Morello, 17 aug 2010.

  1. #1 Marco Morello, 17 aug 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 aug 2010
    Hierbij een kleine How To om 2 achterlichten schijnend en wel te hebben, wanneer je de Wagon hebt voorzien van een Engels achterlicht.


    Benodigd:
    - Fitting met T10 lampje (of led) (zit in de kofferbak van Fofo Hatches en anders bij de voeten.) Ff scoren op de sloop, maar laat er wel voldoende draad aanzitten.
    - 2 draden (0,75 o.i.d.) 1 voor de massa en 1 voor de plus
    - Soldeerspul of AMPtjes en iso band of krimpkous
    - Kniptang en schroevendraaier
    - Rubber doorvoerthule
    - dremel

    Montage:

    Rechterkant auto:

    Het massapunt:
    [​IMG]

    Dit zit aan de binnenkant bij het rechter achterlicht. Achter de klep.
    Draai deze met dop 10 los en knip 1 draad door en monteer hier (ikzelf heb het met een AMP gedaan) de massa draad aan. Daarna goed intapen en weer vastdraaien.

    De plus:
    - Pin 4 van de stekker van het achterlicht (groen-zwart) er zijn er twee, maar 1tje geeft stroom. Is dus pin 4, staat ook op de stekker.
    Knip deze kabel ook weer door en monteer (ook hier heb ik een AMP gebruikt) hier de pluskabel aan.

    Het wegwerken van de kabels moet je een beetje creatief in zijn. Zelf heb ik de kabels via de d-stijl over de hemelbekleding naar de linkerkant gebracht.


    Linkerkant auto:

    Schroef het achterlicht los en ontkoppel de stekker. Neem de complete unit eruit. Hier moet je namelijk een gaatje boren en stukje wegdremelen.

    Zie de foto:

    [​IMG]

    Wat ik gedaan heb: ik heb het bovenste deel van het deel waar de mistlamp zit weggedremelt. Hier zit stndrd al een gat, alleen past hier de T10 fitting niet direct in. Daarom heb ik gedremeld.

    De rubber thule heb ik een gat in gemaakt waar de T10 perfect in past.

    Om de kabels door te voeren heb ik een klein gaatje geboort.

    Vervolgens heb ik de kabels aangesloten (d.m.v. AMP)

    FF testen: en ja het werkt.

    [​IMG]


    Succes.
     
  2. Begrijp ik nu goed dat d.m.v. deze update beide achteruitrijlichten wit branden?
     
  3. Dat klopt, Alvani.

    Marco, op de foto lijkt het originele achteruitrijlicht feller. Wat logisch zou zijn ivm grotere lamp. In het echt ook?

    Misschien leuk om anders hetzelfde geintje te dupliceren naar rechts, dus 2x grote mistlamp, en 2x T10 achteruitrijlicht?
     
  4. Klopt idd dat beide achteruitrijlichten branden. En (helaas) klopt het ook dat de originele net wat feller brand... ben al een beetje aan het experimenteren met verschillende leds. Heb het nu al dichterbij elkaar zitten qua sterkte dan ik had. Een keer met 5w T10 led van bijv. Pilot proberen. ;)

    Wat betreft het dubbel mistachterlicht; geeft dit geen problemen met de APK? Dan kun je beter 2 grote lampen maken voor de achteruitrij verlichting. En de T10 gebruiken als mistachterlicht. Voor de APK moet het mistachterlicht rood zijn, sterkte staat niet beschreven.

    Ik zal eens kijken of dit zou kunnen. ;)
     
  5. Ja wil hier ook wel eens mee gaan experimenteren. Maar heb nog zoveel updates op stapel staan de komende weken, dat dit soort "kleine" updates even moeten wachten.
     
  6. Heb wel een idee hoe je het zou kunnen doen:

    Pinnetje van de mistlamp uit de stekker pielen, en deze op de T10 aansluiten. Hier een rode led in doen.

    Het draad welke je vanaf het originele achteruitrijlicht hebt doorgelust monteer je een stekkertje welke in de lampstekker past.

    Je vervangt je mistlamp voor een witte lamp en klaar is kees.

    Moet te doen zijn. ;)
     
  7. Zo bedoelde ik het ook, Marco. Lijkt me wel gaaf.
     
  8. #8 McGyver, 18 aug 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 aug 2010
    Een dubbel mistachterlicht & achteruitrijlicht mag voor de APK!

    Zie:
    Verlichting

    Artikel 5.2.51
    Personenauto's moeten zijn voorzien van:
    a. twee of vier grote lichten;
    b. twee dimlichten;
    c. twee stadslichten indien het voertuig na 30 juni 1967 in gebruik is genomen, dan wel twee of vier stadslichten indien het voertuig voor 1 juli 1967 in gebruik is genomen;
    d. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee aan de achterzijde van het voertuig, dan wel één richtingaanwijzer aan elke zijkant indien het voertuig vóór 1 juli 1967 in gebruik is genomen; het licht van de richtingaanwijzers van personenauto's die na 30 juni 1967 in gebruik zijn genomen moet knipperen;
    e. waarschuwingsknipperlichten indien het voertuig na 31 december 1995 in gebruik is genomen;
    f. één zijrichtingaanwijzer aan elke zijkant van het voertuig indien het voertuig na 31 december 1995 in gebruik is genomen;
    g. twee achterlichten indien het voertuig na 30 juni 1967 in gebruik is genomen, dan wel twee of vier achterlichten indien het voertuig vóór 1 juli 1967 in gebruik is genomen;
    h. twee remlichten indien het voertuig na 30 juni 1967 in gebruik is genomen, dan wel één of twee remlichten indien het voertuig vóór 1 juli 1967 in gebruik is genomen;
    i. een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat;
    j. twee niet-driehoekige rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig;
    k. een of twee mistlichten aan de achterzijde van het voertuig indien het voertuig na 31 december 1995 in gebruik is genomen; in het geval van één mistlicht moet dit zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig;
    l. een of twee achteruitrijlichten indien het voertuig na 31 december 1995 in gebruik is genomen;
    m. twee markeringslichten aan de voorzijde en twee aan de achterzijde van het voertuig, indien het voertuig na 31 december 1995 in gebruik is genomen en breder is dan 2,10 m, dan wel voor 1 januari 1996 in gebruik is genomen en breder is dan 2,50 m;
    n. zijmarkeringslichten indien het voertuig na 31 december 1995 in gebruik is genomen en langer is dan 6,00 m, aangebracht overeenkomstig de door Onze Minister vastgestelde eisen;
    o. ten minste twee ambergele retroreflectoren aan elke zijkant van het voertuig, indien het voertuig na 31 december 1995 in gebruik is genomen en langer is dan 6,00 m;
    p. een markering aan de achterzijde van het voertuig, indien de toegestane maximum massa van het voertuig meer bedraagt dan 3.500 kg;
    q. een derde remlicht, aangebracht zodanig dat:
    1. het midden van het lichtdoorlatende gedeelte zich bevindt in het middenlangsvlak van het voertuig of op een afstand van ten hoogste 0,15 m vanaf dit middenlangsvlak, en
    2. de onderzijde van het lichtdoorlatende gedeelte hoger ligt dan de bovenzijde van de remlichten, bedoeld in onderdeel h, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 september 2000.

    Artikel 5.2.53
    1. De grote lichten, dimlichten, stadslichten en achteruitrijlichten mogen niet anders dan wit of geel stralen.
    2. De richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen naar voren niet anders dan ambergeel of wit en naar achteren niet anders dan ambergeel of rood stralen.
    3. De zijrichtingaanwijzers, bedoeld in artikel 5.2.51, onderdeel f, mogen niet anders dan ambergeel stralen.
    4. De achterlichten en mistlichten aan de achterzijde mogen niet anders dan rood stralen.
    5. De remlichten mogen niet anders dan rood of ambergeel stralen.
    6. De kentekenplaatverlichting mag niet anders dan wit stralen en mag niet naar achteren stralen.
    7. De markeringslichten mogen naar voren niet anders dan wit, en naar achteren niet anders dan rood stralen.
    8. De zijmarkeringslichten mogen niet anders dan ambergeel stralen. Indien het achterste zijmarkeringslicht onderdeel uitmaakt van een rood stralend licht dan wel van een rode retroreflector, mag dit licht rood stralen.
    9. De markering aan de achterzijde moet bestaan uit één rechthoekig bord, dan wel uit een set van twee of vier rechthoekige borden, welke zijn voorzien van rood fluorescerende en geel retroreflecterende parallel lopende diagonale strepen.

    Artikel 5.2.55
    1. De in artikel 5.2.51 bedoelde lichten moeten goed werken.
    2. De verlichtingsarmaturen en de onderdelen daarvan moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd.
    3. De glazen van de verlichtingsarmaturen mogen niet zodanig zijn beschadigd, gerepareerd of bewerkt dat de lichtopbrengst en het lichtbeeld dan wel de functie nadelig worden beïnvloed.
    4. Lichten met dezelfde functie moeten van gelijke grootte, gelijke kleur en gelijke of nagenoeg gelijke sterkte zijn. Lichten en retroreflecterende voorzieningen met dezelfde functie moeten symmetrisch links en rechts van het midden van het voertuig zijn bevestigd.
    5. De in artikel 5.2.51 bedoelde lichten en retroreflectoren mogen niet zijn afgeschermd, onverminderd het bepaalde in artikel 5.18.7, eerste lid.
    6. De retroreflectoren en de markering aan de achterzijde van het voertuig mogen geen gebreken vertonen, die de retroreflectie beïnvloeden.
    7. Onze Minister kan regels vaststellen omtrent het bepaalde in het tweede en derde lid.

    Artikel 5.2.56
    1. Het dimlicht van personenauto's moet zodanig zijn afgesteld dat bij controle met een koplamptestapparaat dan wel een verlichtingsscherm het geprojecteerde beeld, na fixatie van het apparaat dan wel het scherm, voldoet aan de volgende eisen:
    a. het lichte vlak moet zich onder het donkere vlak bevinden;
    b. een duidelijke, geheel of ten dele horizontale scheidingslijn tussen licht en donker moet zichtbaar zijn;
    c. het horizontale gedeelte van de scheidingslijn moet zich bevinden tussen of op de lijnen op het scherm van het koplamptestapparaat dan wel op het verlichtingsscherm, die overeenkomen met een daling van de lichtbundel ten opzichte van de horizontale middenlijn van de koplamp van 5 tot 40 mm/m;
    d. indien een ten dele horizontale scheidingslijn zichtbaar is:
    1. moet het horizontale gedeelte van de scheidingslijn zich grotendeels links bevinden van de verticale hartlijn op het scherm van het koplamptestapparaat dan wel op het verlichtingsscherm;
    2. mag het snijpunt van het horizontale en het niet-horizontale gedeelte:
    a. bij controle met een koplamptestapparaat niet links van de verticale hartlijn op het scherm van het koplamptestapparaat vallen, dan wel
    b. bij controle met een verlichtingsscherm maximaal 20 mm/m links van de geprojecteerde verticale hartlijn van de koplamp op het verlichtingsscherm vallen.
    2. Het voor het dimlicht bestemde deel van de reflector mag zijn oorspronkelijke reflecterende werking niet in ernstige mate hebben verloren.
    3. Onze Minister stelt regels vast omtrent het bepaalde in het tweede lid.

    Artikel 5.2.57
    1. Personenauto's mogen zijn voorzien van:
    a. twee mistlichten aan de voorzijde van het voertuig;
    b. parkeerlichten indien het voertuig niet langer is dan 6,00 m en niet breder dan 2,00 m;
    c. twee extra richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten aan de achterzijde van het voertuig;
    d. één zijrichtingaanwijzer aan elke zijkant van het voertuig indien het voertuig voor 1 januari 1996 in gebruik is genomen;
    e. ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig, indien deze retroreflectoren niet reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn;
    f. twee witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig;
    g. twee markeringslichten aan de voorzijde en twee aan de achterzijde van het voertuig, indien deze lichten niet reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn en het voertuig breder is dan 1,80 m;
    h. zijmarkeringslichten, indien deze lichten niet reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn, aangebracht overeenkomstig de door Onze Minister vastgestelde eisen;
    i. een richtlicht;
    j. een bermlicht aan de voorzijde van het voertuig;
    k. werklichten;
    l. een derde remlicht aangebracht zodanig, dat:
    1. het midden van het lichtdoorlatende gedeelte zich bevindt in het middenlangsvlak van het voertuig of op een afstand van ten hoogste 0,15 m vanaf dit middenlangsvlak, en
    2. de onderzijde van het lichtdoorlatende gedeelte hoger ligt dan de bovenzij de van de remlichten, bedoeld in artikel 5.2.51, onderdeel h, indien het voertuig in gebruik is genomen voor 1 oktober 2000;
    m. dagrijlichten die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L. 262).
    2. Lichten die ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn gesteld voor voertuigen die na een in dat artikel genoemd tijdstip in gebruik zijn genomen, mogen zijn aangebracht op voertuigen die voor of op dat tijdstip in gebruik zijn genomen mits wordt voldaan aan de in artikel 5.2.53 met betrekking tot die lichten gestelde eisen. Deze bepaling geldt niet voor markeringslichten en zijmarkeringslichten.
    3. Personenauto's mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra niet-driehoekige rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig.

    Artikel 5.2.59
    1. De mistlichten aan de voorzijde, het richtlicht en het bermlicht mogen naar voren niet anders dan wit of geel stralen.
    2. De parkeerlichten mogen naar voren niet anders dan wit, en naar achteren niet anders dan rood stralen, tenzij zij zijn ingebouwd in ambergeel stralende zijrichtingaanwijzers.
    3. De extra richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen niet anders dan ambergeel stralen.
    4. De zijrichtingaanwijzers mogen naar voren niet anders dan wit of ambergeel, en naar achteren niet anders dan rood of ambergeel stralen.
    5. De zijmarkeringslichten mogen niet anders dan ambergeel stralen. Indien het achterste zijmarkeringslicht onderdeel uitmaakt van een rood stralend licht dan wel van een rode retroreflector, mag dit licht rood stralen.
    6. De markeringslichten mogen naar voren niet anders dan wit en naar achteren niet anders dan rood stralen.
    7. Artikel 5.2.55, tweede, derde, vierde en zevende lid, is van toepassing.
    8. Het derde remlicht mag niet anders dan rood stralen.
    9. Op de mistlichten aan de voorzijde van het voertuig is artikel 5.2.55, eerste tot en met vijfde en zevende lid, van overeenkomstige toepassing.

    Artikel 5.2.61
    1. De verlichting, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen, bedoeld in de artikelen 5.2.51 en 5.2.57 moeten zijn aangebracht op een afstand van niet meer dan 0,40 m vanaf het punt van de grootste breedte van het voertuig.
    2. Het bepaalde in het eerste lid geldt niet voor de grote lichten, richtlichten, bermlichten, achteruitrijlichten, remlichten, de verlichting van de kentekenplaat aan de achterzijde van het voertuig, de markering aan de achterzijde van het voertuig, mistlichten aan de achterzijde van het voertuig, en werklichten.

    Artikel 5.2.62
    Het ingeschakeld zijn van het mistlicht of de mistlichten aan de achterzijde van het voertuig moet door middel van een controlelampje aan de bestuurder kenbaar worden gemaakt.

    Artikel 5.2.63
    Achteruitrijlichten van personenauto's mogen alleen kunnen branden indien de achteruitversnelling van het voertuig is ingeschakeld.

    Artikel 5.2.64
    1. Personenauto's mogen, met uitzondering van grote lichten, niet zijn voorzien van verblindende verlichting.
    2. Personenauto's mogen, met uitzondering van de richtingaanwijzers en de waarschuwingsknipperlichten, niet zijn voorzien van knipperende verlichting.

    Artikel 5.2.65
    Personenauto's mogen, onverminderd het in de artikelen ?? van het RVV 1990 bepaalde inzake zwaai- en knipperlichten, niet zijn voorzien van meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.2.51 en 5.2.57 is voorgeschreven of toegestaan.
     
  9. Dit nog wel eens aangepast Marco?
     
  10. Dit topic nog nooit gelezen maar dit brengt mij op een idee.... Achteruitrijlicht van de hatchback is ronduit slecht hier is ook wel wat voor te bedenken op deze manier! Thanks voor de inspiratie!
     
  11. Ik heb ook een vergelijkbaar iets in gedachten gehad voor mijn Wagon.

    Geen dubbel wit licht maar dubbel rood licht.
    Als ik een Engels achterlicht rechts zou nemen heb ik 2x mistachterlicht en geen achteruitrijicht.

    De mistachterlichten gedimd mee laten schakelen met normale verlichting en zodra mistachterlicht(en) aan moeten niet meer gedimd maar op volle sterkte.
    De achteruitrijlichten zou ik dan opnieuw creeeren naast mijn 3e remlicht aan beide zijden met witte leds.

    Ik had hiervoor ook al eens een topic voor gemaakt:
    http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=18408

    Misschien een leuk idee voor iemand anders want zelf heb ik al een Engels achterlicht met achteruitrijlicht.
     
  12. Is het ook mogelijk om het originele mistlicht te gebruiken door deze te koppelen aan het achteruitrijlicht en dan een extern mistlicht elders te plaatsen?
     
  13. Tuurlijk kan dat!
     
  14. Zijn de foto's van deze conversie nog beschikbaar? Wil dit namelijk ook gaan proberen
     
  15. Helaas geen foto's meer....
    Zou dit graag willen doen
     
  16. jammer dat de foto's niet meer zichtbaar zijn.
    het kan ook zijn dat een paar jaar telaat een focus heb gekocht
     
  17. Geduld, met beter weer vervang ik het achterlicht voor 1tje zonder barst.
    Zal dan ook foto's maken hoe ik het heb opgelost met het extra lampje.
     

  18. het is nooit te laat om een Focus te kopen :dance:
     

Deel Deze Pagina