1.0 EcoBoost 125pk Ventilator/radiator, wanneer aan?

Discussie in 'Performance' gestart door RaymondS, 7 mei 2024.

  1. De auto komt lekker snel op temp, en blijft keurig hangen op de ideale temp volgens het metertje.
    Zover ik kan zien, is er dus niks aan de hand.
    Het koelvloeistof blijft op peil, en is niet te laag.
    De verbeterde leidingen zijn reeds geplaats.
    Er is een elektrische waterpomp aanwezig, vanwege de trekhaak.

    Als ik de motorkap open doen, dan komt de hitte mij echter tegemoet, en de "stok" om de motorkap open te houden is echt heet, dat je bijna je handen brand. Ik heb alleen nog niet de ventilator aan horen gaan, of nablazen als de motor uit is. ook de elektrische waterpomp hoor ik niet (ik weer ook niet of je die moet horen)

    Zijn er meer mensen met de 1.0 ecoboost 125 PK waarvan de temperatuur gewoon volledig normaal is, maar de motorruimte gewoon echt een dikke sauna is?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Hier ook hoor, maar was dat ook wel gewend van de eerdere Renault 1.5 dCI’s die ik heb gehad. En het feit blijft, dat er een blokje met de inhoud van een pak melk meer vermogen aan het leveren is, dan we 35 jaar geleden uit een 1.8 liter Golf GTI kregen.
    Vooral de turbo levert een leuke warmtebron op, en aangezien die in ieder geval bij mijn 1.0 aan de voorkant van het blok zit, kijk ik er niet echt van op.
     
    Edgar Focus en RaymondS vinden dit leuk.
  3. Ter info. Om de effectientie te verhogen. Is werktemperatuur ook hoger.
    Ondanks je meter op 90 staat kan koelvloeistof zo 98graden zijn. Met geeft al 90 aan als koelvloeistoftemperatuur 70graden is.
    Dacht bij 1.6thp het pas begon te draaien bij 105graden en volle snelheid als het 110graden haalde. Door overdruk in koelsysteem is dat geen probleem. Kookpunt is hierdoor gestegen. De rede dat je nooit dop met warme motor er af moet draaien. Druk zakt water kookt meteen.

    Exact temp bij ecoboost ben ik je schuldig. Wanneer de ventilator aan moet gaan. Maar het is dus ok dat het warm aanvoelt zonder dat ventilator draait
     
    Edgar Focus, RaymondS en Paul_U vinden dit leuk.
  4. Het stelt me iig gerust.
    Zolang de temperatuur van de meter niet te hoog aangeeft, dan zal er vrij weinig aan de hand zijn dacht ik zelf :)
    Ik heb nog niet eerder een auto met turbo gehad, en de turbo zit ook aan de voorkant, dus dat zal ook meewerken qua temperatuur.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  5. Bij mijn EcoBoost heb ik hetzelfde, na een rit de kap open en het is echt heet. De stok kan ik ook soms niet eens vasthouden.

    Daarnaast komt de temperatuur heel snel op, in 1 minuut is die 90 graden maar ik heb begrepen dat het een berekende temp is. Dus dat ding is niet te vertrouwen. Bij mijn vorige autos duurde het stukken langer voordat de 90 graden is bereikt.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. Je kan 'm wel vertrouwen. Wanneer de auto echt te heet wordt loopt je meter ook op.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. Ja zal vast wel oplopen als het fout gaat. Maar een meter die eigenlijk niet de temperatuur aangeeft wat het is dan heb ik er weinig aan. Als het fout gaat dan gaat er vast nog een lampje branden.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. De meter geeft de bedrijfstemperatuur aan en geen actuele temperatuur. Als die temperatuur te hoog wordt geeft ie dat ook aan.
     
  9. het is dat of een metertje (wanneer deze de daadwerkelijke temperatuur weergeeft) die heel de tijd fluctueert.
    tis maar net wat je wilt.
     
    desriger vindt dit leuk.
  10. Verborgen menu gebruiken kan je het in graden aflezen.
     
    RaymondS en Edgar Focus vinden dit leuk.
  11. Gisteren toch voor elkaar gekregen om de ventilator aan te laten gaan.
    Is ook niet heel gek met 25 graden, airco aan, en volbeladen met caravan erachter :schater:
    Maar wat deed de 1.0 ecoboost het goed!:cheer:
     

Deel Deze Pagina