Remmen/wiellager

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Hollender, 5 mei 2024.

  1. Sinds gistermorgen ineens een schurend geluid dat van mijn rechter achterwiel lijkt te komen. Ik dacht in eerste instantie dat mijn wiellager er aan was maar toen even later het lampje van de abs ging branden rees het vermoeden dat het ook iets met de rem kan zijn. Aangezien het geluid ook plots is opgekomen vermoed ik nu eerder een probleem met de remmen maar sluit het lager niet uit.
    Plan de campagne is nu om achter de beide remtrommels en remschoenen te vervangen en als de boel dan toch los ligt ook maar meteen de wiellagers te vervangen. Heb ik hier nog speciaal gereedschap voor nodig of is dat iets wat ik met een standaard gereedschapskist, hamer, beitel en wat liefde ook voor elkaar krijg?
    Ik denk dan vooral aan de remtrommel die er af moet en als ik het goed heb de binnenschaal van het lager dat van de as moet?
     

  2. Lagers moeten uitgeperst worden.
     
  3. Vervang dan ook meteen de remcilinders. Grote kans dat deze hun beste tijd wel hebben gehad of zelfs reeds lekken.


    Gereedschappen die sterk aan te raden zijn (lees: vrijwel onmisbaar zijn):

    * Pers om de nieuwe wiellagers in de nieuwe remtrommels te persen.
    * Grote pulley trekker of remtrommel trekker om de remtrommels inclusief wiellagers van de as af te trekken.
    * Open ringsleutel om de remleidingen los te krijgen uit de remcilinders.


    Verdere aandachtspunten:

    * De asmoeren mogen maar beperkt worden hergebruikt. Het is dus verstandig om deze meteen te vervangen.
    * De zelfstellende handrem mechanismes kunnen vastzitten waardoor ze niet meer werken. Hou er dus rekening mee dat deze gangbaar zullen moeten worden gemaakt of eventueel zelfs vervangen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. Ik ga sowieso alles vervangen. Trommels, remschoenen, veertjes, clips, cilinders.
    Aanvoeren had ik nog niet aan gedacht, ga die dan ook bestellen. Als ik de trommel van de as trek, komt het lager dan in zijn geheel mee? En het nieuwe lager leg ik eerst even een nachtje in de diepvries en klop hem dan wel in de trommel.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  5. Dan mag je de trommel ook wel in de oven leggen .
     
  6. Gaan die lagers er zo moeilijk in dan?
     
  7. Dubbel...
     
  8. Geen idee hoe strak maar de trommels heet maken zal meer effect hebben dan vriezen maar allebei geeft meer ruimte.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Ik heb toen ik de lagers van de trommels verving gewoon ff langs de lokale garage gereden die heeft ze er gratis ff in geperst ;)
     

  10. De Focus MK1/MK1.5 heeft aan de achterzijde brede, dubbelrijige lagers met een gedeelde binnenring.

    [​IMG]

    Deze lagers trek je normaal gesproken met een grote pulley trekker of remtrommel trekker inclusief de remtrommels van de as. Echter in uitzonderlijke gevallen (bijvoorbeeld wanneer het lager totaal versleten is) kan het voorkomen dat je het lager uit elkaar trekt en 1 deel van de binnenring op de as blijft zitten. Wanneer dit gebeurt is het achtergebleven deel van de binnenring relatief eenvoudig te verwijderen door deze met een brander te verwarmen.

    De wiellagers hebben t.o.v. de remtrommels een krimp passing (de boring diameter van de remtrommel is enkele honderdsten van een milimeter kleiner als de buitendiameter van de lagers. Derhalve wordt voorgeschreven om het lager met een pers en de juiste hulpstukken in de remtrommel te persen.

    Wanneer je geen beschikking hebt over een pers is het gebruik maken van uitzetting/krimp (temperatuurverschil) de beste methode om het lager zonder schade in de remtrommel te monteren. Lagerfabrikanten (zoals bijvoorbeeld SKF) adviseren hierbij een temperatuurverschil van circa 90 graden. Wanneer je dus het lager in de vriezer tot -20 graden Celsius koelt en de remtrommel gelijkmatig verwarmt tot 70 graden Celsius is dit voldoende om het lager met de hand te kunnen monteren.

    Als je er al voor kiest om het lager met een hamer te monteren zorg dan in ieder geval voor passende (bij voorkeur kunststof) hulpstukken waarbij alleen op de buitenring van het lager wordt geslagen. Hiermee verklein je de kans op lager schade tijdens de montage aanzienlijk.
     
    gerardTDCI, Nofinger, hoomer en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Helder verhaal, met deze informatie kan ik aan de slag.
    Dank iedereen voor het meedenken.
     

Deel Deze Pagina