Retrofit van Full LED naar Adaptive LED

Discussion in 'Handleidingen Focus IV' started by FlorianB, May 3, 2024.

  1. #1 FlorianB, May 3, 2024
    Last edited: May 16, 2024 at 9:20 PM
    Na wat onderzoek gedaan te hebben, ben ik begonnen aan de retrofit van Adaptive LED op mijn Ford Focus MK4. Het was even puzzelen maar het is gelukt.

    Persoonlijk vind ik de Adaptive LED koplampen een sportievere look hebben en ze hebben wat extra functionaliteit met voorspellende verlichting en anti-glare grootlicht. Daarnaast vind ik het ook leuk om te doen, anders moet je er niet aan beginnen. Hieronder de handleiding op basis van mijn ervaringen.

    Let op:
    • Onderstaande handleiding werkt alleen voor een Ford Focus MK4 met Full ''static" LED met HCM vanuit de fabriek (dus inclusief automatische hoogteregeling). Ik las ergens dat deze tot de herfst van 2019 geproduceerd zijn. Daarna zijn deze vervangen voor Full LED met handmatige hoogteregeling (zonder HCM). Als je nog geen HCM hebt dan is er meer nodig dan onderstaande handleiding, kabels trekken/aanpassen enz. (ik weet niet zeker of het überhaupt kan).
    • Naast de HCM heb je ook een camera (IPMA) nodig die eindigt op -C*. Zonder deze IPMA versie verwacht ik dat de extra functionaliteiten van de koplampen het (gedeeltelijk) niet doen.

    Hieronder heb ik het proces in 4 stappen beschreven:
    1. Het vervangen van de koplampen
    2. Het vervangen van de HCM of het upgraden van de firmware van de HCM
    3. Programmeren van verschillende modules
    4. Kalibreren en afstellen van de koplampen

    1: Het vervangen van de koplampen:
    • De koplampen zelf vervangen is niet erg lastig en staat in de Ford handleiding beschreven.
    • De onderdeelnummers van de Adaptive koplampen staan hieronder. Of je A of C koopt (kapjes zilver of zwart) maakt niet uit, hangt van je voorkeur af. Koop wel voor links en rechts hetzelfde uiteraard.
      • JX7B-13E016-A* --> Rechts met zilveren kapjes boven de projectors
      • JX7B-13E017-A* --> Links met zilveren kapjes boven de projectors
      • JX7B-13E016-C* --> Rechts met zwarte kapjes boven de projectors
      • JX7B-13E017-C* --> Links met zwarte kapjes boven de projectors
      • Kosten ongeveer 200-350 euro. Je oude lampen kun je voor ongeveer die prijs weer verkopen dus dat maakt niet heel veel uit. Op allegro.pl staan ze vaak voor een lagere prijs. Mocht de aanbieder niet naar Nederland verzenden dan kun je een freight forwarder gebruiken zoals shopogolic.net. Dit werkte voor mij prima. Het nadeel is dat indien er iets mis is met de lampen, je een lastiger retour proces hebt.
    • Klein detail nog. Er zijn blijkbaar wat problemen geweest met flikkerende DRL verlichting. Dit heeft te maken met de LED ASY achterop de lamp. Koop daarom een lamp met een LED ASY met onderdeelnummer hoger dan BD (BD zelf kan dus problemen verzoorzaken). Dus bv JX7B-13B262-BL.
    2: Het vervangen van de HCM of het upgraden van de firmware van de HCM

    De firmware in de HCM moet kloppen met het type koplampen. JX7B-14D063-A* is voor de statische Full LED koplampen en JX7B-14D063-B* is voor de Adaptive LED koplampen. Er zijn daarom twee mogelijkheden.
    1. Een HCM kopen die van een auto af komt met Adaptieve Koplampen vanuit de fabriek. Deze heeft al de juiste firmware, JX7B-14D063-B*. Ik heb zelf een HCM gekocht met het typenummer JX7B-13C148-AK. Deze had firmware versie JX7B-14D063-BL.
      • De HCM vervangen is niet moeilijk maar wel een vervelend proces. De HCM zit achter het handschoenen kastje. Hij zit vast met 2 torx schroeven. Het probleem is dat de achterste schroef moeilijk bereikbaar is. Het is me uiteindelijk gelukt met een kleine ratel (omdat je blind onder 90 graden moet werken en vrij weinig ruimte hebt). Dat schroefje los halen heeft met 30 minuten gekost.
    2. Optie twee is het updaten van de firmware met FORScan Beta. In dit artikel staat uitgelegd hoe modules updaten werkt https://forscan.org/forum/viewtopic.php?f=13&t=18751

      Onze Duitse vriend van my-ford-focus.de heeft ook Adaptieve koplampen. Hij heeft ook online staan welke firmware hij heeft voor een aantal modules (https://my-ford-focus.de/en/module-firmware/). Je ziet hieronder zijn HCM met firmware. Mocht je updaten dan kun je dus deze combinatie gebruiken.

      [​IMG]

      Het voordeel van updaten van de firmware is dat je geen nieuwe HCM nodig hebt en hem ook niet hoeft te vervangen. Het nadeel van updaten is dat er altijd een risico aan vast zit. Upgraden heb ik zelf ook gedaan maar op dat moment was mijn HCM al defect (zie stap 4) dus heb ik alsnog een andere ingebouwd. Ik heb het uiteindelijk resultaat niet kunnen testen met een geupdate HCM maar dit zou ook moeten werken.

    3: Programmeren van verschillende modules

    Er moeten een aantal aanpassingen gedaan worden om het allemaal werkende te krijgen zonder foutcodes. Er staan ook screenshots van de settings op my-ford-focus.de (https://my-ford-focus.de/forscan-screenshots-of-the-setting-options/). Zoals gezegd, hij heeft ze vanuit de fabriek. Hieronder de aanpassingen die ik heb gedaan.

    Note: onderstaande settings gaan er vanuit dat Automatic High Beam al geactiveerd is.

    IPMA:
    • High Beam Configuration --> Glare-free High Beam / Adaptive Driving Beam
    IPC:
    • Predictive Lights --> Enabled
    • Note: "Adaptive Headlamps" staat op disabled bij mensen die de adaptieve lampen vanuit de fabriek hebben. Als je deze op enabled zet dan kun je er ook niets mee dus de juiste optie is predictive lights zoals hierboven.
    BdyCM:
    • Left Front High Beam Usage --> Power Supply
    • Right Front High Beam Usage --> Power Supply
    • DRL by Autolamps - Intial Value --> Enabled
    • Fog Lamp Usage --> Fog only
    • Left Front Fog Lamp Usage --> Fog only
    • Right Front Fog Lamp Usage --> Fog only
    • Note: de adaptieve koplampen hebben de bochtverlichting ingebouwd zitten. Vandaar dat de losse mistlampen naar Fog Only gaan (waarschijnlijk staan ze eerst op "Fog and Cornering").
    SCCM:
    • 724-02-01 --> xxxx-x8xx-xx
    • Hierna staat in de direct config: "Auto high beam --> Incorrect value or not configured". Dit hoort zo te zijn, zie ook de screenshots op my-ford-focus.de
    HCM:
    • Als je de firmware van je HCM geupdate hebt en dus je originele as-built er nog in hebt staan:
      • 734-01-04 --> xxxx-xDxx-xx (daar staat waarschijnlijk een 0).
    • Als je een nieuwe HCM hebt gekocht:
      • Zet eerst je oude as-built in je nieuwe HCM. In deze data staat namelijk je VIN en andere zaken zoals de body type van je voertuig en of je auto LHD or RHD is.
      • Daarna 734-01-04 --> xxxx-xDxx-xx (daar staat waarschijnlijk een 0).
    4: Kalibreren en afstellen van de koplampen

    Na dit alles moeten de lampen nog gekalibreerd en afgesteld worden. Indien je de firmware geupdate hebt verwacht ik ook dat je nog een DTC hebt die klaagt over de missende kalibratie. Als je een andere HCM hebt gekocht dan hoeft dit niet zo te zijn. In beide situaties moeten de lampen gekalibreerd worden voor een goede werking + ze moeten nog afgesteld worden. De afstelling van de lichtbundel was bij mij verre van correct dus zorg dat je ze afstelt. Beiden wordt gedaan met 1 service procedure in FORScan: "Headlamp Alignment and Calibration". Deze procedure is identiek aan de FDRS procedure.
    • Start de procedure via FORScan. In de eerste stap worden de koplampen/HCM gekalibreerd.
    • Vervolgens worden de lampen in een speciale afstel modus gezet en krijg je een duidelijk blokpatroon te zien (de lichtbundel) die helpt bij het manueel afstellen. Hoe je moet afstellen staat in de workshop manual beschreven. Deze kun je in dit topic vinden: https://www.focusclub.nl/index.php?...ructie-werkplaatshandboek-en-software.116105/
    • Kijk in Exterior Lighting. Hier staat ook in detail beschreven hoe de lampen werken.
    • Op deze website staat wat meer algemene informatie over het afstellen van koplampen, kan ook handig zijn: https://www.danielsternlighting.com/tech/aim/aim.html
    • Je hebt een verlengde inbus H7 nodig. Het zou ook met een Philips 2 moeten kunnen maar ik draaide daarmee de plastic afstelschroef bijna dol dus de inbus is een veilige keuze.
    • Nadat deze procedure uitgevoerd is zouden alle DTC's weg moeten zijn.
    • Note: voer de kalibratie niet uit als je lampen en de firmware in je HCM niet matchen. Voordat ik er achter kwam dat je andere firmware nodig hebt, heb ik dit wel gedaan om de DTC's we te krijgen en daarbij is mijn HCM gesneuveld. Ik heb daarna nog geprobeerd de firmware te updaten. Het updaten werkte maar de HCM bleef klagen over de leveling sensor waar niets mis mee was. Na het vervangen van de HCM was dit probleem weg. Dus pas kalibreren als je de juiste firmware hebt (geupdate of nieuwe HCM met juiste firmware)
    Na deze 4 stappen zou alles moeten werken.

    Full Static LED:

    [​IMG]

    Full Adaptive LED:

    [​IMG]

    Na er een aantal weken mee gereden te hebben: de lampen hebben echt een toegevoegde waarde. Zowel de voorspellende verlichting als ook de anti-glare high beam.

    Mocht ik iets gemist hebben of indien er iemand nog andere ervaringen heeft, dan deel ze vooral.
     
    Sbstn, Steven, Magure and 12 others like this.
  2. Kijk ik snap je wel dat je de nieuwe versie mooier vind. En ook echt een hele mooie duidelijke en uitgebreide handleiding er meteen bij gemaakt. Dat zijn projecten die het leukst zijn. Mooi werk mooi resultaat
     
    FlorianB likes this.
  3. Mooie uitgebreide how to. Top werk Florian!
     
    FlorianB and Edgar Focus like this.
  4. Super mooie instructie! Ik snap het helemaal, de dingen die ik van mijn Vignale het meeste mis om mijn ST-Line 4.5 zijn de adaptieve koplampen en de elektrische kofferbak.
    Afgezien van wat uiterlijke kenmerken dan.
     
    FlorianB and Edgar Focus like this.
  5. Mooie upgrade! En duidelijke uitleg. :thumbup:
     
    FlorianB and Edgar Focus like this.
  6. Nette handleiding hoor, mooi dat het gelukt is en allemaal werkt :)
     
    rfocus, FlorianB and Edgar Focus like this.
  7. Toffe upgrade! Ga je de oude koplampen te koop zetten? Misschien dat ik interesse heb
     
    rfocus and Edgar Focus like this.
  8. hoe heb je de VBF files voor de HCM gevonden?
    kan ze niet vinden helaas
     
    Edgar Focus likes this.
  9. Voor de update die ik had gedaan werden de vbf files door FORScan gedownload. Mocht de download daar niet lukken dan moet je even FORScan als uitzondering toevoegen aan je firewall.

    Mocht je custom files zoeken dan zijn er nog wat opties:
    1) Motorcraftservice.com
    • https://www.motorcraftservice.com
    • Kies als land United States (mocht je die vraag niet krijgen dan even via incognito modus gaan)
    • Diagnostic Tool Support --> Software --> IDS --> Overview
    • Calibration files. Hier het nummer invullen zonder vbf
    2) Het FORScan team mailen.
     
    Edgar Focus likes this.
  10. Ik heb ondertussen de juiste HCM files
    En alles werkt naar behoren
    Moest ook inderdaad de sccm asbuilt data laden van een focus met adaptive
    Werkt perfect
     
    FlorianB likes this.
  11. #11 mikeconcepts, May 12, 2024 at 7:21 PM
    Last edited: May 12, 2024 at 7:42 PM
    Ik heb ook 2 koplampen liggen om deze upgrade uit te voeren. Echter moest ik nog zoeken naar de juiste handleiding(en) dus deze komt mij goed van pas!

    Ik heb alvast door dat ik 2 verschillende koplampen heb. Eentje met de zwarte en eentje met chrome kapjes :schater:. Dat was mij nog niet eens opgevallen.

    Ik moet dus nog even gaan beslissen welke ik ga houden.

    Zijn er specifieke uitvoeringen waarop de Chrome kapjes of zwarte kapjes zijn geleverd?

    Is het versienummer van de camera te checken met Forscan of moet je fysiek achter de spiegel gaan kijken welke er in zit?
     
  12. Yes. Het staat ook in de handleiding maar voor het gemak:
    • JX7B-13E016-A* --> Rechts met zilveren kapjes boven de projectors
    • JX7B-13E017-A* --> Links met zilveren kapjes boven de projectors
    • JX7B-13E016-C* --> Rechts met zwarte kapjes boven de projectors
    • JX7B-13E017-C* --> Links met zwarte kapjes boven de projectors
     
  13. Haha thnx ik bedoelde meer dat ik er door jouw handleiding achter kwam dat ik 2 verschillende types heb liggen hier .
    Is er bekend welke waarop geleverd zijn? Bijvoorbeeld chrome uitsluitend op de ST en zwart op de ST-line?
     
    Edgar Focus likes this.
  14. Ah, verkeerd begrepen.

    Durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen. Wat ik voorbij heb zien komen: standaard is chrome, ST heeft zwart en als ik moet gokken dan denk ik ST-line ook zwart.

    M.b.t. je camera, dat kun je inderdaad via FORScan zien. Even connecten en dan staan ergens de hardware en calibratie nummers van al je modules (ik denk in je profiel).
     
  15. #15 Sbstn, May 16, 2024 at 4:36 PM
    Last edited: May 16, 2024 at 5:10 PM
    Hallo, ik ben momenteel ook bezig met deze ombouw. Ik begrijp het punt met de SCCM niet helemaal, moet ik er een installeren uit een auto met fabrieks adaptieve LED's of kan een van jullie mij de configuratie sturen en dan laad ik het direct via forscan.

    Dit is mijn eerste ombouw en ik heb geen ervaring met forscan.

    Ik zou erg dankbaar zijn als iemand me hier zou kunnen helpen.

    En hartelijk dank voor deze instructies!
     
  16. Ik heb zojuist even gekeken naar mijn SCCM config voor en na het programmeren en je hoeft alleen deze regel te veranderen:
    • 724-02-01 --> xxxx-x8xx-xx

    Dat maakt het wat makkelijker, ik zal het ook even in de handleiding updaten.
     
  17. Ah perfect, bedankt.

    Ik heb tot nu toe alle punten afgehandeld. Alleen de HCM heb ik nog niet bijgewerkt (kalibratie natuurlijk ook nog niet). Eerlijk gezegd ben ik bang om het kapot te maken.

    Ik zal morgen mijn geluk proberen, maar ik moet eerst een ForScan beta zien te krijgen.
     

Share This Page