1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoog benzine verbruik Ecoboost 1.5 ecoboost automaat

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Freek, 25 apr 2024.

  1. Welke brandstof tank je en is dat van een duurderd merk of gooi je er de allergoedkoopste in? als je er E10 in gooit kan het verbruik sowieso al hoger liggen. scheelt soms 3 km per liter.
    Daarnaast verbruikt de automaat nou eenmaal meer dan een handbak.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Dat was dus ook mijn gevoel maar herlees nu alles en uit meerdere reacties blijkt dat dit wel hoog is. Dus er is iets aan de hand.
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  3. Dit wilde ik anders ook voorstellen idd. Want ik weet niet hoeveel km ij gedraaid heeft, maar misschien zit er wat verstopt.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. 1 op 14 is echt het hoogste verbruik wat ik haal(1.5 ecoboost handbak), doorgaans is het 1 op 18(winter) / 20 (zomer) dan rijd ik voornamelijk sportief op de snelweg
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  5. Slijt zoiets niet automatisch weg?
     
  6. Aanlopende rem(men) lijdt gegarandeerd tot hoger brandstofverbruik.

    of het aanlopen oplost door slijtage is afhankelijk van de oorzaak,
    Een vast zittende remklauw bv zal aan blijven lopen want na elke remactie schuift de remblok naar de schijf en zal niet meer terug gaan om vrij te komen. De kracht van de remactie is meestal wel voldoende om het geheel op te schuiven naar de schijf, maar de afdichting in de cilinder is niet sterk genoeg om de zuiger ook weer terug te trekken.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. Ik rijdt veel binnenwegen en weinig snelweg.
    Tanken doe ik in Duitsland (5km hier vandaan) en pak dan altijd Aral euro95 E5.
    Als de afstand wat groter is, spreek ik ook vaker het vermogen aan (Mountune M200). Ik denk dat ik dan ook niet héél representatief ben voor dit onderwerp. Ik vind het verschil in verbruik zo groot en dat terwijl ik dus niet “de zuinigste” ben.
     
    BarendBotje en Edgar Focus vinden dit leuk.
  8. Ik rijd tot nu toe altijd op E10, goed experiment om paar maanden op E5 te rijden en het verschil te zien :)
     
    CvO en Edgar Focus vinden dit leuk.
  9. Bij 2.0duratec 98 getankt liep motor wat rustiger dan bij 95.
    Maar bij zowel de 1.6 ecoboost als de 1.0 ecoboost. Merk ik geen verschil met e5 of e10 qua verbruik. Ja in de portomonee, daar wel.
    Wel merk ik verschil met bels en nl benzine. Op nl benzine rijdt het wat fijner.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. Heb zelf een mk4 wagon 1.5 uit 2019 automaat. Deze heeft nu een 210.000 km gelopen, aangeschaft bij 200.000 km.
    Het verbruik is gemiddeld bij mij over het bijna volle jaar 1 op 13.2 volgens de boordcomputer. Dit is een mix van 50% snelweg en 50% stadsverkeer.
    De automaat staat de meeste tijd gewoon in normal mode ingesteld. Het verbruik is ongeveer hetzelfde als mijn vorige auto. Een Toyota Avensis sedan 2.0 uit 2007 handgeschakeld.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. 1 op 9 met een moderne focus, dat komt veel te dicht in de buurt van mijn Volvo automaat uit 2007.
    Ik hoop dat je een aanleiding en oplossing vindt.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. Zelf ook een MK3.5 1.5 automaat gehad maar achteraf spijt gehad dat we niet gewoon een ST hebben gehaald, verbruik was gewoon teleurstellend.
    Ben zelfs om gaan rijden naar mijn werk toe zodat ik op de snelweg kon blijven, dan was hij het zuinigst.
     
    gerardTDCI, Steven en Edgar Focus vinden dit leuk.
  13. beter dat je geen ST hebt gehaald, anders had je nu wss de RS niet gehad ;) :D
     
  14. Met mijn 2L Mondeo (ook automaat) reed ik ook 1:8, was voor mij de reden weer een diesel te kiezen.

    Wat zeker niet helpt is snel optrekken.
     
    Edgar Focus, Dave130R en Steven vinden dit leuk.
  15. Wat een verbruik komt hier toch voorbij...vind dat bizar hoog, maar als meerdere hetzelfde resultaat halen, dan is het dus een producteigenschap.

    Zelf rijd ik nu een paar maanden een Mazda CX-5 2.0i automaat, niks geen moderne zuinige turbo motor, gewoon ongeblazen en met een
    6-traps automaat, rijd er zeer veel korte stukken mee, en nu na bijna 400km op deze tank, staat hij gemiddeld volgens de BC op 1:13, op de
    langere afstanden gaat hij vrij simpel naar de 1:15.....en dat met een ledig gewicht van 1455kg
     
    gerardTDCI, Edgar Focus en Dave130R vinden dit leuk.
  16. Dat is toch een Skyactiv? Dat is juist een heel modern Mazda blok die juist ontwikkeld is om zuinig te moeten zijn.
     
    gerardTDCI, DexterXL en Dave130R vinden dit leuk.
  17. klopt als een bus ;)

    Mijn ervaring is dat een turbo motor alleen maar zuinig is als de turbo niet word gebruikt, denk dat Mazda die kennis ook wel heeft ;)
     
    gerardTDCI, Edgar Focus en DexterXL vinden dit leuk.
  18. Ja dat is de 1e generatie Skyactive (G) motoren, vanaf 2013 gebruikt in div modellen, een 11 jaar oude motor met bijbehorende techniek is niet echt modern te noemen,
    Mitsubishi had dat soort techniek ook al met hun GDi motoren vanaf 1999

    Beide heb ik intussen gehad, gewoon goede snelle en zuinige motoren, momenteel heeft Mazda de Skyactive familie uitgebreid met de Skyactive-X en de E-Skyactive,
    maar allemaal nog als basis de Skyactive-G
     
    gerardTDCI, Steven, bws723 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. Boordcomputer is vaak erg positief ingesteld, ga het eens op de dagteller meten. Dat is de enige eerlijke manier.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  20. Ik kan me niet voorstellen dat er aan de auto iets mankeert, ik vind dit een realistisch verbruik voor een automaat en een koude motor.
    Mocht je tijd hebben, ga echt eens een lang stuk snelwegkilometers rijden, het liefst met dit weer, en meet dan weer.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina