1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoog benzine verbruik Ecoboost 1.5 ecoboost automaat

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Freek, 25 apr 2024.

  1. Ik heb sinds januari dit jaar een ford focus SW active 1.5 ecoboost, automaat. Na de eerste tankbeurt viel het mij op dat de boordcomputer een actieradius aangaf van slechts 400 km. Met een tankinhoud van 52 liter zou dat betekenen dat de auto 1:8 rijdt.

    Nu had ik al ergens gelezen dat als de auto wat langer heeft stilgestaan of dat de stroom eraf is geweest dat de boordcomputer opnieuw moet "instellen". Daar hoopte ik dan dus ook op. Maar inmiddels zijn we een aantal tankbeurten verder en ik kom op een gemiddeld benzine verbruik 1 op 9,5.

    mijn rijstijl is echt rustig. Ik rijdt altijd in eco modus. In verhouding wel iets meer stadsverkeer dan snelweg. Maar wat ik ook probeer, het verbruik blijft rond 1 op 9.

    Ik ben inmiddels al terug geweest bij mijn garage om de auto te laten door meten. De accu is daarop vervangen waardoor het startstop systeem het weer deed. Dat zou het verschil moeten maken, volgen mijn garage. Ik twijfel daar wel over, zeker omdat het start stop systeem het vaker niet doet dan wel.

    Ik heb het verbruik eens vergeleken met andere verbruik cijfers op internet, maar dat ziet er allemaal een stuk beter uit. Dat laat een gemiddeld verbruik van 1 op 14 zien. Dan kom ik er met 1 op 9 bekaaid vanaf.

    Wat me onlangs is opgevallen is dat de traction control het niet doet, en de esp ook niet. Laatst een nat dagje en ik moest ff snel optrekken en de auto slipte behoorlijk door. Geen traction control. Later nog ff de auto hard in de bocht gesmeten, maar ook geen esp. Ook start het display in de auto niet op als ik de auto ontgrendel. Alleen ford logo waarna het scherm direct wordt afgesloten. Gaat wel aan als ik de auto start. Er lijkt dus toch ergens een storing te zitten.

    Ik heb dus grote twijfels over dit benzine verbruik. Ik heb niet het idee dat mijn garage het echt serieus neemt. Maar dit is toch geen normaal verbruik voor een moderne auto?

    Ben benieuwd naar jullie mening
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Welk bouwjaar is de auto?
    En wat rij je vooral? Als het kleine stukjes of bijna alleen maar stadsverkeer is ligt het verbruik een stuk hoger dan veel snelweg bijvoorbeeld. Ik rij momenteel bijna alleen maar stadsverkeer met mijn 1.0 EcoBoost en zit dan op bijna 8/100km terwijl bij veel snelweg en vooral op de cruise control zit ik op 6,5/100km. Best een behoorlijk verschil dus.
     
    Freek vindt dit leuk.
  3. Het bouwjaar is 2019 (belangrijk, vergeten te melden :-) ) Ik rijd wel iets meer stadsverkeer dan snelweg, dus ik verwacht ook een wat hoger verbruik. Laatst een keer wat langer op de snelweg gereden en dat scheelt inderdaad behoorlijk. Maar al met al blijft het verbruik naar mijn idee aan de hoge kant.

    Dit weekend gaan we op vakantie. Dan moeten we ff een flink eindje over de snelweg. Ben benieuwd wat het verbruik laat zien. De auto is dan wel beladen en er zit dan ook nog een dakkoffer op. Dus dat gaat natuurlijk wel veel invloed hebben.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. Beste is om zelf verbruik te berekenen. Dus hoeveel km rij je op een tank. Zelf reset ik bij een tankbeurt de dagteller zodat ik dat een beetje in de gaten kan houden. Maar zuinigheids wondertjes zijn de EcoBoost motoren niet hoor.
     
    Freek vindt dit leuk.
  5. Ik heb er ook 1 uit 2019 met automaat... Ik rij gemiddeld 1op10 met bijna alleen maar afstanden binnendoor.... Achteraf gezien had ik liever een ST gehad met ongeveer hetzelfde verbruik.
     
    Freek vindt dit leuk.
  6. Bedankt voor je reactie. Dat biedt geen hoop haha. Ik vind het echt slechte scores voor zo'n moderne auto. Ik heb ook nog een ford focus SW 1.6 uit 2010. Die auto is 14 jaar oud en rijdt dus zuiniger dan mijn focus uit 2019. Bizar....
     
    VdR-HJD en Edgar Focus vinden dit leuk.
  7. Kan best kloppen maar dat komt omdat het al een tijdje niet meer om zuinigheid gaat maar om uitstoot. Maar hoe zit het met het onderhoud van je 2018 focus? Alles op tijd gedaan? Je kunt overwegen om een paar tanken eur98 te tanken en bij warme motor eens flink door te trekken tot de 5000-6000rpm. Dat wil nogal eens helpen om vervuiling in de motor te verwijderen en vaak gaat hij daar dan weer beter en zuiniger van rijden.
     
  8. Het onderhoud is altijd netjes uitgevoerd. Ik wil de eerst volgende tankbeurten wel een paar keer euro 98 proberen. Ik zit er ook aan te denken om een keer brandstof systeem reiniger in te gooien. Eens kijken of dat nog wat gaat opleveren. Ik lees her en der ook wel dat huidige motoren sneller last hebben van interne vervuiling omdat het toerental zo laag mogelijk wordt gehouden. Keertje "los" rijden met een reiniger erbij en A merk benzine zou wellicht wat kunnen helpen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Klopt. Het nieuwe rijden is eigenlijk helemaal niet voor een verbrandingsmotor. Schakelen bij 2000rpm. Helaas wordt dat standaard in je systeem geprogrammeerd en geeft ie dat aan. Gewoon negeren. Minimaal 2500-3000rpm pas gaan schakelen helpt ook.
     
  10. #10 bws723, 25 apr 2024
    Laatst bewerkt: 25 apr 2024
    Ik heb ook een mk4 1.5 150pk wel met een handbak. Ik heb een best sportief rijgedrag en doe 75% stadsverkeer. Mijn verbruik staat al een tijdje op 7.5l/100km. Als ik rustig aan doe dan kan ik met gemak 6/6.5 halen.
     
    Edgar Focus en Freek vinden dit leuk.
  11. En de verbruiksmeter een keer resetten naar 0 zodat ie weer eens fris kan rekenen., maar beste is zelf liters en afstanden registreren en over een paar tankbeurten berekenen.
     
    Edgar Focus, Freek en Tom91 vinden dit leuk.
  12. Ik houd het aantal tankbeurten al bij in de verbruiksmonitor van autoweek:

    Nu 3 tankbeurten bijgehouden: gem 1 op 9,93
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Dat is een behoorlijk hoog verbruik. Zou de automaat er iets mee te maken kunnen hebben? Ik rijd een 2019 Focus 1.5 ecoboost met handbak en haal 1 op 14 vrij makkelijk, ook als ik veel binnen bebouwde kom rijdt.
     
    VdR-HJD, Freek en Edgar Focus vinden dit leuk.
  14. Ik heb de 1.5 Automaat station wagon gereden en afhankelijk van mijn rijstijl was het toch altijd ergens tussen de 1 op 14 en 1 op 16 (uitgerekend, op de BC was het nog beter.
    Als ik echt mijn best deed kon het nog wel zuiniger, maar daar heb ik geen 1.5 Focus voor gekocht haha. Verder gebruikte ik de remote start regelmatig met erg koud of erg heet weer.
    Zelfs met alleen stadsritten haalde ik de 1 op 10 zonder problemen, verder ben ik een vlotte rijder en normaal is het V-Max + 7 qua snelheid. Het lijkt er dus wel op dat er iets niet helemaal klopt, enige wat ik me nu wel nog bedenk is dat ik voornamelijk BP Ultimate tankte maar dat zou niet zo'n verschil mogen maken.

    Wel heb ik altijd het gevoel gehad dat ik in de ECO stand een slechter verbruik haalde, dus wellicht is dat iets om te proberen, gewoon eens in normaal rijden.

    Nu moet ik wel zeggen, het is best wel een tijdje koud geweest afgelopen maanden en de wind is ook wel fors geweest en dat zag ik bij mijn huidige (1.0 155pk) ook wel erg terug.

    Bandenspanning op orde? Wat voor banden zitten eronder?
    Ik zie ook dat je een Active hebt, die staat ook iets hoger op zijn poten, dus zal iets meer verbruiken daardoor.

    Maar ik vond net mijn tankregistratie terug, mijn slechtste volledige tank was 1 op 11.8, dat was met de fietsendrager en misschien zelfs met de dakkoffer erop :shock:
     
    Magure en Edgar Focus vinden dit leuk.
  15. Met onze focus uit 2007 reden wij ook vaak 1op 10...
    De focus uit 2013 haalde wij weer makkelijk 1 op 16 mee...

    Ik kan niet de vinger op de zere plek leggen wat het nou is.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. Ik heb hier de 1.5 met Mountune tuning van 200pk icm 8 traps automaat. Onlangs wat langere stukken (snelweg) gereden en makkelijk 1:17 gehaald, kleine stukken wordt verbruik wat minder natuurlijk richting 1:13/1:14 maar wat de TS heeft komt niet goed dus… want zelfs met een volgeladen auto en dakkoffer haal ik nog betere waarden. Ben bijvoorbeeld in februari nog weg geweest zo en toen verbruik van 1:12.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. Volgens mij is dat nog de "ouderwetse " automaat, met koppel omvormer, en zonder lock in de eerste versnellingen. Dus in stadsverkeer zijn er veel verliezen. Dus een hoog verbruik naar huidige maatstaven.
    Rij zelf met een 1.6 TI-VCT met de DCT powershift automaat. Daar haal ik met 80% stadsverkeer rond de 1:10 mee.
     
    VdR-HJD en Edgar Focus vinden dit leuk.
  18. Zou een (of meerdere) aanlopende rem ook tot zo'n verbruik kunnen leiden?
     
  19. Bij de mk3 kun je in het systeem de berekening van de boordcomputer aanpassen, misschien de moeite om eens zelf het verbruik te berekenen en dan de computer aan te passen daar op? Heb ik bij mijn auto ook gedaan, in 1e instantie reed ik altijd 1:15 volgens de boordcomputer maar na zelf berekenen en aanpassen kom ik op ongeveer 1:13,5. Youtube linkje bijgevoegd met uitleg:

     
  20. Ipv van veel dingen bedenken. Kijk even eerst wat je op zijn best met actuele meter kan krijgen. Dus constant 80kmh rijden met warme motor. Bij wijze van ik haal dan 3.2/3.5 l/100km.

    Elke moderne motor is, eco of boost. Eerst dus kijken hoe laag eco is. Als 80kmh vergelijkbaar is met andere soortgelijke motoren. Dan haalt hij het dus wel.

    Zelf rij ik 50/50 stad en 80kmh weg. Dan zit ik zelf op 1op14. Als ik wat stevig rij of meer stads verkeer dan zakt het sneller naar 1op12. Rij ik op snelweg dan schiet het naar 1op17.

    @Mansie
    Denk niet dat het "ouderwetse" automaat is.
    Dit ivm automaat met koppelomvormer je verbruik 10% hoger ligt dan met handbak.
    Wetende dat dit onder 4 procent moet liggen. Dit was en is de rede dat we meer gerobotiseerde handbakken hebben gekregen. Ivm hier nagenoeg 0 is. Dit was al in 2012 zo.
    Ja een automaat met lock up is beter alleen dacht dat het nog niet voldoende was.
    Wat de exacte getallen waren of hoe precies zat is me ff ontgaan. Neem getallen niet letterlijk.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina