1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ratelend geluid bij uitrollen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Martijnovic11, 16 apr 2024.

  1. #1 Martijnovic11, 16 apr 2024
    Laatst bewerkt: 16 apr 2024
    Hallo, ik heb onlangs een ford focus ecoboost 1.0 uit 2020 gekocht. Gezien het weer aangenamer wordt reed ik van het weekend met het raampje open. Ik hoorde bij het uitrollen van de auto in een versnelling (koppeling niet ingedrukt) een ratelend geluid onder de auto vandaan komen. Nu ben ik hier op gaan letten en het is dus altijd bij het uitrollen. Het geluid is niet hoorbaar wanneer het raam dicht zit. Nu ben ik hier vandaag mee naar de dealer gegaan. Ze gaven mij aan dat dit geluid bij de motor hoort.

    Het lijkt mij sterk... of klopt het inderdaad dat dit geluid bij het model hoort in de genoemde situatie?

    Alvast dank!
     
    Torxbit en Edgar Focus vinden dit leuk.
  2. #2 Torxbit, 16 apr 2024
    Laatst bewerkt: 16 apr 2024
    Ik vermoed dat je de wastegate hoort trillen. Wordt 'wastegate rattle' genoemd. Dit is inderdaad een product eigenschap bij de EcoBoost motor.

    Je hoort het wanneer je je gas loslaat (deceleratie). Er gaat dan een klepje open in de turbo, genaamd de 'wastegate'. Deze wastegate wordt bediend door de 'wastegate actuator rod' (een stang, die bediend wordt door vacuüm bediende 'wastegate actuator', welke de wastegate sluit bij druk opbouwen, en opent bij decelereren om de druk af te voeren).

    De wastegate zelf en/of de actuator rod (bedieningsstang) heeft speling. Dit kan geen kwaad, je zult het bij veel EcoBoosts horen. Trilling is zoals gezegd bij openen wastegate (druk niet nodig) dus niet bij sluiten als er druk wordt opgebouwd en je boost nodig hebt. De speling schijnt nodig te zijn om de boel goed af te sluiten bij druk opbouwen, aldus Ford...

    Meer merken hebben overigens deze wastegate rattle. Er zijn Ford rijders die een nieuwe turbo voor elkaar wisten te krijgen (want wastegate is niet los te vervangen) maar kregen het na luttele kilometers met nieuwe turbo weer terug ;)
     
    gerardTDCI, Martin123t en Edgar Focus vinden dit leuk.
  3. Dit is de wastegate van een 1.0 heeft geen actuator met klepje.
    Screenshot_20240416_205306_Chrome.jpg
     
  4. @Bertus 7 dat is niet de wastegate.

    Hier een plaatje voor iets meer duidelijkheid.

    Wastegate zie je in het zwarte gat :lol: Rond klepje aan bedieningshendel.
    Linksachter zie je de actuator (rond ding) met de actuator rod nog stukje zichtbaar eronder. Die rod, oftewel stang, bedient de hendel weer.

    [​IMG]
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  5. Ja zie het verkeerde gedachte.
     
    Torxbit vindt dit leuk.
  6. Hartelijk dank. Het moet inderdaad de wastegate rattle zijn nu ik er meer over lees.

    Wel nog een vraagje. Op een buitenlands forum las ik een ervaring dat het geluid alsmaar meer werd, ook wanneer het gas ingetrapt werd. Kan dit inderdaad of blijft het bij het geluid bij alleen het uitrollen?

    En wordt het daarnaast ook niet luider gedurende de tijd?

    Dank weer!
     
  7. Bij mij is het in 2 jaar tijd en minimaal 30dkm niet erger geworden - of mijn oren moeten achteruit gaan (wat ook goed kan :sick:)

    En ja, bij (vnl.) koude motor en raam open hoor ik rateltje soms ook kort bij licht gas geven vanuit stationair, wel in veel mindere mate dan bij decelereren want dat laatste gaat immers langzamer.

    Logisch denk ik dan, want de turbo wordt dan ook niet of nauwelijks belast en de wastegate staat dan ook niet (volledig) dicht. Dus speling, dus rateltje. Heb ForsCan er vorig jaar eens op los gelaten met de laptop naast mij op de bijrijdersstoel. Die bevestigde dat de wastegate idd nog niet geheel gesloten was op het punt dat ik het rateltje nog hoorde bij licht gas geven in- en vanuit stationair op parkeerplaats. Dat wordt dacht ik gemeten aan hoe ver de wastegate actuator uitslaat (vacuüm) om de wastegate te sluiten.

    Trap je je gaspedaal diep in onder belasting, tijdens rijden dus, dan sluit hij de wastegate wel volledig af, want meer druk nodig. Dan is een rateltje ook lastig te horen natuurlijk want dan sta je meestal niet naast een andere auto of een tunnelwand die geluid weerkaatst... ;)

    Maak mij er al met al niet meer druk om, auto rijdt en trekt vooralsnog perfect :cool: Ca. 70dkm op de teller. Dus: niet druk om maken. Veel plezierige kilometers met je Focus @Martijnovic11 en denk eraan, beter jaarlijks de olie wisselen dan om de twee jaar, en dan ook met de juiste specificatie(!).
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina