1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ferdi's projecten

Discussie in 'Mijn auto' gestart door Fredhead, 31 jul 2022.

  1. Kortom weer wat leuke klusjes voor de boeg. Wel mooi dat je dat soort dingen merkt en kan oplossen.
     
    Fredhead vindt dit leuk.
  2. Zelfs mijn vriendin valt dit soort dingen op, die is hier misschien nog wel gevoeliger voor.
    Die zegt dan wat ze voelt en ik mag het dan oplossen :mrgreen:
    De trilling onder vermogen heeft ze het al eens over gehad, leek een tijd weg maar zoals in het vorige bericht meen ik hem wel te kunnen koppelen aan de aandrijfas.

    Wat wel scheelt, de Master zit een stuk minder "lastig" in elkaar dan de Pajero.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  3. ach ja communicatie is key voor een goede relatie. Oh wacht het ging over auto’s :mrgreen:. Maar het mooie is dat je het ook zelf kunt oplossen. Blijf ik heerlijk vinden om te volgen, soort van positieve jaloezie van mijn kant.
     
    gerardTDCI, Sir Focus en Fredhead vinden dit leuk.
  4. :mrgreen: :mrgreen:

    Wat betreft het kunnen sleutelen, mijn vader heeft op autogebied 2 linkerhanden en in de familie behalve ver weg is er ook niemand die verder komt dan olie kunnen peilen.
    Heb het allemaal zelf geleerd, met YouTube kom je ver, forums en een goede bekende die een garage had waar ik de nodige uurtjes door heb gebracht. Is begonnen als een interesse en vervolgens ergens gaan wonen waar je niet van de garages op aan kunt en dan maar besluit alles zoveel mogelijk in eigen hand te houden.
     
    Ecobeast en Edgar Focus vinden dit leuk.
  5. Das waar. Soms leer je meeste van gewoon doen. Vroegah deed ik ook alles zelf tot we een jonge auto hadden en weinig tijd vanwege kinderen toen bracht ik hem naar de garage en dat ben ik eigenlijk blijven doen daarna. Kan dus best wel wat zelf maar meestal breng ik auto gewoon weg. Moet wel zeggen nu met de focus en alle hulp hier is het toch wel weer leuk om af en toe zelf wat te doen. Heb nog brembo rondom liggen om te monteren wat ik zelf ga doen en deze week nog die ambient lampjes. Nog wat andere dingen in de pijplijn zitten om zelf te doen maar geen grote dingen zoals wat jij doet.
     
    Fredhead vindt dit leuk.
  6. Wij hebben (nog?) geen kinderen dus dat scheelt :)
    Wel druk maar dat is wel aardig te regelen dat een auto kan blijven staan om wat aan te doen.

    Toen we richting Drenthe verhuisden paste mijn gereedschap in een flinke kist.
    Met de uitbreidingen aan gereedschap sinds toen vrees ik dat dat nu echt niet meer gaat lukken :lol:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. Daarom heb je nu een schuur toch? :schater::schater:
     
    Fredhead vindt dit leuk.
  8. Om nog meer te verzamelen :mrgreen:
    Grap is dat ik dacht dat ik heel wat had voor iemand die een beetje aan staat te klooien en vervolgens koop je een Engelse tractor en mag je alles in inchmaten gaan kopen :weird:
     
    Edgar Focus en Paul_U vinden dit leuk.
  9. Hahaha, ja, herkenbaar. Een loods, wat oude auto's en ik ben begonnen met elke keer mijn gereedschap meenemen van huis. Dat zelfde gereedschap heb ik nog, maar ik neem het nooit meer mee, want is inferieure rommel, ik mijn loods heb ik veel meer en veel beter spul. Maar als alles weer terugmoet naar 1 garage naast een twee-onder-1-kappertje, dan is de garage vol met gereedschap en apparaten. Nog nul ruimte voor een auto of alle onderdelen, hahahaha
     
  10. Heerlijk als het kan en het maakt het zoveel makkelijker als je het gereedschap of spullen gewoon hebt liggen :)
     
  11. Ik had gister weer een training en examen voor mijn DVP, moet elke 5 jaar. Daar hadden we het ook over gereedschap, en de boodschap is heel duidelijk. Wil je gezond blijven en veilig werken, altijd het juiste gereedschap erbij. Niet iets doen zoals het niet moet met gereedschap dat er niet voor bedoeld is. Ik hoorde alleen maar: "buur, mag nieuw gereedschap aanschaffen!!"

    En inderdaad, Fred, het werkt zoveel mooier en makkelijker. Goed gereedschap is het halve werk. Dextaatje nog lekker aan de rol, trouwens???
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. Ook met veiligheid zeker waar, je gaat dingen niet gebruiken waar het voor is.
    Heb zelf ook bijvoorbeeld ooit de assteunen en krik zwaarder gekocht dan toen nodig en dat komt nu met een Pajero van een gezonde 2200 kilo goed van pas.

    De Dexta doet geen slag verkeerd :)
    Staat te genieten van een pensioen, komt de schuur uit wanneer nodig en de rest van de tijd mooi beschut weggezet.
    Nu het weer wat beter weer wordt en er vaker mee in de tuin gewerkt moet worden gaan we de trekker ook automatisch weer vaker gebruiken.
    Qua onderhoud vooralsnog weinig omkijken naar, wel wat dingen in m'n hoofd maar dat is vooral een factor tijd. Wie weet komen we daar dit jaar aan toe en anders is het ook goed.
     
    uwbuurman en Edgar Focus vinden dit leuk.
  13. Een dag uit het leven met een Renault Master.
    Laatst in Duitsland viel op dat de rechter aandrijfas geluid maakte en dat linksachter de remklauw bleef hangen bij het gebruik van de handrem.
    Hier thuis wordt de handrem bijna nooit gebruikt en toen we dat daar wel deden viel het dus op.
    Daar met de hand de klauw vrij gedrukt en ondertussen de spullen besteld om alles te kunnen vervangen.

    Gisteren was het slecht weer hier, vandaag fris maar prima en zijn we aan de slag gegaan.
    Begonnen met het simpele klusje, de remklauw wisselen.
    In een halfuur gewisseld, ontlucht en zat het wiel er weer op.

    [​IMG]

    Daarna door naar de aandrijfas, op internet wat tegenvallers gelezen van mensen waarbij het lager van de as niet los kwam en ze uiteindelijk de aandrijfas in 3 stukken hebben geslepen om hem te vervangen.
    Daar had ik weinig trek in en met enige tegenzin maar begonnen met alles vrij te maken zodat we bij de as konden komen.
    [​IMG]

    Op dit punt bedacht dat ik eerst de borging van het lager los zou maken om te zien hoe vervelend het ging worden.
    Borging eraf, rukje met de hand en *plop* daar kwam de as los! Geloof dat de buurman mijn juichkreet wel heeft gehoord :lol:

    Gauw door gegaan en toen hadden we ruimte om de as te kunnen verwijderen.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Oud en nieuw naast elkaar, naast bijgeluiden was ook de hoes aan de wielzijde los gekomen dus een dubbele reden om hem te willen wisselen.

    Alles weer op z'n plek:
    [​IMG]

    Toen ik vervolgens de auto van de assteun wilde halen schrok ik even....er lag een plastic onderdeel onder de auto en ik had deze niet gezien bij het demonteren.
    Navraag op de Renault Master Facebookpagina leerde dat het gelukkig om een stukje gereedschap ging dat men gebruikt als er een nieuwe afdichting in de bak wordt geplaatst.
    Eenmaal gerustgesteld gauw de versnellingsbak weer met olie gevuld, had vooraf de oude bakolie opgevangen want deze is maar 7000 kilometer geleden vervangen en vond ik zonde om nu alweer te gaan vervangen.
    Proefrit gedaan en missie geslaagd! Geen bijgeluiden, trillingen of lekkage.
    Renault heeft 2 uur voor de vervanging staan, ik kwam daar ook precies op uit.

    Na afloop een rondje verlichting gedaan en gezien dat het mistlicht niet werkt, daar gaan we zo nog naar kijken en dan mag ie begin van de week naar de apk toe.

    Gaan we binnenkort weer verder met de binnenkant :)
     
    Paul_U, gerardTDCI, Ecobeast en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Mooi klus weer inderdaad vandaag. Wel even schrikken ook als alles er weer op zit en je ziet iets liggen waarvan je denkt huh? Gelukkig niets dus. Binnenkant ben ik wel benieuwd naar.
     
    Fredhead vindt dit leuk.
  15. 1 dingetje nog niet uit gekomen vandaag, de Master heeft 2 mist achterlichten en geen van beide werkt op dit moment.
    Lampjes vervangen, zekering vervangen maar nog geen stroom naar de lampen.
    Aansluiting op de stekkerdoos van de trekhaak heeft wel stroom, de "retour" daarvan is niet aangesloten en denk dat daar het probleem zit.
    Daarop gaan meten op de stekkerverbindingen van de lampen zelf en uiteindelijk zijn er 2 stekkers die geen stroom krijgen....rode en een grijze maar zeg maar welke het is.
    Massa is zwart en dikker.
    Wil ik ieder geval 1 lamp werkend hebben en dan kan ie ook direct door naar de apk.

    Op internet geen info welke stekker het is want dat hing maar net af van de bui van degene die de auto in elkaar heeft gezet en welke dag van de week het was.
    2 auto's naast elkaar kunnen 2 volledig andere kleuren bedrading hebben.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. Dat laatste stukje heel herkenbaar van mijn Peugeot die ik had. Elk model had eigen kleuren en niets was standaard zelfs al leek het standaard.
     
    Fredhead vindt dit leuk.
  17. Zit er in de trekhaak aansluiting toevallig een schakelaar ?
    Deze is dan om de mistlamp van de auto uit te schakelen, dan oeg de draad van de orginele mistlamp dus los gekoppeld zijn en naar en van de trekhaak aansluiting gaan.
     
    Fredhead en Edgar Focus vinden dit leuk.
  18. Als ik ernaar kijk zit er geen schakelaar in, die heeft de Pajero wel dus ik weet wat ik moet zien.
    Ondanks dat zit er nog wel een aansluiting welke "terug" gaat naar de verlichting van de auto zelf maar die is leeg.

    Daar vandaan zou ik dus een draad willen trekken om in ieder geval 1 lamp werkend te maken.
    Bekabeling voor de stekkerdoos is los te klikken maar zelfs als ik dat doe maakt het geen verschil.

    Morgen op tijd naar huis proberen te gaan op het werk en met een frisse blik verder zoeken.
    Ook door het gebrek aan duidelijkheid welke stekker kleur ik zoek maakt het niet direct handiger. Zag zelfs dat zowel de linker als rechter verlichtingsunits afwijkende kleuren hebben naar de lampen toe :frusty:
     
    gerardTDCI, Edgar Focus en Ecobeast vinden dit leuk.
  19. Ik zou in jou geval gaan terugleiden vanaf de mistlamp, je weet welke de mistlamp is en vervolgens op het lichtarmatuur de draadbaan volgen, weet je op welke pin positie die uitkomt in de boom, en vervolgens zo verder traceren,

    Daarnaast is de kans zeer reëel dat het inderdaad met de bekabeling van de stekkerdoos iets is vergeten, dikke kans dat er achterin de doos nog een schakelaartje zit welke aan de
    de voorkant of "in" de stekker niet goed zichtbaar is en dat de kabel daarop of niet is aangesloten of wel is aangesloten maar juist in de auto loshangt.
     
  20. Vanaf de mistlamp weet ik dus niet welke het is.
    Schema's kan ik nergens vinden en zelfs de linker en rechter lamp hebben andere kleuren bedrading voor dezelfde lamp.
    Franse slag is wel van toepassing hier.

    In de stekkerdoos zelf vond ik gisteren nog 3 afgeknipte kabels waarvan ik ook geen idee heb wat het is en ze zijn ook te kort af geknipt om nog ergens in te prikken.

    Las ergens dat ik het waarschijnlijk vanaf de lamp op het board zelf kan zien en kreeg nog de tip om vanaf de stekkerdoos de draad terug te gaan volgen.

    Uiterste nood hang ik een losse lamp onder de bumper zodat ie naar de apk kan en kijken we daarna weer verder zonder tijdsdruk.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina