1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uwbuurman met z'n BMW's, Kopzorgen op 148!!

Discussie in 'Mijn auto' gestart door uwbuurman, 12 jan 2010.

  1. Fabrieksnieuw straks
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Zeker, zo ongeveer is het plan, inderdaad!!
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  3. Naast alle e12 detailgeneuzel had ik ook een situatie met veel gedoe aan m’n kop. Wat is het geval dan, Koos, zal je denken… Nou, de motor van de 528i is van het type M30, helemaal goed, bullitproof hoor ik vaak, niet stuk te krijgen. Dus de mijne, met mijn geluk, had de nodige schade aan de kop, precies wat ik bij een andere m30 2.8 kop van hetzelfde bouwjaar ook wel eens gezien heb. De koelwaterpoorten zijn uitgevreten, lijkt wel op cavitatie of corrosie. Daardoor is er koelvloeistof in de verbrandingsruimte gekomen. Kortom, die kop is niet goed. Dat is te lassen, maar lassen aan een aluminium kop is ook niet een simpel proces zonder risico’s. Ergo, op jacht naar een andere kop! Alle cilinderkoppen hebben ingegoten nummers en uiteraard wilde ik dat nummer gelijk hebben. Na lang zoeken, zeker een maand of 8, 9, kwam ik een kop tegen met het juiste nummer, maar verkeerde bouwjaar. Iets is beter dan niets en zo haalde ik een kop op met het juiste nummer van BMW, bouw jaar 1976 ipv 1980. Dat in 1976 een carburateur en 1980 een injectiesysteem werd gebruikt, zou niet moeten uitmaken, als de productie van de kop verder gelijk is. Enige verschil is dan een 8mm gat en twee 6mm gaatjes met schroefdraad, waar een blindplaatje snel op is geschroefd.

    Nadere vergelijking en bestudering maakte echter duidelijk dat de poorten van de kop, met name inlaatzijde, anders zijn. Niet hetzelfde, dus gelijk een no go, voor mij. Dat bouwjaar was al twijfelachtig, maar dit is een duidelijk verhaal. Ik wil ’t origineel hebben en houden. Dus die kop bleef een paar maanden liggen en de zoektocht naar de juiste kop, bouwjaar 1980, gietnummer 1250 0199 werd hervat. Tot vlak voor de kerst 2023, toen iemand een plukje m30 onderdelen aanbood met wat vage foto’s waarop een m30 cilinderkop waar misschien wel eens dar nummer stond. Snel contact gelegd en wat dacht je wat, een 1980 1250 0199 kop!!! Dus ik ben gelijk in de auto gestapt met mijn dochter en heb dat ding gehaald. Tuimelaars en nokkenas waren er niet bij, die zijn in een ander project gegaan van die eigenaar, maar ik had de oude kop nog, niet waar?
    Ik heb de kop gelijk weggebracht naar mijn motorenspecialist en goede vriend Jan en de verkeerde 1976 kop opgehaald. Samen nog een uurtje in de schuur lopen koppen demonteren. De 1976 kop zou ook in een e9 3.0CSi hebben gezeten en binnen de kortste keren had ik die 1976 kop verkocht voor meer centjes dan de kostprijs van de beide aangeschafte koppen samen. Prima.
    De oude kop is gedemonteerd, de tuimelaarassen, tuimelaars, nokkenas en wellicht enkele kleppen wilden we hergebruiken in de nieuwe kop. De nieuwe kop is ook gedemonteerd en gereinigd en wat kwam daar een net kopje onder vandaan, zeg! Soms zit het gewoon mee, ook fijn!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dus ‘ie lag klaar voor het revisiebedrijf om af te persen en te vlakken en verder bewerken. De zes uitlaatklepgeleiders hadden slijtage, dus daar 6x nieuw in, 12x kleppen/zetel polijsten en dus vlakken, dat was het recept.
    Dus moeten de kleppen ook mee. Die uit de oude kop gehaald en bijna zonder uitzondering hadden ze schade op de kop van de steel. Van verkeerd geplaatste excenters ofzo, zeg het maar, maar ik werd er niet gelukkig van.

    [​IMG]

    Wat dan te doen, zoek je van 2 of 3 stellingkoppen een setje van zes goede inlaat- en zes uitlaatkleppen bijelkaar? Maar dat is ook allemaal samengeraapt dan en ook niet nieuw nieuw, zeg maar. Toevallig hadden we een jaar of 2 geleden een pluk handel gehaald bij een man die zijn zolder opruimde. Van alles en nog wat uit een voormalig BMW magazijn, dat kocht hij omdat hij een paar delen voor zijn 02 nodig had, maar moest alles meenemen. Dus uit het centraal magazijn kwamen een paar doosjes en wat dacht je wat?? 6 hagelnieuwe inlaat kleppen en 6 hagelnieuwe uitlaatkleppen. Af BMW, OEM product. BMW leverde TRW. Overigens zijn het Até kleppen, dus zelfs in de jaren ’80 zag je dat verschillende leveranciers onderdelen samen produceerden over overnamen van elkaar.

    [​IMG]
     
  4. Goed, nieuwe klepgeleiders, nieuwe kleppen. Dan door naar de tuimelaars en de nokkenas, komen uit de originele kop. Die leken netjes en goed, maar dan ga je demonteren en poetsen. De tuimelaars uit de originele kop waren allemaal licht ingesleten, in tegenstelling tot de nokkenas zelf, die vertoonde (nagenoeg) geen sporen van slijtage. Dus die tuimelaars konden niet meer. Maar ik heb een andere M30 3.5 frankenstein motor staan met een supernette kop. Die bevatte tuimelaars van 2008, dus die gedemonteerd. Dan zie je dit.

    [​IMG]

    Dit is een van een aantal tuimelaars die pitting hebben en dat is pittig. Gewoon balen, want het waren erg nette tuimelaars, maar ja, dit zetten we niet in de nieuwe kop, erg balen maar dit kan echt niet. Dus andere tuimelaars nodig. Welke dan, is de vraag, want OEM is lastig en buiten proporties duur met meer dan 60 euro per stuk (mind you, 12 stuks nodig…). Aftermarket dus, maar wil geen rommel, dus net als bij de M20 motor gekozen voor versterkte tuimelaars van Ireland Engineering. De OEM tuimelaars willen nog wel eens breken en de kop doorvliegen met alle gevolgen van dien. Dus versterkte van Ireland Engineering besteld.

    [​IMG]

    Mooi mooi, bijna alle spullen compleet en gereed voor opbouw, snel nog de nokkenas polijsten en dan kunnen we beginnen aan de opbouw.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Welnee, buur, jammer joh! Want nadere inspectie leverde ook pitting op bij de nokkenas. #$@%^@^!!!! Goed kijken, midden op de eerste nok.

    [​IMG]

    Ja, ik weet wel dat 99% van de populatie deze had teruggezet en mooi rijden, maar met mijn geluk en OCD doen we dat niet. Ik ga geen tuimelaars van tientjes per stuk vernaggelen op een nokkenas die duidelijk niet meer vers is en alleen maar meer schade gaat geven. En nu alles toch uit elkaar ligt, is het alleen het onderdeel, wat de kosten meebrengt. Dus zoeken naar een nieuwe nokkenas. Ik wilde persé geen scherpere of sportnokkenas oid. Liefste gewoon OEM, maar die is NLA. Uit eindelijk via via in Egypte de juiste gevonden, bij een partij waar we eerder zaken hebben gedaan en die leverde conform verwachting. Op de avond van mijn verjaardag, tussen twee potjes Mario Kart door deze nokkenas besteld en slecht 6 dagen later was die al binnen. Echte NOS, new old stock. Verdroogd vetpapier en keihard verdroogd vet was mijn deel, maar een nagelnieuwe en ongebruikte OEM nokkenas, roestvrij. Zeer blij mee!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dus de spullen waren verzameld, de volgende stap is afpersen en bewerken van de kop zelf. Dan nieuwe klepgeleiders erin, nieuwe kleppen inslijpen. Via Jan bij een voor mij nieuwe partij terecht gekomen. Kan melden: zeer tevreden over het geleverde werk.
    En zo kwam ‘ie weer thuis:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En zo zijn we weer een stukje dichter bij de eerste start hahahaha
     
    Martin 2.0S, DexterXL, gerardTDCI en 7 anderen vinden dit leuk.
  5. Jeetje wat een gedoe allemaal maar die is echt fabrieksnieuw straks. Blijft gaaf om te volgen
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  6. Ik heb al heel wat restauratie- of revisietopics gelezen, maar nooit heb ik er zo van genoten als bij deze. Uitstekend gedocumenteerd, prettig geschreven, goeie foto's, en niet te vergeten een ultiem doorzettingsvermogen en gouden handjes. Geweldig!!
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  7. Wauw, wat een verhaal weer!
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  8. Hoe je aan de onderdelen komt maakt het verhaal alleen maar mooier! :)

    Niet getwijfeld om eventueel een iets scherpere nokkenas te nemen nu je hem toch moest vervangen?
     
    uwbuurman en Edgar Focus vinden dit leuk.
  9. Dank, mannen! Leuk om jullie reacties te lezen!

    En @Fredhead , ja even overwogen. Maar ik heb dat al in de 323i. Een dure optie, wil je het goed doen. Daar heb ik mechanische tuning gedaan, andere zuigers, krukas met grotere slag, scherpe nokkenas, the works.

    Als ik dat zou doen bij deze, dan is het zonde om de 2.8 te houden. De 3.5 is in de basis precies hetzelfde blok. Een derivaat daarvan, de m88 zit in de e28 m5. Allemaal hetzelfde spul. Een maat va me heeft een 3.5 Alpina motor in zijn e21. Kan ook, in de basis hetzelfde blok. Zelfde aanbouwdelen, voor het grootste deel...

    Ik heb me afgevraagd of ik dus alleen bij een scherpere nokkenas zou blijven. Mezelf kennende, dan wordt het een 3.5 minimaal. En dan moet de auto een paar stappen meer doen, dus ook onderstel, remmen etc. Hoewel ik de Bilstein B6 dempers en een ST stabilisatorstangenset klaar heb liggen, hou ik de auto origineel, is mn plan.

    Standaard motor, (goeddeels) standaard onderstel, standaard interieur (met sportstoelen).

    323i: boyracer
    325iA cabrio: open vakantiecruiser
    528i: snelwegcruiser

    Zoiets.
     
  10. Eigenlijk zou je al je Posts incl foto’s. Moeten bundelen en dan als hij klaar is laten taxeren. Ook altijd handig voor de verzekering namelijk.
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  11. Prachtig geschreven en beschreven update weer.
    Altijd genieten, en die nieuwe kop ziet er inderdaad heel netjes uit zo.
    Ik wacht weer met smart op de volgende update!
     
    uwbuurman en Edgar Focus vinden dit leuk.
  12. Mooi verhaal weer! lekker leesvoer.
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  13. @Edgar Focus die taxatie komt er echt wel, en ik heb per auto een paar mappen vol facturen en documentatie. De 323i en de 325iA cabrio gaan in april weer voor taxatie. Maar nu is er nog niks te taxeren aan de e12.

    Dat is altijd lastig bij een project, op enig moment is er al voor een vermogen geïnvesteerd, maar is er nog niks te taxeren. Laswerk en spuitwerk is tijdrovend en duur, maar een kale carrosserie met mooie lak, dat levert de taxatie niet op. Toen de 323i halverwege de opbouw was, heb ik 'm wel laten taxeren, maar dat was niet eens kostendekkend. Pas als je een complete auto hebt, komt de extra waarde van de restauratie, zeg maar.
     
    DexterXL en Edgar Focus vinden dit leuk.
  14. Leuk werk dat kleppen inslijpen...als ik eraan terug denk krijg ik nog kramp van het draaien :schater:
    en dan had ik maar een simpele 8v 4 cilinder 900cc.

    Maar ziet er weer strak uit die kop :thumbup:
     
    Fredhead, uwbuurman en Edgar Focus vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina