1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Koppeling vragen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door 2 Fast 4 U, 21 mrt 2024.

  1. Mijn eerste vraag, hoe lang gaat een koppeling mee? Ik heb 80 k met de auto gereden
    vraag twee, is er een stelmogelijkheid bij de koppeling?
    vraag drie, is er een mogelijkheid om te kunnen zien hoe dik de frictieplaten zijn?

    Waarom ik dit vraag, mijn koppeling doet al een paar dagen raar als de auto koud is en schakel van de ene naar de ander versnelling en ik geef gelijk gas dan is het net of de koppeling slipt.
    Als alles warm is en ik rij bv 50 km/h en geef plank gas om naar 80 km/h te gaan dan is er niets aan de hand.
    Heeft iemand dit al mee gemaakt
     
  2. Hoelang een koppeling meegaat is heel afhankelijk van de berijder en de manier waarop de mk gereden worden.
    Zo kan een koppeling ergens tussen de 30k km en 200k km meegaan.
    Of ze te stellen zijn is afhankelijk van de manier waarop ze werken. Is dit Hydraulisch, dan stelt ie zichzelf als 't goed is.
    Je kan niet zien hoe dik de platen zijn zonder de bak eraf te halen.

    Een slippende koppeling wijst meestal op een versleten plaat. en met 80k km in 15 jaar is hier voornamelijk korte stukken mee gereden ga ik even vanuit. Dan is de kans best groot dat ie op is.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  3. Wat Martin zegt en vaak merk je dat inderdaad bij het optrekken.
     
  4. Het zijn in totaal iets meer dan 120k km ik kreeg de auto met 42k km en heb zelf een 80k km op de teller gezet vanaf dec 2019, zelf heb ik erg veel lange stukken gereden.

    Maar dan rijst nog de vraag als ik een tijdje heb gereden dan slipt de koppeling niet net zoals ik hierboven schreef. ik rij 50 in de 5 en geef plank gas dan slipt de koppeling niet
     
  5. Een koppeling slipt altijd makkelijker in lage versnellingen. Dus dit lijkt me normaal.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. @2 Fast 4 U

    Erick,
    150dkm zou geen probleem moeten zijn.
    De koppeling is niet te stellen want deze is hydraulisch.
    Zoals Martijn al zegt kan de dikte van de platen niet gemeten worden zonder de bak eraf te halen.

    Misschien moet de koppeling, druklager, ontlucht worden.
    Dat is het enige wat je kunt doen zonder de bak eraf te halen.
     
    2 Fast 4 U en Edgar Focus vinden dit leuk.
  7. :thumbup: Ok, ik zal eens kijken hoe dat moet in mijn Haynes boek of op het www

    Ik weet dat ik een tijdje geleden de remolie heb vervangen zodanig dat alle leidingen leeg waren en weer gevuld met nieuwe remolie en ontlucht maar van de koppeling heb ik toen niet gedaan
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. REM en koppeling delen hetzelfde reservoir dus daar zou de oorzaak kunnen zitten
     
    2 Fast 4 U vindt dit leuk.
  9. Vanmorgen bij het naar huis willen rijden na het boodschappen doen totaal geen koppeling toen ik wilde weg rijen kon ik 'm met moeite in de een krijgen en daarna bij het opschakelen niets meer. Op gevoel geschakeld en door naar huis.
    Ik heb in het boek van Haynes gekeken mogelijk is de koppelingsbedieningscilinder [leuk scrabble woord] lek, maar dat moet ik nog vaststellen, morgen verder kijken.

    wordt vervolgd
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. Ik zou de koppeling eerst ontluchten je hebt de remvloeistof afgetapt en alleen de rem gevult en ontlucht dus grote kans dat er in de koppelings leiding lucht zit.
     
    2 Fast 4 U en Edgar Focus vinden dit leuk.
  11. Als de plunjer lekt in het koppelingshuis dan zou het niveau van het reservoir zakken. Door te pompen met het koppelingspedaal bouw je dan weer druk op. Hetzelfde effect heb je trouwens ook in geval van lucht in de leiding. Maar dit zou in verloop van tijd wel minder moeten worden.
     
  12. Hoeveel olie gaat er in de koppelingssysteem? ik heb al 300 cc erdoor gepompt maar er blijft nog lucht uitkomen.
    Ik heb de ontluchtingsslang nog op de nippel en de uiteinde in het potje gestopt langzaam komt er nog lucht uit morgen verder gaan kan het vannacht met zwaartekracht verder ontluchten

    Wat mij ook is opgevallen is dat de ontluchtingsnippel lager is dan de toevoer leiding, zie foto, klopt dit, normaal is de ontluchtingsnippel toch op het hoogste punt?

    20240325_151129.jpg
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. #13 Bertus 7, 25 mrt 2024
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2024
    lucht kan ook meekomen bij de ontluchtingsnippel
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. Heb druk op de pedaal maar de koppeling pakt helemaal onder in en het lijkt of de druk elke keer minder wordt als ik de pedaal intrap.
    Hoe kan ik controleren waar het lekt?
    Ik heb boven de koppelingspedaal gevoeld maar het is er niet nat en op de mat is ook niets te voelen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  15. Volgens mij was er iemand wd40 op de scharnier punten had gespoten en was alles opgelost
     
  16. Klinkt voor mij alsof je druklager de geest hebt gegeven.

    Is natuurlijk ook een slijtage onderdeel.

    Ontluchten van de koppeling cilinder doe je al volgt.

    5 keer pompen met dichte nippel. Ingedrukt houden. Nippel open draaien. Dicht draaien en herhalen. 3 keer moet zat zijn. Als je koppeling dan niet boven in staat. Zit t hoogstwaarschijnlijk in je druklager.

    Nippel zit niet hoger of lager maar gelijk. Tis een in en uit kanaal bij dit type.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. Druklager zelf kan ook lekken.

    Als de koppeling helemaal onderin al oppakt wil zeggen dat het bij wijze van voor de helft ingetrapt is.
    Koppeling die op is. Zal dit ook doen. Ja het stelt de koppeling bij. Maar dat houdt op een geven moment ook op. Kan ook zijn dat stelmechanisme niet goed is.

    Dit buiten het hydraulisch systeem.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  18. Ik ga niet verder klooien en maak een afspraak bij een garage.
    als de auto klaar is zal ik wel melden wat er aan de hand was.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  19. We zijn benieuwd
     
  20. Ik heb afgelopen dinsdag, 2 apr gebeld, met twee Ford garages, Hekkert uit Geleen en van Mossel uit Roermond en een onafhankelijke garage in Geleen voor een prijsopgave voor de reparatie.

    Bij Hekkert moest ik langs komen om een "diagnose te laten stellen" ondanks dat ik heb aan gegeven had wat vervangen moet worden.

    Bij van Mossel ook alles uitgelegd en de juffrouw die ik aan de lijn had zou het door geven aan de werkplaats voor een offerte en ik zou terug gebeld worden, ik wacht nog steeds.

    Bij de onafhankelijke garage kreeg ik gelijk, na het doorgeven van de kenteken, een prijs opgave van €1200,- ik ben vanmiddag even langs gegaan voor tekst en uitleg.

    Dit wordt allemaal vervangen en vernieuwd:
    hydraulische cilinder
    druklager
    drukplaat
    koppeling

    Omdat de as uit de transmissie gaat komt er olie uit de bak die wordt dan ook vervangen
    Het systeem wordt ontlucht en remolie wordt bijgevuld.

    Ik ben akkoord gegaan en kan de auto volgende week woensdag middag brengen en als alles goed gaat is de auto dinsdag daarop klaar.

    En de dealers maar klagen dat niemand hun auto daar laat repareren.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina