Koelvloeistof controleren

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Christian—, 12 aug 2023.

  1. #1 Christian—, 12 aug 2023
    Laatst bewerkt: 12 aug 2023
    Hallo

    het koelvloeireservoir staat wat scheef in mijn focus (ecoboost 1.0, 125pk, 2017).

    hierdoor is het lastig het juist vloeistofpeil af te lezen. Is dat bij jullie ook het geval?

    koelvloeistof staat daardoor diagonaal over het minimum. Links iets eronder, rechts wat erboven.

    als ik het reservoir recht druk, staat het ongeveer op het minimum in koude toestand. Dat lijkt me wat laag, niet of is dat een normaal niveau in koude toestand?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Nee koude yoestand moet het op max staan. Warme toestand dan kan het wat meer naar minimum zakken. Rede slangen zijn warm kunnen wat uitzetten.
    Vooral de lucht bovenin reservoir zet uit door de warmte overdruk van 1bar kan mogelijk zijn. Vandaar nooit met warme motor dop eraf draaien
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  3. #3 Christian—, 12 aug 2023
    Laatst bewerkt: 12 aug 2023
    Ok zakt het peil dan in warme toestand door de druk in het systeem en het uitzetten van de slangen? Dus in koude toestand moet ik het vullen tot max?

    En waarschijnlijk in de gaten houden waardoor het nu aan de lage kant is.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. De kans is er dat het daardoor zakt. 90% verandert niveau niet met warme motor.

    Koud niveau checken en op max zetten. Dan na 100a 1000km opnieuw checken. Zie je geen verschil dan is er niet veel aan de hand
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  5. En dat scheef hangen doen ze allemaal helaas, ze zijn wat dat betreft knap beroerd afleesbaar.
     
  6. Ach het komt niet op de mm zorg dat de gemiddelde lijn op de max zit is het al snel goed
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. Ik hoop niet dat ik het topic kaap, maar ik het ook een focus met een 1.0 ecoboost (2013) en misschien ook een koelvloeistofprobleem.

    dit was woensdag. Auto was om 13.00 uur weggezet en foto was om 17.00 uur genomen
    [​IMG]
    Daar moet dus wat bij

    Dit was vandaag 19.00 uur. Auto is om 12.00 uur weggezet.
    [​IMG]

    Nu weer bijgevuld
    [​IMG]

    ik heb helemaal geen jota verstand van auto’s maar dat ie onder het niveau zat en dat er tussen afgelopen woensdag en vandaag ook weer was verdwenen, dat kan iedereen wel zien. Het is voor het eerst dat ik ernaar kijk sinds de aanschaf in februari 2023. Zou dit normaal verbruik zijn? Of is er iets loos?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Volgens mij zit het oude model koelslang er nog op kan je een foto maken van de slang van turbo naar expansievat
     
  9. Jouw expansievat lekt, motorsteun zit onder de koelvloeistof! Dit had ik ook op mijn MK3 1.0. Aan de onderkant zitten scheuren waar het doorheen lekt. Of dit de reden is dat jouw koelvloeistof zo snel verdwijnt durf ik niet te zeggen. 1.0 heeft nog een ander mankement, een T stuk tussen slangen door waar het doorheen kan lekken, vervolgens krijg je een verhitte blok en krijg je warmloper.

    Maak ook ff een foto van hele motorruimte.
     
  10. Motor compleet
    [​IMG]

    Expansievat

    [​IMG]

    [​IMG]

    Slang naar de turbo
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Het expansievat was vet of vochtig aan de onderkant. Ik heb gevoeld daar aan die kant net boven de motorsteun. ik heb het expansievat drooggemaakt en er een droge lap onder laten liggen. Als die lap morgenochtend zeiknat is dan weten we zeker dat het daar lekt.
    Maar dat zou het weglekken tussen woensdag en nu misschien niet verklaren omdat woensdag het koelwaterniveau in het vat al zo laag stond dat er daar geen vloeistof meer zit.

    Voor de rest hoop ik dat ik de goede slang naar de turbo gefotografeerd heb. Ik weet niet precies hoe een turbo eruit ziet. Alle koppelingen lijken droog te zijn en lijken ook niet rood uitgeslagen te zijn van een eventuele lekkage.
     
  11. #11 Bertus 7, 18 aug 2023
    Laatst bewerkt: 18 aug 2023
    20210227_111327.jpg Het zwakke punt is dat plastic t-stuk wat makkelijk breekt en de expansietank voor de slang is een modificatie de bestelnummer zijn 2122838 en 1855418.
    Hier een foto
     
  12. Er kan ook nog lekkage zijn bij de waterpomp de rubberring achter het distriebutiedeksel.
     
  13. Dankjewel Bertus.
    Ik heb een oud model slang zo te zien. Zou dus een kwestie zijn van vat en slangen laten vervangen.
    Ga morgenochtend meteen bellen, we willen namelijk volgend weekend op vakantie naar Frankrijk.
    Sowieso gaat er een voorraad nieuwe koelvloeistof mee op vakantie
     
  14. En laat het iig niet meer zo laag zakken als van de week voordat je bij gaat vullen.
     
  15. Ik heb geen verstand van auto's. Kan ik dit zelf nalopen?
     
  16. Dan zou je onder de auto moeten kijken of er bij de pomp lekkage zichtbaar is maar ik denk dat je dan beter naar een garage kan gaan.
     
  17. expansievat gaat lekken door de haarscheuren onderin en dat gebeurt dus alleen als het systeem onder druk staat dus bij draaiende motor.
    je zal wss geen lekkage hebben als die stil staat.
    nieuw vat en slangen en dan het systeem onder druk laten zetten om te zien of er nog ergens wat lekt zou mijn advies zijn.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  18. Inmiddels is mijn auto bij de garage geweest.
    Afgelopen dinsdag hebben ze de koelslangen vervangen die achterlangs naar de motor lopen. Die zouden lek zijn.
    Ook hebben ze dop van het reservoir vervangen.

    Ik heb ze gewezen op het feit dat er druppels koelvloeistof onder het reservoir hingen en dat het koelvloeistof op de motorsteun lekte. Volgens de monteur was dat gaan lekkage maar waren dat sporen van overloop vanuit het reservoir.

    Het zal wel. intussen heb ik zelf een nieuw reservoir op Amazon besteld. Als ie daar nog steeds lekt ga ik die zelf een keer vervangen.
    In ieder geval lijkt het erop dat ik op vakantie kan zonder problemen.
     
    Edgar Focus, Paul_U, bws723 en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Maar ze hebben dus niet de "zwakke" constructie van de koelslangen van de turbo naar het expansievat vervangen?
    Zoals Bertus terecht opmerkte, en liet zien in zijn foto van de verbeterde constructie, is dat echt een zwak punt.
    Ik heb het aan der lijve ondervonden.
    Bij mij begon de lekkage in dat T-stuk. Toen we hem vast pakten om een tijdelijke fix uit te voeren, verpulverde dat blokje zo ongeveer.
    Dat plastic wordt iedere keer verhit door de warmte die van de turbo af komt, en koelt daarna weer af. Als je dat maar vaak genoeg doet met kunststof, wordt het vanzelf poreus, en gaat lekken/scheuren. Er zijn hele uitlegfilmpjes en topics hier op het forum over te vinden, en afhankelijk van waar je woont eventueel ook wel sleutelaars hier op het forum die je hiermee kunnen en willen helpen.
    Achteraf ben ik blij dat er achter kwam toen ik onder de motorkap met wat schoonmaakwerk bezig was, anders was dat T-stuk waarschijnlijk geknapt tijdens het rijden.
    Dan ben je in 1 keer al je (of in ieder geval een groot deel van je) koelvloeistof kwijt, en is het meestal einde oefening voor het blok.

    Overigens, als je garage een originele Ford dealer is, die willen nog wel eens moeilijk doen om die slangen voor het vernieuwde type te vervangen.
    De onderdeelnummers zijn hier op het forum nog wel te vinden, mocht je ze zelf willen bestellen.
     
    Edgar Focus en bws723 vinden dit leuk.
  20. bestelnummer zijn 2122838 en 1855418.
     
    Edgar Focus en Paul_U vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina