Techniek & onderhoud Alles over de techniek en het onderhoud van de Focus.


Reageren
 
Discussietools Weergave
Oud 5 oktober 2010, 20:44   #1
Ponini
Guest
 
Berichten: n/a
Exclamation Distributieriem gebroken! Advies?!

Beste forumlezers,

Afgelopen zondag heeft de distributieriem van onze Ford Focus 1.6 (Zetec) uit 2004, met ca. 120.000 km op de teller het begeven. Het gebeurde op 200 km van huis. De auto is afgesleept naar een bergingsbedrijf en vanuit daar naar de dichtstbijzijnde Ford dealer in de buurt. Op dit moment staat hij daar nog. Ons is bevestigd dat inderdaad de distributieriem gebroken is.

Onze eigen Forddealer wil de auto 200 km laten verslepen en in de eigen garage maken. Dat loopt flink in de papieren, ten eerste komen de sleepkosten op zondag (plaats waar de riem brak naar het bergingsbedrijf) en de kosten van het bergingsbedrijf naar de vanuit daar dichtstbijzijnde Ford dealer voor onze rekening. En dan is de auto nog niet eens gemaakt(!)

Een kleine twee weken voordat de riem brak, is de bobine vervangen. In principe reed de auto tot op het moment dat de riem brak, zonder problemen. Ik remde voor een stoplicht en 10 meter voordat ik daadwerkelijk tot stilstand kwam, merkte ik dat de motor heel kort een zacht geluidje maakte en daarna stilviel. Starten was (uiteraard) niet meer mogelijk.

Ik heb 3 vragen en hoop dat iemand met verstand van zaken op het forum deze kan beantwoorden:

- Kan het knappen van de distributieriem in verband staan met de twee weken daarvoor vervangen bobine?

- De distributieriem hoeft pas na 150.000 of 160.000 km of 10 jaar vervangen te worden. De auto heeft amper 120.000 km gereden en is ruim 6 jaar oud. Dan zou de riem nu toch nog LANG niet mogen knappen? Met andere woorden: kunnen we dan niet stellen dat ons een ondeugdelijk product is geleverd?

- Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat de Ford dealer, of Ford Nederland (deels) opdraait voor de gemaakte kosten? Nu worden alle kosten op ons verhaald, terwijl wij de auto ALTIJD aantoonbaar bij dezelfde (erkende) Ford dealer in onderhoud hebben gehad (daar hebben we hem overigens ook gekocht), er op vertrouwende dat de auto daar in goede handen zou zijn.

Ik hoop op wijze antwoorden.

Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank,
RT
  Met citaat reageren
Oud 6 oktober 2010, 16:30   #2
S1 RST
 
S1 RST's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 januari 2010
Naam: Chris
Locatie: Hellgium
Berichten: 332
Standaard

hey;

vervangen van bobine heeft totaal niks te maken met D riem.
wat betreft de kosten van dit, ik zou toch iig proberen om eens met de dealer te gaan praten want als Ford voorschrijft dat ie pas op 150000km of 10jaar vervangen dient te worden en jij altijd mooi op tijd je auto laat onderhouden door de dealer kan men je niks verwijten naar onderhoud toe en zou ik ook proberen om de kosten op Ford te verhalen. spreek hierover misschien eens met je verzekeingsmakelaar, als je rechtsbijstand bij in je verzekering hebt (verplicht bij ons in Belgie) zou deze je evt wel kunnen helpen.
Wat betreft het herstellen van zulks, laat maar eens eerst een offerte maken want zou best kunnen dat zulke herstelling bij een dealer tesamen met die erg verre sleepdienst je danig veel gaan kosten dat het niet meer loont. betse in zo'n geval als je zelf beetje handig bent is een andere focus kopen liefst met schade en een goed lopend blok, kan je de boel overbouwen en heb je nog een heleboel onderdelen over die je later nog kan gebruiken en waarschijnlijk goedkoper dan je auto bij de dealer te laten herstellen
hoop je er wat aan hebt.

mvg Chris
__________________
Life sucks........................great dick
S1 RST is offline   Met citaat reageren
Oud 6 oktober 2010, 16:32   #3
wiebson
 
wiebson's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2008
Locatie: Utrecht
Berichten: 295
Standaard

Het is knap lullig natuurlijk maarja het blijft een slijtage onderdeel. Denk dat je erg weinig kans maakt op een vergoeding vanuit Ford. 6 jaar oud en 120k km's... tja is al aardig op weg natuurlijk en het zijn ook maar richtlijnen vanuit Ford.

Of het iets met de bobine te maken heeft, geen idee.

Maar proberen kan altijd natuurlijk!
__________________
Ford Focus Wagon Rally Edition 2.0 Duratec HE 145PK 10/2006
Ford Focus Hatchback Ambiente 1.8 TDDI 90PK 01/2000 R.I.P.
wiebson is offline   Met citaat reageren
Oud 6 oktober 2010, 17:03   #4
Chris van S.
 
Chris van S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 december 2007
Naam: Chris
Locatie: 0186
Leeftijd: 32
Berichten: 3.353
Stuur een bericht via MSN naar Chris van S.
Visit Chris van S.'s Facebook
Standaard

Het breken van de distributie riem heeft niks te maken met het vervangen van de bobine.
Want een bobine heeft te maken met de onsteking en de distributie riem drijft o.a. de nokkenassen aan. De garantie is over dat is een feit. Echter je mag wel verwachten dat de distributieriem 150.000km of 10 jaar meegaat. Het zal niet de eerste keer zijn dat Ford dit meemaakt dus die zal er toch een vaste (juridische) procedure voor hebben. Dus vraag daarnaar bij de dealer.

Of het is zo dat je een klein deel uit coulance overwegingen vergoed krijgt puur om reden dat van bovenstaande, hetzij van de importeur, hetzij van de dealer mits je daar trouw in onderhoud bent geweest. Dat je zelf het grootste gedeelte zal moeten betalen lijkt mij vrij logisch; immers je hebt zelf reeds 80% van de kilometers gereden die voor het vervangen van de distributie staan.
Chris van S. is offline   Met citaat reageren
Oud 6 oktober 2010, 17:18   #5
Kaz
 
Kaz's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2010
Naam: Michel
Locatie: Den Haag
Berichten: 1.996
Standaard

Allereerst: mooi k..e. Heb je schade aan je blok, of weet je dat nog niet? Zolas je het beschrijft zou het nog mee kunnen vallen, omdat je een zacht geluid hoorde en het blok daarna stil viel. Sommige benzinemotoren hebben geen overlap tussen het bovenste dode punt van de zuiger en de maximale kleplicht hoogte.

Volgens mij zou je op basis van het conformiteitsbeginsel herstel van het defect kunnen eisen. Immers, Ford geeft zelf aan dat de riem na 10 jaar of 150000 km vervangen moet worden. Jij als gebruiker mag dus verwachten dat die riem zolang meegaat. Dit is nu duidelijk niet het geval. Het zou misschien nog redelijk zijn om 80% van de normale kosten van het vervangen van de riem te betalen, maar alle gevolgschade zoals afslepen etc. inclusief schade aan het blok komen voor rekening van de verkoper, in dit geval Ford.

Lees dit maar eens http://www.conformiteit.nl/conformit..._garantie.html

En ik hoop dat je een goede rechtsbijstandverzekering hebt, of een coulante dealer.

Just my 2 cents.
Kaz is offline   Met citaat reageren
Oud 6 oktober 2010, 18:15   #6
Chris van S.
 
Chris van S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 december 2007
Naam: Chris
Locatie: 0186
Leeftijd: 32
Berichten: 3.353
Stuur een bericht via MSN naar Chris van S.
Visit Chris van S.'s Facebook
Standaard

Volgens een vriend van mij, die hoofd onderhoud is bij een leasemaatschapij, moet Ford de kosten vergoeden. Aangezien de riem voortijdig is gebroken. Waarschijnlijk heb je wel de kosten van het vervangen van de riem zelf, omdat je die over 30.000km toch hebt. Maargoed, dat lijkt mij te overzien. Maar let wel: al het onderhoud MOET aantoonbaar zijn dat het bij de Ford dealer is gebeurd.
Chris van S. is offline   Met citaat reageren
Oud 6 oktober 2010, 18:56   #7
S1 RST
 
S1 RST's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 januari 2010
Naam: Chris
Locatie: Hellgium
Berichten: 332
Standaard

@Kaz,

bij breken van een D riem op een zetec heb je gegarandeerd schade aan je kleppen, heb nog nooit anders geweten, minimaal 4 zijn er krom dit wil zeggen cilinderkop er af, nieuwe koppakking, nieuwe kleppen en inslijpen, gaat een aardige duit kosten.
__________________
Life sucks........................great dick
S1 RST is offline   Met citaat reageren
Oud 6 oktober 2010, 19:27   #8
Dragunov
 
Dragunov's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 september 2008
Locatie: België
Leeftijd: 32
Berichten: 6.675
Standaard

Daarom dat ik zelfs al aan 100.000km me D-riem en waterpomp zal laten vervangen
__________________
Ford Focus II Trend++ 1600 TDCi 109PK+; Aquarius Blue; Bouwjaar: april 2005;

WWW.FORDCLUB.BE
Dragunov is offline   Met citaat reageren
Oud 6 oktober 2010, 20:13   #9
kolere
 
Geregistreerd: 9 juli 2007
Locatie: Delft
Berichten: 2.789
Standaard

Ik zou eerst is contact met jouw dealer opnemen hoe zij tegen dit geval aankijken. Zorg wel dat je iemand voor je hebt met zeggenschap over dit soort zaken. Dan zou ik stellen, mijn auto is altijd keurig volgens voorschriften onderhouden, dit had dus niet mogen gebeuren. Dan zou ik zeggen dat je de kosten van een nieuwe d-riem, spanner en waterpomp zelf zal betalen. Overige kosten die motor gerelateerd zijn (kleppen etc) zou ik niet accepteren, de sleep kosten zal je toch zelf moeten betalen of je verzekering.

De bobine kan er echt niks mee te maken hebben, wat wel kan is dat je nokkenaskeerring bijvoorbeeld lekt dan kan naar verloop van tijd de riem breken.

Dragunov: Bij een 1.6 tdci hoeft het pas bij 240.000 km vind je 100.000 niet erg vroeg?
__________________
Ford focus II first edition 1600 TDCI 109 pk, Aquarius Blue januari 2006, 5drs hb
kolere is offline   Met citaat reageren
Oud 6 oktober 2010, 20:22   #10
Dragunov
 
Dragunov's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 september 2008
Locatie: België
Leeftijd: 32
Berichten: 6.675
Standaard

Totaal niet hoor
__________________
Ford Focus II Trend++ 1600 TDCi 109PK+; Aquarius Blue; Bouwjaar: april 2005;

WWW.FORDCLUB.BE
Dragunov is offline   Met citaat reageren
Reageren



Labels
distributieriem, focus, onderhoud, zetec

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie



Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
User Alert System provided by Advanced User Tagging (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2014 DragonByte Technologies Ltd.