In Car Entertainment Alles over In Car Entertainment voor je focus.

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 12 oktober 2017, 17:31   #1
Rjms65

Standaard Focus 3 - basis radio vervangen door radio met telefoon ondersteuning

Sinds kort eigenaar van een Focus 3 wagon trend 2011 (als opvolger van een focus uit 2002)
Er zit een basis radio in. Omdat er ook geen aux in aanwezig is dacht ik de radio te vervangen voor een versie met telefoon ondersteuning.
Op marktplaats een radio gekocht, front, radio en display.(2012)

De boel aangesloten en daarna geconstateerd dat dit zo niet gaat werken.
Stuurbediening van de radio werkt niet en als ik op telefoon druk, zie ik mute.
Ik zie ook geen mogelijkheid om en telefoon te koppelen.

Hier en daar wat research gedaan en ik heb het vermoeden dat ik nog e.e.a. nodig heb een bluetooth module?

Wie kan me vertellen wat ik precies nodig heb?

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Rjms65 is offline   Met citaat reageren
Oud 12 oktober 2017, 17:44   #2
JW

JW's schermafbeelding

Naam: Wilco
Leeftijd: 35
Standaard

De Bluetooth functionaliteit wordt geregeld door een externe (CANbus) module. Afhankelijk van de productiedatum van de auto is dit de Bluetooth/Voicecontrol module of de SYNC module. In 2011 werd het Bluetooth/Voicecontrol systeem nog toegepast.

In de Focus 3 fase 1 zijn grofweg 2 verschillende audiosystemen geleverd. Het standaard Low Level audiosysteem (te herkennen aan het 6-cijferige numerieke bedieningspaneel) zonder Bluetooth/Voicecontrol of SYNC en het uitgebreidere High Level audiosysteem (te herkennen aan het 9-cijferige numerieke bedieningspaneel) met Bluetooth/Voicecontrol of SYNC. Het Premium Sony systeem is gebaseerd op het High Level audiosysteem. Het navigatiesysteem in de Focus 3 fase 1 is tevens ook gebaseerd op het High Level audiosysteem.

Wanneer je het standaard Low Level audiosysteem achteraf wilt vervangen door het High Level audiosysteem (met of zonder navigatie) moet er behoorlijk wat worden vervangen of aangepast. Zo wordt bij het Low Level audiosysteem de USB en (eventuele) AUX functionaliteit geregeld door de radio unit. Bij het High Level audiosysteem wordt dit geregeld door de Bluetooth/Voicecontrol of SYNC module. Tevens is ook de dashboard bedrading anders. Het Low Level audiosysteem heeft minder bedrading als het High Level audiosysteem.

Naast de radio zelf heb je dus ook de Bluetooth/Voicecontrol module, microfoon, geschikte stuurbediening knoppen en de bedrading nodig. De benodigde bedrading is volledig geintegreerd in de dashboard en dak kabelboom en dus niet los leverbaar. Je zal de benodigde bedrading dus zelf aan moeten leggen of de gehele kabelbomen moeten vervangen.
Oud 12 oktober 2017, 17:45   #3
jjonkie

jjonkie's schermafbeelding

Standaard

Hallo Noordeling,

Stel jezelf en je auto even voor in het daarvoor bestemde topic, dat geeft een hoop meer reacties vermoedelijk.

Er is inderdaad wel het een ander meer voor nodig voor deze upgrade.
Oud 12 oktober 2017, 18:20   #4
Rjms65

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JW Bekijk bericht
De Bluetooth functionaliteit wordt geregeld door een externe (CANbus) module. Afhankelijk van de productiedatum van de auto is dit de Bluetooth/Voicecontrol module of de SYNC module. In 2011 werd het Bluetooth/Voicecontrol systeem nog toegepast.

In de Focus 3 fase 1 zijn grofweg 2 verschillende audiosystemen geleverd. Het standaard Low Level audiosysteem (te herkennen aan het 6-cijferige numerieke bedieningspaneel) zonder Bluetooth/Voicecontrol of SYNC en het uitgebreidere High Level audiosysteem (te herkennen aan het 9-cijferige numerieke bedieningspaneel) met Bluetooth/Voicecontrol of SYNC. Het Premium Sony systeem is gebaseerd op het High Level audiosysteem. Het navigatiesysteem in de Focus 3 fase 1 is tevens ook gebaseerd op het High Level audiosysteem.

Wanneer je het standaard Low Level audiosysteem achteraf wilt vervangen door het High Level audiosysteem (met of zonder navigatie) moet er behoorlijk wat worden vervangen of aangepast. Zo wordt bij het Low Level audiosysteem de USB en (eventuele) AUX functionaliteit geregeld door de radio unit. Bij het High Level audiosysteem wordt dit geregeld door de Bluetooth/Voicecontrol of SYNC module. Tevens is ook de dashboard bedrading anders. Het Low Level audiosysteem heeft minder bedrading als het High Level audiosysteem.

Naast de radio zelf heb je dus ook de Bluetooth/Voicecontrol module, microfoon, geschikte stuurbediening knoppen en de bedrading nodig. De benodigde bedrading is volledig geintegreerd in de dashboard en dak kabelboom en dus niet los leverbaar. Je zal de benodigde bedrading dus zelf aan moeten leggen of de gehele kabelbomen moeten vervangen.
Ik heb dus een low level radio.

Als ik de high level zou willen gebruiken zonder stuurbediening(telefoon), is dat mogelijk?
Dan zou ik nog een sync module nodig hebben en een microfoon.
Geen idee of dat heel praktisch is maar ik voel er vooralsnog weinig voor om er een hele verbouwing van te maken.

Oud 12 oktober 2017, 18:21   #5
Rjms65

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jjonkie Bekijk bericht
Hallo Noordeling,

Stel jezelf en je auto even voor in het daarvoor bestemde topic, dat geeft een hoop meer reacties vermoedelijk.

Ik kan me voorstellen dat voorstellen gewaardeerd wordt :-)

Oud Gisteren, 20:48   #6
Rjms65

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jjonkie Bekijk bericht
Hallo Noordeling,

Nou, dat voorstellen heeft wel heel veel meer reacties opgeleverd

Heb intussen op basis van de reactie van JW veel meer soortgelijke info gevonden die echter ook niet verder gaat dan die info.

Gezien het uitblijven van meer info en de waarschijnlijke complexiteit van het ombouwen denk bij dat ik maar op zoek ga naar een after market radio, wellicht een Android apparaat.

Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten