Techniek & onderhoud Alles over de techniek en het onderhoud van de Focus.

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 19 oktober 2017, 13:43   #1
flins

Standaard Moeilijk schakelen 2.0 TDCI

Mensen,

Ook na ruim 29.000km vind ik dat de versnellingsbak van mijn Focus 3.2 2.0 TDCI met momenten moeilijk schakelt. Dit al vanaf het moment dat ik de auto nieuw gekregen heb.
Met name opschakelen van 2 naar 3 en terug van 4 naar 3 lijkt het vaak alsof ik de bak over een hobbel" moet helpen, en daarom veel meer kracht moet zetten om de bak in de gewenste versnelling te zetten.
Het euvel lijkt zich vooral voor te doen bij lagere toerentallen, maar schakelen bij 2300-2400 toeren moet toch geen probleem zijn bij een moderne, dikke diesel, lijkt me.
Koude of warme motor maakt geen verschil.
De overige versnellingen leveren geen problemen op.

Heb dit al 2x aangegeven bij de dealer, maar hij komt niet verder dan "de koppeling wat verder afgesteld", en "moet misschien nog even inlopen". Het eerste levert weinig tot geen verbetering op en het laatste zou na bijna 30.000km toch wel gebeurd moeten zijn, lijkt me...

Zijn er meer mensen die dit opgemerkt hebben? Misschien ook bij benzine uitvoeringen? (2.0 TDCI's lijken niet heel erg dik gezaaid...)
Indien ja: wat is de oplossing geweest? Dan kan ik dat aan de dealer aangeven. Hij weet het blijkbaar niet...

Ik vind eigenlijk dat een moderne bak gewoon soepel en vlekkeloos moet schakelen, heb er in vorige (ook veel oudere) auto's nooit last van gehad.

Thanx in advance!
grtzzz
Oud 19 oktober 2017, 22:14   #2
gerardTDCI
Meeting commissie

gerardTDCI's schermafbeelding

Naam: gerard
Kenteken: 09-GST-1
Leeftijd: 49
Standaard

@Remco heeft een 2.0TDCI

1.6 wagon titanium bns, panther black 2008
gerardTDCI is offline   Met citaat reageren
Oud 19 oktober 2017, 23:36   #3
trucker0werner
Focusclub Lid

trucker0werner's schermafbeelding

Standaard

lol koppeling afgesteld.
naar mijn mening zit er hydraulische druklager in. daar valt totaal niks aan af te stellen. tevens zou je dan in elke versnelling moeilijk moeten gaan.

denk niet zo zeer dat afstellen van de schakelkabels zal helpen. dit omdat je juist het hebt met alleen de 3de versnelling. heb je het met 1 en 2 of heb je het met 5 en 6 dan zou je schakelkabels kunnen afstellen.

in dit geval zou ik bijna zeggen dat het de 3de versnelling zelf is. of in de schakelpook meganisme iets zit of dat de synchomeshringen van de 3de versnelling niet goed zijn.

als je garantie hebt langs gaan, eventueel daar in de showroom in andere auto zitten en kijken hoe die schakelt.

tevens heeft hij het met afgezette motor het ook. of heeft hij het altijd
trucker0werner is offline   Met citaat reageren
Oud 20 oktober 2017, 08:12   #4
flins

Standaard

Dealer zei toch echt dat ie de kabel had afgesteld... Klinkt mij een beetje als: "kweet het ook niet..."

Als de motor uitstaat treedt het euvel niet op. Dat zou betekenen dat het niet aan de schakelkabel ligt, maar aan de bak zelf?
Het is ook niet zo dat het bij elke keer schakelen optreedt, soms schakelt de bak wel goed, andere keren weer niet.

Heb idd garantie, dus misschien nog maar eens teruggaan. En anders eens naar een andere dealer...
Oud 20 oktober 2017, 09:39   #5
trucker0werner
Focusclub Lid

trucker0werner's schermafbeelding

Standaard

waarschijnlijk bedoelen ze dan niet de koppelingkabel bijgesteld.
maar bedoelde ze de schakelkabels afgesteld.

dat het ene keer wel doet en de andere keer niet ligt aan toerental. als toerental van de versnelling en de as gelijk zijn schakelt hij makkelijk.
is het niet gelijk dan moet je met de synchromeshring de snelheid gelijk krijgen om hem in de versnelling te krijgen.

dit kan door de meshring zelf komen. maar ook als de koppeling gekoppelt blijft dan staan er nog steeds krachten op. het laatste lijkt me sterk anders zou je in alle versnellingen er last van hebben.

hoe dan ook als het niet goed is, dan zal dat door dealer geconstateerd moeten worden en zullen ze het op moeten lossen.
althans als ik zo jouw verhaal lees
trucker0werner is offline   Met citaat reageren
Oud 20 oktober 2017, 09:44   #6
jason101

jason101's schermafbeelding

Naam: Douwe
Kenteken: 5-SBX-48
Leeftijd: 54
Standaard

Mijn ervaring is en was ook bij de MK1 dat als je te snel wilt doorschakelen van 2 naar 3 dat die wel eens wilt stokken.
Oud 20 oktober 2017, 12:04   #7
Remco
Administrator

Remco's schermafbeelding

Naam: Remco
Leeftijd: 41
Visit Remco's Facebook
Standaard

Ik herken je verhaal over het schakelen ten dele, met name bij terugschakelen.
Bij het opschakelen voel je inderdaad wel 'een hobbel', maar ik vind dit persoonlijk niet storend. Er zijn misschien soepelere bakken, maar hij schakelt wel lekker direct en je zit nooit verkeerd.
Ik zie het als een beetje sportief schakelen. Ik heb wel het gevoel dat m’n iets verfijnder schakelde.

Wat ik persoonlijk vervelender vind is de overgang van de 1e naar 2e versnelling. Dan heb ik het niet over het schakelen, maar het oppakken van de motor. Dit moet je met wat beleid doen, anders pakt hij vrij lomp op. In de overige versnellingen ervaar ik dit niet.
Oud 20 oktober 2017, 13:45   #8
dutchguy

dutchguy's schermafbeelding

Standaard

Laat ook maar eens een software update uitvoeren op de pcm.
Mijn ervaring is dat het schakelgedrag ook sterk afhankelijk is van hoe mooi de motor loopt.
Juist dit soort dingen wordt nog veel aan gesleuteld met software.
Oud 7 december 2017, 08:49   #9
skinx

Kenteken: -
Standaard

ik krijg vandaag mijn focus Terug van de Garage (2.0TDCI) hij had van het begin schakel problemen van zijn 2 naar 3 en van 4 naar 3
het zelfde prbleem als @flins aangeeft. geen verklaarbaar patroon te vinden.
hij ging af en toe niet lekker in zijn 3
alles al paar keer af gesteld.

vanmiddag krijg ik hem terug
ze hebben een lager vervangen en versnelling 3 vervangen.
hopen dat het opgelost is
skinx is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten