PDA

View Full Version : Regeltjes

Bitaktus
13 januari 2009, 15:36
Beste forumrunners, admins, moderators etc,

Ik loop alweer een tijdje rond op dit forum (klein half jaartje uit het hoofd). An sich een prima forum met een hoop technische knowhow. Helemaal niets mis mee.

Wat wel opvalt is het aantal regeltjes. Je mag hier redelijk weinig zeggen of vragen stellen, je moet je voorstellen etc. Ik ervaar het niet als vervelend, maar een hoop potentiële forumleden schrik je hier mee af.

Het is niet zozeer een punt van kritiek, als wel een aandachtpunt.

Andere meningen?

knick_knank
13 januari 2009, 15:59
Voorstellen is niks mis mee toch?
Maar idd als iets al een keer is gevraagt of gezegt is word het altijd snel op slot gedaan...

Je kan ook de topics samenvoegen bv?
Dan kunnen er weer nieuwe meningen verstrekt worden, en kan er meer bij het bestaande topic toegevoegt worden. zodat het duidelijker wordt....dat is dan te hopen :wink:

Als dit al gedaan word heb ik niks gezegt :twisted:

B@Zzz...
13 januari 2009, 16:07
D'r is maar 1 regel op het forum, en dat is dat er niets MOET ;-)

Wij vragen idd aan personen of ze zich voor willen stellen zodat iedereen een beetje weet wat voor persoon achter de nickname zit. En eigenlijk is daar toch niets mis mee? Vertel iets over je zelf en over je auto, dat maakt het helpen bij problemen alleen maar makkelijker.

Verder gooien we idd topics op slot als het item al volop besproken is. Het probleem is dan, dat je anders tig dezelfde topics gaat krijgen, wat de "orde" het forum ook geen goed doet.

Er staat al veel info op het forum wat goed te vinden is door de zoekfunctie te gebruiken. Op het moment dat er een onderwerp 10x behandeld is, krijg je ook weer 10x die zoekresultaten... terwijl het allemaal in 1 topic te vinden is. Je krijgt dan zoveel zoekresultaten dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Het samenvoegen van topics zie ik persoonlijk niet zo zitten, dan kun je toch niet zo goed in een bestaand topic verder gaan?

knick_knank
13 januari 2009, 16:21
Ok...
Maar Hoe gaat zo iemand de bestaande topic vinden..
Als diegene hem al had gevonden ging die niet die zelfde vraag stellen.

Sommige mensen zijn niet zo handig met forums... daarom vragen verschillde mensen het 10 keer hetzelfde :wink:

FocusChris
13 januari 2009, 16:35
Misschien een idee om een vakje bovenaan het het forum te plaatsen waar je tekst in kan typen om te zoeken?
Valt meer op dan alleen http://focusclub.nl/forum/templates/subSilver/images/icon_mini_search.gifZoeken

B@Zzz...
13 januari 2009, 17:42
Ok...
Maar Hoe gaat zo iemand de bestaande topic vinden..
Als diegene hem al had gevonden ging die niet die zelfde vraag stellen.

Waarschijnlijk heeft die persoon de zoekfunctie niet gebruikt. We "straffen" ze ook niet, alleen wijzen we de personen erop dat er al meerdere topics over bestaan (soms met link) en vragen ze vriendelijk om de zoekfunctie te gebruiken en in dat topic verder te gaan. Met als reden dat daardoor het forum overzichtelijker blijft.

Misschien een idee om een vakje bovenaan het het forum te plaatsen waar je tekst in kan typen om te zoeken?
Valt meer op dan alleen http://focusclub.nl/forum/templates/subSilver/images/icon_mini_search.gifZoeken
Ik vind het een goed idee chris (wat een helder moment op je verjaardag :P Proficiat!). Waarschijnlijk nemen ze het mee tijdens de vergadering, wesley zal dat er dan in moeten maken, wij als modjes hebben daar geen rechten voor.

Dragunov
13 januari 2009, 17:45
Laatste nieuwe forumsoftware dan online?

DexterXL
13 januari 2009, 17:47
Maar idd als iets al een keer is gevraagt of gezegt is word het altijd snel op slot gedaan...

Ik vind dit een goede zaak, dat wil niet zeggen dat het voor de TS vervelend
over kan komen, maar heb het al vaker gezien, dat dan de TS zijn topic
gesloten word door een moderator maar wel met ondersteunende motivatie.
Op andere fora's maak je dit toch wel eens anders mee, maar ik ben wel
van mening dat als mensen met een pc overweg kunnen, dan kunnen ze
ook wel zich netjes voorstellen, en met de zoekfunctie overweg, al zou
idd net als bij bv google zo'n tekstbalk erbij geen gek idee zijn :wink:

B@Zzz...
13 januari 2009, 17:48
Laatste nieuwe forumsoftware dan online?
?? wat bedoel je dragunov?

Dragunov
13 januari 2009, 17:57
Wel, of we dan af zijn van die kleine onvolmaaktheden? :wink:

Of blijven jullie draaien op dezelfde forumsoftware als nu met die kleine zaakjes die nie gans goed werken:

- icoon die aangeeft of er een nieuwe post is in da subtopic of nie
- Problemen met de laatste pagina('s) waar er niks instaat

B@Zzz...
13 januari 2009, 18:42
Volgens mij staat dat helemaal los van dit onderwerp! Daar is al uitgebreid over gesproken in een ander topic. De uitkomst was dat er bij de vergadering gekeken gaat worden hoe we daar mee verder gaan.

XR5Turbo
13 januari 2009, 21:43
Ik ervaar het niet als vervelend, maar een hoop potentiële forumleden schrik je hier mee af.

Bitaktus, ik neem je waarneming als positieve kritiek aan.
Misschien zijn we wat streng. Op zich blijft het forum wel netjes overzichtelijk als je een aantal regeltjes hebt die iedereen opvolgd. Uiteraard moet je als scheidsrechter niet bij elke overtreding de wedstrijd affluiten. Maar als er iets uitblinkt mag je best de dader aanhouden en hem confronteren met de "overtreding" en hem vertellen hoe hij het de volgende keer het beter kan doen.

Ik mis alleen een onderbouwing of we nou echt potentiele klanten mislopen. Laten we vooropastellen dat ieder lid is er 1 en en iedereen welkom is. Uit de (redelijk geringe) ervaring die ik heb opgedaan met het modereren is mij het volgende opgevallen: Met het sluiten van topics EN met het aanspreken van mensen die zich niet willen voorstellen filteren wij een aantal "potentiele leden" eruit. Die "leden" maken (bewust of onbewust) echt een zooitje van het forum. (off-topic, loze kreten, niet lezen, niks zoeken, enz enz). Best kans dat wij deze mensen afschrikken, maar geloof me die mensen mist het forum echt niet. Dus laten we het maar lekker overzichtelijk houden, dat is wat de Focus rijders willen. Zeker gezien het aantal opmerkingen die we krijgen om het forum te verbeteren/perfectioneren. Het aantal opmerkingen die we krijgen zijn er al meer dan de potentiele leden die we afschrikken....

En wat betreft het voorstellen hanteren wij al sinds kerst de moderatorregel dat wij eerst aankijken of iemand zich binnen +/- 10 berichten voorsteld. Anders komt het inderdaad wat streng over als je gelijk bij bericht 1 erboven op zit. Resultaat is echter dat er al een paar keer is gebleken dat er mensen zijn die onze taken overnemen......

En wat betreft de zoekfunctie die niet word gebruikt.
Gisteren ben ik bijv. al begonnen met het verzamelen van handige FINIS nummers in een verzamel topic.

Spiked
13 januari 2009, 21:50
Ik wil even kwijt dat ik dit forum als zéér vriendelijk ervaar. Ik heb al op tig fora rondgehangen, en zodra je een 'domme' vraag stelt wordt je direct afgesnauwd. Hier zijn mensen altijd vriendelijk, en worden ook de beginners geholpen alsof ze (en dat zijn ze natuurlijk ook) gewaardeerde leden zijn.

Danny
13 januari 2009, 22:02
ik vind ze niet eens zo streng op dit forum
ik heb al erger meegemaakt :) ik ben het met spiked eens

moet je voor de gein eens een vraag op bijvoorbeeld het forum van show your sound stellen, dan word je me ook een partij afgesnauwd

B@Zzz...
14 januari 2009, 05:46
:D :D Leuk om te lezen dat we ons "werk" toch goed doen :D :D

Hansie
14 januari 2009, 06:56
Ik vind het ook beter gaan dan een tijd geleden. Wat me laatst nog wel ergerde is dat bij nieuwe gebruikers ook anderen dan de modjes erop aandringen om zich voor te stellen. Als dat al gezegd moet worden (ik zou het eerder regelen bij aanmelding op het forum of zoiets), laat dat dan over aan de modjes.

buldozer
14 januari 2009, 06:56
Ik wil even kwijt dat ik dit forum als zéér vriendelijk ervaar. Ik heb al op tig fora rondgehangen, en zodra je een 'domme' vraag stelt wordt je direct afgesnauwd. Hier zijn mensen altijd vriendelijk, en worden ook de beginners geholpen alsof ze (en dat zijn ze natuurlijk ook) gewaardeerde leden zijn.

dit kan ik ook alleen maar Beamen
duurt op vele fora ook lang voordat je in de "Familie" wordt opgenomen
en daar had ik hier echt geen last van

greetz Buldozer

Bitaktus
14 januari 2009, 07:40
Ik heb niet echt opgelet wie er 'streng' reageren, modjes of gewone gebruikers.

Maar misschien ben ik wel (te?) vrije fora gewend.

Ik zag dat er ruim 2000 leden zijn. Puur ter indicatie: hoeveel berichten worden hier gemiddeld per dag gepost? (kon ik niet vinden?)

Hunter
14 januari 2009, 08:22
Leuk om te zien dat veel forummers zich hier thuis voelen...
Wat betreft de zoekfunctie idee van Chris; Dat moeten we eens gaan uitzoeken! Kan interessant zijn!

We willen het forum wellicht nog meer gaan perfectioneren dit jaar, maar deze mogelijkheden bespreken wij met +/- 2 weken.
Wordt vervolgd!

@ Bitaktus: Als ik 1 dag niet op het forum heb gekeken, en ik moet vervolgens alles doornemen, ben ik een toch gauw 1,5 uur zoet :wink: :lol: Berichten aantal is dus lekker op peil :cheer:

marco170
14 januari 2009, 09:02
Ik vind het forum heel gebruikersvriendelijk en overzichtelijk. Als de modjes dan af en toe iemand tot de orde moeten roepen dan is dat prima. Elk forum steekt anders in elkaar en daarom moeten nieuwe gebruikers meestal even wennen en gaat er wel eens wat mis bij het plaatsen van topics of reacties. De incidentele gebruikers, die even iets nodig hebben of met een probleem zitten en dan lukraak op het forum posten en die vervolgens weer verdwijnen, vinden dit forum misschien te streng, maar dan hebben ze dat er meestal zelf naar gemaakt.

Bitaktus
14 januari 2009, 09:09
@ Bitaktus: Als ik 1 dag niet op het forum heb gekeken, en ik moet vervolgens alles doornemen, ben ik een toch gauw 1,5 uur zoet :wink: :lol: Berichten aantal is dus lekker op peil :cheer:

Ik probeer even een vergelijking te maken met het forum van www.aprilia-riders.nl (daar ben ik zelf mod).
Daar worden 89 berichten per dag geplaatst op 1004 leden.

Hansie
14 januari 2009, 13:10
Ik zag dat er ruim 2000 leden zijn. Puur ter indicatie: hoeveel berichten worden hier gemiddeld per dag gepost? (kon ik niet vinden?)
Van die 2000 geregistreerden heeft een groot gedeelte 0 posts geplaatst, dus dat vertekent het beeld misschien wel met andere forums waar regelmatig niet-actieve gebruikers worden verwijderd.
Even snel gerekend: gemiddeld 193 berichten per dag zolang het forum online is.

VitroFiesta
14 januari 2009, 16:46
Ik moet zeggen dat ik dit een erg netjes en gebruiksvriendelijk forum vind. Er wordt netjes gemodereerd. Niet te strak, en niet te losjes. Ik ben zelf moderator van de Fiestaclub, en ik hang op de nodige forums rond. Op sommige forums wordt er ontzettend strak gemod, en krijg je meteen commentaar als je een ding verkeerd zegt. Op andere forums zijn ze weer zo los dat er soms enorme off-topic verhalen ontstaan waardoor het hele onderwerp van het topic eigenlijk vergeten wordt. Hier zitten de mods er wat mij betreft tussenin, en wij proberen dat op het Fiestaforum ook zoveel mogelijk zo te houden.

Wij hebben een tijd lang erg lopen hameren op de zoekfunctie, en het begint eindelijk een beetje zijn vruchten af te werpen. Het is nog steeds niet optimaal, maar het gaat goed. Waar wij op het Fiestaforum erg veel last van hebben is het gebruik van de welbekende MSN-taal, of het weinig tot niet gebruiken van hoofdletters en leestekens. Gelukkig kom je dat hier weinig tegen, maar dat heeft er denk ik ook deels mee te maken dat de gemiddelde leeftijd op dit forum iets hoger ligt dan bij ons, en dat de gebruikers iets minder van de msn generatie zijn.

Ik ben er zelf voorstander van om zo weinig mogelijk topics te sluiten. Het enige wat ik zelf standaard sluit zijn uiteraard de verkooptopics als het aangeboden onderdeel verkocht is. Als er een topic wordt geopend met een vraag die al vaker is gesteld worden de topics meestal samengevoegd.

Het voorstellen vind ik niet meer dan normaal. Als forumgebruikers is het prettig als je weet met wie je te maken hebt. Wat voor auto hij heeft, en waar hij vandaan komt zodat je hem of haar eventueel hulp kan bieden in geval van problemen. Ik hoef niet het complete levensverhaal te weten, maar een kort verhaaltje vind ik normaal. Op het Fiestaforum moet je jezelf voorstellen, anders kan je geen andere berichten plaatsen. Je eerste bericht moet altijd in even voorstellen zijn, anders kan je niet in de rest posten. De leden die je hier eventueel mee afschikt mis je echt niet. Meestal heb je na een voorstelbericht al redelijk door wat die persoon wil. Komt hij zich eenmalig aanmelden om een vraag te stellen, of is het echt een actief lid. Wij hebben veel leden die zich alleen aanmelden om hun auto te verkopen. Dat is bij ons pas toegestaan boven de 25 berichten, omdat je anders als een soort marktplaats gebruikt wordt, en dat is niet de bedoeling van een forum.

Kortom, ik vind dat er hier prima gemod wordt, niet te los, en niet te strak.

RedFiesta
14 januari 2009, 20:35
Even snel gerekend: gemiddeld 193 berichten per dag zolang het forum online is.

Bijna goed Hans..... :mrgreen:

http://i6.photobucket.com/albums/y242/RedFocus/Forumstatistieken-1.jpg

@VitroFiesta: amen!! :thumbs:

Leuk om te lezen dat het over het algemeen goed gewaardeerd wordt en dat mensen zich snel thuis voelen! Ik vind het ook niet te streng. Af en toe moet het een beetje om het forum overzichtelijk te houden.

Respect voor onze modjes..... :thumbup:

vessel
14 januari 2009, 20:43
Als het af zou schrikken, dan zou je ook geen aanmeldingen krijgen van andere types en vreemde merken, en die zijn er volgens mij toch wel.

Dus persoonlijk zou ik zeggen, lekker doorgaan zo.

Volgens mij houd dit toch ook wel het een en het ander buiten de deur.

Groetjes Ton

Soepergrover
14 januari 2009, 21:06
Ik vind het hier prima vertoeven op dit forum.
En die ene keer dat een topic van mij (overigens naar mijn eigen bescheiden mening onterecht) is afgesloten: ach ja, boeien. Ik hoef er niet van te eten. Over het algemeen vind ik dat er netjes gemod wordt. Ik zie heel weinig 'troep' en als dat wel gebeurt, zijn de berichten redelijk rap opgeruimd.
Samenvoegen van overlappende topics zou misschien wel een puntje zijn. Dit in plaats van een topic gewoon af te sluiten.

Bitaktus
15 januari 2009, 07:57
Grappig, 193 berichten had ik niet verwacht, de helft ook niet. Blijkbaar is het forum actiever dan ik had verwacht. :lol:

Verder voel ik me ook prima thuis hoor, geen zorgen.