View Full Version : Aangehouden door Marechaussee
feddesman
16 juni 2007, 17:52
Ik ben afgelopen nacht aangehouden door de Marechaussee .
Ik schijn 55 kmph te hard gereden te hebben.
Ik schrok me natuurlijk dood.
Gelukkig bleef het bij een waarschuwing.
Maar mag de Marechaussee zelf een bekeuring uitschrijven?
golden wagon
16 juni 2007, 18:04
ja dat mogen ze , ze hebben eigenlijk zelfs de zelfde rechten en bevoegt heden als de politie.
ffocusw
16 juni 2007, 18:08
:Worship: dat is een geluk bij een ongeluk
thijssiefocus
16 juni 2007, 18:17
volgens zijn ze er alleen voor de militairen en niet voor burgers
golden wagon
16 juni 2007, 18:40
dat was vroeger zo maar sinds een hele tijd al mogen ze ook politie taken uitvoeren.
ze zullen niet snel ingrijpen maar ze mogen het wel
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koninklijke_Marechaussee
Wat een gelukt had je je rijbewijs kunnen kosten.
STevie
16 juni 2007, 23:18
:ooolala: Wat een mazzel !!, ik wist trouwens niet eens dat zij je aan mochten houden ??
STevie
golden wagon
17 juni 2007, 08:51
Zoals blijkt uit het voorgaande, is de regeling omtrent de opsporingsbevoegdheid
en de bevoegdheid tot optreden van militairen van de KMar
ingewikkeld en ondoorzichtig. In de dagelijkse praktijk wordt de bevoegdheid
tot optreden soms met succes bij de rechter aangevochten1. Het
gevolg daarvan is dat militairen van de KMar bij twijfel over de vraag of zij
in een voorkomend geval over opsporingsbevoegdheid beschikken, zich
geplaatst zien voor de keuze tussen onbevoegd optreden of afzien van
optreden waar ingrijpen uit maatschappelijk oogpunt wel gewenst zou
zijn. Zo zal het in de huidige tijdgeest maatschappelijk onaanvaardbaar
worden geacht wanneer een militair van de KMar, geüniformeerd op weg
naar zijn dienst, niet zou optreden tegen een ernstig geweldsdelict waar
hij onderweg op stuit.
Om aan deze onduidelijkheid een eind te maken, wordt in het wetsvoorstel
voorgesteld de (algemene) opsporingsbevoegdheid van de KMar niet
langer te beperken tot bepaalde gebieden, personen of strafbare feiten. De
KMar komt dan voor wat betreft haar opsporingsbevoegdheid in dezelfde
positie te verkeren als de politie en een aantal bijzondere opsporingsdiensten
zoals de Algemene Inspectiedienst, Dienstonderdeel Opsporing, van
het Ministerie van LNV en de Belastingdienst/FIOD-ECD. Artikel 141 Sv
wordt hiertoe gewijzigd.
thijssiefocus
17 juni 2007, 11:43
ik weet wel dat het in de beroepsgoederenvervoer wel mag ze hebben daar een zowel controlerende als wel een straf opgevende taak
Kludrex
17 juni 2007, 12:10
Ik denk, als ze echt concreet je rijbewijs willen invorderen, ze dan ook de middelen van de 'gewone' politie zouden moeten hebben. Reden zij bijvoorbeeld in een auto met een betrouwbare, geijkte Km-teller? Zouden ze je ook een invorderingsbewijs mee kunnen geven? Ik betwijfel het...
Aan de andere kant, ze hadden er wel werk van kunnen maken... maar dan wel met tussenkomst van de 'echte' politie, denk ik. En daar hadden ze nou net geen zin in, gelukkig :wink:
ik ben al enekele malen als belg door de marechaussee aangehouden aan de grensovergang in maastricht, dit was enkel voor controle op mijn paspoort.
is dit dan voor gezochte personen te vinden, of mensen met openstaande boetes ofzo?
focuspowerrrr
18 juni 2007, 15:37
ik ben al enekele malen als belg door de marechaussee aangehouden aan de grensovergang in maastricht, dit was enkel voor controle op mijn paspoort.
is dit dan voor gezochte personen te vinden, of mensen met openstaande boetes ofzo?
Mensen die er onbetrouwbaar uitzien houden ze zowiezo aan :wink: :harhar: :rofl: :rofl:
:wasntme:
de eerste maal vond ik het wel grappig, ik moest stoppen en dan natuurlijk raampje laten zakken.
"hallo meneer wij zijn van de koningklijke marechaussee"
toen had ik zoiets van :wtf: :lol:
daar had ik nog nooit van gehoord, en erg als politiemensen zagen ze er niet uit :P
WhiteFiesta
18 juni 2007, 23:49
Ik denk, als ze echt concreet je rijbewijs willen invorderen, ze dan ook de middelen van de 'gewone' politie zouden moeten hebben. Reden zij bijvoorbeeld in een auto met een betrouwbare, geijkte Km-teller? Zouden ze je ook een invorderingsbewijs mee kunnen geven? Ik betwijfel het...
Aan de andere kant, ze hadden er wel werk van kunnen maken... maar dan wel met tussenkomst van de 'echte' politie, denk ik. En daar hadden ze nou net geen zin in, gelukkig :wink:
Ik heb 4 jaar in zo'm KMar auto gereden, maar in het voertuigboekje zit gewoon een IJkingstabel die elk jaar vervangen wordt..
En op mijn pasje stond echt "Algemeen Opsporingsambtenaar volgens Art 141 WvsV, en dat is hetzelfde artikel als waar de politie zijn bevoegdheden uit haalt.
Aan de grens is de KMar bezig met een van de taken uit artikel 6 van de politiewet, te weten Grensbewaking. Hetzelfde zie je bijvoorbeeld op schiphol, en in de Amsterdamse haven. Langs de snelweg is de controle @random, er staan motorrijders die op basis van ervaring/richtlijnen/onderbuikgevoel bepaalde auto's aan de kant zetten.
gr
Jeroen
(exwmr1 KMar)
Kludrex
19 juni 2007, 21:12
Ik heb 4 jaar in zo'm KMar auto gereden, maar in het voertuigboekje zit gewoon een IJkingstabel die elk jaar vervangen wordt..
En op mijn pasje stond echt "Algemeen Opsporingsambtenaar volgens Art 141 WvsV, en dat is hetzelfde artikel als waar de politie zijn bevoegdheden uit haalt.
Ok, dat wist ik niet :oops: Ik denk wel dat het voor de KMar hoofdzakelijk een kwestie is van ingrijpen in extreme/levensbedreigende situaties. Ik bedoel, dit is voor hun geen hoofdzaak en veel overtredingen worden, mits niet ernstig, afgedaan met een waarschuwing. Waar hebben we dan onze vrienden van de politie voor :wink:
Klopt toch wel een beetje zo?
WhiteFiesta
19 juni 2007, 21:16
Ok, dat wist ik niet :oops: Ik denk wel dat het voor de KMar hoofdzakelijk een kwestie is van ingrijpen in extreme/levensbedreigende situaties. Ik bedoel, dit is voor hun geen hoofdzaak en veel overtredingen worden, mits niet ernstig, afgedaan met een waarschuwing. Waar hebben we dan onze vrienden van de politie voor :wink:
Klopt toch wel een beetje zo?
Verschilt per collega... de een noemt 10 bonnen in een dienst weinig, de ander 10 bonnen per jaar veel.... De een vindt zichzelf politieagent met een militaire status, de ander vindt zichzelf militair met een politietaak... daarnaast hangt het ook nog af van het humeur en de leidinggevende van de betrokken ambtenaar :P ;) en van de taak die men op dat moment heeft opgekregen.... veel variabelen dus ;)
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.