PDA

View Full Version : let op je lichten

jasper
14 december 2007, 23:42
hierbij een waarschuwing, :idea:
hier ben ik normaal nooit ervan om ergen xtreem op te letten ofzo of mensen te waarchuwen uit overdrevenheid maar dit terzijde :wink:

mijn stiefpa heeft een ongeluk gehad met de focus omdat zijn linkerkoplamp het niet deed en de tegeligger dacht dat het een brommer was, blijft bij een focus 2 niet alleen het stadslicht dan branden ?
hij heeft geluk gehad op dit smalle weg dat het breed breed genoeg was toen de bosjes in dook. Alleen 1 spiegel eraf dus schade valt mee

was wel leuk dat hij nog zwaar in de stress er 1 was waarvan de lampen niet wilden branden :twisted:

Hunter
15 december 2007, 07:36
Vervelend om mee te maken!! Gelukkig valt de schade mee.
Idd als je dimlicht kapot is, zou je stadslicht nog kunnen branden... Tenzij deze natuurlijk ook al kaduuk was :wink:

Overigens valt me op bij hoeveel mensen de verlichting niet klopt...
Weet niet omdat het komt, omdat ik me er ook aan begin te ergerren ofzo, maar het lijken er steeds meer te worden voor me gevoel...

Mart
15 december 2007, 08:38
Dat is inderdaad vervelend, maar gelukkig is er geen lichamelijk letsel!

@hunter:
Het valt mij ook enorm op. Vaak zijn het nog redelijk nieuwe auto's ook.
Ik vind dit enorm vervelend, omdat ik door de verkeerde verlichting van een tegemoetkomer of achterligger verblind wordt.

Mart

Ldp
15 december 2007, 09:12
Wat toevallig: donderdag toen ik wegreed van werk merkte ik dat ik veel minder licht voor me had. Even letten op de reflecties in auto's voor me, en ja hoor, rechter dimlicht kapot. Terwijl ik die er in september nog in had gezet, een philips nightvision, waarvan je verwacht dat die wel even mee zullen gaan.

Omdat ik deze maand meedoe aan de carfanatics xenon actie heb ik geen nieuwe H7 gehaald, maar ben bij het eerstvolgende tankstation wel gestopt. Ik verwissel normaalgesproken allebei de dimlichten altijd tegelijkertijd, en had stomtoevallig de nog werkende oude van september nog in de auto liggen. Die heb ik er dan ook gelijk ingezet.

Ik merk nu wel dat ze er wel iets anders uitzien (nightvision vs. onbekend), maar voor de komende maand, tot mijn xenon er is, moet het voldoen.

Overigens kan ik de opmerkingen hierboven alleen maar beamen, maar dat komt volgens mij inderdaad ook, omdat ik er meer op let dan vroeger. Veel auto's rijden rond met verlichting die niet in orde is, en dan heb ik het niet alleen over kapotte lichten, maar ook over een fout lichtbeeld. Een koplamp van de twee die veel te hoog gericht staat, bijvoorbeeld.

Dzl
15 december 2007, 09:27
Een koplamp van de twee die veel te hoog gericht staat, bijvoorbeeld.
Die mensen werken op schiphol,tbv de landings banen :lol: :lol: :lol:

FocusChris
15 december 2007, 13:12
Het is een veel voorkomend verschijnsel als de temperaturen rond het vriespunt zitten, zullen de halogeen lampen wel niet zo goed tegen kunnen...
Ik kijk zelf redelijk vaak of de verlichting in orde is, Woon naast een winkel met veel glas, ik ga er dan even voor staan en controleer alles, voor en achter 8)

frysian
15 december 2007, 14:02
Het is inderdaad gevaarlijk, rijden met kapotte kop of achter lichten.
Dagelijks kom ik er een stuk of 5 tegen die hun verlichting niet goed hebben. Kwam laatst zelfs een tegen die alleen de stadslichten aan had. Zag hem dus praktisch niet.

jeroenvv
15 december 2007, 14:43
wanneer bij mij een dimlicht stuk is, en rijd op een donker weggetje zet ik meteen de mistlampen onderin de bumper aan, zodat dit soort ongelukken niet kunnen gebeuren en ze dus kunnen zien dat er een auto aan komt...

altijd vervelend om mee te maken... maar gelukkig geen letsel!!

Ldp
15 december 2007, 15:11
@jeroenvv: dat had ik dus in september, toen van mijn vorige setje er 1 kapot was. Ik zag het toen ik al op E34 zat, dus geen enkele mogelijkheid tot voorbij de ring Antwerpen om een tankstation langs de weg te vinden. Het ging ook nog eens enorm regenen, van die fijne mistige regen. Gelijk dus inderdaad de mistlampen maar aan, en later een setje lampen gehaald en gelijk verwisseld.

Rijden met kapotte lampen voelt bij mij bijna net zo aan als rijden zonder gordel. Het voelt gewoon niet goed, en je wilt het zo snel mogelijk weer in orde hebben.

Focus2000
16 december 2007, 15:38
In het verleden de volgende tip gehoord als het niet mogelijk is om gelijk een defecte lamp te vervangen.

Als de verlichting aan de bestuurderszijde defect is, deze vervangen met de lamp die aan de passagierszijde zit,
hierdoor voorkom je dat men denkt dat er een brommer of motor aankomt.

Maar het is altijd beter een reservesetje bij je te hebben.

Niel-z
31 januari 2008, 13:50
ook keer meegemaakt dat lamp kapot was. Ze zijn wel erg lastig te vervangen zeg. Vooral i het donker

Ldp
31 januari 2008, 17:09
Ja, je moet geen handen zo groot als kolenschoppen hebben, want dan piel je tot zelfs een aanhanger van de Bond tegen het Vloeken aan het twijfelen gaat. :wink:

Als je een nieuwe auto hebt, zou je het eigenlijk op je gemak een keer bij daglicht moeten oefenen.