View Full Version : EGR afsluiten....eindelijk begonnen
Duval
22 november 2007, 21:40
Om morgen wat werk te besparen heb ik vandaag al wat gedaan...
Aangezien de boel nog niet geheel afgekoeld was riskeer ik het niet om reeds aan die bouten beginnen te wringen om het plaatje te steken....als dat nodig zou zijn....want zoals je op de onderste 2 foto's kan zien bevinden zich links en rechts van de zeskant 2 lipjes die duiden op een plaatje...de tegenoverstaande zeskant heeft ook 2 lipjes links en rechts ervan....ZOU DIT AL EEN PLAATJE ZIJN OF IS DIT NORMAAL???Die spatters dat je ziet is WD-40 om het morgen wat makkelijker te maken....
Op de andere foto kan je zien dat de flensverbinding lekt...in de garage vertelden ze me laatst data de turbo olie lekt...... volgens mij is het deze smurrie die ze gezien heben ...idiots
http://i68.photobucket.com/albums/i26/Fordje/NOAH5112.jpg
de klep zelf (valt behoorlijk mee qua smurrie...)
http://i68.photobucket.com/albums/i26/Fordje/NOAH5111.jpg
http://i68.photobucket.com/albums/i26/Fordje/NOAH5110.jpg
http://i68.photobucket.com/albums/i26/Fordje/NOAH5109.jpg
Zit hier nu reeds een plaatje tussen???
http://i68.photobucket.com/albums/i26/Fordje/NOAH5108.jpg
23 november 2007, 07:45
Hier de foto van 'uwbuurman' om te vergelijken. Hij heeft dit 'plaatje' niet steken volgens mij...
http://i68.photobucket.com/albums/i26/Fordje/buis.jpg
uwbuurman
http://i68.photobucket.com/albums/i26/Fordje/NOAH5109.jpg
de mijne
Wat denken jullie?
Huigie
23 november 2007, 08:07
Ik denk: "Jeutje wat is het vroeg..."
Crown
23 november 2007, 10:20
Is het niet gewoon een pakking die er tussen hoort?
En ik zie hem bij buurman ook zitten hoor!
Duval
23 november 2007, 12:36
Heb juist het plaatje gestoken (gat van 7mm). Hetgeen ertussen stak was idd een pakking...
Heb een plaatje van 1mm genomen met slipgaten en daar dan een cirkeltje hittebestendige pakking ertussen....
Hetgeen ertussen stak was idd een pakking...
deze heb ik ertussenuit gelaten.
Nu nog de testrit...
DexterXL
23 november 2007, 18:42
Je merkt er vrij weinig van, alleen zal je het in de inwendige vervuiling
kunnen merken, aangezien hij nu niet meer zijn eigen "troep" terug krijgt,
werkt het een stuk schooner, dit zal wel even duren.
Duval
23 november 2007, 20:45
Na 25km nog geen foutmelding gekregen. Motor minder snel warm...maar eens warm rijdt deze soepeler naar mijn gevoel...
Pepper
23 november 2007, 22:45
Na 25km nog geen foutmelding gekregen. Motor minder snel warm...maar eens warm rijdt deze soepeler naar mijn gevoel...
Ik loop er ook nog steeds over te denken, maar pakt je motor nu "onderin" ook beter op, of is dat het zelfde gebleven (dus toeretallen beneden de 2000 rpm)
Duval
24 november 2007, 15:53
Neemt wel degelijk vroeger op hoor. :wink:
R@ymond
24 november 2007, 17:58
Jij hebt het plaatje dus bij je turbo geplaatst en niet bij de aansluiting (onder) de EGR klep?.
Duval
24 november 2007, 18:22
Bij de turbo idd :wink: , is dat niet de bedoeling mss :? :?
R@ymond
24 november 2007, 18:26
ik weet niet of dat iets uitmaakt, zelf denk ik van niet maar omdat uw buurman hem wel onder de EGR klep heeft afgesloten vroeg ik me dat af. Het is wel een stuk makkelijker hoe jij het nu heb gedaan, bij mij (tddi) kan dat niet op die manier en zal ik onder de klep moeten gaan vogelen.
DexterXL
25 november 2007, 20:57
Neemt wel degelijk vroeger op hoor. :wink:
Mee eens, pakt bij mijn TD-Di ipv 1900 tpm nu bij de 1700 tpm, dus het
scheelt heel iets, maar wel merkbaar.
Duval
26 november 2007, 15:22
Wat me daarstraks opviel is dat de motor veeeel beter reageerd op gaspedaal!
Heb ik dat plaatje nu eigenlijk op de goede plaats gestoken of niet?
jpboerhof
6 december 2007, 01:14
ik heb de garage gevraagt me egr af te sluiten, ze zeiden dat het om een stekker ging, en die hebben ze los gekoppelt.
me auto rookt nu veel minder/niet, en hangt ook weer lekker aan het gas. hij pakt het koppel nu ook veel sneller op. en rijd dus ook veel soepeler.
waarom doet iedereen er een plaatje tussen? omde egr helemaal definitief af te sluiten?
voor de apk mag dit niet. mijn garage doet er niet moeilijk over als hij wel dicht is, maar als er een steekproef komt, komt hij niet door de apk keuring, en moet de egr weer werken.
R@ymond
6 december 2007, 01:48
Hebben ze die stekker er bovenop gewoon afgehaald ofzo? Bij de tddi zit er inderdaad wel elektronica bovenop die klep maar volgens fordtune kan de tddi alleen mechanisch worden gesloten.
Met het plaatje is het in ieder geval zeker dat er geen uitlaatgassen meer inkomen. Maar een stekkertje loshalen is wat makkelijker natuurlijk.
De tddi is een stuk lastiger bij te komen dan de tdci.
jpboerhof
6 december 2007, 02:04
ze hebben inderdaad de stekker bovenop los gehaalt en nog een rubber leidingkje.
kun je zien op deze foto's.
http://i190.photobucket.com/albums/z77/jpboerhof/egr005.jpg
http://i190.photobucket.com/albums/z77/jpboerhof/egr006.jpg
ga in het weekend de kabels nog even vast zetten. lijkt wat slordig zo..
jpboerhof
7 december 2007, 05:56
ik vraag me af waarom ze die slang los hebben gehaalt. zuigt hij iets aan of levert hij iets aan?
iemand een idee?
Ldp
7 december 2007, 06:36
Vacuumslang voor bediening van de EGR? Maar als je een stekker erop hebt, is jouw EGR dan niet elektrisch bediend? Hebben ze een stop in de slang gestoken?
De reden dat ze een plaatje erin doen, is omdat een al slecht functionerende/vervuilde EGR klep niet 100% meer afsluit, zodat er ook door hem op jouw manier af te zetten, er toch nog gas door kan komen. Met een plaatje is het gewoon 'dicht', 100%.
jpboerhof
7 december 2007, 14:13
Vacuumslang voor bediening van de EGR? Maar als je een stekker erop hebt, is jouw EGR dan niet elektrisch bediend? Hebben ze een stop in de slang gestoken?
De reden dat ze een plaatje erin doen, is omdat een al slecht functionerende/vervuilde EGR klep niet 100% meer afsluit, zodat er ook door hem op jouw manier af te zetten, er toch nog gas door kan komen. Met een plaatje is het gewoon 'dicht', 100%.
nee, ze hebben er gen stop in gedaan.
duidelijk verhaal. er komt bij mij eerst geen plaatje tussen.
R@ymond
9 december 2007, 23:49
Merk je het nu nog een beetje met die "gesloten klep"?
Ik zal binnenkort ook die stekker en slang eraf halen. Niet erg veel zin om dat plaatje ertussen te plaatsen.
Heeft jouw garage wel vaker deze klep zo gesloten?
jpboerhof
9 december 2007, 23:54
Ik zal binnenkort ook die stekker en slang eraf halen. Niet erg veel zin om dat plaatje ertussen te plaatsen.
ik merk het nogwel inderdaad, hij pakt veel beter op en hangt nog steeds lekker aan het gas.
en hij rijd volgens mij ook zuiniger, normaal tank op de helft ( meter ) dan heb ik ongeveer 350 km gereden. nu op kwart en staat al op 350, en trap echt lekker door 8)
garage doet het wel vaker zeggen ze, maar of je dat moet geloven :)
R@ymond
10 december 2007, 00:00
Nouja opzich is het een werkje van niets (er hoefd niets aan de computer te worden aangepast toch?). Van het weekend maares proberen :D.
Ik rij meestal zon 450 op een halve tank 8-). Dat gaat nog wat worden.
Gemiddeld zon kleine 1 op 16, wat doet de jouwe?
jpboerhof
10 december 2007, 00:06
Nouja opzich is het een werkje van niets (er hoefd niets aan de computer te worden aangepast toch?). Van het weekend maares proberen :D.
Ik rij meestal zon 450 op een halve tank 8-). Dat gaat nog wat worden.
Gemiddeld zon kleine 1 op 16, wat doet de jouwe?
hij reed 1:14/1:15 verder hoeft er niks aan de computer gedaan te worden. het meeste werk zit hem in de motorkap te openen en te sluiten :lol:
Hansie
10 december 2007, 07:59
Kan ook op die manier, als de auto niet te jong is (bij mij werkt dat niet, dus moet wel een plaatje plaatsen). En dat plaatje is er binnen 5 min tussenuit bij mij als het moet.
R@ymond
10 december 2007, 16:40
Kan ook op die manier, als de auto niet te jong is (bij mij werkt dat niet, dus moet wel een plaatje plaatsen). En dat plaatje is er binnen 5 min tussenuit bij mij als het moet.
inderdaad, wat ik ervan zag hebben de tdci's geen stekker op de egr zitten. de TDDI wel en dat maakt het een stukje eenvoudiger :D.
Pepper
10 december 2007, 20:16
ik merk het nogwel inderdaad, hij pakt veel beter op en hangt nog steeds lekker aan het gas.
en hij rijd volgens mij ook zuiniger, normaal tank op de helft ( meter ) dan heb ik ongeveer 350 km gereden. nu op kwart en staat al op 350, en trap echt lekker door 8)
garage doet het wel vaker zeggen ze, maar of je dat moet geloven :)
Oké dan, woensdagmorgen ben ik vrij, dan gaat toch echt de stekker los. :lol:
Pepper
12 december 2007, 11:13
Ok de stekker is eruit, en Pepper trekt weer als een beer, precies wat je van een diesel mag verwachten, ik heb nu niet meer het gevoel dat ik in een natte drol aan het trappen ben.
R@ymond
12 december 2007, 11:41
Ok de stekker is eruit, en Pepper trekt weer als een beer, precies wat je van een diesel mag verwachten, ik heb nu niet meer het gevoel dat ik in een natte drol aan het trappen ben.
Merk je echt zoveel verschil dan? en vooral bij welke toeren?
Heb je nu ook minder last van rookontwikkeling?
Laatste vraag :P. heb je ook dat slangetje van de klep afgehaald?
Pepper
12 december 2007, 20:56
Pepper trekt nu veel beter in het gebied dat de turbo niet draait (het turbogat dus) en ja ik heb het slangetje losgemaakt en er een schroef ingedraaid, het voordeel van deze methode is dat als je voor de APK moet je het systeem in een paar minuten weer orgineel hebt, wel moet je dan even flink doorrrossen om je egr pijp weer een beetje schoon te blazen..
Ik heb niet het idee dat tie er meer door is gaan roken, wel minder.
jpboerhof
12 december 2007, 21:05
Pepper trekt nu veel beter in het gebied dat de turbo niet draait (het turbogat dus) en ja ik heb het slangetje losgemaakt en er een schroef ingedraaid, het voordeel van deze methode is dat als je voor de APK moet je het systeem in een paar minuten weer orgineel hebt, wel moet je dan even flink doorrrossen om je egr pijp weer een beetje schoon te blazen..
mijn focus rookt ook veel minder.. :D
Pepper
12 december 2007, 21:06
Als ik mijn klep dichtgooi ga ik dan ook minder roken ? :lol:
jpboerhof
12 december 2007, 21:11
Als ik mijn klep dichtgooi ga ik dan ook minder roken ? :lol:
ja dan rook je voor de laatste x :lol:
Hansie
14 december 2007, 15:43
Ik dacht eerst ook dat ik de EGR en inlaatspruitstuk wel schoon kon rijden, maar dat werkt dus niet.
Pepper
14 december 2007, 15:51
Ik dacht eerst ook dat ik de EGR en inlaatspruitstuk wel schoon kon rijden, maar dat werkt dus niet.
WE zullen wel zien, anders geven we pepper een kuurtje Wynn's
R@ymond
15 december 2007, 15:58
Ik heb de stekker en het slangetje vandaag ook losgekoppeld :).
Hij rookt inderdaad een stuk minder, en de gedachte dat er geen uitlaatgassen meer inkomen laat hem veel soepeler rijden :P.
Ook de klep voor zover mogelijk nog even schoongemaakt. bah bah bah.
Kan je daar niet een spulletje inspuiten dat het oplost ofzo?
Pepper
15 december 2007, 22:15
Ik heb de stekker en het slangetje vandaag ook losgekoppeld :).
Hij rookt inderdaad een stuk minder, en de gedachte dat er geen uitlaatgassen meer inkomen laat hem veel soepeler rijden :P.
Ook de klep voor zover mogelijk nog even schoongemaakt. bah bah bah.
Kan je daar niet een spulletje inspuiten dat het oplost ofzo?
Zie boven, ik meen dat het EGR cleaner heet, volgens mij heeft Hanssie het al eens gebruikt.
uwbuurman
16 december 2007, 14:54
onzin JP. Sierk heeft bij mij de vacuum slang los gehaald. (MIJN slang en niet ME slang)
Het plaatje zit er tussen om de slecht of niet meer sluitende EGRklep dicht te zetten. Anders werkt de klep niet meer maar is er toch een open verbinding tussen uitlaat en inlaat traject. Dus mijn advies geen geneuzel, fysiek dichtzetten die klep!
En de apk... de roettest heeft alleemaar betere gevolgen want er is minder roet. Er is volgens mij geen wet waruit blijkt dat de EGR moet werken...
R@ymond
16 december 2007, 15:08
onzin JP. Sierk heeft bij mij de vacuum slang los gehaald. (MIJN slang en niet ME slang)
Het plaatje zit er tussen om de slecht of niet meer sluitende EGRklep dicht te zetten. Anders werkt de klep niet meer maar is er toch een open verbinding tussen uitlaat en inlaat traject. Dus mijn advies geen geneuzel, fysiek dichtzetten die klep!
En de apk... de roettest heeft alleemaar betere gevolgen want er is minder roet. Er is volgens mij geen wet waruit blijkt dat de EGR moet werken...
waarvoor is het nodig om die slang dicht te zetten met een schroef oid?
Ik heb de mijne er gewoon af gehaald en niet dicht gezet.
Maar wat een verschil qua roet zeg. Daarnet vol weg bij het stoplicht waarbij normaal je achterliggers verdwijnen. Nu echt totaal geen rook.
wat is nou milieu vriendelijker?
B@Zzz...
16 december 2007, 16:39
waarvoor is het nodig om die slang dicht te zetten met een schroef oid?
Ik heb de mijne er gewoon af gehaald en niet dicht gezet.
Maar wat een verschil qua roet zeg. Daarnet vol weg bij het stoplicht waarbij normaal je achterliggers verdwijnen. Nu echt totaal geen rook.
wat is nou milieu vriendelijker?
als ie dicht is, nu hoeven jij en je achterliggers minder vaak de auto te wassen :woohoo:
;-)
jpboerhof
16 december 2007, 17:18
Het zal wel, alles wat ik weet is dat de egr niet dicht mag ivm de apk. met de stekker en de vacuümslang los trekt hij als een beer.
hij gaat nu zelfs boven de 200 uit op de teller :D vanmiddag op de terugweg van de meeting ff geprobeert 8) dit was ook nog met de airco aan.
ik denk ook dat inderdaad beter werkt als er een plaat tussen komt, maar het is mij prima zo. :wink:
R@ymond
16 december 2007, 17:21
Het zal wel, alles wat ik weet is dat de egr niet dicht mag ivm de apk. met de stekker en de vacuümslang los trekt hij als een beer.
hij gaat nu zelfs boven de 200 uit op de teller :D vanmiddag op de terugweg van de meeting ff geprobeert 8) dit was ook nog met de airco aan.
ik denk ook dat inderdaad beter werkt als er een plaat tussen komt, maar het is mij prima zo. :wink:
wtf is er met mijnes aan de hand :S. de ene na de andere TDDI vliegt naar de 190 km/u. Misschien een ander luchtfilter ofzo :?
jpboerhof
16 december 2007, 17:22
wtf is er met mijnes aan de hand :S. de ene na de andere TDDI vliegt naar de 190 km/u. Misschien een ander luchtfilter ofzo :?
nee hoor, alles is standaard onder mijn kap.. wel vreemd van die van jou inderdaad.
R@ymond
16 december 2007, 17:34
misschien een stukkie meer weerstand met de 215 banden. maar dat moet niet zoveel schelen. Trekt die van jou na de 150-160 nog steeds door? Vanaf die snelheid begint is van mij erg moeilijk te doen.
jpboerhof
16 december 2007, 17:35
misschien een stukkie meer weerstand met de 215 banden. maar dat moet niet zoveel schelen. Trekt die van jou na de 150-160 nog steeds door? Vanaf die snelheid begint is van mij erg moeilijk te doen.
mijne trekt lekker door tot 180 daarna word het minder.
toen de egr nog werkte deed hij al moeilijk bij 130
martijnmarchal
16 december 2007, 18:02
hoe kan de apk keurmeester ooit weten of je egr klep dicht zit of niet? het is absoluut geen afkeur, zolang je de roetmeting maar haalt, maar dat gaat beter met een dichte egr klep...
en het is idd beter om er een plaatje tussen te doen, want als je de stekker eraf haalt krijg je foutcodes.. met een plaatje ertussen denkt de PCM dat de egr klep gewoon werkt, maar hij krijgt geen uitlaatgassen meer!
suc6!
martijn
R@ymond
16 december 2007, 18:09
hoe kan de apk keurmeester ooit weten of je egr klep dicht zit of niet? het is absoluut geen afkeur, zolang je de roetmeting maar haalt, maar dat gaat beter met een dichte egr klep...
en het is idd beter om er een plaatje tussen te doen, want als je de stekker eraf haalt krijg je foutcodes.. met een plaatje ertussen denkt de PCM dat de egr klep gewoon werkt, maar hij krijgt geen uitlaatgassen meer!
suc6!
martijn
Zolang het motormanagementlampje niet gaat branden is er niets aan de hand toch?
jpboerhof
16 december 2007, 18:10
suc6!
martijn
Zolang het motormanagementlampje niet gaat branden is er niets aan de hand toch?
klopt, en anders uit laten lezen dan kunnen ze de foutmelding / code verwijderen :wink:
Hansie
18 december 2007, 07:54
Foutcodes is alleen bij auto's vanaf eind 2003/begin 2004.
martijnmarchal
18 december 2007, 17:03
als je de stekker eraf haalt krijgt een focus van voor 2003 echt wel storingen :wink: (motorlampje blijft wel uit).. bij een focus tddi gewoon een plaatje er tussen maken, is 15 min werk... en geen gezeur :d
Hansie
19 december 2007, 08:31
als je de stekker eraf haalt krijgt een focus van voor 2003 echt wel storingen :wink: (motorlampje blijft wel uit).. bij een focus tddi gewoon een plaatje er tussen maken, is 15 min werk... en geen gezeur :d
Het gaat niet over een stekker, maar over het slangetje loshalen. Uitleg staat ergens in een EGR topic onder how to denk ik.
R@ymond
19 december 2007, 16:56
watvoor storingen bedoel jij?
ik heb nu een paar hondert kilometer gereden met de stekker eraf en het slangetje ook, maar niets aan het handje. Auto rijdt een stuk beter voor mijn gevoel.
dutchguy
19 december 2007, 17:38
De "storing" wordt wel gezien door het motormanagement.
Het lampje op het dashboard gaat echter niet branden voor de "kleinere" storingen.
Als je echter naar de dealer gaat of naar een garage met goede uitleesapparatuur: is er wel degelijk een storing te vinden mbt de egr.
Dit heb ik zelf getest: ik heb namelijk een professioneel uitleesapparaat op mijn werk liggen.
Dutchguy
martijnmarchal
19 december 2007, 22:35
De "storing" wordt wel gezien door het motormanagement.
Het lampje op het dashboard gaat echter niet branden voor de "kleinere" storingen.
Als je echter naar de dealer gaat of naar een garage met goede uitleesapparatuur: is er wel degelijk een storing te vinden mbt de egr.
Dit heb ik zelf getest: ik heb namelijk een professioneel uitleesapparaat op mijn werk liggen.
Dutchguy
Precies... hij wil de klep wel aansturen, maar krijgt geen reactie terug...
martijn
red nose
11 oktober 2009, 21:45
Ik zit met veel interesse alles over die egr klep te lezen.Ik merk nml dat mijn focus steeds slechter begint te trekken, en zeker als ik met een caravan rijdt ook steeds minder zuinig wordt.
Ik blijf echter met een vraagje zitten,nml ik heb een tddi einde 2004, zal wel een van de laatste tddi zijn denk ik.
Maar goed als ik dat plaatje ertussen zet, en de stekker gewoon laat zitten ,moet ik dan wel of niet het slangetje dichtmaken?
Ruud
Focus_Tddi
13 oktober 2009, 17:48
Nee. Ik heb zelf ook dat slangetje gewoon laten zitten. Kan volgens mij totaal geen kwaad. Ik heb zelf ook een plaatje gemonteerd en ik merk alleen maar voordelen sinds ik dat heb gedaan.
Reinig ook meteen de inlaat met Wyns EGR reiniger. Door langdurige vervuiling krijg je een vernauwing in de inlaat. Er kan dus minder lucht doorheen en dat resulteert in vermogens verlies.
Ik heb pas geleden alles aangepakt. Vanaf de turbo tot en met de EGR klep alles goed gereinigd, ook de intercooler. De inlaat heb ik ook met EGR reiniger ingespoten.
Nu is deze Fofo in no time op topsnelheid en is het dooie punt wat er altijd was volledig verdwenen. Voorheen was het na 160 over en uit met de gang. Het duurde behoorlijk voordat een keer 190-195 op de klok werd aangetikt. Nu na alles gereinigd te hebben blaast ie lekker door en is na de 180 de grootste versnelling er wel uit, maar doet er beduidend minder lang over om de 195 aan te tikken...
red nose
13 oktober 2009, 22:47
focus TDDI bedankt voor je reaktie.
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.